ویژگی رهبران تحول گرا در سازمان ها

رهبران از تفاوت های خود بهره می برند

ویژگی رهبران تحول گرا در سازمان ها: برخی رهبران دقیقاً می دانند که چگونه باید از تفاوت های خود بهره ببرند. افراد دیگری هستند که از تفاوت های شان با دیگران آگاه نیستند، اما باز هم از آنها به شکل مؤثری استفاده می کنند. برای نمونه، ریچارد سِرفِیس، مدیر عامل سابق شرکت بیمه ی پِرل در بریتانیا، همیشه در شرکت قدم می زد و از کارکنانش پیشی می گرفت. او از قدم های سریعش در حکم وسیله ای برای بیان فوریت استفاده می کرد. با این حال، برخی رهبران خوش اقبال هستند که همکاران شان تفاوت های آنها را خاطر نشان می کنند.

گرگ دایک، مدیر عامل بی بی سی این موضوع را این گونه بیان می کند:« شریکم به من می گوید کارهایی به طور غریزی انجام می دهم که خودم درک شان نمی کنم. نگرانی او این است که در این فرآیند درک این تفاوت ها آنها را از دست بدهم.» بدون شک، آنچه مشخص است این است که بیشتر رهبران در ابتدا تفاوت های خود را با دیگران نمی دانند، اما به مرور زمان آنها را تشخیص می دهند و از آنها به شکل مؤثری بهره می برند. برای مثال، فرانتس هومر، مدیر عامل شرکت راش، اکنون می داند که از احساساتش برای برانگیختن واکنش سایرین استفاده می کند.

ادامه رهبران از تفاوت های خود بهره می برند

بیشتر تفاوت هایی که توضیح دادیم، معمولاً تفاوت هایی اند که یا برای خود رهبر یا برای همکارانش آشکارند. اما تفاوت هایی هم وجود دارند که آشکار نیستند، با این حال تأثیرات بسیار قدرتمندی دارند. برای مثال دیوید پروسِر، مدیر عامل شرکت لیگال اند جنرال که یکی از بزرگ ترین و موفق ترین شرکت های بیمه در اروپا محسوب می شود، زیاد با دیگران نمی جوشید. او از آن دسته آدم هایی نیست که در شهری آرام و بی سر و صدا طاقت بیاورد و در واقع، اهل ناحیه ی صنعتی جنوب ولز است. پروسر با این که به طور کلی خوش برخورد است، برتری خاصی دارد که به شکل نا محسوس ولی مؤثری از آن بهره می برد.

یکی از مدیران فروش احساساتی اش در یک مهمانی  می گفت که شرکت در فروش متقابل محصولاتش چقدر خوب عمل می کند. پروسر با صدای آهسته ای گفت:« شاید خوب باشیم، ولی به اندازه کافی خوب نیستیم.» ناگهان اتاق در سکوت سردی فرو رفت. منظور پروسر چه بود؟ او می خواست بگوید که آن قدر احساس نزدیکی به اهداف شرکت نکنید که به استراحت بپردازید. من رهبرم و در چنین مواردی تصمیم گیری می کنم و هرگز این را فراموش نکنید. او حتی از این برتری به شکل مؤثری در تیم های عالی رتبه ی شرکت بهره می برد. این کار باعث می شود همه گوش به زنگ باشند.

رهبران الهام بخش فاصله می گیرند

رهبران الهام بخش از فاصله ای که با دیگران ایجاد می کنند برای برانگیختن دیگران به بهتر کار کردن بهره می برند؛ این موضوع به این معنا نیست که آن ها می خواهند از بی راهه به اهداف شان برسند، بلکه به این معناست که به طور غریزی متوجه می شوند اگر زیاد صمیمی نباشند، پیروان شان بهتر کار می کنند. باید توجه داشت که رهبری، یک مسابقه محبوبیت نیست. البته خطری که در این بین وجود دارد این است که رهبران شاید در تصمیم خود برای تفهیم فاصله شان با دیگران، خود را بیش از حد متفاوت نشان دهند. در واقع برخی رهبران ارتباط با پیروان خود را از دست می دهند که بسیار مهلک است.

