انواع حسابداری و زیر شاخه های آن

انواع حسابداری و زیر شاخه های آن: حسابداری چیست؟ حسابداری به عنوان یکی از رشته‌های تحصیلی پرطرفدار به‌حساب می‌آید. در واقع حسابداری به معنای ثبت، تخلیص و طبقه بندی فعالیت ها و گزارشات مالی به پول رایج کشور است. این اطلاعات در اختیار افرادی شامل مدیران، صاحبان سرمایه، اعتبار دهندگان، سازمان‌های مالی و اقتصادان دولت قرار می گیرد.

حسابداری یک زبان است. زبانی که راجع به صورت های مالی یک سازمان اطلاعاتی را فراهم می‌کند. با یادگیری زبان حسابداری می‌توانید اطلاعات مالی هر نوع سازمانی را بفهمید، زیرا اطلاعات مورد نیاز بیشتر سازمان‌ها شبیه به هم هستند و می‌توان آنها را بهسه دسته تقسیم بندی کرد: اطلاعات عملیاتی، اطلاعات حسابداری مالی، و اطلاعات حسابداری مدیریتی.

انواع حسابداری
انواع حسابداری

انواع دوره های حسابداری

آموزش حسابداری مالی برای مدیران غیر مالی

  • علوم مالی شاخه‌های مختلف علوم مدیریت را به زبان اعداد و ارقام مالی ترجمه کرده و به مدیران امکان تصمیم‌گیری براساس این اطلاعات را می‌دهد. دوره مدیریت مالی برای مدیران غیر مالی در پی پاسخ به نیاز کلیدی مدیران غیر مالی است. هدف از آموزش حسابداری مالی برای مدیران غیر مالی یادگیری تعاریف و مفاهیم حسابداری، انواع گزارشات مالی، ثبت وقایع مالی در دفاتر قانونی، دارایی ثابت، اصلاحات، عملیات پایان یافته، مباحث تکمیل صندوق، بانک، مطالبات است. 

دوره حسابداری مالی بازرگانی

  • آموزش جامع حسابداری و گرایش های مالی بازرگانی شاخه ای از حسابداری است. که میان هزینه ها و نتایج حاصل از فعالیت های اقتصادی مقایسه انجام می دهد. هدف از آموزش حسابداری مالی بازرگانی خرید و فروش کالا و ثبت آن در دفاتر، روش های حسابداری شرکت های بازرگانی (ادواری-دائمی-تکمیلی)، تهیه صورت مالی، صورت مغایرت ها، آشنایی با استهلاک، حسابداری موجودی و حسابداری حساب های دریافتی و مطالب مشکوک الوصول است.

آموزش حسابداری مکانیزه (هلو ،سپیدار سیستم و اکسل)

  •  در دوره حسابداری مکانیزه شما با نرم افزارهای کاربردی در بازار آشنا می شوید، هدف از این نوع حسابداری یادگیری نرم افزار هلو، نرم افزار سپیدار سیستم و ترفند اکسل در حسابداری است. شما در این دوره نه تنها به طور کامل با این نرم افزارها آشنا می شوید بلکه با منو تمام نرم افزارهای حسابداری شامل:منو حسابداری،بازرگانی(خریدوفروش)،خزانه داری(دریافت و پرداخت)،انبار و حقوق و دستمزد آشنا می شوید.

آمورش حسابداری ویژه بازار کار

  • دوره آموزش حسابداری ویژه بازار کار از صفر تا صد حسابداری را آموزش می‌دهد و افراد را آماده ورود به بازار کار می نماید. دوره آموزش حسابداری ویژه بازار کار، از ابتدایی ترین مبحث حسابداری یعنی معادله حسابداری آغاز می‌شود. و طی پروژه‌های عملی حسابداری خدماتی و بازرگانی و نوشتن دفاتر آموزش داده می‌شود. سپس کار با نرم‌افزارهای هلو ، سپیدار سیستم و اکسل را می‌آموزد. حسابداری ویژه بازار کار بخش های مختلفی دارد که حسابداری حقوق و دستمزد و حسابداری مالیاتی دو بخش مهم از حسابداری ویژه بازار محسوب می شوند.

دوره حسابداری مالی خدماتی 

  • حسابداری خدماتی به مجموعه ای از فعالیت هایی گفته می شود که حسابدار همخوانی ستون های بدهکار و بستانکار دفتر روزنامه با ستون های مشابه در تراز آزمایشی از حساب های معین و کل را انجام می دهد. هدف از این نوع حسابداری آشنایی با مباحث مقدماتی حسابداری، تعاریف و مفاهیم حسابداری، انواع گزارش های مالی، حسابداری واحدهای خدماتی –بازرگانی-دولتی، چگونگی ثبت وقایع مالی، حسابداری وجوه نقد و بانک – حسابها و اسناد دریافتنی و دفاتر کل است.

