آشنایی با مخراج کاری (مرصع کاری)

آشنایی با مخراج کاری

آشنایی با مخراج کاری (مرصع کاری)

آشنایی با مخراج کاری (مرصع کاری): مخراج کاری یا مصرع کاری، کاربردی بسیار دیرینه دارد. از دوران قدیم انسان سنگ های گران بها را برای تزیین بر روی سطحی مناسب انتخاب و جاگذاری می‌کرد. وقتی که انسان به امر زیبایی شناسی این امر واقف شد، آهسته و پیوسته یاد گرفت که برای تزیین تن و جسم خود با حسی هنرمندانه این امر را انجام دهد.

آشنایی با مخراج کاری
آشنایی با مخراج کاری

مخراج کاری چیست؟ (آشنایی با مخراج کاری)

در فرایند ساخت زیورآلات چندین مرحله وجود دارد، یعنی به کار بردن فلز و سنگ در کنار هم. که به این امر مرصع کاری یا مخراج کاری می‌گویند و به زبان انگلیسی Stone Setting گفته می شود. لازم به ذکر است که جاگذاری یک سنگ یکی از مهم ترین امور در طراحی طلا و جواهر می باشد. در این هنر، پایه ها هرکدام سبک خود را دارند. (تاج های کوتاه و بلند و چند پایه) یک مخراجکار می بایست با تمام دقت و حوصله سنگ را در این قسمت قرار دهد و آن را در جای محکم بگذارد.

لازم به ذکر است که مخراج کاری یکی از مهم ترین تخصص ها در ساخت طلا و جواهر می باشد. در این هنر جواهر ساز با ترکیب سنگ های قیمتی و فلز گران بها، مراحل جواهر سازی را از ایده تا اجرا به اتمام می رساند. در واقع قرار دادن سنگ در پایه مخصوص طراحی شده را مخراج کاری می گویند.

روش های نشان دادن سنگ بر روی پایه

برای نشان دادن سنگ، روش های متنوعی وجود دارد. روش هایی چون چنگی، نبشی، دیواره ای و … که این ها همه پایه های نگهدارنده یک سنگ می باشند که علاوه بر حفظ یک گوهر، باعث نگه داشتن سنگ و در نهایت عدم آسیب به آن می شود. همان طور که گفته شد، سوار کردن سنگ بر روی پایه مخصوص روش های مختلفی دارد. به طور مثال سنگ های قیمتی مانند فیروزه، یاقوت، برلیان، الماس و …. بر روی پایه های نگهدارنده خاصی سوار می شوند. از جمله پایه های نگهدارنده می توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • پایه چنگه ای
  • پایه کانالی
  • پایه سنگفرشی
  • پایه حفره ای
  • پایه والرین
  • پایه خوشه ای
  • پایه مهره ای
  • پایه تراز 

سخن پایانی (آشنایی با مرصع کاری)

امر مرصع کاری برای نصب یک نگین باید دقیق و با ظرافت خاصی انجام شود. چرا که صدمه خوردن به پایه و در نهایت به سنگ، باعث افت قیمت زیادی خواهد شد. امر مخراج کاری و مرصع کاری در زمان ایران باستان بر روی زیورآلات، کاسه ها، جام ها از دوران قدیم در زمان اشکانیان و هخامنشیان بوده و این هنر سابقه بسیار طولانی در هنر اسلامی ایران داشته است.

دوره های مرتبط به دپارتمان گوهرشناسی و طلا و جواهر در مجتمع فنی تهران (میرداماد)

آشنایی با مخراج کاری
آشنایی با مخراج کاری

معرفی مدارک پایان دوره آشنایی با مخراج کاری

مدرک دوره و مجتمع فنی تهران قابل ترجمه رسمی مورد تایید قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می باشد. این مدرک مورد تایید سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی و به عنوان یک Skill Certificate می تواند به عنوان معرفی مهارت های شما و همچنین جز رزومه کاری و مهارتی دانش پذیر قرار گیرد. همچنین دانش پذیران می توانند بنا به درخواست، مدارک بین المللی از مؤسسات معتبر خارجی اخذ نمایند.

رضا شریفی ۲۵-دی-۱۴۰۲