مقالات معماری و دکوراسیون داخلی (مقاله معماری داخلی)

معماری داخلی: فضاهای کوچک و دکوراسیون های مناسب همیشه نیاز به یک دکوراتور منطقی و خوش سلیقه دارد، بطوریکه این فضا را به بهترین نحو چیدمان تا بتوانند از این فضا بهترین کاربری را ایجاد کنند. بسیاری از ما از کوچکی خانه هایی که داریم و آن را مشکلی حل نشدنی می دانیم، گله مندیم. اما باید دانست که راه هایی وجود دارد که با به کار بردن آن ها می توان تا حدی از کوچک بودن فضا های خانه کم کرد.

معماری
معماری

دکوراسیون خانه های کوچک با رنگ های شاد و بسیار زنده

افرادی که خانه هایی به اندازه کوچک یا متوسط دارند، بیش تر سعی می کنند از هر سانتی متر فضای خانه بیش ترین استفاده را بکنند. ولی باید تلاش کرد که این استفاده کاملاً مفید و صحیح باشد. در واقع، به قول یکی از کارشناسان دکوراسیون داخلی منزل ، یکی از مزیت های خانه های کوچک این است که ما مجبور می شویم درباره طراحی داخل منزل خود بیاندیشیم و روش های خلاقانه ای به کار ببریم. باید گفت که اثاثیه منزل نقش بسیار مهمی در بزرگ یا کوچک به نظر رسیدن خانه دارند و ما می توانیم به کمک آن ها تا حد امکان خانه را به دلخواه خود تغییر دهیم. (مقاله معماری داخلی)


چگونه طراح دکوراسیون منزل مان باشیم؟

با استفاده از این نکات ضمن رعایت اصول اولیه در چیدمان، سلیقه شخصی مان را نیز می توانیم به کار گیریم. هر انسانی دوست دارد که دکوراسیون خانه اش متفاوت و جذاب باشد. با توجه به این که بعضی از افراد شغل و تخصص شان ربطی به چیدمان و طراحی ندارد، توصیه می شود اگر تصمیم دارند خودشان محل زندگی و کارشان را بیارایند، به نکات و اصول طراحی که در ادامه آمده است، توجه ویژه ای داشته باشند.

البته این افراد نباید فراموش کنند اصولی که ذکر می شود، اصول تخصصی طراحی داخلی منزل نیست بلکه صرفاً نکاتی است برای چیدمان که باعث رضایت آن ها یا نزدیکان شان از نحوه چینش وسایل منزل شان خواهد شد. با استفاده از این نکات ضمن رعایت اصول اولیه در چیدمان، سلیقه شخصی مان را نیز می توانیم به کار گیریم.

آشنایی با عناصر بصری

در طراحی، ابزاری وجود دارد که به طراح کمک می کند تا به وسیله آن، آنچه در ذهن دارد، بیان کند. این ابزار، عناصر بصری هستند. از نقطه، خط و شکل گرفته تا رنگ و بافت همگی از جمله عناصر بصری اند. در این جا می خواهیم با بعضی از این عناصر و برخی قواعد که برگرفته از کاربرد این عناصر در طراحی داخلی است، آشنا شویم.

مقاله معماری داخلی
مقاله معماری داخلی

شکل:

نقطه ها، خط را تشکیل می دهند و خط شاخص شکل است؛ به بیان بهتر خط بیرونی یک شیء یا محیط آن را شکل گویند. در طراحی ۳ شکل اصلی وجود دارد. مربع، دایره و مثلث متساوی الاضلاع. هر یک از این ۳ شکل دارای ویژگی هایی مخصوص به خود است و به هر یک از آن ها حالت و خصوصیاتی نسبت داده شده است که یا به علت شکل ذاتی آن ها بوده یا به علت واکنش دستگاه فیزیولوژیکی روانی انسان ها یا به دلیل تعابیر خاص فرهنگی.

مثلاً به مربع حالت بی حرکتی، صداقت، صراحت و مفهوم تفکر نسبت داده شده است و دایره بی انتهایی، گرما و محفوظ بودن را تداعی می کند. با ترکیب انواع این ۳ شکل اصلی می توان تصویر کلیه شکل های ممکن در ذهن بشر یا اشکال موجود در طبیعت را ساخت. در طراحی فضای منزل خود می توان با استفاده از احجام و تصاویر گوناگون که اشکالی متفاوت و متناسب با دیگر اشیا و وسایل دارند، تنوع و هماهنگی ایجاد کرد.

