آموزش سنگ شناسی قیمتی (دوره سنگ شناسی های با ارزش)

آموزش سنگ شناسی قیمتی (دوره سنگ شناسی های با ارزش)

آموزش سنگ شناسی قیمتی(دوره سنگ شناسی های با ارزش): سنگ شناسی قیمتی، شاخه ای از کانی شناسی می باشد که به فراگیری دانش شناخت جواهرات و سنگ های قیمتی طبیعی و مصنوعی می پردازد. از زمان های قدیم تا به الان، گوهر ها و سنگ های متنوعی در جهان طبیعت وجود داشته است که این گوهر ها در زمینه های مختلفی از جمله کار های تزئینی، صنعتی، علمی و …. کاربرد دارد. به طور کلی انواع سنگ ها از لحاظ نحوه ساخته شدن را می توان به سنگ های طبیعی، دست ساز، سنگ های مصنوعی و سنگ های جایگزین دسته بندی کرد. در این مقاله به این حوزه و همچنین، معرفی دوره های سنگ شناسی در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد پرداخته می شود.

آموزش سنگ شناسی قیمتی (دوره سنگ شناسی های با ارزش)
آموزش سنگ شناسی قیمتی (دوره سنگ شناسی های با ارزش)

علم سنگ شناسی چیست؟

به طور کلی به مواد مذاب درون زمین که از طریق فرآیند های طبیعی سخت و متبلور شده، سنگ گفته می شود. معمولاً سنگ ها قشر خارجی پوسته زمین را تشکیل می دهند. سنگ ها مجموعه مختلفی از یک یا چند کانی هستند. به سنگ هایی که از یک کانی تشکیل شده اند، منو میترالیک (Monomineralic) و سنگ هایی که از چندین کانی تشکیل شده اند، پلی مینرالیک (Polymineralic) می گویند. کانی ها نیز موادی هستند که از مواد مذاب درون زمین و یا بعضی گازها و آب های گرم به وجود آمده اند. به کانی هایی که به صورت مواد مذاب و از طریق آتشفشان ها به سطح زمین می رسند، کانی های آتشفشانی، و کانی های تشکیل شده از آب های گرم را کانی های هیدروترمال می نامند. 

به طور کلی سنگ های قیمتی به چند دسته تقسیم می شوند؟

در دوره آموزش سنگ شناسی قیمتی(دوره سنگ شناسی های با ارزش) با انواع این سنگ ها آشنا می شوید. به طور کلی سنگ های قیمتی و یا کانی های با ارزش به دو دسته سنگ های قیمتی و سنگ های نیمه قیمتی تقسیم بندی می شود. در ادامه مطالبی راجع به این سنگ ها بیان خواهیم کرد:

سنگ های قیمتی

  • از نمونه سنگ های قیمتی می توان به سنگ های زمرد سبز، سنگ های الماس، یاقوت کبود و …. اشاره کرد. این نوع از سنگ های بسیار سخت، کمیاب و بسیار گران قمیت می باشند. از معروف ترین گوهر های کمیاب می توان اوپال سیاه، سنگ تانزانیت، الکساندریت، لاریمار، پینیت، تافیت، پارایبا تورمالین، بریل قرمز و …. را نام برد. 

سنگ های نیمه قیمتی

  • از نمونه سنگ های نیمه قیمتی، می توان به اوپال، آکوامرین، مروارید، توپاز، گارنت، تانزانیت و …. اشاره کرد. این نوع از سنگ ها بسته به میزان اندازه، کیفیت و خلوص ارز و قیمت بالایی دارد.

بر اساس چه ویژگی هایی می توان گوهر و یا سنگ قیمتی را شناسایی کرد؟

در دوره های سنگ شناسی با نکاتی که می توان گوهر و یا سنگ قیمتی را شناسایی کرد، به طور کامل آشنا می شوید که در قسمت زیر، به این ویژگی ها اشاره شده است:

گوهر شناسی از طریق وزن مخصوص

  • در شناسایی گوهر از طریق وزن مخصوص، وزن گوهر در هوا با وزن گوهر معلق در آب اندازه گیری شده و سپس مقایسه می شود. وزن مخصوص با توجه به ترکیبات شیمیایی و نوع ساختار کریستالی تغییر می ‌کند. 

