مقالات عکاسی و سینمای دیجیتال

عکاسی

عکاسی: هنر گریم و انواع آن: گریم واژه ای فرانسوی است و به معنای هر گونه تغییر در چهره، دست و پا و سایر اعضای بدن در جهت رساندن شخص به چهره مطلوبی است که مد نظر طراح بوده است. هنر گریم در جهان قدمتی طولانی داشته و به دوران مصر باستان بازمی گردد و هنگام آماده شدن برای بسیاری از آیین های سنتی یا مذهبی از آن استفاده می شده است. گریم شامل انواع گریم های تئاتری، تلویزیونی، سینمایی و گریم شخصی و … می شود.(درباره گریم (چهره پردازی) و کار گریمور (چهره پرداز) چه می دانید؟)

عکاسی - گریم صورت
عکاسی – گریم صورت
در یک دسته بندی دیگر، گریم یا چهره پردازی انواع مختلفی دارد که عبارتند از:
  • چهره پردازی ساده: در حقیقت نوعی پرداخت معمول و ساده‌ای است که ظاهر اساسی صورت را تغییر نمی‌دهد.
  • متوازن سازی یا چهره پردازی اصلاحی: در واقع وظیفه این نوع چهره‌پردازی،‌ کم کردن اثر جلوه‌های ناخوشایند و افزون‌سازی ویژگیهای خوب صورت ومتعادل سازی اعضای صورت است.
  • چهره‌پردازی برای شخصیت‌سازی: تغییر دادن ظاهر بازیگر،‌ به طوری که با شخصیت مورد نظر سازگار باشد.

تعریف گریمور، کار گریمور

کسی که کار گریم را انجام می دهد، گریمور یا چهره پرداز نامیده می شود. کار گریمور چهره پردازی است و او در واقع، آرایش چهره بازیگران برای حضور در نمایش‌های تلویزیونی، سینمایی یا تئاتری را بر عهده دارد. گریمور یا چهره پرداز از سبک های مختلف آرایش صورت و مو استفاده می کند تا افراد را برای قرار گرفتن در مقابل دوربین سینما و تلویزیون آماده کند. کار گریم در تئاتر به گریم نمایش معروف است که به معنای ایجاد پوششی موقت بر چهره و بدن بازیگر نمایش جهت دستیابی به شخصیتی جدید می باشد.

در واقع گریم نمایش برای برطرف کردن عدم هماهنگی خصوصیات جسمانی چهره و بدن بازیگر با نقش مورد نظر و ایجاد شرایط مناسب جهت رویت و بیان حالات چهره و بدن بازیگر در عرصه ی نمایش می باشد. در گریم و چهره پردازی معمولا طراح گریم و مجری گریم وجود دارد. طراح گریم فردی است که دارای تخصص علمی و عملی و تجربه کافی در زمینه گریم باشد و مسئولیت طراحی شخصیت های مورد نظر را بر عهده دارد و کلیه مراحل اجرای گریم توسط مجریان گریم زیر نظر و با هماهنگی او انجام می گیرد.

ادامه تعریف گریمور، کار گریمور

همچنین بر اساس نوع نمایش و درخواست کارگردان ( سفارش دهنده ) کلیه ساخت و سازها از جمله: ماسک، سربریده، قطعات مختلف صورت و اعضای بدن، پوسته سر، بافت ریش و سیبیل و کلاه گیس و جلوه های ویژه گریم … را طراحی و تحت نظارت او تهیه و آماده می شود. مجری گریم نیز فردی است که انجام گریم چهره و بدن بازیگران بر اساس طرح طراح گریم و زیر نظر او را به عهده دارد. مجری گریم می بایست دارای دانش علمی و عملی کافی در زمینه گریم باشد و بتواند به نحو احسن از مواد مخصوص گریم استفاده نماید.

در برخی کارها طراحی و اجرای گریم بر عهده یک چهره پرداز می باشد. گریمورها یا چهره پردازان می توانند به تنهایی یا به عنوان دستیار یک گریمور حرفه ای و یا به عنوان عضوی از یک تیم گریم بزرگ کار کنند. آنها می توانند در تلویزیون، تئاتر، کنسرت ها، عکاسی ها، سالن های چهره پردازی و نمایشگاه های مد کارکنند. اغلب گریمورها برای ورود به این کار باید دانش و تخصص لازم را از طریق تحصیلات آکادمیک و یا دوره های تخصصی آزاد کسب کنند.

