اوراق حق تقدم چیست؟ (اوراق حق تقدم در تسهیلات مسکن)

اوراق حق تقدم چیست؟ (اوراق حق تقدم در تسهیلات مسکن)

اوراق حق تقدم چیست؟ (اوراق حق تقدم در تسهیلات مسکن): در صورتیکه یک شرکت سرمایه خود را افزایش دهد به همان نسبت سهم های موجود در آن شرکت نیز افزایش می یابد. در این شرایط قانون تجارت برای حفظ منافع سهامداران، قانونی وضع نموده که عبارت است از: در صورت انتشار سهام جدید توسط شرکت، سهامداران فعلی برای خرید این سهام در اولویت می باشند. به اولویت خرید سهام به وسیله سهامداران فعلی حق تقدم گفته می شود.

اوراق حق تقدم چیست؟
اوراق حق تقدم چیست؟

اوراق حق تقدم در تسهیلات مسکن

تا چند سال گذشته افرادی که برای خرید مسکن و دریافت وام به بانک مسکن مراجعه می نمودند، ملزم به باز کردن حساب سپرده و قرار دادن سرمایه خود به مدت حداقل یک سال، در همان حساب بودند. که پس از گذشت این دوره (معمولا یک ساله) وام خود را دریافت میکردند. اما امروزه برای تسریع در دریافت وام، اوراق تسهیلات مسکن ایجاد شده است. به این صورت که با پرداخت مبلغی اقدام به اوراق حد تقدم تسهیلات مسکن می نمایید و مدت زمان دریافت وام کوتاه تر میگردد. به طور کلی از اهدف خرید اوراق قرضه میتوان به دو مورد اشاره نمود:

  • تبدیل کردن اوراق قرضه به وام
  • به دست آوردن سود معاملاتی حاصل از تغییرات قیمتی اوراق

ویژگی های اوراق قرضه مسکن

  • اوراق قرضه مسکن دارای سر رسید دو ساله می باشند و امکان تمدید آن تا شش ماه وجود دارد.
  • با افزایش تقاضای خانه و بیشتر شدن معاملات مسکن، افزایش قیمت اوراق قرضه نیز ممکن می باشد.
  • دارنده اوراق قرضه از زمان خرید اوراق تا تاریخ انقضای آن میتواند برای دریافت وام مسکن اقدام نماید. باید توجه نمود اوراق خریداری شده خیلی نزدیک به تاریخ سررسید نباشند.
  • در هنگام خرید اوراق قرضه باید به این نکته توجه نمود که مبلغ وام اعطایی در هر شهر متفاوت میباشد. پس قبل از اقدام برای خرید اوراق باید در رابطه با میزان وام اعطایی  و درصد بهره آن،تحقیق کرده و اطلاعات لازم را به دست آورد تا تعداد درستی از این اوراق خریداری شود.
  • اوراق قرضه با توجه به فاصله زمانی که تا تاریخ سررسید دارند، قیمت های متفاوتی را دارا می باشند. به طور کلی هرچه فاصله زمانی تا سررسید بیشتر باشد قیمت بالاتری خواهند داشت. 
  • و …..

زمان خرید حق تقدم 

به طور کلی خرید حق تقدم مناسب کسانی می باشند که میخواهند اقدام به سرمایه گذاری میان مدت یا بلند مدت نمایند. چرا که از زمان دریافت حق تقدم تا تبدیل آن ها به سهام معمولی سه تا شش ماه زمان لازم است. نکته ی قابل توجه دیگر این موضوع می باشد که در بعضی موارد ممکن است قیمت سهام با قیمت حق تقدم آن دارای شکاف قیمتی باشند. به عنوان مثال قیمت سهم از قیمت حق تقدم آن بالاتر باشد. در این شرایط سهامدارانی که قادر به تحلیل بازار های بورسی می باشند اگر تشخیص دهند که قیمت این سهم رو به افزایش است، به جای خرید سهام عادی برای خرید حق تقدم سهام اقدام می نمایند. در نتیجه به طور کل در هنگام خرید حق تقدم باید به دو نکته توجه نمود:

  • داشتن دیدگاه بلند مدت در سرمایه گذاری
  • داشتن توانایی کافی در تحلیل سهام و اطمینان به روند صعودی قیمت یک سهم

زمان مناسب برای خرید و فروش حق تقدم سهام

مطابق با قوانین بورسی بازه خرید و فروش سهام نمیتواند کمتر از ۶۰ روز باشد و تنها در صورت تمدید، امکان بیشتر شدن این زمان وجود دارد. افرادی که نمیخواهند در افزایش سرمایه سهمی داشته باشند در این دوره ۶۰ روزه حق خود را فروخته و سایر افرادی که جزء سهامداران نیستند اقدام به خرید این حق تقدم ها می نمایند. (آشنایی با خرید و فروش سهام)

افرادی که در این دوره حق تقدم ها را خریداری کرده اند موظف به پرداخت مبلغ اسمی هر سهم به شرکت می باشند. تا بتوانند آن را به سهام عادی تبدیل نمایند. البته این نکته نیز قابل ذکر می باشد، بسیاری از افراد به صورت عادی اقدام به خرید و فروش کرده و از بالا و پایین شدن قیمت آن ها سود کسب مینمایند.