گوهر شناسی از طریق ضریب شکست

  • یکی دیگر از راه های شناخت گوهر، اندازه گیری شکست نور در گوهر می باشد. برای اندازه گیری این شکست می توان از رفراکتومتر یا میکروسکوپ استفاده نمود. 

گوهر شناسی از طریق طیف نما

  • یکی دیگر از روش های شناسایی گوهر، استفاده از روش طیف نما می باشد. در این روش با استفاده از یک منشور، نور سفید را از طیف های رنگی، جدا می کنند. 

معرفی انواع سنگ‌ ها از لحاظ ساختار

سنگ‌ ها یکی از مهم ترین و جذاب‌ ترین مواد طبیعی در زمینه‌ های مختلف از معماری تا زمین‌ شناسی و جواهرسازی می‌ باشند. سنگ‌ ها به عنوان اقلیم‌ های تاریخی زمین تاریخ‌ نگاری می‌ شوند و هر کدام از آن ها دارای ساختار و خواص خاصی هستند. در دوره آموزش سنگ شناسی قیمتی(دوره های سنگ شناسی) به معرفی انواع سنگ‌ ها از لحاظ ساختار پرداخته می شود که در قسمت زیر، به برخی از آن ها اشاره شده است:

  • سنگ‌ های رسوبی (Sedimentary Rocks): 
  1. ساختار: سنگ‌ های رسوبی از تجمع ذرات رسوبی در محیط‌ های مختلف تشکیل می‌ شوند. این ذرات ممکن است شن و ماسه، خاک، مواد آلی و دیگر مواد رسوبی باشند. ساختار این سنگ‌ ها عمدتاً لایه‌ لایه است و معمولاً اثرات انتخابی، مانند آثار ترازو و سایش، در ساختار آن ها دیده می‌ شود.
  2. خصوصیات: سنگ‌ های رسوبی دارای خصوصیات منحصر به فردی هستند که به ما اطلاعاتی در مورد محیط‌ زیست و تاریخچه زمینی می‌ دهند. این سنگ‌ ها ممکن است حاوی فسیل‌ ها باشند که به تاریخ‌ نگاری زمین کمک می‌ کنند.
  • سنگ‌ های آذرینی (Igneous Rocks):
  1. ساختار: سنگ‌ های آذرینی از سنگ‌ های دیگر (معمولاً سنگ‌ های رسوبی یا سنگ‌ های آتشفشانی) تحت تأثیر دما و فشار بالا تشکیل می‌ شوند. این فرآیند تغییر شیمیایی و ساختاری در سنگ اصلی را ایجاد می‌ کند.
  2. خصوصیات: سنگ‌ های آذرینی دارای خصوصیاتی همچون براقی، کریستال‌ های مشابه و خوردگی‌ های زیبا هستند. این سنگ‌ ها ممکن است حاوی مواد گرانبها مانند الماس یا یاقوت باشند.
  • سنگ‌ های دگرگونی (Metamorphic Rocks):
  1. ساختار: سنگ‌ های دگرگونی از ذوبان سنگ‌ ها در عمق‌ های زیر زمینی یا از طریق آتشفشان‌ ها تشکیل می‌ شوند. ساختار این سنگ‌ ها به صورت دسته‌ ها و کریستال‌ های جامد است و ممکن است دارای ترکیبات مختلفی باشند.
  2. خصوصیات: سنگ‌ های دگرگونی دارای خصوصیات مختلفی می‌ باشند. برای مثال، سنگ‌ های آذرینی با ساختار کریستالی و ترکیبات معدنی متنوعی همچون بازالت و آندزیت دارند. سنگ‌ های آتشفشانی ممکن است دارای ساختار با خوردگی‌ ها و بلور های گابرو و دیوریت باشند.

در مجموع، ساختار سنگ‌ ها نقش مهمی در تعیین ویژگی‌ ها و کاربرد های آن ها ایفا می‌ کند. این دسته‌ بندی‌ ها به گوهرشناسان و زمین‌ شناسان کمک می‌ کنند تا سنگ‌ ها را شناسایی، تحلیل کرده و از آن ها در مختلف زمینه‌ ها بهره ببرند.