ساعات کار و محل کار گریمور

گریمور یا چهره پرداز اغلب ساعات کاری طولانی و نامنظمی دارد که بسته به نوع پروژه متفاوت است. معمولا کار او از صبح خیلی زود قبل از شروع فیلم برداری آغاز و گاهی در شب ها به خصوص در اجراهای زنده تلویزیونی، تئاترها یا کنسرت ها خواهد بود. محل کارگریمور یا چهره پرداز در استودیوهای فیلم و تلویزیون، اتاق های لباس پشت صحنه تئاتر یا در اتاق های موقت سر صحنه فیلم برداری می باشد. او باید توانایی بدنی خوبی برای کار ایستاده در ساعت های طولانی را داشته باشد.

وظایف چهره پرداز یا گریمور

گریمور یا چهره پرداز می تواند با نگاه کردن به یک فرد و استفاده از تکنیک های آرایشی و وسائل جانبی مانند انواع کلاه گیس ها، چهره متفاوت دیگری از او بسازد. همچنین می تواند انواع زخم ها و تغییرات مصنوعی را در فرد ایجاد کند.

بسته به نوع کار، وظایف گریمور یا چهره پرداز عبارتند از:
  • مشورت با کارگردان و شنیدن نظرات و ایده های او در خصوص نوع گریم ها
  • بررسی و طراحی مدل های مو و آرایش متناسب با کار خود ( متناسب با نوع فیلم، تئاتر، برنامه های تلویزیونی، کنسرت، برنامه های تبلیغاتی و…)
  • آراستن و مدل دادن به مو
  • استفاده مناسب از کلاه گیس ها، تکه های مو مصنوعی و کلاه های طاسی
  • استفاده از پروتزهای آرایشی برای ایجاد چهره ای متفاوت از فرد
  • یادداشت برداری و عکس برداری از مراحل و نتایج نهایی کار برای استفاده در دفعات بعدی
  • آماده بودن برای تثبیت کردن یا انجام دوباره آرایش مو و صورت در حین کار فرد
  • پاکیزه و منظم نگه داشتن محیط و ابزار کار

عکاسی هنری
عکاسی هنری
عکس چیست؟

عکس به عنوان یک سند پر ارزش دارای راز ها و اسرارى میباشد که هر بیننده و اهل تحقیق با کمی دقت و تأمل در قاب، رنگ، فرم و قالب عکس، متوجه پیام و تأثیر آن مى شود. photo(عکس) به عنوان یک سند قابل استناد و گاه در مواردی خود به تنهایى به تعداد زیادی از سؤال ها پاسخ می دهد و روشنگر نکات نامفهوم تاریخ میباشد و پیام هاى اجتماعى، سیاسى، اوضاع اقتصادى، فرهنگ عامه، آداب، رسوم، عقاید، موقعیت هاى جغرافیایى و بسیارى دیگر را تحت پوشش خود در بر دارد.

عکاسی به واژه ای گفته می شود که خدمات تصویری را ارائه می دهد و هدف را در ذهن انسان تصویرسازی می کند. هنری است بسیار ظریف و حساس و دقیق، که در آن می توان چیزهایی مانند رویدادهای لحظه ای، مناظر زیبای طبیعی و سایر صحنه ها ئی را که چشم می بیند، دقیقا بدون هیچگونه کم و کاستی ثبت کرد. عکاس می تواند اتفاقات حساس زندگی را جاودانه سازد. در حقیقت می توان گفت که میراث ارزشمندی است که از یک انسان برای انسانهای دیگر به صورت زنده و واقعی به جای میماند.