نحوه ی فروش حق تقدم

پس از به تصویب رسیدن افزایش سرمایه شرکت، در پرتفوی هر سهامدار نماد حق تقدم سهام شرکت (نام شرکت +ح) قرار میگیرد. در صورتی که سهامداری تصمیم به تبدیل حق تقدم خود به سهم را نداشته باشد، قادر خواهد بود حق تقدم را از طریق کارگذاری ها موجود یا سیستم معاملاتی آنلاین همانند سهام عادی به فروش برسانند. مدت زمانی که میتوان حق تقدم را فروخت یک بازه ی زمانی دو ماهه می باشد.

مزایای عرضه حق تقدم

به طور کلی مزایای عرضه به دو صورت برای سهامداران و برای شرکت ها مورد بررسی قرار می گیرند:

مزایای عرضه حق تقدم برای سهامداران

حق تقدم باعث افزایش تاثیر گذاری سهامداران بر روی مدیریت و تصمیمات مربوط به شرکت میگردد. چرا که میتوانند از حق رای خود استفاده نمایند.نکته دیگر این می باشد که اگر سهام جدید با قیمت پایین تر منتشر شده و قیمت بازاری سهام را کاهش دهد سهامداران با استفاده از حق خرید خود متحمل زیان های موجود نخواهند شد.

مزایای عرضه حق تقدم برای شرکت ها

شرکت ها میتوانند با استفاده از عرضه حق تقدم، قیمت ها را کاهش داده. و در نتیجه تقاضا برای سهام شرکت ها افزایش می یابد. علاوه بر آن پایین بودن قیمت خرید حق تقدم باعث استقبال سهامداران میشود و در نتیجه سرمایه بیشتری جذب شرکت میگردد. نکته ی قابل توجه دیگر این موضوع می باشد که برای تامین مالی، فروش حق تقدم، به نسبت سهام عادی هزینه کمتری را در بر می گیرد.

معایب حق تقدم سهام

در صورت نداشتن اطلاعات کافی در رابطه با اوراق قرضه ممکن است. متحمل ضرر شویم از معایب حق تقدم سهام میتوان به این موارد اشاره نمود:

  • پذیره نویسی عرضه حق تقدم فرآیند زمانبری می باشد. و احتمال اینکه قیمت در بازار تغییر کرده و از صعودی به نزولی تبدیل شود وجود دارد. در این صورت سهامداران دچار ضرر بسیار سنگینی می شوند.
  • در صورتی که سهامداران از زمان پذیره نویسی حق تقدم با خبر نشوند. یا به دلیل داشتن شرایط مالی نامناسب نتوانند در پذیره نویسی شرکت کنند. بی شک ضررهای زیادی را متحمل می شوند.
اوراق حق تقدم چیست؟
اوراق حق تقدم چیست؟

دوره های آموزشی بورس در مجتمع فنی تهران شعبه میرداماد

تمامی افراد علاقه مند به یادگیری کامل بورس از صفر تا صد، همچنین کسانی که در این بازار فعالیت می کنند اما قصد دارند که به صورت حرفه ای فعالیت خود را ادامه دهند، می توانند با شرکت در کلاس های آموزشی پکیج بورس در مجتمع فنی تهران شعبه میرداماد از پایه تا پیشرفته این دوره را آموزش ببینند و مهارت های لازم را برای انجام معاملات بورسی و تحلیل های بورسی به دست آورند.

معرفی مدارک پایان دوره 

مدرک دوره بورس مجتمع فنی تهران قابل ترجمه رسمی مورد تایید قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می باشد. این مدرک مورد تایید سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی و به عنوان یک Skill Certificate می تواند. به عنوان معرفی مهارت های شما و همچنین جز رزومه کاری و مهارتی دانشپذیر قرار گیرد. همچنین دانشپذیران می توانند بنا به درخواست، مدارک بین المللی از مؤسسات معتبر خارجی اخذ نمایند.

maryam bagheri ۲۰-بهمن-۱۳۹۹