در تحلیل تکنیکال کدام نمودار اعتبار بیشتری دارد؟

نمودارهای تحلیل تکنیکال(در تحلیل تکنیکال کدام نمودار اعتبار بیشتری دارد؟) به طور کلی سرمایه گذاران در بورس با روش های متعددی می توانند سهم ها را تحلیل و بررسی کنند اما می توان گفت که دو تحلیل تکنیکال و بنیادی، بهترین روش تحلیل سهام در بورس می باشند. تحلیلگران تکنیکال از نمودار برای تحلیل سهم ها استفاده می کنند. در این نمودار محور افقی نشان دهنده زمان و محور عمودی آن، قیمت می باشد که با استفاده از آن می توان در هر ساعت یا در هر روزی، قیمت ها و تغییرات آن را بررسی کرد. 

نمودارهای تحلیل تکنیکال
نمودارهای تحلیل تکنیکال

ساختار نمودار در بورس

همان طور که گفته شد محور افقی نمودار را زمان و محور عمودی، ارزش یا قیمت سهم را نشان می دهد. بنابراین با استفاده از نمودار تکنیکال می توان ارزش یا هر شاخص وابسته به آن را نسبت به زمان مورد بررسی قرار داد و آینده یک سهم را با توجه به شیب تغییرات در بازه های زمانی متفاوت پیش بینی کرد. به طور کلی روند صعودی در یک نمودار نشان دهنده عدم کاهش قیمت سهم در آینده و روند نزولی، نشان دهنده کاهش قیمت سهم خواهد بود.

نمودار های تحلیل تکنیکال می توانند ساده و یا لگاریتمی باشند. منظور از نمودار های لگاریتمی، نمودار هایی است که در صد تغییرات را نشان می دهد اما نمودار ساده این تغییرات را نشان نمی دهد. در حالت کلی در تحلیل تکنیکال سه نوع نمودار وجود دارد که این نمودار ها شامل موارد زیر است. 

انواع نمودار در تحلیل تکنیکال

نمودار خطی (Line Chart)

  • ابتدایی ترین و ساده ترین نوع نمودار در تحلیل تکنیکال، نمودار خطی می باشد. همان طور که از نامش پیداست این نمودار به صورت خط می باشد که از به هم وصل کردن نقاط قیمت در آخرین معامله به دست می آید. با استفاده از نمودار خطی می توان تغییرات و نوسانات قیمت ها را در طول زمان به آسانی متوجه شد. 

نمودار میله ای (Bar Chart)

  • نمودار میله ای یکی از رایج ترین نمودار در تحلیل تکنیکال می باشد. این نمودار نسبت به نمودار خطی اطلاعات بیشتری را در اختیار تحلیل گر قرار می دهد. این نمودار علاوه بر این که قیمت پایانی را نشان می دهد، می تواند در هر بازه زمانی قیمت پایین و بالا و قیمت باز را هم نمایش دهد.

نمودار کندل شمعی (Candlestick Chart)

  • نمودار کندل یا شمعی نموداری است که می توان گفت اغلب تحلیل گران تکنیکال از آن استفاده می کنند. این نمودار نسبت به سایر نمودار ها اطلاعات بیشتری را منتقل می کند. در نمودار شمعی، هر کندل به تنهایی می تواند تغییرات بازار را نشان دهد. بنابراین اگر تحلیل گر در طور روز بازار را چک نکرده باشد می تواند با نگاه کردن به کندل، متوجه تغییرات شود. در نمودار کندلی همانند نمودار میله‌ ای سر شمع نشان‌ دهنده بالاترین قیمت و ته شمع هم نشان‌ دهنده پایین‌ ترین قیمت می باشد.

در تحلیل تکنیکال کدام نمودار اعتبار بیشتری دارد؟

حال سوال پیش می آید که در بین سه نمودار کندل استیک یا شمعی، نمودار میله ای و نمودار خطی کدام یک اعتبار بیشتری دارد؟ می توان گفت بهترین نمودار از دیدگاه تحلیلگران تکنیکال، نمودار شمعی یا کندلی می باشد. چرا که این نمودار نسبت به دیگر نمودار ها کامل تر است و تمام جزئیات تغییر قیمت سهام را نشان می‌ دهد.

انواع ابزار های کاربردی در تحلیل تکنیکال 

اولین ابزار نمودار های قیمتی هستند که همان طور که گفته شد شامل سه نمودار خطی، میله ای و کندل می باشند. که نمودار کندل به دلیل نشان دهنده جزئیات بیشتر اعتبار بالاتری نیز دارد. 

الگو های قیمتی: الگو های قیمتی شامل الگو های برگشتی، الگو سر و شانه، الگو پرچم و قلاب و …. می باشند. وجود این الگو ها و تکرار آن در نمودار ها، نشان دهنده قیمت سهم بعدی می باشد. 

اندیکاتور ها: ابزاری است که برای بررسی هیجانات بازار مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع اندیکاتور ها توابع ریاضی هستند که در جهت تحلیل بازار به وسیله ابزار های گرافیکی ترسیم و مورد استفاده قرار می گیرند. تحلیلگر می تواند با انجام عملیات و محاسبات ریاضی اطلاعات فراوانی درباره سهم، از جمله روند حرکت، شتاب قیمت و … به دست بیاورد. 

امواج الیوت: تحلیل گران از این ابزار برای به دست آوردن زمان مناسب خرید و فروش سهم و میانگین های بزرگ استفاده می کنند. 

خطوط فیبوناچی: تحلیل گران از این ابزار برای تشخیص بازگشت یا ادامه روند استفاده می کنند.

الگو های هارمونیک: تحلیل گران از این ابزار برای شناسایی نقاط بازگشت در بازار استفاده می کنند. 

دوره های بورس در مجتمع فنی تهران شعبه میرداماد

نمودارهای تحلیل تکنیکال
نمودارهای تحلیل تکنیکال

کلاس تحلیل تکنیکال در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد

تمامی علاقه مندان به آموزش الفبای تحلیل تکنیکال بورس، همچنین کسانی که در این بازار فعالیت می کنند اما قصد دارند که به صورت حرفه ای فعالیت خود را ادامه دهند، می توانند با شرکت در کلاس تحلیل تکنیکال حرفه ای مجتمع فنی تهران شعبه میرداماد از پایه تا پیشرفته تحلیل ها و مباحث بورسی را آموزش ببینند و مهارت های لازم را برای انجام معاملات بورسی و تحلیل های بورسی به دست آورند.

معرفی مدارک پایان دوره 

مدرک دوره آموزش بورس و تحلیل تکنیکال مجتمع فنی تهران قابل ترجمه رسمی مورد تایید قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می باشد. این مدرک مورد تایید سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی و به عنوان یک Skill Certificate می تواند. به عنوان معرفی مهارت های شما و همچنین جز رزومه کاری و مهارتی دانش پذیر قرار گیرد. همچنین دانش پذیران می توانند بنا به درخواست، مدارک بین المللی از مؤسسات معتبر خارجی اخذ نمایند.

رضا شریفی ۱۲-اردیبهشت-۱۴۰۰