فضا:

فضا محدوده ای است که در دسترس کاربران قرار گرفته است. در طراحی داخلی، استفاده موثر از فضا و ارتباط آن با محیط بسیار مهم است. در طراحی داخلی باید رابطه درست انسان با فضا تعریف شود و در چیدمان وسایل دسترسی و میزان کاربری آن ها مدنظر قرار گیرد. بافت: بافت مشخصه ای از یک شیء است که با لمس کردن یا دیدن حس می شود. بافت می تواند نرم یا خشن، مسطح یا برجسته، زبر یا مخملین باشد. در طراحی، بافت معمولاً بسته به عملکرد فضا تغییر می کند. چه بسا طراحی یک خانه نیازمند سطوحی نرم و منعطف باشد، اما فضای داخلی یک مکان عمومی چنین سطوحی را برنتابد.

رنگ:

رنگ یکی از خواص بصری اصلی است. در واقع هر چیدمانی از طریق رنگ معنا می یابد. همچنین رنگ نشان دهنده خصلت های روانی و روحیات افراد است. به کمک آن به آسانی می توان شرایط ذهنی مناسب را برای فضاهای مختلف به وجود آورد. مثلاً رنگ های مناسب اتاق خواب، رنگ های ملایم و سردی هستند که احساس آرامش را منتقل می کنند.

نور:

نور وسیله دیدن و از مهم ترین عواملی است که برای تعریف یک فضا به کار می رود. بدون نور، نه فضا معنی پیدا می کند و نه رنگ و بافت را می توان احساس کرد. نور جلوه ای دیگر به فضا و اشیا و ریتم خلاقانه ای به آن ها می بخشد. به طور مثال در فضای یک خانه، غذاخوری باید نور ملایم و گرمی داشته باشد. استفاده از این گونه اصول و نکات که اشاره ای کوتاه به آن ها شد در آرایش مکان زندگی ما بی شک مفید خواهد بود و ما را با دیدگاهی بهتر در آراستن محیط زندگی مان با توجه به علایق و توانایی هایمان یاری خواهد داد.


 

مقاله معماری داخلی
مقاله معماری داخلی

نقش تفکرات ترسیمی در فرآیند مثبت طراحی معماری داخلی بسیار مؤثر است.

رشد و ارتقای دانش مردم در جهت تناسبات انسانی، استفاده درست از فضا(فرهنگی، اقتصادی، مسکونی و …)ممکن می سازد تا انسان در جهت آرامش و امنیت خود چاره ای بیاندیشد. اینکه چند درصد از مردمان ما آگاه به این امر میباشند، خارج از در نظر گرفتن فضاهای سنتی یک مشکل بسیار جدی است و اینکه نسل دانشگاهی و نوجوانان چند درصد از این نیاز را جدی دیده و برای آن گامی بر میدارند مشکل را دو برابر میکند. تفکر بصری در جهت فرآیندی مثبت برای فعال سازی کاربری های این ماشین بسیار امر مهمی میباشد.

هدف اصلی استفاده درست از این ماشین میباشد. در سال ۱۳۸۵ تا امروز رشد تحولات فضای معماری رو به افزایش بوده است و در حال حاضر برای رفع این مشکل نسبت به نیاز جامعه ،این مشکل بصری را تبدیل به ضرورت تغییر کرده است. آموزش و پرورش در جهت شکل گیری و برنامه ریزی تعریف و تعیین ضرورت های اولیه، جامعه را سوق به کسب علم و دانش در این زمینه کرده است.

تغییر کاربری از فضای طراحی،فضایی بر مبنای تفکرات بصری تحت ضمانت دانش معماری میباشد که این تغییرات،سیر و کسب علم و مهارت انسان را با نیاز های متفاوت به سعی و کوشش در جهت تغییرات فضای داخلی کرده است. رشته دکوراسیون و طراحی داخلی سعی بزرگی در این امر بوده است.