دوره های سنگ شناسی در مجتمع فنی تهران شعبه میرداماد

تمامی علاقه مندان برای ورود به بازار تجارت گوهر ها و اعضای صنف طلا و جواهر می توانند با شرکت در دوره های سنگ شناسی در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد، تمامی مهارت های لازم را در این حوزه آموزش ببینند. دوره های سنگ شناسی، برای کسانی که قصد ورود به بازار تجارت دارند و همچنین اعضای حوزه طلا و جواهر برای ارتقا موقعیت شغلی خود و جلوگیری از عرضه گوهر های تقلبی به جای نمونه طبیعی ضروری می باشد. از مهارت هایی که هنرجو بعد از اتمام آموزش سنگ شناسی قیمتی(دوره سنگ شناسی های با ارزش) کسب می کند، می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • پایه و مبانی گوهرشناسی
  • اصول و مبانی پیدایش و شناسایی الماس
  • شناخت و بررسی سنگ های رنگی
  • شناسایی سنگ های رنگی طبیعی و جداسازی آنها از نمونه های مصنوعی و بهسازی شده
  • درجه بندی الماس از نظر رنگ و پاکی و برش به وسیله لوپ (ذره بین)
  • اصول و تکنیک های خرید و فروش سنگ های گرانبها در بازار جهانی و ایران

دوره مربوط به دوره آموزشی سنگ های قیمتی در مجتمع فنی تهران (میرداماد)

معرفی مدارک پایان دوره آموزش سنگ شناسی قیمتی

مدرک دوره های سنگ شناسی(دوره سنگ شناسی های با ارزش) مجتمع فنی تهران قابل ترجمه رسمی مورد تایید قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می باشد. این مدرک مورد تایید سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی و به عنوان یک Skill Certificate می تواند به عنوان معرفی مهارت های شما و همچنین جز رزومه کاری و مهارتی دانشپذیر قرار گیرد. همچنین دانشپذیران می توانند بنا به درخواست، مدارک بین المللی از مؤسسات معتبر خارجی اخذ نمایند.

آموزش سنگ شناسی قیمتی (دوره سنگ شناسی های با ارزش)
آموزش سنگ شناسی قیمتی (دوره سنگ شناسی های با ارزش)

مزایای مجتمع فنی تهران(نمایندگی میرداماد)

  • برترین نمایندگی مجتمع فنی تهران در ایران
  • ارائه گواهی پایان دوره دو زبانه از مجتمع فنی تهران به عنوان معتبرترین برند آموزشی کشور
  • ارائه گواهی پایان دوره از سازمان مدیریت و پژوهش استانداری تهران(کارکنان دولت)
  • ارائه گواهی پایان دوره بین المللی از موسسات آموزشی معتبر
  • حضور اساتید به نام و برجسته در این مرکز
  • دارای مشاوران مجرب و متخصص در حوزه آموزش
  • فضای آموزشی مجهز به جدید ترین فناوری روز دنیا
  • استفاده از متد آموزشی روز دنیا بر اساس آموزش عملی و شغل محور
  • داشتن بالاترین ابزار و تجهیزات شبکه و مجهز بودن تمام سیستم های کامپیوتری به آخرین امکانات
  • دارای ایزوی تخصصی آموزش IWA۲
  • دارای ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۰۰۱۵ در خصوص کیفیت و خدمات به مشتریان

جوایز و گواهینامه های حرفه ای:

  • دریافت جایزه “اصالت کیفیت و مشتری مداری” در سال ۹۴
  • دریافت گواهینامه “مدیریت تداوم کسب و کار” از TUV آلمان
  • دریافت تندیس “فناوری و مهارت” در همایش فناوری و مهارت
  • دریافت تندیس و لوح تقدیر در جشنواره ستاره های برتر فناوری بعنوان “شخصیت محبوب”
  • انتخاب سازمان نمونه از طرف مجله سروش
رضا شریفی ۷-آذر-۱۴۰۲