اصول کادر بندی در عکاسی

اصول کادر بندی در عکاسی: به نحوه ی قرارگیری عناصر در یک کادر، عکس و یا تابلوی موجود در یک صحنه، کادر بندی (Framing) گفته می‌شود. کادر بندی از مهم ترین عوامل خلق یک عکس حرفه ای است. یک کادر بندی مناسب در عکس، ارتباط خوبی با بیننده برقرار می کند و تصویر جذاب تری از سوژه ارائه می دهد. در واقع کادر بندی مشخص می کند که عناصر تشکیل دهنده ی تصویر به چه میزان فضا را در برگیرند.

اصول کادر بندی در عکاسی و انواع کادر بندی

امروزه در عکاسی معمولا، سه نوع کادر بندی وجود دارد که با توجه به سوژه و نحوه ی قرار گیری آن در فضا، کادر مناسب آن انتخاب می شود. انواع کادر بندی در عکاسی عبارتند از:

  1. کادر مستطیل عمودی
  2. کادر مستطیل افقی
  3. کادر مربع
آموزش اصول کادر بندی در عکاسی
آموزش اصول کادر بندی در عکاسی

کادر مستطیل عمودی و اصول کادر بندی در عکاسی

محوریت کادر مستطیل عمودی به گونه ای است که نقاط فقط می توانند به صورت عمودی و به سمت بالا و پایین حرکت کنند. در عکس هایی که عناصر عمودی در آن وجود دارند، استفاده از کادر مستطیل عمودی بهترین انتخاب است. برای مثال در سوژه هایی مانند مناره های مسجد، درخت، ساختمان و یا فانوس دریایی از کادر بندی مستطیل عمودی استفاده می شود. کادر مستطیل عمودی پویاتر از کادر مستطیل افقی است.

کادر مستطیل افقی

محوریت کادر مستطیل افقی به گونه ای است که نقاط فقط می توانند به صورت افقی و به سمت چپ و راست حرکت کنند. کادر بندی افقی کاربرد زیادی در عکاسی دارد و بیشتر برای عکس هایی که در امتداد خط افق گسترده شده اند استفاده می شود. مانند: عکاسی از دریا و یا مناظر طبیعی

کادر مربع

کادر مربع به علت اینکه اضلاع و زوایای برابر دارد، در بسیاری از مواقع از آن در عکاسی استفاده نمی شود. در این نوع از کادر بندی توجه مخاطب به تقارن و تساوی موجود معطوف می شود.

عوامل تعیین کننده ی کادر

برای انتخاب نوع کادر بندی، باید به دو نکته توجه کنیم:

  1. موضوع: در قدم اول برای کادر بندی، توجه به موضوع عکاسی بسیار مهم است. باید به این نکته توجه داشت که برای عناصری که در امتداد خط افق گسترده شده اند، از کادر افقی و برای عناصری که در فرم ها و اشکال عمودی قرار دارند، از کادر عمودی استفاده شود.
  2. عوامل هدایت کننده ی چشم: عوامل هدایت کننده ی چشم، خطوط و سطوح، تاریکی ها و روشنایی ها و جهت دید هستند که در تعیین کادر تاثیر گذارند.
آموزش اصول کادر بندی در عکاسی
آموزش اصول کادر بندی در عکاسی

روش های بهبود کادر بندی و اصول کادر بندی در عکاسی

  • قانون یک سوم

رایج ترین و متداول ترین روش برای کادر بندی، قانون یک سوم است. این روش به گونه ای است که کادر تصویر را به با سه خط افقی و سه خط عمودی به ۹ قسمت مساوی تقسیم می کنیم. نقاط طلاقی خطوط، بهترین مکان برای قرار گیری عناصر مهم عکس است. می توان از یک نقطه و یا چند نقطه ی طلاقی استفاده کرد.

  • نقاط طلایی در کادر بندی

نقاط طلایی، همان نقاطی هستند که از تقسیم بندی کادر با سه خط افقی و سه خط عمودی به وجود می آیند. خطوط طلایی نیز، خطوط فرضی هستند که به وسیله ی آن ها کادر را تقسیم بندی می کنیم. در واقع چشم انسان، در اولین نگاه به خطوط و نقاط طلایی می نگرد و بعد از آن بقیه ی فضای کادر را می بیند.

  • کادر در کادر

در روش کادر در کادر، از یک کادر دیگر داخل کادر اصلی استفاده می شود تا از عناصر موجود در فضا برای زیبایی هر چه بیشتر عکس بهره گرفت.

  • تداوم بصری و اصول کادر بندی در عکاسی

تداوم بصری در یک عکس می تواند ترکیب مناسب و دل نوازی را پدید آورد. درخت های موجود در دو طرف بلوار، گلبرگ های گل ها و یا ساختمان های هم اندازه و … مثالی از تداوم بصری هستند.

  • تغییر نقطه ی دید

در بعضی از مواقع جابجا کردن دوربین از محل همیشگی قرار گیری آن با بالا و پایین کردن آن، می تواند عکس های زیبایی را خلق کند. عکاسان حیات وحش در اغلب موارد از این روش در عکاسی استفاده می کنند.

  • قانون چپ به راست

نظریه ای وجود دارد که می گوید کسانی که به زبان لاتین و انگلیسی صحبت می کنند، عکس ها را مانند نوشته ها، از چپ به راست تشریح می کنند. پس باید جریانات موجود در عکس را از سمت چپ به سمت راست سوق داد. ایراد این نظریه این است که نمی توان بینندگان عکس را بر اساس ملیت و زبان تفکیک کرد، زیرا بر اساس این قانون، برای مخاطبان فارسی زبان و عرب زبان باید جریان حرکت سوژه را از راست به چپ قرار داد.

اصول کادر بندی در عکاسی
اصول کادر بندی در عکاسی

دوره ی آموزش عکاسی

علاقه مندان به عکاسی، می توانند با شرکت در دوره ی آموزش عکاسی پایه و دوره ی آموزش عکاسی دیجیتال، در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد، مطالب مرتبط با عکاسی را به صورت کامل فرا گیرند و جذب بازار کار در این رشته شوند.