محیط مناسب برای رشد کارمندان

برای داشتن محیط مناسب برای رشد کارمندانتان: افراد را تشویق کنید!

محیط مناسب برای رشد کارمندان: اگر رضایت خود را نسبت به کار افراد نشان ندهید، دلسرد می شوند. مردم به دلایل بسیار زیادی سر کار می روند، بیشتر آن ها به غیر از مسائل مالی که مطرح می کنند، در میان دلایل مطرح شده و نشده، نوشته شده و نشده، مهم ترین اولویت در فکرشان «پاداشی است که از طرف رئیس» می گیرند که آن رئیس هم شما هستید. شاید آن ها این قضیه را «شناخت» بنامند، یا «حس این که کارشان را خوب انجام داده اند» اما از کجا باید بدانند؟

آن ها وقتی می فهمند و می دانند که شما بگویید. صبر کنید تا زمانی که کار قابل توجهی انجام بدهند و آن وقت به آن ها بگویید که متوجه کارشان شده اید و تشویقشان کنید. حتی قبل از به اتمام رسیدن کار، عمل و عملکردشان را مورد تمجید قرار دهید. چرا؟ چون امکان این که کارشان را بهتر هم انجام بدهند وجود دارد و هرگز به فکرشان نمی رسد که در کارشان نسبت به شما کوتاهی کنند.

مدیر بودن حداقل آرزوهاست.

شما می خواهید که یک تیم عالی داشته باشید. پاداش و تمجید آن ها کار رایگان و بدون هزینه ایست و کاملاً دردسترس است، تمام شدنی نیست و صددرصد مؤثر و کارآمد است، انجامش بسیار ساده و آسان است و اصلاً وقت گیر نیست. پس چرا بیشتر مدیران این کار را انجام نمی دهند؟ چون نیاز دارند به خود اطمینان داشته باشند. شما باید درباره ی خودتان کاملاً احساس خوبی داشته باشید تا بتوانید دیگران را به خوبی مورد تمجید و ستایش قرار دهید.اگر نسبت به خود تردید داشته باشید، نسبت به آن ها هم شک و تردید خواهید داشت.

اگر به آنها شک داشته باشید، آن ها را تشویق نخواهید کرد، چون مطمئن خواهید بود که کارشان را درست انجام نخواهند داد. فقط کافی است به آنها بگویید:«تو از عهده ی انجامش بر می آیی». «کارت را درست انجام می دهی.» هرچه به افراد مسئولیت بیشتری بدهید، بیشتر به آن ها اعتماد خواهید داشت و هر چه بیشتر تشویقشان کنید، آن ها بازدهی بیشتری خواهند داشت. تشویق دیگران هزینه بردار نیست و در عوض بازده زیادی دارد. در حقیقت، تشویق مانند یک برکت است.

فضایی ایجاد کنید که حتی هر یک از آن ها دیگری را مورد تمجید و ستایش قرار دهد؛ جمله ی «تو از عهده ی انجام کار برمی آیی» باید هر روز در محیط کار شنیده شود. اگر شما چنین نگویید، مطمئن باشید دیگران هم نخواهند گفت. شما آن هایی را که بهترند تشویق کنید تا آن ها نیز دست دیگرانی را که توانایی های کمتری دارند بگیرند. در هر تیم خوب باید تشویق و تمجید جزء اساسی ترین کارها باشد. تشویق و تمجید گروهی نیز چنین است؛«ما همه در این کار شریکیم، یا با هم پیروز می شویم، یا باهم شکست می خوریم.»

برای داشتن محیط مناسب برای رشد کارمندانتان: تقصیرها را گردن بگیرید!