رهبران به محض اینکه فاصله ی زیادی ایجاد کنند، دیگر نمی توانند به خوبی احساس افراد را درک کنند و توانایی تشخیص و توجه به پیروان خود را از دست خواهند داد. این همان چیزی است که برای رابرت هورتون اتفاق افتاد. این اتفاق در اوایل دهه ی ۱۹۹۰ افتاد که رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت بی پی بود. نمایش آشکارای هوش واقعاً بالایش باعث شد تا دیگران او را فردی خودپسند و خود ستا بدانند، که همین قضیه به مرور مقدمات اخراج او را، فقط سه سال پس از آن که به این سمت ها منصوب شده بود، فراهم آورد.(ویژگی رهبران تحول گرا در سازمان ها)

چهار افسانه مشهور درباره رهبری

در مشاوره و پژوهش هایی که با مدیران انجام شده است مشخص شده است که برخی از افراد خصوصیات رهبران الهام بخش را کاملاً اشتباه متوجه شده اند. در اینجا برایتان چهار افسانه بسیار رایج را نقل می کنیم:

  • هرکسی می تواند رهبر باشد

درست نیست. بسیاری از مدیران اجرایی از خودآگاهی یا اصالت لازم برای رهبری برخوردار نیستند. خودآگاهی و اصالت هم فقط بخشی از این معادله را تشکیل می دهند. افراد همچنین باید بخواهند که رهبر باشند. بسیاری از کارمندان با استعداد تمایلی برای به دوش کشیدن بار این مسئولیت ندارند. برخی دیگر نیز ترجیح می دهند وقت خود را بیش ار کار به زندگی خصوصی خود اختصاص دهند. گذشته از این، اهمیت زندگی بیشتر از کار و اهمیت کار بیشتر از ریاست است.

  • رهبران نتایج تجاری به ارمغان می آورند

نه همیشه. اگر کسب نتایج را بخشی از رهبری خوب در نظر بگیریم، انتخاب رهبران کار آسانی خواهد شد. در هر حالت، بهترین راهبرد این خواهد بود که به دنبال افرادی در شرکت ها بگردیم که بهترین نتایج را به دست آورده اند، اما روشن است که همه چیز به این آسانی نیست. کسب و کار ها در صنایع شبه انحصاری اغلب با داشتن مدیریتی لایق به نتایج بهتری می رسند، نه به دلیل داشتن رهبری فوق العاده. به همین ترتیب، برخی کسب و کارها که رهبری خوبی دارند، به ویژه در کوتاه مدت، لزوماً نتایج خوبی به بار نمی آورد.

  • افراد عالی رتبه رهبرند

نه لزوماً. یکی از ماندگار ترین تصورات نادرست این است که افراد دارای جایگاه رهبری رهبرند، اما افرادی که به مقام های عالی رتبه می رسند ممکن است به دلیل فراست سیاسی خود، و نه لزوماً به دلیل ویژگی های واقعی رهبری، به آن جایگاه دست یافته باشند. گذشته از این، رهبران واقعی در جای جای سازمان، از مجموعه ی اجرایی گرفته تا کارگران معمولی، یافت می شوند. طبق تعریف، رهبر کسی است که پیروانی داشته باشد و سلسله مراتب نقش زیادی در این مسأله ایفا نمی کند. سازمان های نظامی بزرگ دیر زمانی است که به اهمیت پرورش رهبران در سراسر سازمان پی برده اند.

  • رهبران مربیان بزرگی اند

به ندرت. بحث داغ اما محدودی در خصوص آموزش به وجود آمده است که رهبران خوب باید مربیان خوبی باشند. ولی در این نوع تفکر، فرض بر این است که یک شخص می تواند هم الهام بخش افراد باشد و هم آنها را از مهارت های فنی بهره مند بسازد. البته این امکان وجود دارد که رهبران بزرگ مربیان بزرگی هم باشند، اما کمتر روی می دهد با چنین اتفاقی روبه رو شویم. از نمونه های بارز چنین رهبرانی استیو جابز است که نقطه ی قوت متمایزش توانایی او در تحریک دیگران با استفاده از چشم انداز خود بود و نه مهارت های مربی گری اش.

