تفاوت بازار بورس ایران و بازار فارکس

تفاوت بازار بورس ایران و بازار فارکس: امروزه بازار های زیاد و متفاوتی برای سرمایه گذاری وجود دارد که محبوب ترین آن ها بازار فارکس و بازار بورس می باشد. برای تصمیم گیری در رابطه با این موضوع که کدام بازار را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید لازم است اطلاعات و دانش کافی در رابطه با هر دو بازار به دست آورید. این دو بازار دارای ویژگی های متفاوتی می باشند از جمله آن میتوان به این مورد اشاره کرد. برای سرمایه گذاری های کوتاه مدت میتوان از بازار فارکس استفاده کرد و برای سرمایه گذاری های بلند مدت بازار بورس را انتخاب نمایید.

بازار فارکس
بازار فارکس

بازار بورس چیست؟

در یک سال گذشته یکی از بازار های بسیار پر طرفدار برای سرمایه گذاری، بازار بورس اوراق بهادار می باشد. بازار های بورسی را میتوان اینگونه تعریف کرد: مجموعه ای از سرمایه های کوچک و جزئی که با در کنار هم قرار گرفتن تبدیل به سرمایه های بزرگ و اساسی می شوند. در بازارهای بورسی خرید و فروش سهام شرکت ها صورت میگیرد.

سهام شرکت های مختلف در بازار های بورسی خرید و فروش می شوند که به اصطلاح آن ها را بورس اوراق بهادار می نامند. ورود و سرمایه گذاری در بازار های بورسی علاوه بر منافعی که برای شخص دارد فواید بیشمار دیگری را نیز شامل می شود. از جمله به رشد اقتصادی و صنعتی جامعه کمک می کند، باعث جلو گیری از تورم در بازار می شود و …. به طور کل این طور گفته میشود که روش های پول ساختن از طریق بورس برای حفظ ارزش پول بسیار پر اهمیت می باشد.

بازار فارکس چیست؟

بازار فارکس امروزه به دلیل داشتن مزایای بسیار، مورد توجه قرار گرفته است و به یکی از بزرگترین بازار ها برای سرمایه گذاری تبدیل شده است. اما برای سرمایه گذاری در بازار فارکس (foreign exchange market) نیازمند به فراگیری مهارت، یادگیری و داشتن اطلاعات کافی می باشید. علاوه بر آن روحیه ریسک پذیری بالا از مهمترین ویژگی های فرد سرمایه گذار در بورس است. در این بازار ها انواع ارز های مختلف دنیا از جمله دلار، یورو و … مبادله میگردد. 

بهنر است بدانید فارکس، بازار فیزیکی مشخصی ندارد و نحوه فعالیت در آن به این شکل است که بانک ها و موسسات یک ارز را در مقابل ارز دیگر مبادله میکنند. بهتر است برای شروع سرمایه گذاری در بورس با دانش تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، توانایی مدیریت سرمایه، توانایی مدیریت ریسک، توانایی روانشناسی بازار تبادل ارز خارجی و … آشنایی لازم را داشته باشید. 

تفاوت های بازار بورس و بازار فارکس

بازار فارکس جهانی چیست؟ بازار فارکس، بازار تبادل ارز های خارجی می باشد و در مقابل بازار بورس، بازاری برای تبادل سهام شرکت های مختلف است. اما این دو بازار از تفاوت های دیگری نیز برخوردارند. که در ادامه به چند مورد از آن اشاره می کنیم:

تفاوت ریسک سرمایه گذاری در بازار فارکس و بازار بورس

  • برای سرمایه گذاری در بورس و فارکس باید از روحیه ریسک پذیری بالایی برخوردار بود اما لازم است بدانید ارز ها به نسبت سهام شرکت ها دارایی های قابل اعتماد تری می باشند. به عبارتی ارز ها یکی از مطمئن ترین دارایی ها می باشند که دچار نوسانات کمی هستند.

