تاریخچه بورس

تاریخچه بورس: از گذشته دور، تُجار و کار تجارت یکی از کارهای سود آور و بزرگی بوده است. که هر کسی آرزوی داشتن چنین شغلی را داشته است، و همیشه تاجران جزء خانواده های متمول جامعه بوده اند. ولی همواره کار تجارت همیشه سود ده  نبوده و گاهی با ضرر و زیان بالا همراه است. تا جایی که گاهی به ورشکستگی جبران ناپذیر شخص یا شرکت می انجامد.

برای جلوگیری از این دردسر بزرگ پیشنهادات زیادی داده شد، که بسیاری از آنها بی فایده بوده اند و تاثیری در این روند نداشتند. یکی از پیشنهاداتی که توانست کمک بسیاری به این قشر از جامعه کند توافقی بود مبنی بر شراکت شخص یا اشخاصی در سود و زیاد کار. این روش هم پول بیشری را برای معامله فراهم می ساخت و نیز جلوی ضرر بیش از حد یک شخص یا شرکت را می گرفت و اگر معامله به سود نمی نشست حداقل تاجر تمام سرمایه خود را از دست نمی داد و می توانست در معاملات بعدی ضرر معامله قبلی را جبران نماید.  این روش آنچنان موفقیت آمیز بود که بسیاری از تُجار به آن روی آوردند تا جایی که به تاسیس شرکتهای سهامی منجر شد. (تاریخچه بورس)

تاریخچه بورس

این همان شروع  کار شرکتهای سهامی عام بود. اولین تجربه و تأسیس شرکت سهامی (تاریخچه بورس) با نام Moseovie در سال ۱۵۵۳ میلادی در کشور روسیه بود. موفقیتهای چشم گیری که این شرکت داشت و توانست در مبادله کالا و ارز سود بسیاری را نصیب سهامداران نماید، باعث شد سرمایه گذاران زیادی داوطلب شوند که در کار تجارت سرمایه گذاری کنند و همچنین شرکتهای زیادی متقاضی قبول شریک در معاملات خود شدند. این اتفاق نیازمند مراکزی بود تا بتواند شرکتهای تجاری را با سرمایه گذاران جدید آشنا سازد.

این مراکز به مرور زمان  به نام “بورس” شهرت پیدا کرد. اولین بار در قرن هفدهم تاسیس شد. دلیل نام گذاری این مراکز به این نام  این بود که اولین بار در قرن پانزدهم در یکی از میدانهای بلژیک، بازرگانان و کسبه ی شهر در مقابل خانه ی یکی از بزرگ زاده گان بلژیک به نام «واندر بورس» تجمع می کردند و به داد و ستد در آنجا می پرداختند. این امر باعث شد که بعدها هم این گردهمایی ها با نام بورس شهرت پیدا کند. تجمعات بورس در گذشته در هوای آزاد برگزار می شد که در آن جلسات بیشتر بازرگانان، صرافّان و دلالان شرکت داشتند. ولی کم کم برای این محلها سقف هایی ساخته شد و شکل کنونی سالنهای بورس را به خود گرفت. در کتب مختلف سال تاسیس بورس را از زمانی می گویند که این جلسات در مکانهای مسقف برگزار می شده است. (تاریخچه بورس)

دپارتمان مدیریت بورس

در راستای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در بازار بورس منتشر کرد تاریخچه بورس

| دپارتمان بورس   | ۲۸۱۶ ۲۲۲۲ – ۰۲۱

تاسیس اولین بورس رسمی

اولین بورس رسمی اوراق بهادر در قرن هفدهم در کشور هلند به وجود آمد، که شرکت هند شرقی سهام خود را در آن برای عموم عرضه کرد، که با استقبال زیاد و سوددهی فراوان روبرو شد. این تجربه خوب باعث شد کشورهای دیگری نیز دست به تاسیس چنین مراکزی بزنند. در قرن هجدهم بورس لندن و بورس نیویورک تأسیس شدند، که اکنون نیز یکی از معتبر ترین شرکتهای بورسی جهان به شمار می روند. پس از آن در کشورهای دیگر نیز چنین مراکزی تاسیس شدند. در حال حاضر کمتر کشوری وجود دارد که بورس نداشته باشد. (تاریخچه بورس)

بورس در ایران

ریشه تاسیس بورس در ایران در سال ۱۳۱۵ جان گرفت. فردی بلژیکی مطالعاتی را در این زمینه برای تاسیس بورس در ایران انجام داد ولی به دلیل وقوع جنگ جهانی دوم و درگیری ایران با این جنگ خانمان سوز، این مهم به فراموشی سپرده شد. تا سال ۱۳۴۱ به درخواست ایران دبیر کل و رئیس اداره روابط عمومی بورس بروکسل به ایران دعوت شدند و مقدمات تاسیس بورس و مصوبات لازمه در این زمینه به انجام رسید و اطاق صنایع و معادن موظف به ایجاد بورس و انجام معاملات آن شد. در نهایت در بهمن ماه ۱۳۴۶ بورس تهران با عرضه سهام بانک توسعه ی صنعت و معدن به عنوان بزرگترین مجتمع واحدهای تولیدی و اقتصادی آن زمان کشور شروع به کار کرد. که با توجه به گسترش بازار اوراق بهادار و ایجاد قوانین جدید در این بازار در سال ۱۳۸۴ قانون بورس مورد بازبینی قرار گرفت و به عنوان « قانون بازار اوراق بهادار» تصویب شد.

مقالات دپارتمان آموزش بورس و سرمایه گذاری

تاریخچه بورس- دپارتمان آموزش بورس و سرمایه گذاری مجتمع فنی تهران - 1

تاریخچه بورس

| مشاهده مطلب

بورس چیست- دپارتمان آموزش بورس و سرمایه گذاری مجتمع فنی تهران -

بورس چیست؟

| مشاهده مطلب

چگونگی اداره بورس اوراق بهادار- دپارتمان آموزش بورس و سرمایه گذاری مجتمع فنی تهران - 1

چگونگی اداره بورس اوراق بهادار

| مشاهده مطلب

چگونه از بورس خرید کنیم- دپارتمان آموزش بورس و سرمایه گذاری مجتمع فنی تهران - 1

چگونه از بورس خرید کنیم

| مشاهده مطلب


دوره های در حال برگزاری

دوره آموزش مبانی مدیریت سرمایه گذاری در بورس

مبانی سرمایه گذاری در بورس

با ثبت نام این دوره، کلیه مباحث علمی و کاربردی بورس را از مقدماتی تا پیشرفته فرا خواهید گرفت.

ثبت نام

دوره آموزش تحلیل بنیادی کاربردی در سهام

تحلیل بنیادی کاربردی در سهام

با ثبت نام این دوره، کلیه مباحث علمی و کاربردی بورس را از مقدماتی تا پیشرفته فرا خواهید گرفت.

ثبت نام

آموزش اصولی تحلیل تکنیکال کاربردی در سهام

تحلیل تکنیکال کاربردی در سهام

با ثبت نام این دوره، کلیه مباحث علمی و کاربردی بورس را از مقدماتی تا پیشرفته فرا خواهید گرفت.

ثبت نام

آموزش تخصصی تحلیل روانشناختی و مدیریت ریسک

تحلیل روانشناختی و مدیریت ریسک

با ثبت نام این دوره، کلیه مباحث علمی و کاربردی بورس را از مقدماتی تا پیشرفته فرا خواهید گرفت.

ثبت نام

آموزش مدیریت پرتفوی در بازار سهام و بورس

مدیریت پرتفوی

با ثبت نام این دوره، کلیه مباحث علمی و کاربردی بورس را از مقدماتی تا پیشرفته فرا خواهید گرفت.

ثبت نام

رضا شریفی ۲۸-آذر-۱۳۹۶