دانستنی های لازم در رابطه با پارچه سازی برای طراحی لباس(انواع پارچه سازی)

دانستنی های لازم در رابطه با پارچه سازی برای طراحی لباس(انواع پارچه سازی): یکی از پرطرفدارترین رشته های موجود در حرفه مد و پوشاک طراحی لباس می باشد که امروزه بسیار رواج یافته و توجهات بسیاری را به خود جذب کرده است. لازمه طراحی لباس موفق استفاده از پارچه های با کیفیت و مناسب می باشد. که میتوانید با کسب تخصص در این زمینه از مواد دور ریز و بازیافتنی پارچه های جذاب و مناسبی تهیه کنید.

به این صورت طراح لباس قادر به استفاده از پارچه های خاص و به این ترتیب تولید خلاقانه انواع پوشاک می باشد. اهمیت پارچه سازی در طراحی لباس را نمیتوان نادیده گرفت به طوری که اصلی و مهم ترین مرحله در این امر، پارچه سازی است. کلیه طراحان لباس و به طور کل علاقه مندان به این حرفه میتوانند با شرکت در دوره های تخصصی مهارت های لازم در این زمینه را کسب نمایند.

دانستنی های لازم در رابطه با پارچه سازی برای طراحی لباس(انواع پارچه سازی)
دانستنی های لازم در رابطه با پارچه سازی برای طراحی لباس(انواع پارچه سازی)

پارچه سازی چیست؟

به طور کلی پارچه از یک شبکه الیاف طبیعی یا مصنوعی که به روش های مختلفی در کنار هم قرار میگیرند، تشکیل می شود. پارچه سازی چیست؟ پارچه سازی یا نساجی به هنری میگویند که در آن دو مجموعه نخ یعنی تار و پود به هم بافته می شوند و پارچه تولید میگردد. به همین دلیل به پارچه سازی هنر بافندگی نیز گفته می شود. در تولید پارچه از مواد مختلفی مانند پنبه، پشم، ابریشم و …. استفاده می شود. (انواع پارچه سازی)

روش های پارچه سازی و رابطه آن با طراحی لباس

بدون داشتن شناخت کافی در رابطه با جنس های مختلف پارچه و پارچه سازی نمیتوان به یک طراح لباس حرفه ای تبدیل شد. بنابراین داشتن درک درست از نحوه و مراحل پارچه سازی در طراحی محصولات با کیفیت بسیار موثر خواهد بود. پس ارتباط بین طراحی لباس و پارچه سازی را نمیتوان نادیده گرفت. روش های مختلفی برای تولید پارچه یا همان پارچه سازی وجود دارد. ما در ادامه دو روش متدوال در این امر را برای شما بیان میکنیم که به نسبت ما بقی روش ها بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد:

مراحل ساخت پارچه های بافتنی

پارچه های بافتنی توسط دستگاه های خاصی به نام ماشین بافتنی تولید میگردند، که در آن مجموعه ای از نخ ها در زاویه های مناسب در هم پیچیده میشوند. پارچه های بافتنی را در دو نوع میتوان در بازار مشاهده کرد: یکی بافت های اصلی که به آن بافت ساده نیز میگویند و شامل بافت تافته، بافت سرژه، بافت ها اطلسی و …می باشد. و دیگری بافت های پیچیده یا خاص است که شامل: بافت دایی، بافت ژاکارد، بافت پیکه و … است.

از ویژگی های پارچه های بافتنی میتوان به این موارد اشاره کرد:

  • دارای بافت و رنگی کدر می باشند.
  • داراری مقاومت بالایی در برابر ساییده شدن هستند.
  • این پارچه ها از تراکم بالای نخ تشکیل شده اند.
  • پارچه های بافتنی در برابر پرزدار شدن مقاوم می باشند.
  • برای تولید ژاکت، پیراهن، شلوار های جین و .. از پارچه های بافتنی استفاده میگردد.
  • و …

مراحل ساخت پارچه های کشباف

برای تولید پارچه های کشباف که یکی از محبوب ترین پارچه ها برای تولید لباس می باشد دو روش وجود دارد، که عبارت است از:

روش اول:

  • ساخت پارچه های کشباف پودی که به آن دستباف نیز گفته میشود، این پارچه ها با استفاده از نخ های موجود در ردیف های افقی که حلقه شده هستند تولید میگردد.  

روش دوم:

  • نوع دیگر پارچه های بافتنی، کشباف تاری می باشد. این روش با استفاده از چند نخ موازی که در مرحله پارچه سازی حلقه میگردند، تولید میشود.