نقدینگی

  • از لحاظ نقدینگی لازم است بدانید بازار فارکس یکی از مهم ترین بازار های مالی در جهان می باشد. به عبارتی این نکته قابل توجه است که اگر در بازار فارکس به معامله بپردازید. ارز خریداری شده توسط شما به سرعت به فروش می رسد اما در بازار بورس زمان طولانی تری باید منتظر بمانید.

اهرم معاملاتی

  • اهرم معاملاتی را میتوان اینگونه تعریف کرد: در بازار فارکس کارگذاران بیشتر از ۱۰۰ برابر پولی که در حساب شماست را اعتبار میدهند. که به این اعتبار معاملاتی، اهرم گفته می شود. اما در مقابل با سرمایه گذاری در بورس فقط سرمایه شما اعتبار دارد و مورد معامله قرار میگیرد. بنابراین احتمال کسب سود فراوان در بازار فارکس به دلیل وجود این اهرم بسیار بالاتر از بازار بورس می باشد.

قابلیت کسب سود از ترند های مختلف

  • در بازار فارکس احتمال این که در روند کاهش قیمت ها نیز سود به دست آورید وجود دارد.  اما در بازار بورس فقط روند افزایش قیمت ها احتمال کسب سود را به وجود می آورد.

تنوع دارایی ها

یکی دیگر از تفاوت های بازار بورس و فارکس تنوع دارایی ها می باشد. در سرمایه گذاری در بازار فارکس ما تنها به ارزها دسترسی نداریم بلکه میتوان به معامله دارایی های دیگر نیز پرداخت. بازار فارکس به معنی بازار برابری ارز ها می باشد. اما امروزه عوامل مختلف نشان داده است که در بازار های فارکس  دارایی های بیشتری برای معامله وجود دارد.

بازار فارکس بهتر است یا بازار بورس ایران

در پاسخ به این سوال که بازار فارکس بهتر است یا بورس ایران، باید بدانید مطالعات مختلف بیانگر این موضوع است که هر دو بازار بورس و فارکس دارای جوانب مثبت، منفی و ریسک سرمایه گذاری می باشند. اما برای بیان این موضوع که کدام بازار مناسب سرمایه گذاری است. باید توانایی ها و اطلاعات خود را در زمینه روش های مختلف تحلیل بازار ها در نظر بگیرید. با توجه به مطالبی که در بالا بیان کردیم و سایر تفاوت های بورس و فارکس و همچنین در نظر گرفتن دانش و مهارت خود برای سرمایه گذاری در هر یک از دو بازار تصمیم بگیرید. و اقدام به سرمایه گذاری نمایید.

کلاس های بورس در مجتمع فنی تهران شعبه میرداماد

تمامی افراد علاقه مند به یادگیری کامل بورس از صفر تا صد. همچنین کسانی که در این بازار فعالیت می کنند. اما قصد دارند. که به صورت حرفه ای فعالیت خود را ادامه دهند، می توانند. با شرکت در دوره حضوری بورس و کلاس های آموزش آنلاین پکیج بورس در مجتمع فنی تهران شعبه میرداماد از پایه تا پیشرفته این دوره را آموزش ببینند. و مهارت های لازم را برای انجام معاملات بورسی و تحلیل های بورسی به دست آورند.

بازار فارکس
بازار فارکس

معرفی مدارک پایان دوره بورس ایران

مدرک دوره بورس مجتمع فنی تهران قابل ترجمه رسمی مورد تایید قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می باشد. این مدرک مورد تایید سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی و به عنوان یک Skill Certificate می تواند. به عنوان معرفی مهارت های شما و همچنین جز رزومه کاری و مهارتی دانش پذیر قرار گیرد. همچنین دانش پذیران می توانند بنا به درخواست، مدارک بین المللی از مؤسسات معتبر خارجی اخذ نمایند.

maryam bagheri ۲۱-فروردین-۱۴۰۰