آشنایی با ابزار های تحلیل تکنیکال در بورس (ابزار تکنیکال)

ابزار های تحلیل تکنیکال

آشنایی با ابزار های تحلیل تکنیکال در بورس (ابزار تکنیکال): قبل از این که بخواهیم مطالبی را درمورد ابزار های تحلیل تکنیکال ارائه دهیم، در ابتدا باید دانست که تحلیل تکنیکال چیست؟ تکنیکال از جمله تحلیل هایی است که بیشترین کاربرد را در معاملات کوتاه مدت دارد. در واقع تجزیه و تحلیل تکنیکال برای ارزیابی سرمایه گذاری ها و شناسایی فرصت های معاملاتی استفاده می شود. با استفاده از این تحلیل، می توان اطلاعاتی را راجع به معاملات گذشته و تغییرات قیمت یک اوراق بهادار به دست آورده و این اطلاعات می تواند شاخص های ارزشمندی برای حرکات آتی این اوراق بهادار باشد.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که تکنیکال از جمله تحلیل های مهمی است. یادگیری تحلیل تکنیکال برای سرمایه گذاری در هر بازار مالی، ضرورت دارد. باید بگوییم که هنگام استفاده از تحلیل تکنیکال برای تحلیل سهم ها، روش ها و تکنیک های متعددی وجود دارد که تحلیلگران و سرمایه گذاران می توانند از هر کدام از آن ها به صورت دلخواه استفاده کنند. در این مقاله قصد داریم در مورد ابزار های تحلیل تکنیکال که یکی از روش های پر استفاده و رایج در میان معامله گران می باشد، مطالبی را ارائه دهیم.

آشنایی با ابزار های تحلیل تکنیکال در بورس (ابزار تکنیکال)
آشنایی با ابزار های تحلیل تکنیکال در بورس (ابزار تکنیکال)

آشنایی با ابزار های تحلیل تکنیکال در بورس

(ابزار تکنیکال) یکی از مباحث مهم در تحلیل تکنیکال، نحوه استفاده از ابزار های موجود در این تحلیل می باشد. یک سرمایه گذار باید بداند که ابزار های تحلیل تکنیکال چه تاثیراتی بر روی بازار و سرمایه آن ها خواهد گذاشت. حتی در خرید و فروش اوراق تبعی بورس نیز استفاده از تحلیل تکنیکال اهمیت بالایی دارد. بنابراین ابزار های تحلیل تکنیکال از مهم ترین مسائل موجود در این تحلیل می باشد که باید مورد بررسی قرار گیرند. در ادامه شما را با مهم ترین و کاربردی ترین ابزار های تحلیل تکنیکال آشنا خواهیم کرد. (نحوه بررسی بازار با استفاده از تحلیل تکنیکال)

الگو های قیمتی

  • الگو های قیمتی جزء آن دسته از ابزار های تحلیل تکنیکال می باشند که با استفاده از آن ها می توان حرکات قمیت در گذشته را بررسی کرده و روند قیمت در آینده را پیش بینی کرد. در واقع این الگو ها اشکالی از نمودار سهام هستند که در دفعات زیادی تکرار شده اند و در جهت خاصی قرار دارند که نشان دهنده صعودی یا نزولی بودن آن ها می باشد. آشنایی با این ابزار، به سرمایه گذار برای خرید و فروش و انجام معاملات، کمک خواهد کرد. از مهم ترین و معروف ترین این الگو ها می توان به الگو سر و شانه، الگو های برگشتی، الگو پرچم، الگو ادامه دهنده، الگو قلاب، الگو فنجان و دسته و …. اشاره کرد. 

 انواع نمودار قیمتی (ابزار تکنیکال)

زبان تحلیل تکنیکال، نمودار است. از این رو می توان گفت که انواع نمودار های قمیتی از مهم ترین ابزار های تحلیل تکنیکال به شمار می روند. به طور کلی نمودار های قیمتی در تحلیل تکنیکال شامل نمودار میله ای، خطی و کندل استیک یا نمودار شمعی می باشد که پرکاربردترین آن ها، نمودار شمعی است. چرا که این نمودار نسبت به دیگر نمودار های تکنیکال، اطلاعات بیشتری را ارائه می دهد. در ادامه شما را با این سه نمودار آشنا خواهیم کرد.

