چرخه رشد و چرخه نابودی شرکت ها

چرخه رشد و چرخه نابودی شرکت ها: یک چرخ بزرگ و سنگین را مجسم کنید. یک دایره فلزی بزرگ که به صورت افقی روی یک محور قرار گرفته است، قطر آن ۱۰ متر و ضخمت آن ۲ متر و حدود ۲۵۰ کیلو وزن دارد؛ حالا تصور کنید کار شما اینست که این چرخ را با سرعت و قدرت هر چه تمام تر روی این محور بچرخانید.

نخست، با تلاشی فراوان، چرخ را به اندازه چند سانتی متر به جلو می رانید و آن را به گونه ای نامحسوس حرکت می دهید. به فشار دادن ادامه می دهید، پس از دو یا سه ساعت تلاش مداوم، این چرخ را یک دور کامل می چرخانید.

به فشار دادن ادامه می دهید و کم کم چرخ کمی سریع تر حرکت می کند و با تلاش بیشتر و مداوم آن را برای دومین بار می گردانید. همچنان به گرداندن چرخ در یک جهت ثابت ادامه می دهید. سه دور… چهار دور… پنج دور… چرخ سرعت می گیرد… هفت دور… هشت.. به فشار دادن ادامه می دهید… نه دور… ده دور… . چرخ شتاب می گیرد… یازده دور… دوازده… حالا با هر دور سریع تر حرکت می کند… بیست… سی… چهل… صد دور.

سپس، در یک نقطه – پیشرفت غیر منتظره! شتاب حرکت به نفع شما افزایش می یابد و چرخ گردان به جلو پرتاب می شود، یک دور پس از دیگری… عالیست!… وزن سنگین آن به شما کمک می کند. دیگر لازم نیست مثل بار اول فشار سنگینی وارد کنید، اما چرخ گردان سریع تر و سریع تر به جلو می رود. هر دور از چرخ گردان بر اساس نیرویی که در دور قبلی به کار رفته است، حرکت می کند، و مجموعه تلاشی را که برایش صرف کرده اید، یک کاسه می کند. هزاران بار سریع تر، ده ها هزار بار سریع تر و بعد صدها هزار بار سریع تر.

– اکنون فرض کنید کسی نزد شما می آید و می پرسد: «کدام فشار عظیم بود که موجب این چرخش سریع شد؟»

– شما نمی توانید پاسخ بدهید؛ این پرسش بی معنی است. آیا اولین فشار بود؟ دومین فشار؟ پنجمین؟ صدمین؟ نه!

روند سازندگی و پیشرفت شرکت ها

تجسم چرخ گردان این احساس کلی را در ما ایجاد می کند که کدام عامل درونی در سازمان ها موجب تحول آنها از یک شرکت معمولی به یک شرکت عالی می شود. تحولاتی که باعث می شود یک شرکت به جایگاه های عالی برسد، اگر چه نتایج چشم گیری داشته اند، اما هرگز در یک وهله پدید نمی آیند.

هیچ نوع عملکرد معینی، هیچ برنامه عظیمی، هیچ خلاقیت بی نظیر، هیچ خوش شانسی خود به خودی یا هیچ تحول پیچیده ای در کار نیست! فرآیند عالی شدن، نتیجه عملکرد تدریجی است -مرحله به مرحله، تصمیم به تصمیم که با هم یک کاسه می شوند و دست آوردهای پایدار و چشمگیری به بار می آورد.

نه به “فقط شرایط مطلوب”

دانستن این نکته ضروری است که پیروی از روش حرکت تدریجی تا پیشرفت صرفاً مستلزم داشتن مجموعه ای از شرایط مطلوب نیست، واجد اهمیت است. کسانی که می گویند: «ما محدودیت هایی داریم که مانع حرکت دراز مدت مان می شود»، باید این نکته را مد نظر داشته باشند که شرکت های با پیشرفت و جایگاه عالی به رغم رویارویی با برخی از شرایط دشوار این روش را دنبال می کنند.

تأثیر چرخه رشد بر شرکت ها

شرکت های موفق این حقیقت ساده را دریافته اند که قدرت زیادی در حرکت تدریجی و حصول دستاوردها نهفته است. به دستاوردهای واقعی اشاره کنید و نشان دهید این مراحل چگونه در چارچوب یک مفهوم کلی و مؤثر، قرار می گیرند. وقتی این کار را به نحوی انجام دهید که مردم روند حرکت شما را ببینند و احساس کنند، آنگاه با شور و شوق به سوی شما می آیند. ما این تأثیر را چرخه رشد می نامیم.

چرخه نابودی شرکت ها

الگوی شرکت های موفق را با هم دیدیم، اما شرکت های معمولی یا شکست خورده به جای در پیش گرفتن روندی آهسته و آگاهانه برای تشخیص اقدامات لازم و سپس انجام آنها، اغلب برنامه های جدیدی در پیش می گیرند و با هیاهو و جار و جنجال زیاد سعی دارند در اقشار مردم ایجاد انگیزه کنند – و بعد می بینند که برنامه هایشان به نتایج پایدار نمی رسد.

شرکت های معمولی به دنبال عملکردی تعیین کننده هستند، برنامه ای بزرگ، یک نوآوری موفق، برهه ای تاریخی که به آنها این امکان را بدهد تا بدون گذراندن مرحله رشد تدریجی، مستقیماً وارد مرحله پیشرفت شوند. بدین ترتیب می توانند چرخه رشد را به جهتی حرکت دهند، بعد آن را متوقف سازند، جهت را تغییر دهند و آن را در مسیری جدید به حرکت درآورند. آنها پس از سال ها این سو و آن سو شدن، نمی توانند ستاب ثابتی را ایجاد کنند و در عوض درون چرخه ای می افتند که ما ان را چرخه نابودی شرکت ها می نامیم.

مدیرانی که حرکت چرخه رشد را متوقف می کنند

جالب است بدانید، یک الگوی چرخه نابودی وجود دارد که مربوط به مدیرانی است که وارد سازمان می شوند و چرخی را که از قبل به حرکت درآمده، متوقف کرده و آن را به سمتی کاملاً جدید سوق می دهند.

شاید لازم باشد که برای درک بهتر این نوشته، دیگر مقاله های مدیریت که در وبسایت مجتمع فنی تهران – نمایندگی میرداماد قرار گرفته را مطالعه کنید. همچنین آخرین نکته را به این مطلب اختصاص می دهیم که این نکات و نوشته ها تماماً در دوره های MBA مجتمع فنی تهران توسط اساتید برجسته و باتجربه این حوزه تدریس می شود.

دپارتمان مدیریت کسب و کار

در راستای ارتقای علم مدیریت کشور منتشر کرد چرخه رشد و چرخه نابودی شرکت ها

| دپارتمان مدیریت | ۲۸۱۶ ۲۲۲۲ – ۰۲۱


مقالات دوره MBA، مدیریت و کسب و کار

ویژگی های مدیران اجرائی مؤثر در سال 2017 و 8 کاری که مدیران باید انجام دهند - مجتمع فنی تهران - تصویر اول

ویژگی های مدیران اجرائی مؤثر

| مشاهده مطلب

تعریف هوش هیجانی و اهمیت آن برای شرکت ها - مجتمع فنی تهران - تصویر اول

تعریف هوش هیجانی و اهمیت آن برای شرکت ها

| مشاهده مطلب

رهبران واقعاً چه کار می کنند - مجتمع فنی تهران - تصویر اول

وظایف واقعی رهبران

| مشاهده مطلب

چرخه رشد و نابودی شرکت ها - مجتمع فنی تهران - نمایندگی میرداماد - تصویر اول

چرخه رشد و چرخه نابودی شرکت ها

| مشاهده مطلب


دوره های در حال برگزاری دپارتمان مدیریت کسب و کار

آموزش mba یکساله ویژه مدیران - دپارتمان مدیریت کسب و کار - مجتمع فنی تهران

دوره MBA یکساله

آموزش دوره MBA دوره ای کاربردی و مهارتی جهت پیشرفت سازمان ها و الگوبرداری نمونه های موفق ایرانی

| مشاهده دوره | ثبت نام سریع

دوره آموزشی مدیریت ارتباط با مشتری crm - دپارتمان مدیریت کسب و کار - مجتمع فنی تهران

CRM

دوره ای کاربردی ویژه تمامی پرسنل واحد فروش و روابط عمومی جهت حفظ و نگه داشت مشتری

| مشاهده دوره | ثبت نام سریع

آموزش بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) (Digital Marketing) - دپارتمان مدیریت کسب و کار - مجتمع فنی تهران

بازاریابی دیجیتال

دوره ای جذاب و فوق العاده کاربردی برای تمامی کسب و کارها و افراد، جهت حضور مستمر و مفید در فضای آنلاین

| مشاهده دوره | ثبت نام سریع

آموزش فروش حرفه ای - دپارتمان مدیریت کسب و کار - مجتمع فنی تهران

فروش حرفه ای

دوره ای کاربردی برای مدیران و سرپرستان واحد فروش، با استفاده از متدهای روز جهت افزایش فروش

| مشاهده دوره | ثبت نام سریع

رضا شریفی ۲۶-دی-۱۴۰۲