آشنایی با دوره نتورک پلاس(+Network)

دوره نتورک پلاس (+Network): پیش زمینه ی کلیه مهارت های مربوط به شبکه های کامپیوتری می باشد. موارد مرتبط مانند تکنولوژی شبکه، انواع کابل یا رسانه های شبکه، توپولوژی های شبکه را نیز در بر می گیرد. Network+ پیش نیاز تمام دوره های آموزشی شبکه، اعم از مایکروسافت و سیسکو می باشد. نکته جالب Network+ امنیت آن می باشد، یک امنیت شبکه موثر، انواع مختلف تهدید ها را هدف قرار می دهد و از ورود و گسترش آن ها در شبکه جلوگیری به عمل می آورد.

CompTIA چیست؟

CompTIA ارائه کننده ی دوره نتورک پلاس (+Network) است و یک مجمع بازرگانی می‌ باشد که در سال ۱۹۸۲ و با نام مجمع برتر معامله گران رایانه‌ ای پایه‌گذاری شد. شایان ذکر است که CompTIA نیز برای دربرگیری نیاز های رو به گسترش تجارت، فعالیت ‌های خود را در زمینه‌ های گوناگون افزایش داد. این مجتمع همچنین در زمینه ی فناوری اطلاعات اقدام به ارائه ی گواهی نامه حرفه ‌ای نیز می ‌نماید.

دوره نتورک پلاس
دوره نتورک پلاس

پیش نیاز های دوره نتورک پلاس (+Network)

اولین دوره ای که یک متخصص شبکه باید آن را گذرانده باشد دوره ی نتورک پلاس است. آموزش network+ پیش نیاز تمام دوره های حوزه شبکه است که در آن مفاهیم مقدماتی و پایه ای شبکه های کامپیوتری تدریس می شود. برای شرکت در دوره ی نتورک پلاس(+Network) در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد لازم نیست که دانش خاصی در زمینه ی شبکه و کامپیوتر داشته باشید. آشنایی اولیه با ویندوز و مفاهیم و مبانی پایه ای کامپیوتر، برای شرکت در این دوره کافی است.

انواع کابل کشی (cabling) در شبکه در دوره نتورک پلاس

بسیاری از شبکه های کامپیوتری از کابل ها، به عنوان یک بستر برای دستگاه هایی که کار انتقال انجام می دهند، بهره می گیرند. تعدادی کابل وجود دارد که هر یک کار خاصی را بر عهده دارند.

  • کابل کواکسیال (Coaxial cable)
  • زوج کابل به هم تابیده شده (Couple of cable twisted)
  • کابل فیبر نوری (Fiber optic cables)
  • کابل های کراس (Cross Cables)
  • و …
  • کابل فیبر نوری (Fiber optic cables)

فیبرهای نوری رشته هایی شامل تارهای شیشه ای می باشند که هر کدام از این تارها ضخامتی مانند موی انسان دارد که برای انتقال اطلاعات در مسافت های طولانی بسیار مناسب است. فیبر نوری برای انتقال سرعت بسیار بالایی دارد. فیبر های نوری کاربردهای فراوانی دارند نظیر:

  • شبکه های تلفن شهری
  • شبکه های تلفن بین شهری،
  • شبکه های کامپیوتری
  • شبکه های اینترنت
  • کابل کواکسیال (Coaxial cable)

کابل کواکسیال به عنوان یک کابل استاندارد اترنت ۱۰ مگا بایت بر ثانیه شناخته می شود. در طول دهه ی ۱۹۸۰ و اوایل ۱۹۹۰  که کابل های اترنت ۱۰ مگابایت بر ثانیه معروف و دوست داشتنی بودند. یکی از مهم ترین محیط های انتقال اطلاعات در صنعت مخابرات، کابل کواکسیال و یا هم محور می باشد. در این نوع کابل ها، از دو سیم تشکیل دهنده ی یک زوج، که از حالت متقارن خارج شده و هر زوج از یک سیم در مغز و یک لایه ی مسی بافته شده در اطراف آن تشکیل شده است.

  • زوج کابل به هم تابیده شده (Couple of cable twisted)

کابل به هم تابیده شده دارای چهار جفت سیم مسی عایق بندی شده است. این چهار جفت سیم در هر اینچ به تعداد مشخصی به هم تاب می خورند تا از درهم شدن الکترو مغناطیسی ناشی از سایر جفت های منابع بیرونی پرهیز شود. در هر جفت سیم، سیم تک رنگ، سیگنال ها را منتقل می کند و سیم راه راه به عنوان زمین عمل می کند.

دوره نتورک پلاس
دوره نتورک پلاس

در دوره نتورک پلاس (+Network)، چه مواردی آموزش داده می شود؟

با گذراندن این دوره، می توان اصول شبکه های کامپیوتری را تشریح کرد. از مدل OSI استفاده کرد و معماری های Ethernet , Token Ring, FDDI و بی سیم را درک کرد. همچنین می توان پروتکل های مهم شبکه های کامپیوتری مانند TCP/IP و سرویس های آن را یاد گرفت و پایه های ساختاری LAN را درک نمود.

رضا شریفی ۲۶-مرداد-۱۳۹۹