امیدواریم با این مطلب توانسته باشیم دیدگاه تان درباره رهبری را بهبود داده باشیم. همچنین می توانید دیگر مطالب مدیریت، رهبری، کسب و کار، درباره دوره تخصصی MBA و… را مطالعه کنید. مهم ترین مقالات را در زیر آورده ایم، و با رجوع به هر مطلب، دیگر مطالب مشابه آن را نیز مشاهده کنید.

تمام این مطالب توسط مدیر دپارتمان مدیریت و اساتید دوره های مدیریت مجتمع فنی تهران – نمایندگی میرداماد و همچنین برخی را از کتاب ها و منابع معتبر به رشته تحریر درآورده ایم. می توانید با شرکت در دوره های تخصصی مدیریت مجتمع فنی تهران شرکت کنید تا علاوه بر آموزش این نکات، با اساتید برگزیده، باتجربه و متخصص و همچنین دانش آموختگانی که هر کدام خود مدیران برتر کسب و کارهای جاافتاده و نوپا هستند به بحث و گفتگو  بپردازید.

در زیر مقالات به برخی از بهترین دوره های مدیریت که توسط دپارتمان مدیریت کسب و کار مجتمع فنی تهران – نمایندگی میرداماد برگزار می شود اشاره کرده ایم.

دپارتمان مدیریت کسب و کار

در راستای ارتقای علم مدیریت کشور منتشر کرد ویژگی رهبران تحول گرا در سازمان ها

| دپارتمان مدیریت <style=”margin-bottom: 60px;”> | ۲۸۱۶ ۲۲۲۲ – ۰۲۱


مقالات دوره MBA، مدیریت و کسب و کار

ویژگی های مدیران اجرائی مؤثر در سال 2017 و 8 کاری که مدیران باید انجام دهند - مجتمع فنی تهران - تصویر اول

ویژگی های مدیران اجرائی مؤثر

| مشاهده مطلب

تعریف هوش هیجانی و اهمیت آن برای شرکت ها - مجتمع فنی تهران - تصویر اول

تعریف هوش هیجانی و اهمیت آن برای شرکت ها

| مشاهده مطلب

رهبران واقعاً چه کار می کنند - مجتمع فنی تهران - تصویر اول

وظایف واقعی رهبران

| مشاهده مطلب

چرخه رشد و نابودی شرکت ها - مجتمع فنی تهران - نمایندگی میرداماد - تصویر اول

چرخه رشد و چرخه نابودی شرکت ها

| مشاهده مطلب


دوره های در حال برگزاری دپارتمان مدیریت کسب و کار

آموزش mba یکساله ویژه مدیران - دپارتمان مدیریت کسب و کار - مجتمع فنی تهران

دوره MBA یکساله

آموزش دوره MBA دوره ای کاربردی و مهارتی جهت پیشرفت سازمان ها و الگوبرداری نمونه های موفق ایرانی

| مشاهده دوره | ثبت نام سریع

دوره آموزشی مدیریت ارتباط با مشتری crm - دپارتمان مدیریت کسب و کار - مجتمع فنی تهران

CRM

دوره ای کاربردی ویژه تمامی پرسنل واحد فروش و روابط عمومی جهت حفظ و نگه داشت مشتری

| مشاهده دوره | ثبت نام سریع

آموزش بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) (Digital Marketing) - دپارتمان مدیریت کسب و کار - مجتمع فنی تهران

بازاریابی دیجیتال

دوره ای جذاب و فوق العاده کاربردی برای تمامی کسب و کارها و افراد، جهت حضور مستمر و مفید در فضای آنلاین

| مشاهده دوره | ثبت نام سریع

آموزش فروش حرفه ای - دپارتمان مدیریت کسب و کار - مجتمع فنی تهران

فروش حرفه ای

دوره ای کاربردی برای مدیران و سرپرستان واحد فروش، با استفاده از متدهای روز جهت افزایش فروش

| مشاهده دوره | ثبت نام سریع


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *