ویژگی رهبران تحول گرا

ویژگی رهبران تحول گرا

ویژگی رهبران تحول گرا: اهمیت و نقش رهبری در هر جامعه یا سازمانی به چشم میخورد چرا که تاثیر بسیار چشم گیری بر فرهنگ و رفتار مردم در یک جامعه خواهد داشت. به عبارتی برای تغییر باور، نگرش پیروان و ارزش ها، روابط رهبری بسیار تاثیر گذارخواهد بود. رهبران تحول گرا با دارا بودن از یک ویژگی مهم و فوق العاده موارد بی اهمیت و ناکارامد در یک سیستم را شناسایی کرده و اقدام به تغییر یا بهبود آن می نمایند.

تعریف از رهبری تحول گرا اینگونه بیان می شود: فرآیندی است که در آن رهبر و اشخاصی که به پیروی از او می پردازند به یکدیگر در رسیدن به بیشترین میزان روحیه و دستیابی به هدف کمک کرده و همکاری می نمایند. به عبارت دیگر در این فرآیند فردی که نقش رهبری را برعهده دارد تنها به آموزش راه درست و غلط به افراد نمی پردازند بلکه با دیگر افراد گروه و تیم خود دوشا دوش به فعالیت پرداخته و از فرصت های پیش آمده برای ارائه راه کار های مطمئن استفاده میکند.

رهبران تحول گرا
رهبران تحول گرا

ویژگی های رهبران تحول گرا کدام است

رهبران تحول گرا به دلیل نقش پر اهمیت خود باید از ویژگی های خاصی برخوردار باشند تا بتوانند به خوبی از عهده این مسئولیت برآیند. در واقع این ویژگی ها در تمام رهبران یکسان است. در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

  • رهبران تحول گرا باعث ایجاد انگیزه در سایر افراد خواهند شد.

یک رهبر تحول گرای موفق باید قادر باشد تا ارزش و اهداف پیروان خود را تشخیص دهد و برای رسیدن آن ها به هدفشان انگیزه ایجاد کرده و به عبارتی الهام بخش اعضای نیم خود باشد. یکی از راهکار های ایجاد انگیزه در افراد داستان سرایی می باشد. با ارائه این راه حل بر ذهنیت افراد خود نسبت به آینده، تاثیرات مثبتی ایجاد خواهید کرد. در واقع اگر رهبران مقتدر قادر به تشویق و پرورش انگیزه برای افراد خود نباشند. در سازمان تحت رهبریشان هیچ رویداد مثبتی اتفاق نخواهد افتاد و رهبری آنها عملا بی فایده می شود.

  • رهبران تحول گرا قادر هستند چشم اندازی زیبا نسبت به آینده برای افراد رقم بزنند.

یکی از دلایلی که منجر می شود عده ای از یک فرد پیروی کنند تصویر و چشم اندازی است که برای آن ها رقم میزند. در واقع این چشم انداز همان هدفی است که یک سازمان به دنبال دستیابی به آن می باشد. میتوانید برای توسعه چشم انداز سازمانتان از تحلیل PEST یا ابزاری مانند مدل استراتژی ۵مرحله‌ای، لافلی و مارتین استفاده کنید. این موارد را میتوان ابزار های استراتژی کسب و کار نامید.

  • رهبران تحول گرا باید قادر باشند چشم انداز و انگیزه های ذهنی افراد خود را مدیریت کنند.

یک چشم انداز هرچقد هم که زیبا و عالی ترسیم شود تنها زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که در واقیعت نیز بتوان به آن دست پیدا کرد. رهبران تحول گرا قادر هستند با دارا بودن، دانش و مهارت در زمینه های مدیریت پروژه و مدیریت تحول، پیروان خود را برای رسیدن به اهدف و چشم انداز مورد نظر ترغیب و حمایت نمایند. در این فرآیند نقش ها و مسئولیت های هر شخص را با توجه به هدف کلیتان مشخص و به صورت واضح بیان کنید.بعد از مشخص کردن وظایف برای هرکدام از کارمندان هدف مشخص، قابل اندازه گیری و واقع گرایانه ای تعیین نمایید و به آن ها انتقال دهید. با یادگیری مدیریت هدف گرا قادر هستید اهداف کوتاه مدت را به بلند مدت تبدیل نمایید.

  • رهبران تحول گرا بابد با کارکنان خود همدلی کرده  و بین خود و آن ها اعتماد کامل به وجود بیاورند.

یک رهبر تحول گرای موفق همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم. باید بیشتر تمرکز خود را بر روی افرادش گذاشته و به آن ها برای رسیدن به اهدافشان کمک کند. به عبارتی او باید مرتبا برای ایجاد اعتماد بین خود و کارمندانش تلاش کرده و در ارتقای توانایی آن ها کوشا باشد. مدل فرآیند رهبری دانهام و پیرس به شما کمک می کند تا از این موضع را که افراد در موفقیت شما چه تاثیر مهم و پر اهمیتی دارند آگاه شوید. علاوه بر آن، بر این اصل که رهبری فرآیندی بلند مدت است تاکید میکند.

مزایای رهبری تحول گرا
  • رهبران تحول گرا باعث افزایش اعتماد به نفس پیروان خود می شوند که در نهایت منجر به موفقیت سازمان تحت رهبریشان خواهد شد.
  • رهبری تحول گرا با روش های صحیح منجر می شود. تا کارمندان و اعضای یک سازمان تمام تلاش خود را در رسیدن به اهداف آن به کار گیرند. در واقع میتوان اینطور بیان کرد. که این نوع رهبری به دلیل تاثیراتی که بر واکنش های روانی پیروان خود میگذارد کارایی آنها را افزایش می دهد.
  • یکی از مهم ترین مزیت های رهبری تحول گرا این موضوع می باشد که به راحتی و با سرعت بالا قادر هستند با درخواست های سازمان سازگار شده و بتوانند به پیچیدگی های سازمانی پاسخ دهند.

معایب رهبری تحول گرا

علاوه بر مزایای که در بالا بیان کردیم این سبک از رهبری معایبی را نیز شامل می شود. از جمله آن میتوان به این موارد اشاره کرد:

  • رهبری تحول گرا برای همه اعضا یک گروه مناسب نیست به عبارتی این امکان وجود دارد که همه افراد قادر به انجام اموری که رهبر به آن ها آموزش می دهد نباشند.
  • به اعتقاد بعضی از کارشناسان، رهبران تحول گرا به حمایت افراد بانظم احتیاح دارند. تا بتوانند به جزئیات توجه بیشتری کنند. در واقع یکی از معایب این نوع رهبری کمی جزییات موجود در رابطه با تصمیم گیری می باشد.
  • برای یک رهبر تحول گرا واقع بینی بسیار پر اهمیت می باشد به همین دلیل در بسیاری از موارد آن ها به یک شریک واقع بین برای بینش صحیح از وضعیت و اهداف سازمان نیازمند هستند.

دوره های دپارتمان مدیریت کسب و کار در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد

رهبران تحول گرا
رهبران تحول گرا

معرفی مدارک پایان دوره مدیریت کسب و کار و گرایش های مالی (هزینه دوره MBA)

مدرک دوره مدیریت کسب و کار و گرایش های مالی مجتمع فنی تهران. قابل ترجمه رسمی مورد تایید قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می باشد. این مدرک مورد تایید سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی و به عنوان یک Skill Certificate می تواند. به عنوان معرفی مهارت های شما و همچنین جز رزومه کاری و مهارتی دانش پذیر قرار گیرد. همچنین دانش پذیران می توانند بنا به درخواست، مدارک بین المللی از مؤسسات معتبر خارجی اخذ نمایند.

maryam bagheri ۱۵-بهمن-۱۴۰۲