برای تحلیل بازار، کدام روش مناسب تر است؟ تحلیل تکنیکال یا بنیادی؟

تحلیل تکنیکال یا بنیادی؟

برای تحلیل بازار، کدام روش مناسب تر است؟ تحلیل تکنیکال یا بنیادی؟ متداول ترین روش هایی که سرمایه گذاران برای تجزیه و تحلیل منافع و خطرات مربوط به سرمایه گذاری های خود در بازار سهام استفاده می کنند، شامل تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی می باشد. هر کدام از این تحلیل ها برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. به طور مثال هدف از انجام تحلیل تکنیکال، ارزیابی داده ها و بازده های تاریخی و تغییرات قیمت از روی الگو های نموداری می باشد که با استفاده از آن می توان حرکت قیمت در آینده را پیش بینی کرد. و اما هدف از انجام تحلیل بنیادی، دستیابی به ارزش ذاتی یک شرکت با بررسی تمام جنبه های تجارت و صنعت بازار می باشد. در ادامه شما را با این دو تحلیل آشنا خواهیم کرد. 

تحلیل تکنیکال یا بنیادی؟
تحلیل تکنیکال یا بنیادی؟

آشنایی با تحلیل بنیادی (فاندامنتال)

تحلیل بنیادی فرآیندی است که در آن ارزش ذاتی یک اوراق بهادار را از طریق ارزیابی تمام جنبه های یک تجارت یا بازار، محاسبه می کنند. در تحلیل بنیادی، تحلیلگران دارایی های مشهود (شامل زمین، ساختمان، تجهیزات و …. یک شرکت) و دارایی های نامشهود (شامل مارک تجاری، حق ثبت اختراع، علائم تجاری و …) یک شرکت را مورد بررسی قرار می دهند. علاوه بر این موارد، اطلاعات دیگری از جمله صورت های مالی، گزارش ها و برآورد های تحلیلگران، داده های تاریخی و …. نیز مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد.

حال ممکن است برای شما سوال پیش آید که نتیجه این تجزیه و تحلیل ها و محاسبه ارزش ذاتی یک شرکت و یا یک صنعت چیست؟ در پاسخ به این سوال لازم است بگوییم که با تجزیه و تحلیل بنیادی یک شرکت می توان آن را با قیمت فعلی اوراق بهادار مقایسه کرده و تعیین کرد که آیا یک سهم ارزش خرید یا فروش دارد یا خیر؟ به طور مثال در صورتی که ارزش آن کمتر باشد، آن سهم ارزش خرید پیدا می کند و در صورتی که ارزش آن بیش از اندازه باشد، می توان آن را فروخت.

آشنایی با تحلیل تکنیکال 

تحلیل تکنیکال فرآیندی است که طی آن از داده های مربوط به فعالیت بازار از جمله بازده تاریخی، قیمت سهام، حجم معاملات و … استفاده می شود تا بتوان فعالیت آینده اوراق بهادار یا کل بازار را پیش بینی کرد. در تجزیه و تحلیل تکنیکال، تحلیلگران از داده ها زمان کوتاه استفاده می کنند تا بتوانند از الگو هایی که برای پیش بینی اوراق بهادار یا حرکت بازار استفاده می شود، استفاده کنند. بنابراین می توان گفت که کوتاه بودن داده ها در تجزیه و تحلیل تکنیکال، موجب می شود که سرمایه گذاران از این روش بیشتر برای سرمایه گذاری های کوتاه مدت استفاده کنند. 

تفاوت های تحلیل تکنیکال و بنیادی در چیست؟

  • تحلیلگران از تحلیل تکنیکال برای سرمایه گذاری در بازار های مالی با دیدگاه کوتاه مدت استفاده می کنند اما تحلیل بنیادی برای سرمایه گذاری با دیدگاه بلند مدت کاربرد دارد.
  • تحلیلگران تکنیکال ممکن است با رعایت نکردن قواعد، در انجام تحلیل خود مرتکب خطا شوند و خطای تحلیل بنیادی در صورت تغییرات محیطی صورت می گیرد. 
  • با استفاد از تحلیل تکنیکال می توان زمان کمتری را برای تجزیه و بررسی سهم ها صرف کرد. اما استفاده از تحلیل بنیادی برای بررسی شرکت و یا صنعت پروسه طولانی تری می باشد. 
  • زبان تحلیل تکنیکال، نمودار است. به این معنا که تحلیلگران از نمودار یک سهم شروع به بررسی می کنند. اما در تحلیل بنیادی، تجزیه و تحلیل با استفاده از صورت های مالی شرکت و محاسبه ارزش ذاتی انجام می شود. 
  • یادگیری تحلیل تکنیکال نسبت به تحلیل بنیادی آسان تر بوده و در این صورت می توان این تحلیل را در زمان کوتاه تری یاد گرفت. اما یادگیری تحلیل بنیادی کمی پیچیده تر و زمان بر تر می باشد. 
  • و …..

برای تحلیل بازار، کدام روش مناسب تر است؟ تحلیل تکنیکال یا بنیادی؟

تحلیل بنیادی و تکنیکال دو تحلیل متفاوت هستند که به سرمایه گذاران کمک می کنند تا تصمیمات آگاهانه ای درباره سرمایه گذاری بگیرند. این تحلیل ها می تواند سرمایه گذار را در مورد خرید، نگهداری یا فروش دارایی های خود نیز راهنمایی کند. حال لازم است به این سوال پاسخ دهیم تحلیل تکنیکال یا بنیادی؟ باید بگوییم که انتخاب هر کدام از این تحلیل ها به استراتژی افراد بستگی خواهد داشت. در ادامه شما را با فاکتور های مهم در انتخاب تحلیل تکنیکال یا بنیادی آشنا خواهیم کرد.

برای انتخاب تحلیل تکنیکال یا بنیادی باید بدانید که دیدگاه شما به بازار کوتاه مدت است یا بلند مدت؟
  • طبیعتاً این که شما بدانید نسبت به سرمایه گذاری دیدگاه بلند مدت دارید یا کوتاه مدت، در این صورت می توانید تشخیص دهید که باید از تحلیل تکنیکال استفاده کنید یا بنیادی؟ اگر کسی قصد دارد به صورت بلند مدت سرمایه گذاری کند، باید از تحلیل بنیادی استفاده کند. اما تحلیل تکنیکال برای سرمایه گذاران با دیدگاه کوتاه مدت مناسب تر است.
برای انتخاب تحلیل تکنیکال یا بنیادی باید بدانید که فضای بازار احساسی است یا منطقی؟
  • در شرایطی که جو بازار بر اساس احساسات پیش می رود و ممکن است در این شرایط ارزش واقعی یک سهم را با مثبت اندیشی یا منفی‌ نگری تخمین بزنند. در این صورت دیگر نمی توان از اطلاعات شرکت و اسناد حسابداری و سود و زیان آن استفاده کرد و باید از تحلیل تکنیکال کمک گرفت. اما زمانی که جو منطقی در بازار وجود دارد. در این صورت تحلیل‌ ها به سمت تحلیل بنیادی گرایش پیدا کرده و صورت مالی شرکت و ترازنامه اهمیت پیدا می‌ کند.
برای انتخاب تحلیل تکنیکال یا بنیادی باید بدانید که معامله می کنید یا سرمایه گذاری؟
  • برای این که بدانید باید کدام تحلیل را انتخاب کنید، باید نسبت به این که شما قصد سرمایه گذاری دارید یا معامله کردن، آگاهی پیدا کنید. حال ممکن است برای شما سوال پیش آید که معامله با سرمایه گذاری چه فرقی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که معامله به معنای فروش کالا بیش از اندازه خرید می باشد که در این صورت استفاده از تحلیل تکنیکال مناسب تر است اما سرمایه گذاری به این معناست که مسیر سهام یک شرکت را بررسی کرده و در مورد سرمایه گذاری در آن شرکت تصمیم گیری کرد. در این نوع نگرش استفاده از تحلیل بنیادی مناسب تر خواهد بود. 

تحلیل تکنیکال یا بنیادی؟

انتخاب تحلیل تکنیکال یا بنیادی بسته به شرایط به کارگیری می‌تواند سودده باشد و احتمال ریسک را کاهش دهد. اما در هر صورت به شما توصیه می کنیم که با استفاده از ترکیب هر دو تحلیل تکنیکال و بنیادی در بازار، معامله و سرمایه‌گذاری کنید. می توان گفت با این کار، احتمال موفقیت خود را در سرمایه گذاری تا چندین برابر افزایش خواهید داد. لازم به ذکر است که روند ترکیب این دو تحلیل را می توان این گونه بیان کرد که یک سرمایه گذار در ابتدا باید سهم‌ های بنیادی را بررسی کرده و بهترین و با ارزش ترین سهم‌ های بازار را از نظر بنیادی انتخاب کند و سپس با استفاده از تحلیل تکنیکال بهترین زمان برای ورود و خروج از سهم را بیابد.

تحلیل تکنیکال یا بنیادی؟
تحلیل تکنیکال یا بنیادی؟

آموزش صفر تا صد تحلیل های بورسی در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد

لازمه ورود به بازار های مالی از جمله بازار بورس، ارز دیجیتال، طلا، سکه و …. کسب اطلاعات در آن زمینه و همچنین کسب مهارت های لازم برای سرمایه گذاری و سودآوری در آن بازار می باشد. مطمئناً هر فردی که وارد این بازار ها شده و یا قصد دارد وارد شود. به دنبال کسب سود و بازدهی بالا می باشد. بنابراین ما به شما توصیه می کنیم برای این که به یک تریدر حرفه ای و یک سرمایه گذار موفق تبدیل شوید. هر دو تحلیل بنیادی و تکنیکال را از مقدماتی تا پیشرفته آموزش ببینید. در این صورت هم می توانید با استفاده از تحلیل تکنیکال نوسان گیری کرده و به صورت کوتاه مدت سود کسب کنید و هم می توانید با استفاده از تحلیل بنیادی، ارزش ذاتی یک سهم را به دست آورده و بر روی آن به صورت بلند مدت سرمایه گذاری کنید.

بنابراین اگر قصد شرکت یادگیری این دو تحلیل را دارید. ما به شما شرکت در دوره های مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد را پیشنهاد می کنیم. در کلاس های تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی مجتمع فنی. صفر تا صد مباحث های مربوط به این دو دوره به افراد آموزش داده می شود. در این صورت افراد می توانند. با تکیه بر مهارت های خود در بازار های مالی ترید انجام دهند. همچنین لازم به ذکر است که در پایان دو دوره تکنیکال و بنیادی. مدرک دو زبانه و بین المللی به دانشجویان ارائه خواهد شد. 

دوره های بورس در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد

معرفی مدارک پایان دوره 

مدرک دوره تحلیل تکنیکال مجتمع فنی تهران قابل ترجمه رسمی مورد تایید قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می باشد. این مدرک مورد تایید سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی و به عنوان یک Skill Certificate می تواند. به عنوان معرفی مهارت های شما و همچنین جز رزومه کاری و مهارتی دانش پذیر قرار گیرد. همچنین دانش پذیران می توانند بنا به درخواست، مدارک بین المللی از مؤسسات معتبر خارجی اخذ نمایند.

رضا شریفی ۱۲-اسفند-۱۴۰۲