افزایش سرمایه و سود نقدی در سهام چیست؟

افزایش سرمایه و سود نقدی

افزایش سرمایه و سود نقدی در سهام چیست؟ بورس جزء آن دسته از بازار های مالی می باشد، که به دلیل بازدهی بالای آن در چند سال اخیر، مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده است. از این رو بسیاری از افراد، مقدار زیادی از سرمایه خود را وارد این بازار کرده و در صدد افزایش سرمایه خود می باشند. در واقع کسانی که وارد بورس می‌ شوند، نسبت به بیشتر اصطلاحات موجود در این بازار، اطلاعات کافی ندارند. از این رو ما در این مقاله قصد داریم شما را با اصطلاحات مهمی از جمله افزایش سرمایه و سود نقدی در سهام آشنا کنیم.

افزایش سرمایه و سود نقدی

افزایش سرمایه چیست؟

در واقع افزایش سرمایه زمانی رخ می دهد که یک شرکت بخواهد منابع مورد نیاز خود را برای طرح های توسعه ای تامین کرده و به نیاز خود به نقدینگی پاسخ دهد. با این کار شرکت در میزان سرمایه خود تغییر ایجاد کرده و می توان گفت که این تکنیک، یکی از روش های تامین مالی شرکت ها می باشد. هر شرکتی که بخواهد به هر دلیلی سرمایه خود را افزایش دهد، باید تعداد جدیدی سهام منتشر کرده و سپس آن ها را به سهامداران بفروشد. که در برخی موارد، این راهکار به منظور اصلاح و بهبود ساختار مالی شرکت مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

آشنایی با انواع روش های افزایش سرمایه 

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی 
  • روش افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، به این صورت است که یک شرکت دارایی های ثابت و مشهود خود را نظیر ساختمان، زمین، ماشین آلات و تجهیزات و … را مورد ارزیابی قرار داده و ارزش آن را بر اساس نرخ تورم کشور، به روز می کند. با به روزرسانی کردن ارزش دارایی ها، امکان استفاده از تسهیلات مالی بیشتر وجود دارد.
افزایش سرمایه از محل سود انباشته
  • این روش افزایش سرمایه به این صورت است که شرکت ها بخشی از سودی که باید میان سهامداران تقسیم کنند را تقسیم نکرده و آن را در شرکت نگه می دارند. این مقدار سود در صورت مالی تحت عنوان سود انباشته ثبت می شود. با افزایش این سود ها و رسیدن به مبلغ مورد نظر، شرکت می تواند اقدام به افزایش سرمایه کند. بنابراین در این روش، هیچ جریان نقدینگی وارد شرکت نمی شود.
افزایش سرمایه از محل آورده نقدی
  • در صورتی که یک شرکت سود انباشته مناسبی در اختیار نداشته باشد، ناچار به افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران است. در این صورت شرکت نیاز به منابع جدیدی برای طرح های توسعه ای خود دارد. از آنجایی که محل آورده نقدی از سهامداران می باشد، از این رو شرکت حق استفاده و حضور در آن را ابتدا به سهامداران شرکت می‌ دهد.
افزایش سرمایه از روش صرف سهام
  • روش افزایش سرمایه با صرف سهام به این صورت است که شرکت سهام خود را بیش از قیمت اسمی به فروش می رساند و در این صورت یک مبلغی از ما به التفاوت قیمت اسمی و ارزش بازاری سهم به وجود می آید که شرکت می تواند این مبلغ را به اندوخته شرکت اضافه کرده و از این طریق افزایش سرمایه انجام دهد. و یا آن مبلغ اضافه را در میان سهامداران تقسیم کند.

مراحل افزایش سرمایه شرکت‌ ها

  1. ارائه پیشنهاد افزایش سرمایه توسط هیئت مدیره شرکت ها و تصویب آن
  2. بررسی حسابرس برای تایید مفروضات ذکر شده افزایش سرمایه
  3. ارسال مدارک مورد نیاز برای افزایش سرمایه، به اداره ثبت شرکت ها و سازمان های بورس
  4. تایید کردن مدارک توسط سازمان بورس
  5. منتشر کردن افزایش سرمایه شرکت بر روی سایت کدال
  6. برگزاری مجمع برای مشخص کردن قیمت جدید هر سهم
  7. دعوت سهامداران به مجمع برای تصمیم گیری در مورد افزایش سرمایه
  8. ارائه نتیجه مجمع بر روی سایت کدال (که در آن مبلغ افزایش سرمایه و درصد افزایش سرمایه باید مشخص باشد)

سود نقدی در سهام یعنی چه؟

سود نقدی سهام یا همان DPS، به مبلغی گفته می شود که شرکت سود های ساخته شده را میان سهامداران تقسیم می کند. در واقع شرکت هایی که سودآور هستند، در پایان سال مالی مبلغی را به عنوان سود نقدی هر سهم، تقسیم می کنند. حال ممکن است برای شما سوال پیش آید که درصد تقسیم سود چگونه صورت می گیرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که درصد تقسیم سود در مجمع عمومی عادی سالیانه توسط اعضای هیئت مدیره پیشنهاد شده و در مجمع تصویب می‌ شود و سپس در سایت کدال اعلام خواهد شد.

انواع سود نقدی سهام (DPS)

سود نقدی میان‌ دوره‌ ای سهام

  • سود نقدی میان دوره ای سهام همزمان با انتشار گزارش میان دوره ای شرکت پرداخت می شود. همان طور که از نامش مشخص است، این گزارش در میان دوره یعنی پایان ماه ششم سال مالی، منتشر می شود.

سود نقدی پایانی سهام

  • این نوع سود نقدی در پایان سال مالی، پس از انتشار سود سالانه شرکت، پرداخت می شود.

سود نقدی ویژه سهام

  • این نوع سود نقدی بیشتر از سود نقدی ای می باشد که به طور معمول به سهامداران تعلق می گیرد. در واقع این سود زمانی به سهامداران تعلق می گیرد که یک شرکت در یک بازه زمانی، بیش از انتظار سود کرده باشد.

صفر تا صد آموزش بورس در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد

در صورتی که شما قصد وارد شدن به بازار بورس و سرمایه گذاری در این بازار را دارید. اما با اصطلاحات موجود در این بازار آشناییت نداشته و نمی توانید سهم ها را تحلیل کرده و خرید و فروش کنید. ما به شما شرکت در کلاس های بورس در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد را پیشنهاد می کنیم. سرمایه گذاران با شرکت در این دوره ها، می توانند از مقدماتی تا پیشرفته مطالب بورسی را آموزش دیده و در این بازار به صورت حرفه ای معامله انجام دهند.

افزایش سرمایه و سود نقدی

دوره های بورس مجتمع فنی تهران (میرداماد)

معرفی مدارک پایان دوره 

مدرک دوره بورس مجتمع فنی تهران قابل ترجمه رسمی مورد تایید قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می باشد. این مدرک مورد تایید سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی و به عنوان یک Skill Certificate می تواند. به عنوان معرفی مهارت های شما و همچنین جز رزومه کاری و مهارتی دانشپذیر قرار گیرد. همچنین دانشپذیران می توانند بنا به درخواست، مدارک بین المللی از مؤسسات معتبر خارجی اخذ نمایند.

رضا شریفی ۲۴-مرداد-۱۴۰۰