آشنایی با نرم افزار SOLIDWORKS (سالیدورک)

آشنایی با نرم افزار SOLIDWORKS (سالیدورک): نرم افزار SOLIDWORKS سالیدورک یک برنامه برای مدلینگ یا سه بعدی کردن قطعات صنعتی و جامدات می باشد و برای این کار احجام را بصورت پارامتریک یا واحد های از پیش ساخته کنار هم قرار می دهد. با کمک سالیدورک به راحتی می توان نقشه های دو بعدی از اجسام ترسیم کرده و آن ها را مدل کرد. در واقع می توان بدون درگیری با محاسبات مورد نیاز نقشه کشی صنعتی، شکل خود را ساخت و با استفاده از محیط طراحی نما و نقشه، سه جهت شکل خود را استخراج کرد.

تاریخچه ی نرم افزار سالیدورک

شرکت نرم افزار سالیدورک در سال ۱۹۹۳ توسط یکی از فارغ التحصیلان مؤسسه تکنولوژی ماساچوست به نام جان هرشتیک تأسیس گردید. اولین محصول خود را در سال ۱۹۹۵ به نام نرم‌افزار سالیدورک ۹۵ SolidWorks برای رقابت با نرم ‌افزار های مکانیکال دسکتاپ Mechanical Desktop و اینونتور Autodesk Inventor روانه بازار جهانی کرد. ویژگی این نرم ‌افزار قیمت پایین آن با دارا بودن قابلیت طراحی قابل رقابت با نرم ‌افزار های طراحی موجود در بازار جهانی بود.

آموزش نرم افزار SOLIDWORKS (سالیدورک)
آموزش نرم افزار SOLIDWORKS (سالیدورک)

بازار کار نرم افزار SOLIDWORKS

استفاده از نرم افزار SOLIDWORKS (سالیدورک)در کارخانجات تولید قطعات خودرو و ماشین آلات و هم چنین در خیلی از موارد توسط افرادی که کار نقشه کشی صنعتی و همچنین طراحی مدل های چند بعدی انجام می دهند، رواج دارد. به طور خلاصه می توان گفت در بازار ساخت و تولید استفاده از نرم افزار سالیدورک جایگاه ویژه ای در میان مهندسان دارد. کاربران سالیدورکس طیف وسیعی از کاربران خصوصی تا کارخانه ‌های بزرگ را در بر می‌ گیرند که پوشش دهنده بخش‌ های اعظمی از بازار ساخت و تولید است.

ویژگی های آموزش نرم افزار SOLIDWORKS (سالیدورک)

  • سهولت کاربری و آموزش در مقایسه با سایر نرم‌افزارهای CAD
  • سرعت بالاتر نسبت به سایر نرم‌افزارها
  • قابلیت ارتباط با تمامی نرم‌افزارهای ماشین کاری (edge cam, master cam, power mill…) و نرم‌افزارهای تحلیل (Ansys, Adams, Abaqus, Cosmos…)
  • امکان معادله‌نویسی (Equation) بین پارامترها و انداز‌ه‌های مختلف در مدل
  • امکان ایجاد نماهای انفجاری (exploded view) و تهیه فیلم و انیمیشن از مدل انفجاری در طی مونتاژ یا دمونتاژ شدن مدل

کاربرد های نرم افزار SOLIDWORKS (سالیدورک)

شما در نرم افزار سالیدورک توانایی ایجاد مدل، طراحی آسان و استخراج نقشه استاندارد طرح خود را در محیط طراحی سالیدورک دارید. با کمک نرم افزار SolidWorks کاربر امکان این را دارد که بدون درگیری با محاسبات مورد نیاز نقشه کشی صنعتی، شکل خود را بسازد و با استفاده از محیط طراحی نما و نقشه، سه جهت شکل خود را استخراج کند. نرم افزار SOLIDWORKS (سالیدورک) امکانات و ابزار های زیادی برای کار هایی مانند مدل سازی و عملیات ورق کاری، جوش کاری، ریخته گری، قالب سازی و … را دارد.

دوره نرم افزار SOLIDWORKS (سالیدورک)
دوره نرم افزار SOLIDWORKS (سالیدورک)

مقایسه ی نرم افزار سالیدورک (SOLIDWORKS) با نرم افزار کتیا (CATIA)

محیط کاربری دوستانه تر محیط کاربری معمولی
برای معماران قابل استفاده نیست گاهی اوقات برای معماران قابل استفاده است
برای پروژه های کوچک تر مانند ماشین آلات و محصولات مصرفی مناسب است برای پروژه های بزرگ و پیچیده مانند هواپیما یا کشتی مناسب است
نرم افزار سطح متوسط نرم افزار سطح بالا با برنامه ی پیچیده

مدل سازی سه بعدی در دوره نرم افزار (سالیدورک)

شاید به جرأت بتوان گفت که توسعه و فراگیر شدن نرم افزار های مدل سازی به کمک کامپیوتر (Computer Aided Design) مانند سالیدورک، پس از انقلاب صنعتی تأثیر گذار ترین عامل در افزایش سرعت توسعه صنایع و تکنولوژی باشد. این نرم افزار ها به گونه ای توسعه یافته اند که حتی در کارگاه ها و شرکت های کوچک نیز از آن ها استفاده می شود. امروزه هر مجموعه ای که نگاهی به آینده دارد، استفاده از نرم افزار های طراحی و تولید به کمک کامپیوتر را در دستور کار خود قرار می دهد.

رضا شریفی ۱۳-مرداد-۱۳۹۹