نمودار خطی
  • این نمودار ساده ترین نمودار تکنیکال می باشد که در آن از قیمت بسته شدن تا قمیت بسته شدن بعدی خطی رسم می شود سپس با وصل کردن تمامی خطوط به همدیگر می توان حرکت کلی قیمت را در یک بازه زمانی مشاهده کرد. در این صورت معامله گر می تواند یک تصویر کلی از حرکات قیمت را بررسی کند. 
مدل نمودار میله ای
  • در واقع نمودار میله ای همان نمودار خطی است با جزئیات بیشتر. به این صورت که نمودار میله ای علاوه بر نشان دادن قیمت باز و بسته شدن، سقف و کف قیمت را نیز نشان می دهد. با استفاده از این نمودار، معامله گر می تواند محدوده نوسان قیمت را در هر بازه زمانی مشاهده کند.
نمودار شمعی 
  • همان طور که گفته شد، مهم ترین و پرکاربردترین نمودار تحلیل تکنیکال، نمودار شمعی می باشد. می توان گفت که این نمودار شباهت بسیاری به نمودار میله ای دارد، با این تفاوت که نمودار شمعی حالت گرافیکی دارد و این موضوع از دلایل محبوبیت این نمودار می باشد. معامله گر می تواند با استفاده از نمودار شمعی رابطه میان قیمت آغازین و پایانی و همچنین بالاترین و پایین‌ ترین قیمت را  مورد بررسی قرار دهد و حتی آن ها را مقایسه کند. (در تحلیل تکنیکال کدام نمودار اعتبار بیشتری دارد؟)

ابزار تحلیل تکنیکال: الگو های هارمونیک 

  • الگو های هارمونیک از جمله ابزار های تحلیل تکنیکال می باشند که با استفاده از آن ها می توان نقاط بازگشت در بازار را شناسایی کرد. این الگو ها از کنار هم قرار گرفتن موج‌ های حرکتی بازار به وجود می‌ آیند که شناسایی آن‌ ها نیاز به تجربه و مهارت زیادی دارد. از مهم ترین الگو های هارمونیک می توان به الگو گارتلی، باترفلای، الگو بت یا خفاش و الگوی crab اشاره کرد. 

ابزار پرایس اکشن

  • ابزار پرایس اکشن از جمله ابزار هایی است که مبتنی بر قیمت فعلی سهم می باشد. در واقع پرایس اکشن، به معنای مطالعه حرکات قیمت در بازارهای سرمایه و پیش‌ بینی کندل‌ های بعدی است. با استفاده از این ابزار تحلیل تکنیکال، می توان بهترین تصمیم ها را در سرمایه گذاری گرفت. و میزان ریسک سرمایه گذاری را مدیریت کرد. (ابزار تکنیکال)

خطوط فیبوناچی

  • می توان گفت یکی دیگر از مهم ترین ابزار های تحلیل تکنیکال، خطوط فیبوناچی می باشد. خطوط فیبوناچی شامل یکسری عدد می باشند که این اعداد فیبوناچی (Fibonacci numbers) به‌عنوان یک اندیکاتور تکنیکال مورد استفاده قرار می گیرند. لازم به ذکر است که معامله گران از این خطوط برای شناسایی بازگشت یا ادامه روند استفاده می کنند. 

اندیکاتور ها

  • یکی دیگر از ابزار های تحلیل تکنیکال، آموزش اندیکاتور های تحلیل تکنیکال می باشند. اندیکاتور ها ابزار هایی هستند که با کمک محاسبات ریاضی به روی قیمت و حجم معاملات، اطلاعاتی را از جمله روند حرکت سهم، شتاب قیمت و …. در اختیار افراد قرار می دهند. لازم به ذکر است که بیشتر معامله گران از این ابزار برای تایید روند سهم استفاده می کنند. پس بهتر است برای خرید و یا فروش سهم، از این ابزار به تنهایی استفاده نکنید.

