ویژگی رهبران با درک بالا

رهبران به ایده های دیگران گوش می کنند!

ویژگی رهبران با درک بالا: وقتی افراد صحبت می کنند کاملاً گوش کنید. بیشتر افراد هرگز به کسی گوش نمی کنند. «ارنست همینگوی»

اگر تصور کنید همه چیز را می دانید، شاید آن قدر گرفتار باشید که حتی فرصت گوش کردن به خود را هم نداشته باشید، چه رسد به این که به دیگران گوش کنید. اما شما چنین آدمی نیستید. چون هر کسی در هر موقعیتی میتواند برای شما توصیه و پیشنهادی داشته باشد. سعی کنید با همه صحبت کنید؛ با مأمور آسانسور، با نگهبان پارکینگ، خدمتکار، تمیزکار و با هر کسی در هر شغلی که هست صحبت کنید. مهمتر از همه به افراد تیم خود گوش بسپارید. آن ها کسانی هستند که با تولید محصول و ابزار سروکار دارند. آن ها ایده هایی خوب دارند. نیازی نیست هربار، بر سر هر مسئله ی جزئی با آن ها مشورت کنید، اما درباره ی مسائل مهم و بزرگ این کار را انجام دهید و خلاقیت و ایده های جدید آن ها را به کار گیرید.

ادامه رهبران به ایده های دیگران گوش می کنند!

به طور قطع، باید دقت کنید که هرچند به آن ها گوش می کنید، اما این شما هستید که عهده دار امور خواهید بود. شما گوش می کنید، اما نه به این معنی که تمام جزئیات ایده های آن ها را به کار بگیرید، گوش کنید و ایده های آن ها را با تجارب گذشته ی خود ادغام کنید و در صورت لزوم به کار ببندید. این خوب نیست که گوش کنید  و از اطلاعات آن ها استفاده نکنید، چون آن ها با خود خواهند گفت:« پس گفتن عقایدم به رئیس چه فایده ای داشت، او از عقاید من استفاده نخواهد کرد.»

باید گوش کنید، اما مابین صحبتهایتان وانمود نکنید که الزاماً از ایده های آن ها استفاده خواهید کرد، برای اینکه وقتی کاری متفاوت با فکرو ذهن آن ها از شما سر می زند زیاد تعجب نکنند و نا امید نشوند. اما می توانید به آن ها نشان دهید که ایده های آن ها را در راهکارهای کلی خود به کار گرفته اید.

اساساً، هر عضو تیم قادر است درباره ی عملکرد تیم و هرچه بهتر شدن آن و خطاهایی که تاکنون صورت گرفته صحبت کند و نکات مفیدی ارائه نماید. اگر آمادگی شنیدن دارید، سؤال های بجا و مناسبی مطرح کنید و بدون قضاوت یا قطع کردن صحبت آن ها گوش کنید. با چنین کاری، فوراً جایگاه شما نسبت به اکثر مدیران ارتقا خواهد یافت.

رهبران می گذارند دیگران فکر کنند، حتی اگر ندانند!

ویژگی رهبران با درک بالا: این قانون بسیار ساده ایست، اما با این وجود، تعداد کمی از مدیران از آن استفاده می کنند. چون باعث می شود به افراد احساس خاص بودن و مهم بودن دست بدهد. فقط کافی است به کارمندانتان بگویید:« تو در این باره اطلاعات داری، نظرت چیست؟» نکات کلیدی درباره ی این قانون عبارت اند از:

  • عقیده ی آن ها را درباره ی مسائل بپرسید
  • ایده ها و نقطه نظراتشان را بدانید
  • مسئولیت های بیشتری نسبت به قبل به آن ها محول کنید
  • درباره ی تازه ها و موضوعات مهم با آن ها تبادل نظر کنید
  • تشویقشان کنید
  • هرگز آن ها را یک« کارمند مطلق» ندانید
ادامه رهبران می گذارند دیگران فکر کنند، حتی اگر ندانند!

حتی اگر شما می دانید که درباره ی مسئله ای بیش از آن ها اطلاعات دارید، باز هم این نکات را رعایت کنید. آنها احساس خوبی خواهند داشت و بهتر به وظیفه ی کاری شان عمل می کنند. آن ها از گفته های شما درس می آموزند، همان طور که شاید شما هم از آن ها چیزی بیاموزید. در حین انجام کارهایی که گفته شد آن هارا با کل فرآیند کار خود آشنا کنید تا دریک جا و در یک بخش اداری درجا نزنند. باید به آن ها امکان بدهید که نقش مهم خود را در مجموعه ای که در آن فعالیت دارند بشناسند و بدانند چه سهم با ارزش و مفیدی دارند و بدانند که وجودشان چقدر لازم است.

با آن ها مانند یک مشتری با ارزش رفتار کنید، آن ها را با رمز و راز کارتان آشنا نمایید؛« ما ازxp8 به عنوان پوشش روی تراشه های سیلیکونی استفاده می کنیم، برخلاف شرکت های دیگر که از xp5 که قدیمی است استفاده می کنند. اما این موضوع را به عنوان راز نگه دارید، چون در فروش سال گذشته ما بسیار موفق بودیم.» آن ها را نسبت به پیشرفت هایی که درکار داشته اید آگاه کنید، شاید بخواهید پیشرفت خود را در مجله و روزنامه های صنعتی درج کنید تا کارمندانتان مطلع شوند و بیش از آن چه که فکر می کنند می دانند، بدانند. این کار سبب می شود آن ها انگیزه پیدا کنند که بیشتر بدانند و بیشتر یاد بگیرند.

همیشه مجبور نباشید حرف آخر را بزنید!

ویژگی رهبران با درک بالا: بله می دانم که شما رئیس هستید، مدیر هستید و یک مدیر خوب هستید، اما همیشه هم نیازی نیست حرف آخر را بزنید. این قضیه با وقتی که بچه ها درحیاط بازی می کنند فرق دارد. اگر افراد تیمتان با شما به طور صریح مخالفت می کنند، دو دلیل می تواند وجود داشته باشد: شاید آن قدر اعتماد به نفس دارند که از حرف خود دفاع می کنند و می دانند که کارشان را درست انجام می داده اند، یا از حد خود خارج شده اند و شما قوانین انضباطی را برای متوقف کردن آن ها به درستی به کار نبرده اید، خودتان قضاوت کنید.

اگر آنها از حد خود خارج شده اند و شما قوانین و رفتار های انضباطی را به درستی حاکم کرده اید، پس نیاز است به طور خصوصی با آن ها صحبت کنید. فراموش نکنید که افراد تیم شما با گذشته فرق کرده اند. پس به کارمندان خود فرصت بدهید تا افراد واقعی باشند، یعنی گاهی مخالفت کنند و بحث کنند و گاهی عصبانی شوند. خوب است که افراد بتوانند در تیم خودی نشان دهند و دیگران هم صبر و تحمل داشته باشند، به طور قطع، این کار در یک تیم ضعیف عملی نخواهد بود.

البته، همیشه هم این طور نیست که گفتن حرف آخر لازم باشد، یا همیشه حق با شما باشد، یا نیاز باشد در هر مورد، حتی جزئی، کارمند خود را اصلاح کنید. گاهی چه حق با آن ها باشد چه نباشد، بهتر است چشم پوشی کنید. تفاوت میان اهمیت مسائل را بدانید و بدانید چه موقع باید حرف آخر را بزنید و کجا نیازی نیست.

سخن پایانی

این مقالات که بخشی از دوره MBA یکساله – درس مدیریت منابع انسانی هستند، تنها بخش کوچکی از چیزهایی هستند که شما در دوره MBA فرا خواهید گرفت. با مطالعه دیگر مقالات خود را برای مدیریت استارتاپ، سازمان و شرکتتان آماده کنید.

همچنین پیشنهاد می کنم اگر وقت کافی برای شرکت در یک دوره یکساله را دارید در دوره MBA یکساله مجتمع فنی تهران -نمایندگی میرداماد شرکت کنید تا علاوه برا فراگیری تمام اصول مدیریت یک استارتاپ نوپا گرفته تا سازمان چند صد نفری؛ از حضور اساتید با تجربه حوزه های مختلف یک کسب و کار بهره ببرید. لیست دوره های مدیریت مجتمع فنی در زیر آمده است.

برخی از مقالات مفید مدیریتی را نیز در زیر برایتان آورده ایم، امیدوارم از مطالعه آنها لذت برده و از نکات آن در کسب و کارتان استفاده کنید.

دپارتمان مدیریت کسب و کار

در راستای ارتقای علم مدیریت کشور منتشر کرد ویژگی رهبران با درک بالا

| دپارتمان مدیریت <style=”margin-bottom: 60px;”> | ۲۸۱۶ ۲۲۲۲ – ۰۲۱

مقالات دوره MBA، مدیریت و کسب و کار

3 قانون مدیریت یک تیم عالی - مجتمع فنی تهران

۳ قانون مدیریت یک تیم عالی

| مشاهده مطلب

۱۰۰ قانون مدیریت خود و مدیریت تیم

۱۰۰ قانون مدیریت خود و مدیریت تیم

| مشاهده مطلب

ویژگی رهبران تحول گرا در سازمان ها

ویژگی رهبران تحول گرا در سازمان ها

| مشاهده مطلب

تحلیل روانشناسی نقش زنان در رهبری و مدیریت

تحلیل روانشناسی نقش زنان در رهبری و مدیریت

| مشاهده مطلب

 چگونه به یک رهبر سطح پنجم تبدیل شویم؟

چگونه به یک رهبر سطح پنجم تبدیل شویم؟

| مشاهده مطلب

ویژگی های یک مدیر اجرائی مؤثر در سال ۲۰۱۷

ویژگی های یک مدیر اجرائی مؤثر در سال ۲۰۱۷

| مشاهده مطلب


دوره های در حال برگزاری دپارتمان مدیریت کسب و کار

آموزش mba یکساله ویژه مدیران - دپارتمان مدیریت کسب و کار - مجتمع فنی تهران

دوره MBA یکساله

آموزش دوره MBA دوره ای کاربردی و مهارتی جهت پیشرفت سازمان ها و الگوبرداری نمونه های موفق ایرانی

| مشاهده دوره | ثبت نام سریع

دوره آموزشی مدیریت ارتباط با مشتری crm - دپارتمان مدیریت کسب و کار - مجتمع فنی تهران

CRM

دوره ای کاربردی ویژه تمامی پرسنل واحد فروش و روابط عمومی جهت حفظ و نگه داشت مشتری

| مشاهده دوره | ثبت نام سریع

آموزش بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) (Digital Marketing) - دپارتمان مدیریت کسب و کار - مجتمع فنی تهران

بازاریابی دیجیتال

دوره ای جذاب و فوق العاده کاربردی برای تمامی کسب و کارها و افراد، جهت حضور مستمر و مفید در فضای آنلاین

| مشاهده دوره | ثبت نام سریع

آموزش فروش حرفه ای - دپارتمان مدیریت کسب و کار - مجتمع فنی تهران

فروش حرفه ای

دوره ای کاربردی برای مدیران و سرپرستان واحد فروش، با استفاده از متدهای روز جهت افزایش فروش

| مشاهده دوره | ثبت نام سریع


2 thoughts on “ویژگی رهبران با درک بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *