انطباق پذیری و روش های آن در سازمان

انطباق پذیری و روش های آن در سازمان: چه چیزی شرکت شما را با دشوارترین مشکلات روبه رو می سازد؟ تغییرات ناگهانی بازار؟ رقابت سخت؟ فناوری های در حال ظهور؟ هنگامی که چنین مشکلاتی تشدید می شوند، شاید لازم باشد تا ارزش های شرکت را دوباره توضیح دهید، راهبردهای خود را از نو طراحی کنید، ناچار به ادغام یا انحلال تجارت خود شوید، یا دست به مدیریت میان کارکردی بزنید. این مشکلات انطباق پذیری گنگ و مبهم هستند و مشکلاتی سیستمی با پاسخ هایی سخت به حساب می آیند. شاید حتی آزاردهنده تر این باشد که راه حل مشکلات انطباق پذیری در دستان مجموعه ی اجرایی شرکت قرار ندارد. حل چنین مشکلاتی مستلزم مشارکت کارکنان در سراسر سازمان است.

انطباق پذیری دشوار است!

انطباق پذیری برای همه دشوار و برای رهبران، مسأله ای ضد شهودی است. یعنی باید به جای ارائه ی راه حل، پرسش های دشوار مطرح کند و هوش جمعی کارمندان را توسعه دهد و از آن بهره ببرد. باید به جای حفظ هنجار ها، روشی را که براساس آن فعالیت می کنید به چالش بکشید و لازم است به جای فرو نشاندن تعارض ها، مشکلات را روشن سازید و اجازه دهید کارکنان تلخی واقعیت را بچشند.

برای کارمندان تان، انطباق پذیری رنج آور است، چون باید نقش ها، مسئولیت ها، ارزش ها و راه های انجام کار نا آشنایی را بپذیرند. تعجبی ندارد که معمولاً کارمندان تلاش می کنند دوباره مسأله ی انطباق پذیری را به دوش رهبران بیندازند.

– چگونه می توانید اطمینان بیابید که خودتان و کارمندان تان مشکلات انطباق پذیری را می پذیرید؟

شش اصل انطباق پذیری در سازمان

  • رفتن به بالکن ذهنی

غرق در میدان بازی نشوید. در عوض، بین عمل و بالکن ذهنی تان (منظور از این عبارت، دیدن همه چیز از بالا و داشتن دید از بالاست) در رفت و آمد باشید. شما از این بالکن ذهنی، الگوهای نو ظهور، نظیر نبرد بر سر قدرت یا اجتناب از کار را کشف می کنید. این دیدگاه از زاویه ی بالا به شما کمک می کندتا کارکنان را به انطباق پذیری تحریک کنید.

  • شناسایی مشکلات انطباق پذیری

برای مثال هنگامی که مسافران، شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز را «بسیار افتضاح» خطاب می کردند، کالین مارشال – مدیر عامل شرکت – می دانست که باید شرکت را از انگیزه تعهد به مشتریان پر کند. او مشکل انطباق پذیری را «ایجاد اعتماد در سراسر بریتیش ایرویز» تشخیص داد. برای تشخیص دقیق تر مشکل، تیم مارشال، در بخش انتقال بسته ها و چمدان های مسافران، مراکز رزرو و هواپیماها با کارمندان و مشتریان هم کلام شدند.

از آنها پرسیدند که کدام باورها، ارزش ها و رفتار ها نیاز به بازبینی دارند. آنها تعارض هایی را که در تیم اختلال ایجاد می کرد و به همکاری در همه ی سازمان لطمه وارد می آورد، برطرف ساختند. اعضای این تیم با درکی که از خود، کارکنان و تعارض های شرکت داشتند، تلاش های بریتیش ایرویز را برای تبدیل شدن به محبوب ترین شرکت هواپیمایی جهان تقویت کردند.

  • تنظیم فشار های عصبی

برای اینکه الهام بخش تغییرات باشید، بدون آنکه کارکنان را ناتوان سازید، انطباق پذیری را پیش ببرید:

اول، اجازه دهید کارمندان مسائل را به بحث وتبادل نظر بگذارند و فرض ها را فرای دیدهای رقابتی با خیال راحت روشن سازند.

سپس، جهت را تعیین و مسائل و ارزش های اساسی را تعریف کنید. میزان تغییرات را کنترل کنید، یعنی بدون متوقف ساختن فعالیت های دیگر، همزمان دست به اقدامات بسیار زیادی نزنید.