امواج الیوت (ابزار تکنیکال)

  • امواج الیوت جزء آن دسته از ابزار های تحلیل تکنیکال می باشند. که از آن برای تشخیص زمان خرید و فروش استفاده می کنند. امواج الیوت همان طور که از نامشان مشخص است، مهم ترین بخش آن ها، موج ها می باشند. به طور کلی این ابزار را می توان این گونه توصیف کرد. که امواج الیوت شامل پنج موج افزایشی و سه موج کاهشی است یا به عبارت دیگر شامل پنج موج در جهت روند اصلی و سه موج در یک اصلاح رخ می دهد. 

اهمیت ابزار های تحلیل تکنیکال در بورس (ابزار تحلیل تکنیکال)

پس از آشنایی با ابزار تحلیل تکنیکال، قدم بعدی، آموزش و یادگیری این ابزار ها می باشد. در صورتی که بتوانید این ابزار ها را به صورت کامل یاد بگیرید، متوجه خواهید شد که استفاده از این ابزار ها در تحلیل سهم ها، چه تاثیراتی بر روی روند سرمایه گذاری شما و همچنین روند سود و زیان شما خواهد گذاشت. یک سرمایه گذار می تواند با به کار بردن ابزار تکنیکال در تحلیل سهم ها، روند قیمت در آینده را پیش بینی کرده و اطلاعات زیادی را نیز به دست آورد. بنابراین بهتر است بدانید که آموزش ابزار تکنیکال کار بیهوده ای نیست. و یادگیری آن می تواند سرنوشت سرمایه گذاری شما را تغییر دهد.

ابزار های تحلیل تکنیکال
ابزار های تحلیل تکنیکال

صفر تا صد تحلیل تکنیکال در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد

در صورتی که شما علاقه مند به سرمایه گذاری در بازار های مالی هستید. یادگیری تحلیل تکنیکال می تواند شما را در این سرمایه گذاری کمک کند. در واقع تحلیل تکنیکال و ابزار های آن، از جمله مهارت هایی هستند. که یک معامله گر به آن ها نیازمند است و موفقیت بدون کسب این مهارت ها امکان ناپذیر خواهد بود. بنابراین اگر شما می خواهید که هر چه زودتر به این سود و موفقیت دست پیدا کنید، ما به شما شرکت در کلاس های آموزش تحلیل تکنیکال در مجتمع فنی میرداماد را پیشنهاد می کنیم.

مجتمع فنی میرداماد در کلاس های آموزشی تحلیل تکنیکال (ابزار تکنیکال)، صفر تا صد مطالب را به دانشجویان ارائه می دهد. طوری که افراد می توانند پس از پایان دوره، به راحتی سیگنال های خرید و فروش را تشخیص داده. و به یک تریدر حرفه ای تبدیل شوند. همچنین در دوره تحلیل تکنیکال، سرمایه گذاران مهارت کار با ابزار های تحلیل تکنیکال را به صورت کامل آموزش می بینند. لازم به ذکر است که در پایان دوره، به افراد مدرک دوزبانه و بین المللی مجتمع فنی ارائه داده می شود. 

دوره های بورس در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد

معرفی مدارک پایان دوره 

مدرک دوره تحلیل تکنیکال مجتمع فنی تهران قابل ترجمه رسمی مورد تایید قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می باشد. این مدرک مورد تایید سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی و به عنوان یک Skill Certificate می تواند. به عنوان معرفی مهارت های شما و همچنین جز رزومه کاری و مهارتی دانش پذیر قرار گیرد. همچنین دانش پذیران می توانند بنا به درخواست، مدارک بین المللی از مؤسسات معتبر خارجی اخذ نمایند.

رضا شریفی ۱۱-بهمن-۱۴۰۲