تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال چیست؟ تحلیل تکنیکال (Technical Analysis)، روشی برای ارزش گذاری اوراق بهادار است که با استفاده از نمودار ها و داده ‌ها عمل می کند. در تحلیل تکنیکال ارزش ذاتی سهام مهم نیست، بلکه الگو های تغییر قیمتی و چگونگی تغییر قیمت ها مهم است. در واقع تحلیل تکنیکال با استفاده از نمودار و اطلاعات قیمتی، وضعیت بازار و سهام های مختلف را بررسی می کند.

تاریخچه ی پیدایش تحلیل تکنیکال (Technical Analysis)

چارلز داو پایه ‌گذار نشریه ی معروف وال ‌استریت ژورنال است. او برای اولین بار میانگین قیمت های سهام را به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه ثبت کرد و الگو های موجود در آن ها را با جریانات موجود در بازار مرتبط ساخت. او همواره به توضیح درباره ی چگونگی ارتباط رویداد های مختلف با وقایع بازار، می پرداخت. با این کار مقاله نویسی های او در نشریه ی وال استریت آغاز گردید. در واقع پایه گذار تحلیل تکنیکال، چارلز داو است.

تحلیل تکنیکال چیست؟
تحلیل تکنیکال چیست؟

سه اصل معروف نظریه ی داو (Dow Theory) در تحلیل تکنیکال چیست؟

  • قیمت همه چیز را نشان می دهد

تحلیل گران تکنیکال معتقدند که عوامل اقتصادی، سیاسی، بنیادی و … در قیمت یک سهام تاثیر خود را گذاشته اند و دیگر نیازی به بررسی این موارد نیست و فقط باید نتیجه ی تغییرات (نمودار قیمت) را بررسی کرد. بر اساس اصول تحلیل تکنیکال، میزان عرضه و تقاضا در بازار دلیل تغییرات قیمتی است. در واقع اگر تقاضا از عرضه بیشتر باشد، قیمت سهام افزایش می یابد و اگر عرضه بیشتر از تقاضا باشد، قیمت سهام کاهش می یابد.

رابطه ی عرضه و تقاضا در بورس

این رابطه پایه و اساس تمام پیش‌بینی‌ها در بورس است، به صورتی که تحلیل گران تکنیکال معتقدند هنگامی که قیمت یک سهام افزایش می یابد، میزان تقاضا افزایش یافته و دلایل بنیادی تاثیر گذار بوده اتد. اگر قیمت یک سهام کاهش بیابد، بدین معناست که میزان عرضه افزایش یافته و دلایل بنیادی تاثیری نداشته اند. در واقع دلیل تغییرات قیمت مهم نیست بلکه قیمت و حجم تغییرات مهم است.

  • قیمت در روند نمودار حرکت می کند

تحلیل گران تکنیکال بر این باورند که قیمت ها تمایل به حفظ روند قبلی خود دارند. این باور، بیان دیگری از قانون اول نیوتون است. تحلیل گران تکنیکال معتقدند که تا زمانی که عوامل بازدارنده، قیمت ها را از روند فعلی خود منحرف نکند، قیمت ها به منوال قبلی ادامه می یابند. تشخیص روند ها توسط نرم افزار های تحلیل تکنیکال (متاتریدر، داینامیک تریدر و …) انجام می شود. تحلیل گران روند های آینده را پیش بینی می کنند و متناسب با آن سرمایه گذاری های خود را انجام می دهند.

  • گدشته تکرار می شود

تحلیل گران تکنیکال معتقدند که روند قیمت در آینده، بازتاب روند های قیمت در گذشته هستند. در واقع با استفاده از نمودار ها، هیجانات و احساسات بازار را رصد می کنند. دلیل تکرار شدن روند های قیمتی مشابه، واکنش های تکراری سرمایه گذاران به تغییرات قیمتی است. قسمت عظیمی از مبانی تحلیل تکنیکال، مربوط به روانشناسی رفتار ها در هنگام تغییرات قیمت است، به صورتی که الگو های نموداری که چندین سال پیش ترسیم شده اند، نشان دهنده ی تاثیر مسائل روانشناسی آن دوره بر روند قیمت ها است.

آموزش تحلیل تکنیکال
آموزش تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال چیست و چگونه انجام می شود؟

تحلیل تکنیکال، بر روی اوراق بهاداری که دارای سوابق تاریخی معاملاتی هستند انجام می شود و تحرکات قیمتی را پیش بینی می کند. تحلیل تکنیکال یک استراتژی معاملاتی است که فرصت های سرمایه‌گذاری ها را ارزیابی و فرصت ‌های معاملاتی را با روند ها بر روی نمودار ها مشخص می کند. حجم معاملات و قیمت سهم، در تحلیل تکنیکال کاربرد دارد.

کاربرد تحلیل تکنیکال در بازه های زمانی مختلف

  • کوتاه مدت
  • میان مدت
  • بعضا بلند مدت

در تحلیل تکنیکال، سود آوری در مدت زمان کم مد نظر است، پس این نوع تحلیل برای بازه های زمانی کوتاه مدت و میان مدت، کاربرد دارد. در بلند مدت، تحلیل تکنیکال می تواند در کنار تحلیل بنیادی (Fundamental Analysis) و به صورت مکمل، موثر باشد.

آیا تحلیل تکنیکال در بورس ایران کاربرد دارد؟

الگو ها و روند های شکل گرفته در بازار های بورس بین المللی، به احتمال زیاد به پیش بینی هایی که در مورد آن ها شده است، جواب مثبت می دهند. اما بورس ایران محدودبت هایی نظیر: محدودیت دامنه نوسان و حجم مبنا، عمق کم بازار، تغییرات قوانین دولتی و … دارد. ممکن است که در ابتدا به نتایج ایده عالی که مد نظرتان است نرسید، اما با آموزش گام به گام تحلیل تکنیکال، گذراندن دوره های مقدماتی و پیشرفته و داشتن نیم نگاهی به تحلیل های بنیادی کسب نتایج ایده آل، دور از انتظار نیست. با آموزش مستمر در این زمینه، می توانید معاملات سود آوری داشته باشید.

دوره تحلیل تکنیکال
دوره تحلیل تکنیکال

آموزش و دوره ی تحلیل تکنیکال چیست؟

برای آموزش تحلیل تکنیکال، باید قدم به قدم جلو رفت. ابتدا با مبانی و مفاهیم تحلیل تکنیکال که شامل دوره های مقدماتی است شروع کنید و سپس گام به گام به مباحث پیشرفته نزدیک شوید و تبدیل به یک تحلیل گر حرفه ای شوید. دیگر مواردی که موفقیت شما را در یادگیری تحلیل تکنیکال سهام افزایش می دهند عبارتند از:

و در آخر اینکه امروزه افراد زیادی ادعای آموزش در زمینه ی بورس از طریق کتاب و سی دی را دارند، اما این مسئله را بدانید که با خواندن کتاب و استفاده از سی دی های آموزشی، شاید با مباحث اولیه آشنا شوید، اما نمی توانید به یک تحلیل گر حرفه ای تکنیکال تبدیل شوید. افراد حرفه ای را پیدا کنید، رزومه ی آن ها را بررسی کنید و سپس اقدام به شرکت در دوره ی آموزش تحلیل تکنیکال کنید.

رضا شریفی ۲۳-تیر-۱۳۹۹