تنش را در حد کافی حفظ کنید و در برابر فشار برای برگشتن به وضع موجود مقاومت کنید. پرسش های دشوار مطرح کنید بدون آنکه خود دچار اضطراب شوید. با شخصیت و با وقار ارتباط برقرار کنید.

  • حفظ توجه منظم

مدیران را ترغیب کنید به جای آن که دیگران را به شکلی افراطی سپر بلای خویش قرار دهند یا به انکار روی بیاورند، با مشکلات تفرقه انگیز دست و پنجه نرم کنند. به بحث و تبادل نظر عمق بیشتری ببخشید تا قفل تعارض های سطحی و چند قطبی را باز کنید. برای حل مسائل از خود همکاری نشان دهید.

  • برگرداندن کار به کارکنان

برای القای اعتماد به نفس جمعی (در برابر وابستگی به شما)، بیش از آنکه کنترل کنید، به حمایت بپردازید. خطر پذیری و مسئولیت پذیری را تشویق کنید و اگر کارکنان تان اشتباه کردند، از آنها پشتیبانی کنید. به آنها کمک کنید تا متوجه شوند کلید حل مشکلات در دست خودشان است.

  • محافظت از صدای رهبری برخاسته از پایین سازمان

افشا گران و افراد خلاقی که از خط مشی مدیریت فاصله می گیرند و دیگر کسانی را که در داخل شرکت به مخالفت می پردازند، ساکت نکنید. دیدگاه های آن ها تفکر تازه ای به بار خواهد آورد. از خود بپرسید: «منظورش چیست؟ آیا چیزی را از قلم انداخته ایم؟»

امیدواریم با استفاده از این شش اصل انطباق پذیری در سازمان تان مشکلات و مسائل را بهبود بخشید. همچنین می توانید دیگر مقالات دپارتمان مدیری کسب و کار که در زیر به بهترین آنها اشاره شده است به روند رشد سازمان خود سرعت بخشید.

دپارتمان مدیریت کسب و کار

در راستای ارتقای علم مدیریت کشور منتشر کرد انطباق پذیری و روش های آن در سازمان

| دپارتمان مدیریت <style=”margin-bottom: 60px;”> | ۲۸۱۶ ۲۲۲۲ – ۰۲۱


مقالات دوره MBA، مدیریت و کسب و کار

ویژگی های مدیران اجرائی مؤثر در سال 2017 و 8 کاری که مدیران باید انجام دهند - مجتمع فنی تهران - تصویر اول

ویژگی های مدیران اجرائی مؤثر

| مشاهده مطلب

تعریف هوش هیجانی و اهمیت آن برای شرکت ها - مجتمع فنی تهران - تصویر اول

تعریف هوش هیجانی و اهمیت آن برای شرکت ها

| مشاهده مطلب

رهبران واقعاً چه کار می کنند - مجتمع فنی تهران - تصویر اول

وظایف واقعی رهبران

| مشاهده مطلب

چرخه رشد و نابودی شرکت ها - مجتمع فنی تهران - نمایندگی میرداماد - تصویر اول

چرخه رشد و چرخه نابودی شرکت ها

| مشاهده مطلب


دوره های در حال برگزاری دپارتمان مدیریت کسب و کار

آموزش mba یکساله ویژه مدیران - دپارتمان مدیریت کسب و کار - مجتمع فنی تهران

دوره MBA یکساله

دوره MBA دوره ای کاربردی و مهارتی جهت پیشرفت سازمان ها و الگوبرداری نمونه های موفق ایرانی

| مشاهده دوره | ثبت نام سریع

دوره آموزشی مدیریت ارتباط با مشتری crm - دپارتمان مدیریت کسب و کار - مجتمع فنی تهران

CRM

دوره ای کاربردی ویژه تمامی پرسنل واحد فروش و روابط عمومی جهت حفظ و نگه داشت مشتری

| مشاهده دوره | ثبت نام سریع

آموزش بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) (Digital Marketing) - دپارتمان مدیریت کسب و کار - مجتمع فنی تهران

بازاریابی دیجیتال

دوره ای جذاب و فوق العاده کاربردی برای تمامی کسب و کارها و افراد، جهت حضور مستمر و مفید در فضای آنلاین

| مشاهده دوره | ثبت نام سریع

آموزش فروش حرفه ای - دپارتمان مدیریت کسب و کار - مجتمع فنی تهران

فروش حرفه ای

دوره ای کاربردی برای مدیران و سرپرستان واحد فروش، با استفاده از متدهای روز جهت افزایش فروش

| مشاهده دوره | ثبت نام سریع


رضا شریفی ۱۸-بهمن-۱۴۰۲