« به نظر من رهبرانی که کارآمدترند، هرگز« من» نمی گویند و به این دلیل نیست که خود را این طور تربیت کرده باشند که « من» نگویند، بلکه آن ها به« من» فکر نمی کنند. آن ها به ما و به تیم فکر می کنند. آن ها می فهمند که در کارشان عملکرد تیمی حائز اهمیت است. آن ها مسئولیت را درک می کنند و هرگز کناره گیری نمی کنند، اما« ما» هستیم که اعتبار به دست می آوریم… این، آن چیزی است که اعتماد ایجاد می کند و آن چه باعث می شود کارها به خوبی انجام شوند.» « پیتر دراکر»

ببخشید، اگر درتیم مشکلی پیش بیاید، کاملاً تقصیر با شماست؛ اما اگر تیم کارش را درست انجام دهد، اعتبارش برای همه ی آن هاست. یک مدیر خوب همیشه تقصیرها را به گردن می گیرد. می دانم که برای دلیل تراشی بهترین و راحت ترین کار استفاده از کلمه ی تیم است، اما این کار چیزی را حل نمی کند. شما رهبر هستید، شما مدیر هستید، شما رئیس هستید، اگر اوضاع خراب شود، شما هستید که باید قد علم کنید و آن را بهبود بخشید.

گفتن جمله ی «ما به اهدافمان نرسیدیم» خیلی ساده است. اما شما باید بگویید؛ «من به اهدافم نرسیدم، چون …» و کلمه ی «چون» باید با عبارت «من» دنبال شود، نه کلمه ی «آنها». گفتن جمله ی « ما به اهدافمان نرسیدیم، چون برایان جوان مشتری x را ناراحت کرد و فروشمان کم شد» خیلی ساده است. اما چه کسی برایان جوان را در مقابل چنین مشتری مهمی قرار داد؟ شما. چه کسی فروش و حراج را برنامه ریزی کرد؟ شما. و باور کنید اگر هنگامی که اوضاع نابسامان می شود تقصیر ها را گردن بگیرید، تیم شما حاضر خواهند بود جانشان را فدای شما کنند. هیچ وفاداری نمی تواند بزرگتر از این باشد که یک رئیس یا مدیر مسئولیت اوضاع را به گردن بگیرد.

قبول دارم که کار سختی است و اعتماد به نفس، جرئت و پشت گرمی می خواهد و نیاز به کمال واقعی دارد.

شاید گمان می برید اوضاع بر ضد شما خواهد شد، به طوری که شما لایق کار ندانند، اما کاملاً برعکس است. اگر رئیس تان ببیند که شما قد علم کرده و می گویید:«ما قرارداد را باختیم» و مسئولیت آن را به گردن می گیرید و می گویید: «این ها مراحلی هستند که قرار است طی کنیم تا دوباره چنین اتفاقی تکرار نشود.» آن ها متوجه شکست نخواهند شد، بلکه یکی از اعضای هیئت را می بینند که آینده نگر است.

برای داشتن محیط مناسب برای رشد کارمندانتان: جو خوبی ایجاد کنید!

همیشه ایجاد یک جو خوب، کار ساده ای نیست، اما الزامی است. اگر کارمندان شما بی حوصله، بی انگیزه و افسرده باشند مشخص است و این بی انگیزگی در کارشان، رفتارشان با مشتری و همکاران، روش ارتباطشان با یکدیگر و طرز عملکردشان با شما و برای شما مشخص خواهد بود و مهم تر از همه در کاری که برای شما انجام می دهند مشخص خواهد بود.

اگر هر روز صبح مؤدبانه سلام و صبح بخیر بگویید، اشکالی پیش نمی آید. کار شاقی نیست اگر مطمئن شوید که همه به موقع قهوه و چای دارند و پرسیدن جمله « امروز حالت چطور است؟» حتی یک ثانیه هم طول نمی کشد. برای هر مکان کاری سه قانون وجود دارد:

  • ادب و نزاکت
  • دوستی
  • مهربانی

ما می دانیم رؤسایی که فریاد می کشند و رفتاری بد دارند، کار خوبی نمی کنند. در حالی که افراد جامعه کار مستحق چنین چیزهایی هستند:

  • احترام
  • رفتار متمدن
  • وقار

اگر شما نمی توانید این چیزها را به آن ها بدهید، پس مدیر نباشید؛ اما من اطمینان دارم که می توانید. ایجاد یک جو خوب ساده است و وظیفه و مسئولیت شما این است که شاد، مؤدب، مفید و کمک حال آن ها باشید. افراد شما یکی از مهمترین منابع و ابزار شما هستند تا به دستاوردهای بزرگ برسید. شما بدون آن ها هیچ هستید و با آن ها یک تیم خواهید بود. بنابراین با آن ها به مهربانی رفتار کنید و از آن ها سو استفاده نکنید. نسبت به زندگی آن ها و خودتان حساس باشید و اگر وقت ندارید، این فرصت را دست و پا کنید.

فکر می کنم واژه ای که به دنبالش هستم« تواضع» می باشد. این واژه ی قدیمی کوه ها را جا به جا می کند؛ درهای بسته را باز می کند و سبب می شود کارمندان به راحتی و به طور طبیعی کار کنند.

این مقالات که بخشی از دوره MBA یکساله – درس مدیریت منابع انسانی هستند، تنها بخش کوچکی از چیزهایی هستند که شما در دوره MBA فرا خواهید گرفت. با مطالعه دیگر مقالات خود را برای مدیریت استارتاپ، سازمان و شرکتتان آماده کنید.

همچنین پیشنهاد می کنم اگر وقت کافی برای شرکت در یک دوره یکساله را دارید در دوره MBA یکساله مجتمع فنی تهران -نمایندگی میرداماد شرکت کنید تا علاوه برا فراگیری تمام اصول مدیریت یک استارتاپ نوپا گرفته تا سازمان چند صد نفری؛ از حضور اساتید با تجربه حوزه های مختلف یک کسب و کار بهره ببرید. لیست دوره های مدیریت مجتمع فنی در زیر آمده است.

برخی از مقالات مفید مدیریتی را نیز در زیر برایتان آورده ایم، امیدوارم از مطالعه آنها لذت برده و از نکات آن در کسب و کارتان استفاده کنید.

دپارتمان مدیریت کسب و کار

در راستای ارتقای علم مدیریت کشور منتشر کرد محیط مناسب برای رشد کارکنان

| دپارتمان مدیریت <style=”margin-bottom: 60px;”> | ۲۸۱۶ ۲۲۲۲ – ۰۲۱

مقالات دوره MBA، مدیریت و کسب و کار

3 قانون مدیریت یک تیم عالی - مجتمع فنی تهران

۳ قانون مدیریت یک تیم عالی

| مشاهده مطلب

۱۰۰ قانون مدیریت خود و مدیریت تیم

۱۰۰ قانون مدیریت خود و مدیریت تیم

| مشاهده مطلب

ویژگی رهبران تحول گرا در سازمان ها

ویژگی رهبران تحول گرا در سازمان ها

| مشاهده مطلب

تحلیل روانشناسی نقش زنان در رهبری و مدیریت

تحلیل روانشناسی نقش زنان در رهبری و مدیریت

| مشاهده مطلب

 چگونه به یک رهبر سطح پنجم تبدیل شویم؟

چگونه به یک رهبر سطح پنجم تبدیل شویم؟

| مشاهده مطلب

ویژگی های یک مدیر اجرائی مؤثر در سال ۲۰۱۷

ویژگی های یک مدیر اجرائی مؤثر در سال ۲۰۱۷

| مشاهده مطلب


دوره های در حال برگزاری دپارتمان مدیریت کسب و کار

آموزش mba یکساله ویژه مدیران - دپارتمان مدیریت کسب و کار - مجتمع فنی تهران

دوره MBA یکساله

آموزش دوره MBA دوره ای کاربردی و مهارتی جهت پیشرفت سازمان ها و الگوبرداری نمونه های موفق ایرانی

| مشاهده دوره | ثبت نام سریع

دوره آموزشی مدیریت ارتباط با مشتری crm - دپارتمان مدیریت کسب و کار - مجتمع فنی تهران

CRM

دوره ای کاربردی ویژه تمامی پرسنل واحد فروش و روابط عمومی جهت حفظ و نگه داشت مشتری

| مشاهده دوره | ثبت نام سریع

آموزش بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) (Digital Marketing) - دپارتمان مدیریت کسب و کار - مجتمع فنی تهران

بازاریابی دیجیتال

دوره ای جذاب و فوق العاده کاربردی برای تمامی کسب و کارها و افراد، جهت حضور مستمر و مفید در فضای آنلاین

| مشاهده دوره | ثبت نام سریع

آموزش فروش حرفه ای - دپارتمان مدیریت کسب و کار - مجتمع فنی تهران

فروش حرفه ای

دوره ای کاربردی برای مدیران و سرپرستان واحد فروش، با استفاده از متدهای روز جهت افزایش فروش

| مشاهده دوره | ثبت نام سریع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *