چگونگی خرید سهام عادی، مزایا و معایب آن

چگونگی خرید سهام عادی ، مزایا و معایب آن : برای سرمایه گذاری در بورس اولین کاری که باید انجام دهید گرفتن کد معاملاتی می باشد. سیستم بورس هر شخص را فقط با کد معاملاتی آن شناسایی می کند و اجازه معامله برای او صادر می کند. گرفتن کد معاملاتی بسیار آسان است و با مراجعه به کارگزاری های بورس و ارائه فتوکپی شناسنامه یا کد ملی می توانید کد مربوط به خود را دریافت کنید.

پس از گرفتن کد متقاضیان جهت خرید سهام باید فرم درخواست خرید را از کارگزاری دریافت نماید و پس از تکمیل فرم مبلغی را که می خواهد سرمایه گذاری کند به حساب کارگزاری واریز نماید و فیش واریزی را به همراه فرم تکمیلی به کارگزاری تحویل دهد و رسید آن را دریافت کند. کارگزاری هم پس از آماده شدن اوراق سهام با گرفت رسید از متقاضی اوراق سهام را به آنها تحویل می دهد. همانطور که در بخشهای قبلی توضیح دادیم بر اساس قیمت و زمان ورود درخواست، سیستم اولویت بندی برای انجام معامله را می نماید. (چگونگی خرید سهام عادی)

این روش، روش خرید حضوری می گویند. خریداران می توانند از طریق درگاه اینترنتی  ثبت تقاضا نمایند و معامله آنلاین انجام دهند. فقط قید این نکته در اینجا ضروری می باشد که هنگام معامله آنلاین و مستقیم  در انتخاب گزینه های خرید یا فروش کاملاً توجه کنند. زیرا این اشتباه به دلیل سرعت ورود اطلاعات و تشابه در قسمت خرید و فروش سهام در سایت، بسیار شایع می باشد و می تواند تراکنش اشتباه ایجاد کند.

مزایای خرید سهام عادی

  • با خرید سهام، خریدار هم سود سالیانه بابت فعالیت شرکت پس از تصویب مجمع در قالب سود نقدی دریافت می نماید و همچنین سود ناشی از افزایش قیمت سهام، در قالب سود سرمایه ای دریافت می کند.
  • از دیگر مزایای خرید سهام تبدیل سریع آن به پول نقد است. در صورتی که خریدار تصمیم به فروش سهام خود کند چه از طریق کارگزاری و چه از طریق درگاه آنلاین می توانند انجام دهند. این مطلب بدین معنی است که دریافت نقدینگی همان زمان باشد با سود و یا قیمت خرید. ولی در سخت ترین شرایط فروش اگر کمی پایین تر از قیمت بازار اعلام به فروش کنند. در کمتر زمان سهام خود را نقد کرده اند. (چگونگی خرید سهام عادی)
  • خرید سهام شرکتها به سهامدار اجازه می دهد تا در مجامع شرکتها حاضر شوند و از وضعیت فعالیت شرکتها اطلاع پیدا کنند. و نیز در انتخاب هیئت مدیره اجازه رأی دارند و در تصمیم گیری درباره انجام پروژه های بزرگ شرکت و میزان سود تقسیمی به سهامداران  اظهار نظر کنند.
  • بورس مکانی امن برای سرمایه گذاری است چون هر نوع فعالیتی در بورس با مجوز رسمی از مقام ذی صلاح انجام می گیرد و شرکت های بورسی موظف اند اطلاعات مربوط به خود را در اختیار خریداران و فروشندگان بگذارند. از این جهت هیچ امکان کلاه برداری و شیادی در بورس وجود ندارد.
  • در سرمایه گذاری در بورس چه شرکت واگذار کننده سهام چه خریداران هر دو از نظر مالیاتی سود می برند. زیرا شرکتهای پذیرفته شده. در بورس از تخفیف مالیاتی برخوردار می شوند و همچنین سود نقدی و سود سرمایه ای خریداران و فروشندگان سهام از مالیات بر درآمد معاف هستند.
  • قانون این حق را برای سرمایه گذاران قائل شده است که اگر شرکت های واگذار کننده سهام، حق سهامداران را رعایت نکنند. سرمایه گذاران می توانند از طریق ساز و کارهای قانونی اقدام به احقاق حق خود کنند.

دپارتمان مدیریت بورس

در راستای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در بازار بورس منتشر کرد چگونگی خرید سهام عادی، معایب و مزایای آن

| دپارتمان بورس   | ۲۸۱۶ ۲۲۲۲ – ۰۲۱

معایب خرید سهام عادی (چگونگی خرید سهام عادی)

از آنجایی که هیچ سرمایه گذاری ایی در هیچ کجای دنیا بدون ریسک و کاملاً سود ده نیست بورس نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد. برای سهام عادی نیز می توان ریسکهای زیر را برشمرد.

  • اگر نرخ بهره در بازار افزایش یابد، ارزش فعل سرمایه گذاری کاهش می یابد.
  • بروز بحرانهای سیاسی، جنگ، درگیری های داخلی باعث کاهش ارزش سهام در آن کشور می شود.
  • افزایش تورم در کشور باعث بازدهی کمتری از میزان پیش بینی محاسبات سهام می شود.
  • خرید سهام از شرکت های کوچک و یا کمتر معامله شونده باعث می شود. ریسک در نقد شوندگی فروش سهام اتفاق بیفتد و سهام به دلیل بسته بودن نماد معاملاتی نتواند به پول نقد تبدیل شود. و یا به مبلغی غیر از قیمت منصفانه واگذار شود. (چگونگی خرید سهام عادی)
  • سهام های صنعتی بخش های مختلفی در زمینه های مختلفی دارند. که بعضی از این زمینه ها نوسانات اقتصادی زیادی  را دارا می  باشند. مثلاً سهام صنایع غذایی  یا دارویی همراه بازار خاص خود را دارد. ولی سهامی چون بانکها و یا خودرو سازی ها نوسانات زیادی در رونق و رکود در خود دارند.
  • ریسکی به نام ریسک عملیاتی وجود دارد که به خطای کارگزار، اجرایی نشدن معامله به صورت مطلوب، اشتباهات سیستمی، ابطال معاملات، تقلب یا سوء استفاده در معاملات سهام معروف است. که این ریسک با نظارت بیشتر و دقت بیشتر در اجرای عملیات این ریسک کاهش پیدا می کند.

مقالات دپارتمان آموزش بورس و سرمایه گذاری

تاریخچه بورس- دپارتمان آموزش بورس و سرمایه گذاری مجتمع فنی تهران - 1

تاریخچه بورس

| مشاهده مطلب

بورس چیست- دپارتمان آموزش بورس و سرمایه گذاری مجتمع فنی تهران -

بورس چیست؟

| مشاهده مطلب

چگونگی اداره بورس اوراق بهادار- دپارتمان آموزش بورس و سرمایه گذاری مجتمع فنی تهران - 1

چگونگی اداره بورس اوراق بهادار

| مشاهده مطلب

چگونه از بورس خرید کنیم- دپارتمان آموزش بورس و سرمایه گذاری مجتمع فنی تهران - 1

چگونه از بورس خرید کنیم

| مشاهده مطلب


دوره های در حال برگزاری

دوره آموزش مبانی مدیریت سرمایه گذاری در بورس

مبانی سرمایه گذاری در بورس

با ثبت نام این دوره، کلیه مباحث علمی و کاربردی بورس را از مقدماتی تا پیشرفته فرا خواهید گرفت.

ثبت نام

دوره آموزش تحلیل بنیادی کاربردی در سهام

تحلیل بنیادی کاربردی در سهام

با ثبت نام این دوره، کلیه مباحث علمی و کاربردی بورس را از مقدماتی تا پیشرفته فرا خواهید گرفت.

ثبت نام

آموزش اصولی تحلیل تکنیکال کاربردی در سهام

تحلیل تکنیکال کاربردی در سهام

با ثبت نام این دوره، کلیه مباحث علمی و کاربردی بورس را از مقدماتی تا پیشرفته فرا خواهید گرفت.

ثبت نام

آموزش تخصصی تحلیل روانشناختی و مدیریت ریسک

تحلیل روانشناختی و مدیریت ریسک

با ثبت نام این دوره، کلیه مباحث علمی و کاربردی بورس را از مقدماتی تا پیشرفته فرا خواهید گرفت.

ثبت نام

آموزش مدیریت پرتفوی در بازار سهام و بورس

مدیریت پرتفوی

با ثبت نام این دوره، کلیه مباحث علمی و کاربردی بورس را از مقدماتی تا پیشرفته فرا خواهید گرفت.

ثبت نام


2 thoughts on “چگونگی خرید سهام عادی، مزایا و معایب آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *