نرم افزار جی آی اس چیست؟ (gis چیست؟) (نرم افزار gis)

جی آی اس چیست؟ : gis مخفف عبارت (Geographic Information System) است که به معنای سیستم اطلاعات جغرافیایی می باشد. برنامه جی ای اس مجموعه ای پیچیده و کامل از امکانات و ابزار های متنوع است که با استفاده از آن ها می توان داده ها را تحلیل و پردازش کرد. در واقع در نرم افزار جی آی اس اطلاعات مکانی و اطلاعات توصیفی با یکدیگر تلفیق می شوند. هر نقشه و عارضه ی مختصات داری که توسط این نرم افزار ساخته شود، با همان مختصات در طبیعت قابل تطبیق و مشاهده است.

لزوم استفاده از نرم افزار GIS چیست؟

داشتن اطلاعات مکانی دقیق و کافی برای سازمان های مختلف دولتی و خصوصی، امری ضروری است. بسته به نیاز هر منطقه مانند: مطالعات زیست محیطی، مطالعات برنامه ریزی شهری، مدیریت کاربری اراضی، مدیریت تاسیسات شهری و … استفاده های مختلفی از نرم افزار جی آی اس می شود. در واقع سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS با ارائه کردن این اطلاعات و نقشه ها به سازمان ها کمک می کند تا برای آینده ی یک منطقه بتوانند برنامه ریزی های بهتر و دقیق تری داشته باشند. (نرم افزار جی آی اس چیست؟)

 فرآیند تحلیل اطلاعات و داده ها در نرم افزار GIS چیست؟

فرایند عملکرد این نرم افزار به ترتیب زیر است:

  1. ورودی داده‌ ها (Input Data)
  2. مدیریت داده‌ ها (Manage Data)
  3. پردازش و تحلیل داده ‌ها (Data processing)
  4. خروجی داده‌ ها (Data output)
نرم افزار جی آی اس چیست؟ (gis چیست؟)
نرم افزار جی آی اس چیست؟ (gis چیست؟)

کاربرد gis چیست؟

امروزه با توجه به گسترش سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، کاربرد فراوانی در زمینه های مدیریت شهری، کشاورزی، جنگل داری، مطالعات زیست محیطی، منابع آب و آب خیز داری و … پیدا کرده است. در واقع نرم افزار جی آی اس باعث شد تا ارتباطی دقیق میان داده های مکانی و داده های توصیفی برقرار شود و تحول چشم گیری در رشته های مرتبط با علوم زمین و طبیعت پدید آورد.

امکانات و قابلیت های نرم افزار جی آی اس چیست؟

برای اینکه بدانید امکانات و قابلیت های نرم افزار جی آی اس چیست؟ می توانید موارد زیر را مطالعه کنید:

  • قابلیت جمع ‌آوری، ذخیره، بازیابی و تجزیه و تحلیل اطلاعات با حجم بالا
  • مکان یابی بسیار دقیق برای انجام پروژه های مختلف نقشه برداری
  • ابزاری برای تحلیل فضایی
  • توانایی انجام محاسبات ریاضی مانند محاسبه ی مساحت و محیط عناصر مشخص شده
  • برخورداری از دقت و سرعت عمل بالا در مرتبط سازی داده ها
  • قابلیت رد یابی و بررسی تغییرات مکان ‌های جغرافیایی در طول زمان
  • امکان تجزیه و تحلیل اطلاعات جغرافیایی تولید شده به شکل نقشه
  • امکان بررسی و محاسبه ی چندین لایه ی اطلاعاتی به صورت همزمان
  • و …
نرم افزار جی آی اس چیست؟ (gis چیست؟)
نرم افزار جی آی اس چیست؟ (gis چیست؟)

مزایای استفاده از نرم افزار gis چیست؟

نرم‌ افزار های GIS (سامانه‌ های اطلاعات جغرافیایی) به عنوان ابزاری برای جمع‌ آوری، تجزیه و تحلیل، تفسیر داده‌ های مکانی و جغرافیایی بسیار مفید هستند. این سیستم‌ ها با استفاده از فناوری مدرن اطلاعات جغرافیایی، نقشه‌ ها و داده‌ های مکانی را تبدیل به اطلاعات معنی‌ دار و قابل تجزیه و تحلیل می‌ کنند. در این قسمت، مزایای استفاده از نرم‌ افزار های GIS (مزایای استفاده از نرم افزار gis چیست؟) مورد بررسی قرار می گیرد:

  • تصمیم‌ گیری بهتر:

یکی از مهم‌ ترین مزایای GIS قابلیت ارائه اطلاعات دقیق و به‌ روز برای تصمیم‌ گیری‌ های مهم در مورد مکان و جغرافیا است. این نرم‌ افزار ها به افراد و سازمان‌ ها کمک می‌ کنند تا تصمیمات بهتری در زمینه توسعه شهری، مدیریت محیط زیست، تخصیص منابع و غیره بگیرند.

  • انجام تحلیل مکانی:

برنامه جی ای اس اجازه می‌ دهد تا تحلیل‌ های مکانی و فضایی انجام داده و به اطلاعات مکانی نیز پرداخته شود. این تحلیل‌ ها می‌ توانند شامل تخصیص منابع، شناسایی الگوها، روابط مکانی و بررسی تأثیرات مکانی تصمیمات باشند.

  • مدیریت منابع طبیعی:

در زمینه مدیریت منابع طبیعی مانند آب، خاک و جنگل‌ ها، GIS به مدیران کمک می‌ کند تا بهترین راهکار ها برای حفظ و بهره‌ برداری مکانی از این منابع را ایجاد کنند. (نرم افزار gis چیست؟)

  • تحلیل خطرات و امنیت:

از GIS به عنوان ابزاری برای تحلیل خطرات مختلف نیز استفاده می‌ شود. به طور مثال، در برنامه‌ های مدیریت بحران و امنیت ملی، GIS اطلاعاتی در مورد مکان‌ های مستعد به وقوع حوادث یا تهدید ها را فراهم می‌ کند.

  • مدیریت حمل و نقل:

برنامه جی ای اس می‌ تواند در مدیریت حمل و نقل عمومی، حمل‌ و نقل کالا ها کمک کند. این سیستم‌ ها اطلاعات مکانی را به مدیران حمل و نقل ارائه می‌ دهند تا ترافیک را بهینه‌ سازی کنند.

  • نظارت بر محیط زیست:

در مدیریت مسائل محیطی و حفاظت از محیط زیست، جی آی اس ابزاری قوی است. این نرم‌ افزار ها به محققان و مسئولین امکان مشاهده و نظارت بر تغییرات محیطی مانند تغییرات آب و هوا را می‌ دهند. (نرم افزار gis چیست؟)

  • تخصیص منابع و برنامه‌ ریزی:

برنامه جی ای اس به کمک تصمیم‌ گیران در تخصیص بهینه منابع نقش مهمی ایفا می‌ کند. این نرم‌ افزار ها اطلاعات مکانی را به تصمیمات در مورد احداث بیمارستان‌ ها، مدارس، پارک‌ ها و غیره کمک می‌ کنند.

  • پیش‌ بینی و شبیه‌ سازی:

GIS به تحلیل داده‌ های مکانی و جغرافیایی به شکل مدل‌ ها و شبیه‌ سازی‌ ها کمک می‌ کند. این امر به پژوهش‌ ها و برنامه‌ ریزی‌ ها اجازه می‌ دهد تا انواع سناریو ها و پیش‌ بینی‌ ها را مدل‌ سازی و بررسی کنند. این در زمینه‌ هایی مانند پیش‌ بینی آب و هوا، پیش‌ بینی آلودگی هوا یا حتی شبیه‌ سازی تغییرات جغرافیایی در اثر تغییرات اقلیمی مفید است.

  • اطلاع‌ رسانی و اشتراک اطلاعات:

برنامه جی ای اس به سازمان‌ ها و افراد امکان اشتراک اطلاعات مکانی را فراهم می‌ کند. این اطلاعات می‌ توانند توسط افراد و سازمان‌ ها به اشتراک گذاشته شوند تا به تصمیم‌ گیری‌ های بهتری برسند. همچنین، این سیستم‌ ها می‌ توانند اطلاعات جغرافیایی را به شکل مخاطب‌ مدار ترسیم کرده و به عنوان ابزار ارتباطی مؤثر در کمپین‌ ها و رویداد های عمومی مورد استفاده قرار دهند.

  • اقتصادی و کاهش هزینه:

استفاده از نرم‌ افزار های GIS به کاهش هزینه‌ های مربوط به برنامه‌ ریزی مکانی، مدیریت منابع و تصمیم‌ گیری کمک می‌ کند. این سیستم‌ ها به بهبود کارایی فرآیند ها، افزایش بهره‌ وری و کاهش اشتباهات انسانی کمک می‌ کنند.

  • توسعه شهری و مناطق روستایی:

در مدیریت شهری و توسعه مناطق روستایی، نرم افزار GIS به برنامه‌ ریزان کمک می‌ کند تا شهر ها و روستا ها را به بهترین شکل طراحی و مدیریت کنند. این ابزار به بهبود کیفیت زندگی شهروندان و مدیریت نقشه‌ های شهری کمک می‌ کند. (نرم افزار gis چیست؟)

پکیج نرم افزار GIS

برنامه جی ای اس به صورت یک پکیج و به همراه چند نرم افزار مرتبط با نرم افزار اصلی بر روی سیستم نصب می شود. این نرم افزار ها عبارتند از:

  • نرم افزار Arc Map: اصلی ترین قسمت GIS است و تولید نقشه و دیگر فعالیت های مرتبط با پروژه های اطلاعاتی نظیر: تحلیل، پردازش و ویرایش در این قسمت انجام می گیرد.
  • نرم افزار Arc Catalog: داده ها و اطلاعات وارد شده را مدیریت می کند.
  • نرم افزار Arc Scene: داده های تولید شده را به صورت سه بعدی نمایش می دهد.
  • نرم افزار Arc Globe: برای نمایش اطلاعات بر روی سطح کره ی زمین استفاده می شود.
  • نرم افزار Arc Reader: در این قسمت، می توانید اطلاعات و داده ها را به صورت مجزا مشاهده کنید.

آموزش نرم افزار جی آی اس چیست؟

یادگیری برنامه جی ای اس با دیدن فیلم های آموزشی و خواندن کتاب آموزشی دشوار است. نرم افزار GIS، احتیاج به تکرار و تمرین عملی به صورت مرتب دارد، در غیر این صورت به سرعت فراموش می شود. شرکت در کلاس آموزشی نرم افزار جی آی اس و گذراندن دوره ی مقدماتی و پیشرفته آن، به شما در یادگیری جی آی اس، کمک بسیاری می کند.