سؤالی که برای اغلب افراد ایجاد میشود این است که معماری چیست؟ آیا علم است یا هنر؟

  • معماری یک علم است و انسان اولیه، برای حضور خود در محیط به دنبال سرپناهی بود تا از خطر دور بماند. در طی قرون و پس از گذشت سالها این فرآیند دارای دگرگونی های فراوان بوده و هست.
  • معماری سازماندهی فضایی است که در شکل بنا و ساختمان حضور به عرصه دنیا گذاشته است.
  • معماری یعنی عمران و آبادانی و معمار به معنی آبادگر میباشد.
  • معماری ناشی از عوامل زیست محیطی-فرهنگی-اقتصاد نتیجه میشود که دارای نظم-تناسب-قرینگی و آرایش است.
  • سه واحد و ویژگی شامل استحکام و زیبایی و سودمندی معماری را شکل داده و به آن جان میدهد.
  • در جامعه نقش تاریخی و مذهبی دارد و در منطقه ای دیگر حضوری از جمعیت برای زندگی و آسایش.
  • به عبارت دیگر هر فضایی را معماری گویند که هوشمندانه با کاربر به حجم و نور و به واسطه ی نیروی درونی و برونی شکل میگیرد.
  • معماری یک فعل انسانی که در زمان و مکان مشخص دارای هدف خاصی میباشد که توسط انسان به شکل زیبایی خلق میشود.

مقاله معماری داخلی
مقاله معماری داخلی

تعادل در فضا چیست؟

در این خبرنامه قصد داریم معنا و مفهموم فضا را به صورت ملموس تر و قابل درک تر عنوان کنیم. آیا تا به حال با خانه ای که همه وسایل آن در مکان مناسب خود قرار دارند و همه چیز خوب است اما در عین حال به گونه ای است که به نظر میرسد چیزی کم دارد یا به عبارت عامیانه تر به دل نمینشیند مواجه شده اید؟ در چنین شرایطی باید بگوییم خانه تعادل ندارد.

تعادل به چه معناست؟تعادل یعنی به کلیه نیازها و الزامات در خانه به بهترین روش ممکن پاسخ داده شود.شاید به اشتباه عده ای تعادل و تقارن را یکی تلقی کنند در حالیکه باید بدانیم که این چنین نیست و این تفکر اشتباهی است که عده ای به غلط بر این باورند.برای درک تفاوت تقارن و تعادل به این موضوع توجه کنید که ممکن است در دکوراسیون یک خانه تعادل باشد اما اثری از تقارن وجود نداشته باشد و برعکس این قضیه نیز صدق میکند. برای ایجاد تعادل می توان هم از تقارن هم از عدم تقارن استفاده کرد.

چگونه میتوانیم در فضا تعادل برقرار کنیم؟

جواب این سؤال بسیار گسترده است ولی میتوان به صورت خلاصه به چند مورد شاره کرد.

۱.به رنگها بیشتر توجه کنید.

برای مثال اگر یک رنگ روشن در فضا قالب است از یک رنگ تیره به عنوان سرعت گیر چشم استفاده کنید.

۲.ابعاد را در نظر داشته باشید.

ممکن است فضای مورد نظر شما کوچک یا بزرگ باشد یا شاید طول و عرض فضا با هم همخوانی ندارد در چنین مواردی میتوان با تعادل،نقص فضا را تا ۹۰% برطرف کرد.

۳.به محل قرار گیری مبل ها بیشتر توجه کنید.

اغلب یاد گرفته ایم که برای داشتن فضای بیشتر مبل ها را دور از هم بچینیم و تا زمانیکه به دیوار نچسبد گمان میکنیم مبل ها فضا را اشغال کرده است اما باید بدانیم که این تفکر کاملاً اشتباه است. مبل قدرت زیادی در طراحی داخلی دارد و با مبلمان میشود فضای جدید تعریف کرد و با چیدمان درست مبل می توان نگاه را تا حد وسیعی به فضا تغییر داد. توجه داشته باشید که هر چه قدر هم فضا نداشته باشید باز هم دلیل نمیشود مبل ها را به دیوار بچسبانید.

حال این سؤال پیش می آید که چگونه مبلمان را به بهترین شکل ممکن بچینیم؟

مبلمان چیزی است که در دکوراسیون تأثیر بسزایی دارد و برای چیدمان درست مبلمان قبل از هرچیز باید به بحث فنگ شویی بپردازیم. فنگ شویی علمی از چین باستان است که در آن مواردی مطرح میشود که باعث ایجاد انرژی مثبت در خانه میشود؛ با توجه به این مطلب به نکات زیر توجه کنید:

  1. مبل ها را کنار دیوار نچینید.
  2. از تخته رنگ استفاده کنید به این معنا که اگر قصد تغییر مبلمان را دارید و در انتخاب کردن رنگ و بافت پارچه مبل شک دارید؛ همه ی پارچه ها،اعم از مبل،پرده،کاغذ دیواری را روی یک تخته قرار دهید(سعی کنید هر چیزی در جای حقیقی خود باشد مثلاً موکت را در پائین تخته قرار دهید). در این شرایط تصمیم گرفتن خیلی ساده تر میشود.

دکوراسیون اتاق بچه
دکوراسیون اتاق بچه

اولین و مهمترین پایگاهی که می تواند در پرورش خلاقیت بسیار موثر باشد خانواده است و مهمترین عوامل در این ارتباط والدین هستند و در این میان مادر نفش اساسی در تربیت فرزندان دارد، سه چهارم شخصیت کودک قبل از شش سالگی شکل می گیرد. انقلاب صنعتی و مدرنیته و تحولات جامعه­ی معاصر باعث شده است بخش عظیمی از نیروی کار در جامعه را بانوان و مادران شاغل تشکیل بدهند که موجب می شود ساعات زیادی از روز را در خارج از خانه بوده و در نتیجه کودکان نیز دور از خانه به مهد کودک سپرده می شوند.

حال سوال اینجاست که پس از گذشت سال ها تجربه و پیشرفت در معمار ی آیا ما به فضایی اصولی و مرتبط با نیاز کودکان در طراحی رسیده ایم؟ آیا این اصول در فضای درونی و محیط بیرونی صرفاً فضایی جهت نگهداری کودکان است، یا فضاها بر اساس رشد و پرورش خلاقیت در کودکان طراحی شده اند؟

کودکان اعضای کوچک و لطیف جامعه می باشند و قابلیت تاثیرگذاری بر شکل گیری محیطشان را با بیان تمایلات و نیازهای خود دارند, واقعیت مهمی که در جامعه امروز ایران با آن روبرو هستیم و تهدیدی جدی برای آیندگان به شمار می­رود اهمیت ندادن و یا به عبارتی دیگر ناچیز شمردن کودکان و جهان کوچک آنها می باشد, به خصوص رابطه نزدیکشان با طبیعت و فضای سبز می باشد.

مهد کودک فضایی است با ضوابط درست و طراحی معماری استاندارد و می­تواند فضایی مناسب را در کنار خانواده برای کودک به ارمغان آورد. در کشورهای رو به پیشرفته و توسعه یافته و قانونمند این مکان بسیار مهم می باشد- کشوری مانند آلمان در طراحی این فضا پیشناز بوده و تمام نکات و ضوابط ساختمانی، بهداشتی، آموزشی و مراقبتی را اول در مقدمه مورد مطالعه و در وهله بعدی در طراحی بنا و چیدمان لحاظ کرده است.

ضوابط و تحلیل فضاهای خاص (مهد کودک و کاربرد آن)

در این فضا (مهد کودک) در جداول باید قطع فضا برای ایجاد تنوع و جذابیت از یک سو و ایجاد فضایی دلخواه برای کودکان مورد نظر واقع شود- نمای مهد کودک باید دکوراتیو و در فضای داخلی آن هیچ اختلاف سطحی وجود نداشته باشد, پلان و نمای مهد تقریباً متقارن بوده و پنجره ها یک شکل و با یک اندازه که نوعی ریتم متعادل و تکرار منظم را در نما ایجاد کند و از طرفی ارتفاع مناسب و استفاده از خطوط عمودی در فرم پنجره ها که نمای افقی را متعادل می سازد را باید رعایت کنند.

مقاله معماری داخلی - نقشه
مقاله معماری داخلی – نقشه

حوزه بندی فضاها، همراه با سیرکولاسیون و الگوی سازمان دهنده باید مسیر ارتباطی را به گونه ای ایجاد کند تا فضاهایی که اصلی نامیده می شود در جای مناسب قرار گیرند.

این فضاها عبارتند از:
  • اتاق کودکان
  • دفتر مربیان
  • اتاق نوپا
  • اتاق پزشک
  • ناهار خوری و آشپزخانه
  • سالن بازی
  • سالن چند منظوره
  • فضای سبز
  • در فضاهای ارتباطی مانند ورودی ها و اتاق های اصلی در آن نظارت مدیریت کامل و عدم جداسازی رعایت نشده تا خروج و ورود کودکان مورد کنترل قرار گیرد.
  • حضور ارتباط مستقیم آشپزخانه، سالن غذاخوری کودکان از طرفی و استفاده از نورگیرهای مناسب در تمامی فضاها الزامی می باشد.
  • استفاده از کارتن پلاست تا ارتفاع یک متر برای عدم آسیب به سر کودکان مهم می باشد.
  • استفاده از پوشش پارکت در کف سالن بازی و اتاق های کودکان که نمادی از مصالح طبیعت را به یاد می آورد مفید می باشد
  • استقاده از رنگ های روشن و مهیج و خالص برای بازی و شادی کودکان توصیه می شود.
  • تهویه مناسب از طریق پنجره ها
  • سرمایش از طریق پنجره ها
  • گرمایش از طریق شوفاژ
  • فضایی برای بازی و رخت آویز
  • فضای سبز و وسایل بازی
  • فضای رسمی برای برگزاری جشن و نمایشگاه

و در نهایت رعایت تمامی اصول امنیتی برای حفظ سلامتی کودکان (از جمله عدم وجود کنج های تیز برای حفظ سلامتی کودکان) و ارتفاع ضروری می باشد.

در طراحی ساختمان مهد کودک باید سه بخش مورد توجه قرار گیرد:
  • قسمت کودک
  • قسمت کارکنان
  • قسمت والدین
  • فضای انتظار

با استفاده از ضوابط درست در محوطه سازی و فضاسازی می توانیم محیطی مناسب را برای کودکان همراه با آرامش و امنیت را داشته باشیم.


معماری
معماری

انسان اولیه پیش از انکه بیاموزد تصویر اشیا و موضوعات مختلف را روی خاک و چوب و سنگ تعرسیم می کرد. از زمانی که انسان شروع به ساختن سرپناه خود نمود معماری نیز اغاز شد طراحی ساختمان مطرح شد و در نتیجه نیاز بهنقشه و تعبیر و تفسیر و خواندن ان احساس گردید. اولین قومی که روی نقشه های ساختمان اولیه نقشه اولیه خود را بدست اوردند اقوام آزتک بوده که مصریان قدیم نامیده و اهرام ثلاثه را ساختند. نقشه زبان فنی افراد بوده و بایستی یک فرد فنی این زبان را با اتمام رموز ان بشناسد به درسی درک و خواندن ان را نیز داشته باشد. تئودوروان کارمن می گوید: دانشمندان آنچه را موجود است کشف میکنند ولی طراحان و مهندسان آنچه را هرگز وجود نداشته است بوجود می آورند.


مقاله معماری داخلی
مقاله معماری داخلی

معماری عمدتا” در پاسخ به مجموعه ای از شرایط به ذهن طراح می رسد و زمانی که تحقق می یابد ساخت متولد می شود.این شرایط می تواند ماهیت صرفا” کارکردی داشته باشد. با درجات مختلف و از دیدگاه های گوناگون. معماری بازتابی از اوضاع اجتماعی-سیاسی و اقتصادی می باشد؛ می تواند در مقابل بازتاب های منفی مقاومت و در مقابل بازتابهای مثبت سازش کند.

طراحی عملی عامدانه و تلاش هدفمند و هوشمند است؛ طراحی یک فرآیند است، یک نوع ادراک برای بیان مسئله می باشد.

دپ هایت:

طراحی؛ هنر حل کردن مسائلی است که قبل از حل نمی توان آن را فرمول بندی  کرد و با تنظیم صورت مسئله به جواب مسئله می رسیم.

ایده های نو بر چیدمان:

در چیدمان و دکوراسیون داخلی استفاده از طرح ها و بافت های مختلف در دکوراسیون نقش بسزایی به عهده دارد.

در تزئینات استفاده از عناصری مانند چوب، فلز، شیشه، بافتی مانند سنگ می تواند جلوه ای ویژه را در چیدمان داشته باشد.

چیدمان فصلی است که هرگاه به گونه ای مثبت و بهینه درست اجرا شود؛فضایی کافی را برای استراحت و بکارگیری آن فضا می تواند میسر کند.

برای ایجاد فضایی مناسب چراغ های سقفی و اصولا” نورپردازی مناسب محیطی را متفاوت ایجاد می کند.

ترکیب فلز با چوب یا ترکیب سرامیک و چوب می تواند رنگ و کاربردی مناسب در جهت ایجاد هماهنگی در فضا را داشته باشد.

داشتن چیدمان خوب در فضا یک هنر است که به وسیله اقدامی اساسی می توانیم از این فضا بهره مند شویم.

عامل دیگری که در چیدمان بسیار میسر می باشد؛رنگ است  که برای استفاده از رنگ ها یکی از منابع الهام بخش طبیعت است.

رنگ عاملی است که نظر هر فردی را به خود جلب می کند.ذهن ناخودآگاه انسان را درگیر و اطلاعات زیادی را به مغز می رساند.رنگ ها شخصیت دارند و سبب می شوند که دکوراسیون فضا کامل شود.


معماری:

خانه، فضایی محصور شده برای انجام دادن کارهای گوناگون زندگی انسان-موهبتی طبیعی- مکانی امن

بشر در ابتدای حضور مستقل خویش برای بقا به دنبال مکانی امن و سر پناهی به دور از خطر و حمله بود- سرپناه او را از خطرات محیطی و ناشناخته که توان کنترل و دفع آن را نداشته، دور نگاه میدارد. از زمان انسان غار نشین تا عصر حاضر انسان معمار و طراح زندگی خویش بوده و هست. معماری همان طراحی ذهن میباشد و کاربرد فضایی مناسب را برای زیستن میسر میکند. مهندس معمار یا به اصلاحی دیگر آرشیتکت به دنبال فضاهای محصور شده بدنه ها یا دیوار ها میباشد و با انتخاب مصالح مناسب و طراحی کاربردی ساختمان (این دو عامل پیوند دهنده)، طراحی سازه را امکان پذیر می سازد.

برای یک معمار با تجربه؛ تماشا و حرکت در درون و برون فضا و مقایسه فضاها و درک درست از مکان بسیار حائز اهمیت است. نمایش از فضا با شیوه های مختلف و گوناگون درک و تصویر میشود.این شیوه ها میتواند پلان مقطع و نمای قائم باشد به این معنا که واکنش انسان در برابر یک بنا میتواند پلان- مقطع و نمای قائم باشد. واکنش انسان در برابر یک بنا امری بسیار مهم خواهد بود.انسان در برابر یک بنا میتواند به آرامش شگفتی و ترس یا در هر نوسانی باشد. مهندس معمار باید شیوه تفسیر ساختمان را بداند.


هنر نوین – معماری نوین – چیدمان نو

هنر نوین وسیله تزئین داخل بنا بوده و یک معمار نوین می کوشد تا مبتکرانه شکل هایی عاری از سنت و تا سر حد امکان نزدیک به بی قاعدگی جاری در طبیعت بیافریند. معماری نوین، معماری است که به عنوان پدیده ای طبیعی یعنی آلی در خدمت انسان های آزاد در فضایی آزاد متولد می شود؛ یعنی طرح نامتقارن در محیطی طبیعی؛ معماری نوین میکوشد وحدتی عالی بین نقشه ساختمان، مصالح کار و محل ساختمان پدید آورد. مفهوم جریان ” تغییر مداوم ” تکامل طبیعی وترقی در این اصل (ارتباط بین کاربرد و ساختمان) نهفته است.

معماری نوین دارای حرکتی پویا و با ضرورتی ثابت است. یک معمار نوین دارای اندیشه ای پویا است که عنصر استمرار در چیدمانش حاکم است. در واقعیت به جای اینکه داده وجود داشته باشد فضا جاری است و واقعیت یک ساختمان نه ظرف آن، بلکه فضای درون آن است. فضایی پر از حرکت پویا همراه با عناصر کاربردی معمارانه ای که انسان در آن فضا چیدمانی بر حسب نیاز خود دارد.