جوشکاری زیر آب

جوشکاری زیر آب

جوشکاری زیر آب: جوشکاری زیر آب یکی از مشاغل پر رونق در دنیای امروز است که در واقع قدمت آن به جنگ جهانی دوم بر میگردد. در آن زمان، در طول جنگ کشتی ها دچار آسیب میشدند به دلیل حساسیت و کمبود زمان امکان انتقال کشتی ها به  خشکی و صرف زمان برای تعمیر آن وجود نداشت. به همین دلیل جوشکاری زیر آب روی کار آمد که در آن غواصان به درون آب نفوذ کرده و اقدام به تعمیر کشتی ها در آن محیط می نمودند. در دنیای امروز نیز این رشته در بسیاری از صنایع مهم کشور کاربرد داشته و به عنوان پر در آمد ترین مشاغل در جهان شناخته می شود. در ادامه اطلاعات بیشتری را در زمینه جوشکاری زیر آب در اختیارتان قرار میدهیم:(دوره تخصصی جوشکاری در آب)

جوشکاری زیر آب
جوشکاری زیر آب

آیا جوشکاری زیر آب عجیب به نظر میرسد؟

بسیاری با شنیدن نام جوشکاری زیر آب این رشته را عجیب میپندارند، چرا که گمان میکنند کنار هم قرار گرفتن آتش و آب عملا امری غیر ممکن و عجیب است. اما در واقع این تصور اشتباه و غلط است و انجام اینکار امکان پذیر می باشد. در فرآیند جوشکاری در خشکی از آتش استفاده می شود اما در جوشکاری زیر آب به جای آتش قوس الکتریکی مورد استفاده قر ار میگیرد که از طریق یونیزه شدن هوا ایجاد می شود. در نتیجه در این فرآیند با یونیزه شدن بخار آب و ایجاد قوس میتوان فرآیندجوشکاری را به انجام رساند. به طور کل جوشکاری زیر آب از دو طریق انجام می شود که در ادامه به معرفی هر یک میپردازیم:(صفر تا صد جوشکاری زیر آب)

آشنایی با روش های انجام جوشکاری در زیر آب

جوشکاری به روش خشک

  • همانطور که از نام این روش مشخص است، جوشکاری خشک در محیطی خشک و ایمن انجام میگیرد. بنابراین اول گام برای انجام اینکار ساخت اتاقک دو تکه و وارد کردن آن به درون آب می باشد. بعد از انجام این مرحله با کمک یک پمپ مکش آب، کلیه آب موجود در فضای اتاقک تخلیه شده و در نتیجه غواص میتواند در یک محیط خشک عملیات جوشکاری را انجام دهد. تنها ایراد استفاده از جوشکاری خشک هزینه و زمان بر بودن آن است. در واقع هزینه بالای این روش منجر شد تا با گذشت زمان کم کم کنار گذشته شود و دیگر مورد استفاده قرار نگیرد.

جوشکاری در محیط مرطوب

  • بر خلاف روش قبلی جوشکاری مرطوب در تماس مستقیم با آب انجام می شود.  محققان و کارشناسان بعد از مشاهده هزینه های زیاد روش بالا به دنبال ابداع روشی بودند که هزینه های کمتری را نیاز داشته باشد و طی این امر جوشکاری مرطوب روی کار آمد. اما انجام این فرآیند نیز ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد که یکی افزایش احتمال ترک خوردگی سرد یا ترک هیدروژنی در محل جوشکاری و دیگری احتمال سرد شدن جوش و به وجود آمدن ساختار های غیر تعادلی در فلزات مختلف می باشد. اما باید بدانید با رعایت نکاتی میتوان احتمال وقوع این موارد را تا حد زیادی کاهش داد به طوری که امروزه در بیشتر پروژه های جوشکاری زیر آب از روش جوشکاری مرطوب استفاده می شود.

مقایسه دو فرآیند جوشکاری خشک و جوشکاری مرطوب

مزیت های جوشکاری به روش خشک

  • امنیت بالای جوشکار( احتمال وقوع خطر برق گرفتگی در این روش نسبت به جوشکاری مرطوب کاهش میابد.)
  • دید بهتر جوشکار نسبت به منطقه جوش (دید جوشکار در این روش نسبت به جوشکاری مرطوب بیشتر است و کیفیت بالاتری خواهد داشت.)
  • ساده تر انجام شدن بازرسی جوش و انجام آزمایش های غیر مخرب (انجام تست های ضد مخرب در این روش نسبت به جوشکاری مرطوب ساده تر انجام می شود.)
  • در جوشکاری خشک هیدروژن کمتری جذب منطقه جوش می شود.(این امر احتمال بروز ترک خوردگی در منطقه جوش را کاهش میدهد.)

محدودیت های جوشکاری به روش خشک

  • هزینه بر بودن (این موضوع بزرگترین ایراد جوشکاری خشک نسبت به جوشکاری مرطوب است.)
  • به دلیل انجام شدن این روش در اتاقک احتمال دشوار بودن فرآیند در مناطق عمیق وجود دارد.
  • پیچیدگی اتاقک جوشکاری خشک

مزیت های جوشکاری به روش مرطوب

  • به صرفه بودن از نظر اقتصادی(مزیت بزرگ این روش نسبت به جوشکاری خشک هزینه کمتر آن است.)
  • آزادی عمل بیشتر جوشکار برای انجام جوشکاری

محدودیت های جوشکاری مرطوب

  • جذب هیدروژن زیاد در منطقه جوش که احتمال ترک خوردگی را افزایش میدهد.(جوشکاری در این روش خطرات بسیاری را به همراه دارد.)
  • محدود بودن فضای دید جوشکار (فضای دید در جوشکاری مرطوب نسبت به جوشکاری خشک محدودتر می باشد.)
  • در جوشکاری مرطوب احتمال ایجاد تخلخل وجود دارد. 
  • ایمنی کمتر جوشکار نسبت به سایر روش ها(احتمال برق رفتگی در این روش بالاتر می باشد.)
  • فلز جوش در جوشکاری مرطوب به سرعت سرد می شود.(در نتیجه احتمال وجود قوس و ایراداتی در ناحیه جوشکاری وجود دارد.)
جوشکاری زیر آب
جوشکاری زیر آب

دوره تخصصی جوشکاری زیر آب در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد

در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی در زمینه جوشکاری زیر آب در اختیارتان قرار دهیم. بازار کار بی نظیر و درآمد بالای این رشته امروزه منجر شده تا طرفداران بسیاری داشته باشد. اما ورود به بازار کار و کسب درآمد در این حرفه نیاز به شرکت در دوره های آموزشی و کسب تخصص و مهارت های مربوطه دارد. یکی از بهترین و تخصصی ترین مراکزی که به آموزش تخصصی این حرفه پرداخته است، مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد است. این مجموعه از اساتید مجرب و حرفه ای در زمینه غواصی بهره گرفته و در یک محیط کاملا حرفه ای به آموزش علاقه مندان پرداخته است. شرکت در این دوره ها شما را به فرد حرفه ای تبدیل کرده و یک مورد ارزشمند در رزومه شما محسوب میگردد.(آموزش صفر تا صد جوشکاری زیر آب)

مزیت های شرکت در دوره آموزش غواصی و جوشکاری زیر آب در مجتمع فنی تهران(میرداماد)
  • بهره گیری از امکانات رایگان مانند خوابگاه و اقامتگاه، تجهیزات غواصی، لباس غواصی، جزوه و …
  • بهره گیری از بهترین و با تجربه ترین اساتید و مربیان
  • دریافت مدرک معتبر و دوزبانه
  • معرفی به بازار کار(درآمد جوشکاری زیر آب)

دوره های دپارتمان صنایع دریایی (غواصی) در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد

معرفی مدارک پایان دوره

مدرک دوره آموزش تخصصی غواصی مجتمع فنی تهران قابل ترجمه رسمی مورد تایید قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می باشد. این مدرک مورد تایید سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی و به عنوان یک Skill Certificate می تواند. به عنوان معرفی مهارت های شما و همچنین جز رزومه کاری و مهارتی دانشپذیر قرار گیرد. همچنین دانشپذیران می توانند بنا به درخواست، مدارک بین المللی از مؤسسات معتبر خارجی اخذ نمایند.

maryam bagheri ۱۱-بهمن-۱۴۰۲