اهمیت رعایت اصول اخلاقی در مدیریت

سیاست بازی نکنید!

«اگر در جلسه ای هستید و کسی سیاست بازی می کند، به او بگویید؛ داری سیاست بازی در می آوری برو، هر گاه بهتر شدی برگرد.» «جان هاروی»

اهمیت رعایت اصول اخلاقی در مدیریت: سیاست مداران افرادی هستند که به آن ها پول پرداخت می شود تا سیاست بازی کنند. شما یک مدیر هستید. شما پروژه ها و موقعیت ها را مدیریت می کنید. افراد نیازی به کنترل شدن ندارند. آن ها خودشان را اداره می کنند و اما گاهی برخی از آن ها از مسیر خارج می شوند به شما نیز آسیب می رسانند. سیاست بازی وزرنگی استفاده از مردم برای رسیدم به اهداف شخصی است که اصلاً هم کار خوبی نیست، بلکه نوعی خودخواهی است. کوتاه فکری است و کاری بسیار ناشایست.

سیاست بازی کردن یعنی گاهی با دروغ به هدف رسیدم و حیله گری. همیشه در شرکت ها افرادی هستند که کارها را بدون خشونت انجام می دهند، شما با آن ها باشید. سعی کنید با پروژه ها یی کار کنید که شهرت کمتری داشته باشند تا تیم و اداره نیز شهرت بسیار زیاد نداشته باشند. چون در اینجاست که می توانید بدرخشید، بدون این که نیاز باشد دائماً در رقابت باشید. همیشه مشورت و تبادل اطلاعات کنید، این کار سیاست بازان را متوقف می کند. با همه دوست باشید تا کسی نتواند شما را متهم کند که باند بازی می کنید.

هر چند که شما سیاست بازی نمی کنید، اما باید مراقب باشید و بدانید که بازی سیاست ادامه دارد و شما باید آماده باشید که با آن مقابله کنید. مراقب جریانان پنهانی باشید، مراقب دروغ ها، شایعه پراکنی ها، پنهان کاری ها، زدوبندهای رسیدن به قدرت، درگوشی حرف زدن ها و این قبیل چیزها. سعی کنید به خاطر داشتن صداقت، صریح حرف زدن، سیاست بازی نکردن، ساده و بی شیله بودن مشهور باشید. سعی کنید درباره ی شما چیزی مبهم، پیچیده و نامفهوم نباشد.(اهمیت رعایت اصول اخلاقی در مدیریت)

از مسئولیت های خود آگاه باشید و به اصول اخلاقی تان پایبند!

«موفقیت کلید خوشحالی نیست، خوشحالی کلید موفقیت است. اگر عاشق آن چه انجام می دهید باشید، موفق خواهید بود.» «آبرت شواتزر»

به عنوان یک مدیر شما مسئول افراد تیمتان هستید. باید اطمینان حاصل کنید که وقتی آن ها تحت حمایت شما هستند آسیب نمی بینند. باید اطمینان حاصل کنید که آن ها ایمن هستند، سالم اند، خوب تغذیه می شوند، راحت اند، از خطرات مصون اند و اگر لازم باشد لباس ایمنی مناسب می پوشند.

حال شما همان مسئولیت را نسبت به محیط دارید. نباید کاری کنید که به محیط ضرر برسانید، یا زندگی کسی را با خطر مواجه کنید، یا کاری کنید که زمینی دچار باروری شود. آیا می توانید دست روی قلب خود بگذارید و بگویید نقش مدیریتی شما یک نقش سالم و بدون زیان است؟

باید اصولی داشته باشید که سبب آسیب و تخریب نشوید، باید توسط شما خطی در جایی ترسیم شود که هرگز فراتر از آن نروید. لازم است از آنچه در اطراف شما رخ می دهد آگاه باشید. باید از آنچه کار شما نسبت به محیط اعمال می کند، یا نسبت به چیزی که کارتان از محیط می گیرید، آگاه باشید.

این امر یک واقعیت است. هر چه بیشتر تلاش کنید و مایه بگذارید، بیشتر به دست می آورید. خوب باشید و شب راحت بخوابید.

همیشه روراست باشید و حقیقت را بگویید!

«فهمیده ام که راستگو بودن بهترین تکنیکی است که می توانم استفاده کنم. با روراستی و صداقت به مردم بگویید هدفتان چیست و برای رسیدن به آن چه خواهید کرد؟» «لی لاکوکا»

این قانون درست در ادامه ی قانون قبلی است. به طور قطع، اگر فکر کنید رئیس تان یک آدم نادان است، نمی روید و به او بگویید، اما بهتر است که راستگو باشید. دروغ نگویید، تقلب نکنید، دزدی نکنید، سود جویی نکنید، کاری را به تأخیر نیندازید، گول نزنید و کلاه برداری نکنید. به عنوان یک مدیر، شما به یک موقعیت و امتیاز خصوصی رسیده اید- اعتماد و افتخار- شما برای زندگی انسان ها مسئولیت دارید و اگر درست عمل نکنید، مردم آسیب می بینند.

وقتی آن ها پس از کارکردن برای شما به خانه می روند، به زندگی ادامه می دهند، احساسات دارند، عشق می ورزند، آزار می بینند و آرزو دارند. اگر شما آن ها را ناراحت کنید، ناامید و سرخورده کنید، به آن ها دروغ بگویید، آن ها این بار را با خود به خانه می برند و روی خانواده و نزدیکانشان تأثیر می گذارند. شماباید همیشه به آن ها حقیقت را بگویید. اگر نمی توانید چیز خوبی بگویید؛ چیزی نگویید، اما دروغ نگویید. به رؤسای خود هم دروغ نگویید. آن ها شما را برای این کار استخدام نکرده اند.

ادامه همیشه روراست باشید و حقیقت را بگویید!

آن ها شما را برای راستگویی و صداقت استخدام کرده اند. اگر از عهده ی کاری که به شما محول شده است بر نمی آیید، به آن ها بگویید. آن ها به شما کمک خواهند کرد و مشکل را برطرف می کنند، چون اگر در روند کار ایرادی وجود داشته باشد، کار با شکست مواجه خواهد شد. بهتر است بدانند تا اینکه بی دلیل امیدوار باشند و بعد ناامید شوند.

به مشتریان دروغ نگویید. به طور قطع، در تمام این موارد هنر راستگویی وجود دارد. اگر از مشتریان از شما بپرسند که « آیا محصول شما نسبت به شرکت های دیگر برتر است یا نه؟» اگر آن محصول واقعاً بهتر است، پس نباید دروغ بگویید- ضمن اینکه شما قرار است برای رقابت فعالیت کنید، مگر نه؟- اما اگر بپرسند؛ « فلان محصول موفق بوده است یا نه؟» و به نظر شما آن محصول موفق نباشد، آن گاه باید حقیقت را بگویید؛ « ما نیز از وضعیت فروش تعجب کرده ایم، اما همیشه جای پیشرفت هست.» اما نباید بگویید که؛ « این ها واقعاً خراب شده، ما امیدواریم که شنا این بار را از روی شانه های ما بردارید.»

سخن پایانی

این مقالات که بخشی از دوره MBA یکساله – درس مدیریت منابع انسانی هستند، تنها بخش کوچکی از چیزهایی هستند که شما در دوره MBA فرا خواهید گرفت. با مطالعه دیگر مقالات خود را برای مدیریت استارتاپ، سازمان و شرکتتان آماده کنید.

همچنین پیشنهاد می کنم اگر وقت کافی برای شرکت در یک دوره یکساله را دارید در دوره MBA یکساله مجتمع فنی تهران -نمایندگی میرداماد شرکت کنید تا علاوه برا فراگیری تمام اصول مدیریت یک استارتاپ نوپا گرفته تا سازمان چند صد نفری؛ از حضور اساتید با تجربه حوزه های مختلف یک کسب و کار بهره ببرید. لیست دوره های مدیریت مجتمع فنی در زیر آمده است.

برخی از مقالات مفید مدیریتی را نیز در زیر برایتان آورده ایم، امیدوارم از مطالعه آنها لذت برده و از نکات آن در کسب و کارتان استفاده کنید.

دپارتمان مدیریت کسب و کار

در راستای ارتقای علم مدیریت کشور منتشر کرد اهمیت رعایت اصول اخلاقی در مدیریت

| دپارتمان مدیریت | ۲۸۱۶ ۲۲۲۲ – ۰۲۱

مقالات دوره MBA، مدیریت و کسب و کار

3 قانون مدیریت یک تیم عالی - مجتمع فنی تهران

۳ قانون مدیریت یک تیم عالی

| مشاهده مطلب

۱۰۰ قانون مدیریت خود و مدیریت تیم

۱۰۰ قانون مدیریت خود و مدیریت تیم

| مشاهده مطلب

ویژگی رهبران تحول گرا در سازمان ها

ویژگی رهبران تحول گرا در سازمان ها

| مشاهده مطلب

تحلیل روانشناسی نقش زنان در رهبری و مدیریت

تحلیل روانشناسی نقش زنان در رهبری و مدیریت

| مشاهده مطلب

 چگونه به یک رهبر سطح پنجم تبدیل شویم؟

چگونه به یک رهبر سطح پنجم تبدیل شویم؟

| مشاهده مطلب

ویژگی های یک مدیر اجرائی مؤثر در سال ۲۰۱۷

ویژگی های یک مدیر اجرائی مؤثر در سال ۲۰۱۷

| مشاهده مطلب


دوره های در حال برگزاری دپارتمان مدیریت کسب و کار

آموزش mba یکساله ویژه مدیران - دپارتمان مدیریت کسب و کار - مجتمع فنی تهران

دوره MBA یکساله

آموزش دوره MBA دوره ای کاربردی و مهارتی جهت پیشرفت سازمان ها و الگوبرداری نمونه های موفق ایرانی

| مشاهده دوره | ثبت نام سریع

دوره آموزشی مدیریت ارتباط با مشتری crm - دپارتمان مدیریت کسب و کار - مجتمع فنی تهران

CRM

دوره ای کاربردی ویژه تمامی پرسنل واحد فروش و روابط عمومی جهت حفظ و نگه داشت مشتری

| مشاهده دوره | ثبت نام سریع

آموزش بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) (Digital Marketing) - دپارتمان مدیریت کسب و کار - مجتمع فنی تهران

بازاریابی دیجیتال

دوره ای جذاب و فوق العاده کاربردی برای تمامی کسب و کارها و افراد، جهت حضور مستمر و مفید در فضای آنلاین

| مشاهده دوره | ثبت نام سریع

آموزش فروش حرفه ای - دپارتمان مدیریت کسب و کار - مجتمع فنی تهران

فروش حرفه ای

دوره ای کاربردی برای مدیران و سرپرستان واحد فروش، با استفاده از متدهای روز جهت افزایش فروش

| مشاهده دوره | ثبت نام سریع


رضا شریفی ۱۸-بهمن-۱۴۰۲