روش های سودآوری از طریق سرمایه گذاری در بورس

روش های سودآوری از طریق سرمایه گذاری در بورس: کسب سود و افزایش سرمایه از طریق بازار بورس، این روز ها طرفداران بسیاری پیدا کرده است. بورس کلمه ای فرانسوی به معنی بها بازار است. در واقع بورس، محلی برای خرید و فروش انواع دارایی ها می باشد. در کلام ساده تر، بورس، نوعی بازار است و تفاوت آن با بازار های سنتی در این می باشد، که در بورس تمام معاملات شفاف، رسمی، قانونی و دائمی هستند. بازار بورس لزوما مکانی فیزیکی نیست، بلکه معاملات بورس امروزه، می توانند در بستر اینترنت نیز، انجام گیرند.

تاریخچه ی پیدایش بورس

فلسفه ی پیدایش بورس به زمانی بر می گردد که تجار بزرگ اروپایی، برای جلوگیری از ضرر های احتمالی در معاملاتشان، عده ای را در فعالیت های تجاری خود شریک کردند تا بتوانند سود و زیان معاملات آتی را با آن شخص سهیم شوند. اولین فعالیت بورسی، به معاملات انجام شده توسط بازرگانان در میدانی به نام Terbeurze (تر بورس) در بلژیک اطلاق می شود.

تاریخچه ی بورس در ایران

در سال ۱۳۴۵ هجری شمسی، قانون تشکیل بورس اوراق بهادار در مجلس وقت، تصویب شد. در نهایت یک سال بعد، بورس اوراق بهادار، فعالیت خود را به صورت رسمی در تهران آغاز کرد. راه اندازی بورس در ایران توسط عده ای از کارشناسان بورس که از بروکسل به ایران دعوت شده بودند، انجام گرفته شد.

روش های سودآوری از طریق بورس
روش های سودآوری از طریق بورس

از کجا بدانیم سهامی که می خواهیم بخریم، ارزنده است یا خیر؟

روش های سودآوری از طریق بورس: امروزه سرمایه گذاری در بازار بورس یکی از راه های افزایش دارایی و حفظ ارزش دارایی می باشد. برای یک سرمایه گذاری سودآور در بازار بورس باید به بررسی دقیق و علمی روش های سرمایه گذاری پرداخت. سرمایه گذاری در بورس اگر با آگاهی و دانش انجام گیرد، می تواند سود زیادی برای سرمایه گذار به ارمغان بیاورد. حال می خواهیم بدانیم چه سهامی را بخریم تا بتوانیم به بیشترین سود ممکن دست یابیم؟ چگونه شرکت ها و صنایع سودآور را رصد کنیم؟ چه زمانی برای خرید و فروش سهام اقدام کنیم؟ برای پاسخ گویی به این سوال ها می بایست، روش های تحلیلی بورس را آموزش دید.

سرمایه گذاران در بورس، از روش های تحلیلی متفاوتی برای سرمایه گذاری استفاده می کنند. اما در این میان سه روش وجود دارد که پر کاربرد تر از روش های دیگر می باشند. این روش ها عبارتند از:

  1. روش تحلیل تکنیکال (technical analaysis)
  2. روش تحلیل بنیادی (fundamental analaysis)
  3. پیگیری اخبار های بورسی

تحلیل تکنیکال (technical analaysis)

تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه، روشی برای پیش بینی قیمت ها از طریق بررسی وضعیت گذشته است. در روش تحلیل تکنیکال بورس، از طریق بررسی تغییرات و نوسان های قیمت ها و حجم معاملات و عرضه و تقاضا می توان وضعیت قیمت ها در آینده را پیش بینی کرد. تحلیل گران تکنیکال بورس، ارزش ذاتی اوراق بهادار را اندازه گیری نمی کنند، بلکه از نمودار ها بهره می جویند. رفتار قیمت و رفتار بازار همواره در تحلیل تکنیکال نقش اصلی را دارند. در واقع نحوه ی تحلیل تکنیکال سهام، این است که روند های معاملاتی اخیر بررسی شوند و سپس قیمت بعدی سهام پیش بینی شود.