از ویژگی های پارچه های کشباف میتوان به این موارد اشاره کرد:

  • پارچه های کشباف سبک و راحت می باشند.
  • دارای مقاومت بالایی در برابر چین و چروک می باشند.
  • پارچه های کشباف به دلیل دارا بودن از ماهیت الاستیک در تولید لباس های ورزشی کاربرد دارند.
  • این پارچه ها را میتوان در الیاف مختلفی مثل: پشم، پنبه، کتان، ابریشم و … مشاهده کرد.
  • و …
دانستنی های لازم در رابطه با پارچه سازی برای طراحی لباس(انواع پارچه سازی)
دانستنی های لازم در رابطه با پارچه سازی برای طراحی لباس(انواع پارچه سازی)

مهارت های به دست آمده از دوره پارچه سازی چیست؟

گذراندن دوره پارچه‌ سازی یکی از مهارت‌ های مفید و خلاقانه‌ ای است که به شما اجازه می‌ دهد تا پارچه‌ ها را به اشکال و طرح‌ های مختلف تبدیل کنید. این مهارت، به شما امکان می‌ دهد تا لباس‌ ها، تزیینات منزل، لوازم جانبی، حتی کیف و کفش‌ هایتان را با دست خود بسازید. در ادامه، به برخی از مهارت‌ هایی که با گذراندن دوره پارچه سازی برای طراحی لباس کسب می‌ کنید، پرداخته می شود:

  • دانش درباره مواد پارچه‌ ای:

دوره پارچه سازی روی لباس شما را با انواع مختلف پارچه‌ ها، انواع پارچه سازی و بافت‌ های مواد پارچه‌ ای آشنا می‌ کند. شما یاد می‌ گیرید چگونه مواد مختلف را انتخاب کرده و با آن ها کار کنید.

  • تقطیع و دوخت پارچه:

یکی از مهارت‌ های اساسی در پارچه‌ سازی، تقطیع و دوخت پارچه‌ ها است. در دوره پارچه سازی روی لباس شما می‌ آموزید چگونه الگو ها را برش دهید و پارچه‌ ها را به‌ هم دوزید تا لباس‌ ها یا محصولات دیگر بسازید.

  • خیاطی دستی:

مهارت خیاطی دستی از مهارت‌ های مهمی در پارچه‌ سازی است. شما می‌ آموزید تا دکمه‌ دوزی، سوزن‌ دوزی، دوخت دستی و دیگر تکنیک‌ های خیاطی دستی را به خوبی اجرا کنید.

  • طراحی و تلفیق رنگ‌ ها:

پارچه‌ سازی به شما امکان می‌ دهد تا در طراحی و تلفیق رنگ‌ ها خلاقیت خود را اعمال کنید. شما می‌ توانید پارچه‌ های مختلف را ترکیب کنید و طرح‌ های جذابی بسازید.

  • تطبیق با سلایق شخصی:

با یادگیری دوره پارچه سازی روی لباس، شما می‌ توانید لباس‌ ها و محصولاتی بسازید که به سلیقه شخصی خود و انتخاب‌ های مد روزتان متناسب باشند.

  • خلاقیت و ایده‌ پردازی:

یادگیری انواع پارچه‌ سازی به شما امکان می‌ دهد تا ایده‌ های خلاقانه‌ تان را به عمل بیاورید. سپس، محصولات جدید و منحصر به فرد ایجاد کنید.

  • توانایی تعمیرات:

با یادگیری پارچه‌ سازی، شما می‌ توانید لباس‌ ها و محصولات پارچه‌ ای خود را تعمیر کنید و پارچه‌ های کهنه را دوباره به کار ببرید.

  • ایجاد کسب و کار:

اگر مهارت پارچه سازی روی لباس را به عنوان یک تجارت شخصی در نظر بگیرید، می‌ تواند به شما امکان تبدیل آن به یک منبع درآمد مستقل بدهد.

دوره های آموزش پارچه سازی برای طراحی لباس و اهمیت آن در این حوزه

در قسمت بالا نیز به این موضوع اشاره کردیم که اصلی ترین مرحله در طراحی مد و پوشاک، پارچه سازی روی لباس و به طور کل استفاده از مواد اولیه مرغوب می باشد. هنر پارچه سازی سرشار از ایده های نو و خلاقانه است و جذابیت های بسیاری دارد.

به این ترتیب کلیه فعالان در رشته های مختلف مد و پوشاک و کلیه علاقه مندان میتوانند در کلاس های آموزش پارچه سازی که در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد برگزار میگردد شرکت کنند. در این دوره ها کلیه مطالب مورد نیاز در رابطه به این هنر به شما آموزش داده میشود و به این ترتیب میتوانید به راحتی وارد بازار کار شوید. مطالبی که در این دوره ها به شما آموزش داده میشود عبارت است از:

در دوره های پارچه سازی برای طراحی لباس چه مطالبی آموزش داده می شود؟

  • آموزش کامل و آشنایی با ابزار و وسایل کاربردی در پارچه سازی.
  • آموزش دوخت های اولیه مثل زنجیره ای، دندان موشی و ..
  • آموزش انواع روش های سوزن دوزی سنتی
  • آموزش کامل ابزار کار پارچه سازی مثل سوزن های سوزن دوزی (تکنیک های پارچه سازی)
  • آموزش کامل سوزن دوزی بلوچی

دوره های آموزشی دپارتمان مد و پوشاک در مجتمع فنی تهران شعبه میرداماد 

معرفی مدارک پایان دوره پارچه سازی روی لباس

مدرک دوره پارچه سازی روی لباس مجتمع فنی تهران قابل ترجمه رسمی مورد تایید قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می باشد. این مدرک مورد تایید سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی و به عنوان یک Skill Certificate می تواند به عنوان معرفی مهارت های شما و همچنین جز رزومه کاری و مهارتی دانش پذیر قرار گیرد.

maryam bagheri ۲۹-آبان-۱۴۰۲