عکاسى در ایران

عکاسى در ایران همانند سایرپدیده هاى نوگرایى در زمان قاجارها آغاز شد. بر اساس آخرین پژوهش هاى انجام شده توسط «دکتر شهریار عدل»، اولین دوربین عکاسى سه سال پس از اختراع آن در فرانسه توسط امپراتور روسیه به محمد شاه قاجار اهدا و توسط یک دیپلمات روس به دربار ایران فرستاده شد و نخستین عکس ها در ایران نیز در همان روزها گرفته شد. بر خلاف گفته ها و نوشته ها، اولین عکاس های ایرانى به هیچ عنوان از شیوه عکاسى اروپایى الگو برداری نکرده است و عکاسى ایرانى همانند الماس پیشینه و روش خاص خود را دارد.

عکاسى ایران مدیون ناصرالدین شاه است. ناصر الدین شاه که خود اهل ذوق و هنر بود به عکاسى علاقه مند شد و به گسترش این هنر مدرن در دربار روی آورد و با برپا نمودن عکاس خانه کاخ گلستان و همچنین تشویق و حمایت عکاسان، توانست تصاویر و یا به عبارتى اسناد هنرى و تاریخى ارزشمندى از ایران آن روز را ثبت کند. هر چند که فعالیت وى به درون دربار و تربیت عکاسان دربارى محدود شد اما آموختن رشته عکاسى در مدرسه دارالفنون، نشان از اهمیت دادن وى به این هنر دارد. اکنون یادداشت ها و مدارک باقی مانده حاکى از آن است که ناصر الدین شاه با ظهور فیلم و چاپ عکس آشنا بود و از طرفى دستخط و توضیح هاى او در گوشه ی بسیارى از عکس ها با متن معروف «خودمان انداخته ایم»، نشانگر فعالیت عکاسى وى میباشد.

ادامه عکاسى در ایران

دوربین ابزارى براى ثبت لحظه هاى زمان است. عکس به دلیل واقعى بودنش، بیننده را به گذشته ها مى برد. اصولا” عکاسی احتیاج به مدرک خاصی ندارد ولی حداقل سواد خواندن و نوشتن برای عکاس لازم است و اکنون با پیشرفت تکنولو‍‍‍‍‍‍ژی و علم و دانش، دانشگاه ها، دانشکده ها و مؤسسه های خصوصی جهت تعلیم این فن شروع به کار کرده اند.عکاسی اصولا” یک فن تجربی میباشد و به سواد خیلی زیاد احتیاج ندارد. دوره آموزش بستگی به یادگیری و استعداد و ذوق و علاقه یادگیرنده دارد.


 

عکاسی
عکاسی

فتومونتاژ:

تکه چسبانی (کولاژ) با عکس روشی در عکاسی که در طی ان یک تصویر را از ترکیب چند تصویر دیگر تهیه می کنند.

اگر چند تصویر مختلف را در یک تصویر واحد با هم ترکیب کنند به ان فتومونتاژ گفته میشود.

نام فتومونتاژ را هانس آرپ با مشورت کئوروگه گروس انتخاب و مطرح کرد. در این روش گاه عکس ها را چنان می چسبانند و ترکیب می کنند و مانند عکسی که به طور عادی با دوربین گرفته شده است از شیوه فتومونتاژ برای طراحی و ارایش جلد کتاب استفاده می شود.


عکاسی
عکاسی

در عکاسی مهارت تکنیکی به خودی خود بی معناست؛ شکوه بی جانش هیچ حاصلی ندارد-فقط با تشدید و خلوص نیت و با کاربرد هوشمندانه ی مهارت تکنیکی است که می توانیم تکلیف واقعی مان را انجام دهیم-به این معنی:خلق زبان از طریق به سخن واداشتن عکس ها.
یک عکاس قبل از پیروز شدن بر یک تصویر باید بر ابزار خود تسلط یابد.یکی از این ابزارها نور و شناخت فیزیک و در انتها ابزارهای نوری است.
نور و سایه های آن به مثابه یک نیروی روانی و نه فقط یک پدیده فیزیکی در این هنر به رسمیت شناخته شده.