یک تحلیل گر تکنیکال، با تحلیل تکنیکال آنلاین از طریق رصد نمودار ها، به اطلاعات سهام پی می برد و می تواند قیمت سهام را در آینده پیش بینی کند. در تحلیل تکنیکال سهام بورس، با استفاده از نمودار های قیمت، می توان به تغییرات روند قیمت در طول یک بازه ی زمانی پی برد.(روش های سودآوری از طریق بورس)

روش های سودآوری از طریق بورس
روش های سودآوری از طریق بورس

تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال، fundamental analaysis)

بررسی علمی درباره ی عوامل اساسی تعیین کننده ی ارزش سهام را تجزیه و تحلیل بنیادی بورس می نامند. این عوامل می تواند اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و … باشد. تحلیل بنیادی، بر اساس آمار، ارقام، میانگین سود و ضرر هر شرکت و تحلیل های ریاضی انجام می شود. در تحلیل بنیادی بورس، تحلیل گر می بایست اطلاعات وسیعی از اطلاعات درون شرکت و اطلاعات برون شرکت را بررسی کند. اطلاعات درون شرکتی مانند شاخص شرکت، تراز نامه، صورت سود و زیان، نسبت های مالی، طرح های توسعه، دریافت های مالی و … است.

اطلاعات برون شرکتی مانند صادرات و واردات کالا، تعرفه های گمرکی، نرخ سود بانکی، تورم، نرخ ارز، رشد اقتصادی، قیمت نفت و … می باشند. در واقع در تحلیل بنیادی، با بررسی عوامل بالا، میتوان به اطلاعات نسبتا کاملی از آینده ی شرکت و یا صنعت مورد نظر بدست آورد و با توجه به آن می توان تصمیم گرفت که سود آوری در این زمینه وجود دارد یا خیر.(روش های سودآوری از طریق بورس)

پیگیری اخبار های بورسی

در این روش، سرمایه گذاران از تحلیل تکنیکال سهام و تحلیل بنیادی سهام استفاده نمی کنند در واقع تغییرات بازار را بررسی می کنند و یا اخبار مربوط به بورس را دنبال می کنند. معمولا سهام هایی که بیشترین حجم معامله در روز را داشته اند و یا در بین دیگر سهام ها بحث بر انگیز تر بوده اند، توجه سرمایه گذاران را جلب می کنند. از این روش می توان به عنوان مکملی در کنار روش های تحلیل قبلی استفاده نمود.

تفاوت تحلیل تکنیکال و بنیادی

سرمایه گذاران در بورس، از دو روش تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی بهره می برند. نمی توان هیچ کدام از این دو روش را به دیگری ارجح دانست زیرا هر سرمایه گذار بنا بر سرمایه اش تصمیم می گیرد که از کدام روش تحلیلی استفاده کند. در جدول زیر به مقایسه ی تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی می پردازیم:

تحلیل تکنیکال تحلیل بنیادی
پیش بینی آینده بر اساس اطلاعات گذشته پیش بینی آینده بر اساس گزارشات شرکت و یا صنعت مورد نظر
بررسی رفتار و اطلاعات بازار از طریق نمودار ها بررسی صورت های مالی، عملکرد رقبا و وضعیت شرکت و یا صنعت
قابل استفاده در بازه های زمانی کوتاه مدت و بلند مدت کاربرد فقط در بازه های زمانی بلند مدت
هدف نهایی یافتن زمان مناسب برای ورود و یا خروج به بازار است هدف نهایی یافتن ارزش ذاتی سهام است
روش های سودآوری از طریق بورس
روش های سودآوری از طریق بورس

دوره های آموزش سرمایه گذاری در بورس

همان گونه که گفته شد، کسب دانش و آگاهی در سرمایه گذاری ارزنده در بورس مولفه ای لازم و ضروری است. شما می توانید با شرکت در کلاس ها و دوره های آموزش سرمایه گذاری در بورس (از مقدماتی تا پیشرفته) مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد، وارد بازار بورس شوید و سرمایه ی خود را افزایش دهید. کلیه ی مطالب مورد نیاز در این زمینه به شما به صورت اصولی آموزش داده خواهد شد.(روش های سودآوری از طریق بورس)