حسابداری به زبان ساده (صفر تا ۱۰۰ حسابداری)

حسابداری به زبان ساده (صفر تا ۱۰۰ حسابداری): حسابداری دارای تعریف های بسیار متنوعی می باشد اما میتوان تعریف ساده ی آن را اینگونه بیان کرد: حسابداری ابزاری است که از آن برای نشان دادن حساب های مختلف، کنترل دخل و خرج و همچنین به وجود آوردن تعادل ما بین دریافت ها و پرداخت ها استفاده می شود و به نوعی زبان تجارت است. یک حسابدار اطلاعات مورد نیاز و ضروری برای استفاده ی مدیران و فعالان اقتصادی را جمع آوری می کند و در اختیار استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری قرار می دهد تا بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند.

صفر تا 100 حسابداری
صفر تا ۱۰۰ حسابداری

انواع رشته های حسابداری

امروزه انواع حسابداری و زیر شاخه های آن موجود می باشد. از جمله آن می توان به این موراد  اشاره کرد:

  • حسابداری صنعتی (Industrial Accounting):

یکی از شاخه های پر کاربرد رشته ی حسابداری، حسابداری صنعتی می باشد که بیشتر در واحد های صنعتی و کارخانه ها از آن استفاده می شود. هدف اصلی در حسابداری صنعتی به دست آوردن قیمت تمام شده ی محصولات تولید شده می باشد. در واقع حسابداری صنعتی دارای روش هایی برای تشخیص، تخصیص، جمع آوری و طبقه بندی، ثبت و گزارش هزینه های واقعی تولید می باشد و امکان مقایسه ی آن با هزینه های استاندارد را برای شما فراهم می آورد. بنابراین تمرکز اصلی شاخه ی حسابداری صنعتی بر روی هزینه های تولید است.

  • حسابداری مالی (Financial Accounting):

در حسابداری مالی، حسابداران صورت های مالی تهیه می کنند و در اختیار استفاده کنندگان آن قرار می دهند. میتوان گفت استفاده کنندگان صورت های مالی شامل بانک ها، سرمایه گذاران بالقوه، بستانکاران و … می باشد. به عبارتی می توان حسابداری مالی را حسابداری گزارشات نامید

  • حسابرسی (Auditing):

در این شاخه از حسابداری که معمولا توسط افرادی در خارج از واحد تجاری انجام می گیرد، ترازنامه، صورت تغییرات در حقوق صاحبان سهام، صورت گردش نقدی و .. بررسی می شود. همچنین حسابرسان با بررسی گزارشات مربوط به یک سال گذشته میزان مالیات واحد تجاری را تعیین می نمایند.

  • حسابداری دولتی (Governmental Accounting):

حسابداری دولتی را میتوان به زبان ساده اینگونه تعریف کرد: حسابداران دولتی با بررسی میزان در آمد ها و هزینه های دولت، میزان بودجه را تنظیم کرده و در اختیار مجلس نمایندگان قرار خواهند داد.

  • حسابداری مدیریت (Management Accounting):

مدیریت یک شرکت یا واحد تجاری برای اینکه قادر باشد ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهد باید به محاسبه دقیق میزان قیمت تمام شده تولیدات، محاسبه میزان تولید و … بپردازد. به این منظور یادگیری شاخه ی حسابداری مدیریت لازم و ضروری گردید.

وظایف حسابدار:

حسابداران با توجه به میزان تجربه و دانش خود و همچنین با در نظر گرفتن مرکز یا واحد تجاری که در آن مشغول به فعالیت هستند، وظایف متفاوتی را بر عهده دارند. اما به طور کل وظایف اصلی یک حسابدار شامل:(صفر تا ۱۰۰ حسابداری)

  1. پرداخت مالیات مربوط به حقوق کارکنان
  2. ارسال لیست بیمه کارکنان واحد تجاری و پرداخت حق بیمه آن ها
  3. پرداخت مالیاتی که بر عهده واحد تجاری می باشد.
  4. ارسال گزارشات فصلی خرید و فروش
  5. ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد سالانه

اهداف آموزش حسابداری به زبان ساده (صفر تا ۱۰۰ حسابداری)

از هدف های آموزش جامع حسابداری و گرایش های مالی به زبان ساده میتوان به این موارد اشاره کرد:

  1. با استفاده از دانش حسابداری قادر به پیش بینی اقتصادی آینده و برنامه ریزی برای آن خواهید بود.
  2. حسابداری به شما کمک می کند تا با استفاده از اطلاعات به دست آمده تصمیم گیری نمایند.
  3. حسابداری به زبان ساده به بهینه سازی گردش حساب شما کمک خواهد کرد.
  4. شما می توانبد با آموزش این دانش، از منابع مورد نیاز به صورت بهینه استفاه نمایید.
  5. با فراگیری این دانش قادر به کنترل دارایی ها و بدهی ها می باشید.
  6. حسابداری به زبان ساده شما را در کنترل هزینه ها یاری می کند.
  7. دانش حسابداری منجر به جلوگیری از بروز مشکلات مالی و اقتصادی خواهد شد.
  8. با فرا گیری دانش حسابداری می توانید برای بودجه بندی اقدام نمایید.
  9. منجر به تامین اطلاعات برای استفاده کنندگان برون سازمانی و درون سازمانی می شود.

استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری

همانطور که در بالا بیان کردیم حسابدار شخصی است که به تحلیل و بررسی صورت های مالی می پردازد تا در اختیار استفاده کنندگان قرار دهد. به طور کل استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری به دو دسته برون سازمانی و درون سازمانی تقسیم می شوند.

  • استفاده کننذگان درون سازمانی

استفاده کنندگان درون سازمانی شامل مدیر عامل، مدیران اجریی، سرپرستان عملیات یک موسسه می باشند. استفاده کنندگان درون  سازمانی از صورت های مالی به منظور کنترل فعالیت های روزمره، برنامه ریزی، بودجه بندی و هدایت عملیات استفاده می نمایند.

  • استفاده کنندگان برون سازمانی:

استفاده کنندگان برون سازمانی شامل سرمایه گذاران، بانک ها، دولت، مشتریان، بستانکاران، رقبا و کارگزاران بازار سرمایه می باشند.

موقیعت شغلی حسابداری در ایران به چه صورت است:

امروزه رشته حسابداری یکی از ده شغل پولساز در جهان شناخته می شود. این امر منجر به تحصیل تعداد زیادی از دانشجویان در این رشته شده است. به عبارتی دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته ی حسابداری همیشه قادر به یافتن شغل مناسب هستند. یکی از دلایلی که منجر به افزایش علاقه مندان به ورود به بازار کار حسابداری گردیده، اهمیت بالای این شغل در هر شرکت، موسسه و … می باشد که با افزایش شرکت های مختلف و کسب و کار های متنوع این نیاز بیشتر گردیده. بهتر است بدانید رشته ی حسابداری در دانشگاه های دولتی، آزاد و غیر انتفاعی دارای بیشترین ورودی دانشجو و کم ترین میزان فارغ التحصیلان بیکار میباشد.

اصول حسابداری و استاندارد ها

بهتر است بدانید ثبت رویداد ها در دفاتر بر اساس اصول پذیرفته شده و استاندارد ها انجام می پذیرد. با شرکت در دوره آموزش کامل اصول و مفروضات حسابداری به زبان ساده میتوانید به طور نسبی با این اصول آشنا شوید. از جمله اصول حسابداری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصل قیمت تمام شده

این اصل بیان کننده ی این موضوع است که کلیه وقایع مالی باید طبق قیمت تمام شده در دفاتر ثبت شوند.

  • اصل تحقق

اصل تحقق بیان کننده ی این موضوع می باشد که قبل از محقق شدن و ثابت شدن یک رویداد مالی نباید برای ثبت آن اقدام نمود.

  • اصل تطابق هزینه با در آمد

این اصل بر این موضوع تاکید دارد که در آمدهای ثبت شده در یک دوره ی مالی باید با هزینه های ثبت شده در همان دوره رابطه علت و معلولی داشته باشد.

  • اصل ثبات رویه

اصل ثبات رویه بیانگر این موضوع می باشد که روش ها و عناوین مورد استفاده برای ثبت وقایع مالی در دوره های مختلف باید مشابه هم باشند.

  • اصل ارزیابی اهمیت

اصل ارزیابی اهمیت این موضوع را بیان می کند که رویداد های مالی باید بر اساس اهمیت ریالی آن ها انتخاب شوند.

صفر تا 100 حسابداری
صفر تا ۱۰۰ حسابداری

دوره های دپارتمان مالی و حسابداری در مجتمع فنی تهران(نمایندگی میرداماد)

maryam bagheri ۱۴-فروردین-۱۴۰۰