عکاسی:

توانایی برای بازنمایی جهان با جزئیات نا محدود وپایان ناپذیر وبدون تغییر و تحریف یا فراموشی که حافظه در معرض آن است. عکاسی سرگرمی و حرفه ای  است که از نظر محبوبیت و فراگیری همتایی ندارد. دروس به افراد کمک میکند تا بر محدودیت های موجود در فرایند ادراک و فکر خود غلبه کنند و از این محدودیت ها فراتر بروند. عکاسی روشی است غیر کلامی برای بیان شخصی، وسیله ای است برای ارتباط برقرار کردن که گفتمان همیشگی را در ذات خود قرار داده است. در واقع ارتباط میان دیدگاه انسان و جهان اطراف بوده و هست زیرا عکاسی ثبت تصویری در زمان خود آگاه و ناخود آگاه می باشد.


عکاسی
عکاسی

 

اگر من می توانم از پیشینیانم بهتر ببینم به خاطر آن است که بر شانه غولها ایستاده ام. (نیوتن)

نزدیک به دو قرن از اختراع عکاسی می گذرد. انسان با توانایی ثبت تصویر لحظات تلخ و شیرین را برای خود به یادگار گذاشته و همواره می کوشد تا برای ماندگاری این تصاویر با استفاده از تکنولوژی پیشرفته در زمینه فنی و کاربردی و با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری این ثبت تصویر را هر چه بیشتر به عرصه حضور برساند.

رشته عکاسی

رشته عکاسی در دهه چهل یکی از رشته های هنری در دانشکده هنر ایران رسمیت پیدا کرد و تا الان به عنوان یکی از فعال ترین رشته های هنری در جریان است که بزرگان زیادی را در این راه داشته و آثار آنان شرح و توصیفی از لحظات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران بوده و می باشد.در طی این سال ها تنها دغدغه هر هنرمندی این بوده که جدا از نقش آفرینی در میدان فرهنگ و هنر، بهترین روش برای کسب درآمدی مکفی و با اطمینان را پیدا کند تا بتواند درآمدی ثابت و روبه رشد را داشته و در کنار این حرکت، با خیالی راحت به ثبت آثار خود ادامه دهد.

با پیشرفت علم و روند رو به رشد اطلاعات در جامعه؛ بالا بردن شم اقتصادی، اشتغال زایی و راههای جلوگیری از عقب نشینی هنرمندان و صنعتگران و به صورت کلی؛ آشنایی با روشهای نوین کسب درآمد شرط اول حضور در جامعه می باشد. اقتصادانان و کارشناسان راه کارهایی برای جلب نظر گروههای مختلف هم درجهت ایجاد انگیزه برای بودن در حوزه کاری و هنری و هم ایجاد کسب درآمد با استفاده از دانش مانند چراغی برای روشن کردن راه درست و از سوی دیگر پرورش هوش مالی و راه کارهای قوی برای کسب درآمد

ادامه رشته عکاسی

و مهمتر از آن اینکه شخص باید بداند چگونه به درستی در برابر قوانین تجارت از خویش دفاع مالی کند و همچنین عوامل تعیین کننده در بازار کار خود را شناسایی؛ اطلاعات مدیریت بازار را کسب نموده و بتواند رشته هنری خود بر اساس نیازهای بازار در راستای کسب درآمد بالاتر، مدیریت کند. در جامعه برای ایجاد ارتباط با بازار، توانایی کسب اطلاعات مالی و شناخت قوانین مالی و تجارت کار؛ بسیار مهم می باشد. این پروسه را در دوره هوش مالی و ثروت آفرینی در کسب کارهای هنری میتوان بدست آورد. این دوره کوتاه مدت، کلیدی طلایی برای گشایش تمامی بن بست های ذهنی، کاری و مالی خواهد بود.

در این دوره موارد زیر آموزش داده می شود:

۱- روش های افزایش سود و کاهش هزینه برای ایجاد کار و راه اندازی محل کار
۲- فهم صحیح گزارشات مالی در جهت قرار داد کاری؛ راه کارهایی برای جلوگیری از ضررهای مالیاتی، چک،قوانین تجارت.
۳- نحوه صحیح تبلیغات و بازاریابی
مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد این افتخار را دارد در این دوره شما را همراهی و حمایت کند.
این دوره ۳۹ ساعت و مبلغ آن ۵/۸۰۰/۰۰۰ ریال می باشد.

رضا شریفی ۳-بهمن-۱۴۰۲