چرخه کامل حسابداری شرکت های بازرگانی

  • شرکت بازرگانی به شرکت هایی گفته می شود که کالایی را از خارج از کشور وارد نماید. بدون اینکه در تولید آن نقشی داشته باشد. سپس کالای وارد شده بدون هیچ تغییری به بازار عرضه می شود. هدف از این دوره حسابداری این است که دانش حسابداری تئوری در نرم افزار های حسابداری پیاده سازی شود. سر فصل ها و هدف هایی که در چرخه حسابداری شرکت های بازرگانی وجود دارد. شامل: آشنایی با نرم افزار حسابداری(سپیدار سیستم)، طراحی کدینگ و ساختار حساب ها، آنالیز پروسه خرید و فروش، آنالیز پروسه خزانه داری، آنالیز پروسه هزینه و درآمد، آنالیز پروسه انبار، حقوق و دستمزد، مالیات بر ارزش افزوده، نحوه تهیه اظهارنامه مالیاتی، مدیریت اسنادو اصلاح حساب ها و بستن حساب ها است.

دوره حسابداری مکانیزه

  • از آنجایی که حجم اطلاعات ثبت شده در دفاتر مالی و گزارش های استفاده کننده از این داده ها زیاد است. امکان استخراج گزارش ها بصورت دستی و غیرمکانیزه بسیار سخت و یا غیر ممکن شده است.به همین دلیل سازمان ها با استفاده از نرم افزارهای مکانیزه مالی،اداری،بازرگانی و تولیدی در مدت زمانی کوتاه و با صرف هزینه ای کمتر قادر خواهند بود اطلاعات سازمان را ثبت و نگهداری کنند. و هدف از این نوع حسابداری تهیه انواع گزارش های مرتبط با کسب و کار در کمترین زمان ممکن، افزایش سرعت انواع محاسبات، پایین آمدن ریسک خطای انسانی در محاسبات است.

آموزش ترفند اکسل در حسابداری

  • هدف از این نوع حسابداری آموزش نرم افرار اکسل و کاربرد آن در حسابداری است، به طور کلی اکسل نرم افزاری است که دارای صفحات گسترده و جداول بزرگی در ستون و ردیف های آن است. سر فصل هایی که در این نوع حسابداری آموزش داده می شود. و هدف های مربوطه به آن شامل: آشنایی با اکسل،  مدیریت و تنظیم کاربرگ، آشنایی با تنظیم داده ها، نحوه ایجاد جداول و فرم ها، آشنایی با ابزارهای مربوط به تنظیم صفحات، آشنایی با انجام محاسبات، آشنایی با توابع و فرمول نویسی، چگونگی بکارگیری اکسل در سند حسابداری.تهیه دفاتر.تراز آزمایشی.ترازنامه و صورت زیان.صورت مغایرت بانکی فاکتور خرید و فروش و آشنایی با ابزار های مربوط به مدیریت و تجزیه و تحلیل داده ها است.

نحوه تهیه اظهارنامه مالیاتی

  • اظهارنامه‌ی مالیاتی یعنی کارنامه مالی یک سال کاری مؤسسات و شرکت‌ها و یا اشخاصی که با محاسبه‌ی دقیق مالیات، کارنامه و یا اظهارات مالی را به سازمان امور مالی تحویل می‌دهند. هدف از آموزش این نوع از حسابداری، نحوه تکمیل اظهارنامه مالیاتی، نحوه محاسبه مالیات و آشنایی با موسسات که معاف از پرداخت مالیات هستند، است.

مجموعه قوانین مالیاتی

  • مالیات در ایران به دو گروه اصلی تقسیم می شود که شامل مالیات مستقم و غیر مستقیم است. که در این دوره از حسابداری با تمامی قوانین مالیاتی آشنا می شوید. هدف از این نوع حسابداری، توانایی ثبت مالیات بر درآمد شرکت ها و اظهارنامه مالیاتی، رسیدگی به جرائم و تخلفات مالیاتی، توانایی ثبت خرید و فروش برای شرکت ها، نحوه انجام معاملات و مالیات افزوده در اکسل و نحوه بایگانی اسناد و مدارک حسابداری قابل ارائه در بازرسی های مالیاتی است.

دوره های در حال آموزش در مجتمع فنی تهران (میرداماد)

دوره های آموزشی انواع حسابداری

با توجه به انواع حسابداری که گفته شد، شما می توانید. با مطالعه مقاله و با توجه به علاقه خود، رشته حسابداری مورد نظر را انتخاب کنید. علاقه مندان می توانند با شرکت در کلاس های آموزش انواع حسابداری در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد، تمام مباحث مربوط به حسابداری را آموزش ببیند و از نکات و مطالب، بهره ببرند.

انواع حسابداری
انواع حسابداری
رضا شریفی ۷-آبان-۱۳۹۹