فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال

فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال: اگر می خواهید پول خود را جایی سرمایه گذاری کنید که سود های کلانی به دست آورید، ابتدا باید شناخت کاملی نسبت به بازار هایی که قصد سرمایه گذاری در آن را دارید، به دست بیاورید. همچنین بهتر است که به تفاوت و برتری بازار ها نسبت به یکدیگر  هم نیز دقت کنید. در این مقاله قصد داریم تفاوت های بازار ارز دیجیتال و فارکس را بیان کنیم. سپس با توجه به اولویت های خود، می توانید بازار منتخب خود را برگزینید. 

فارکس
فارکس

بازار فارکس (Forex) چیست؟

 فارکس بزرگترین بازار مالی، برای سرمایه گذاری بسیاری از افراد دنیا می باشد. در این بازار طلا، ارز، نفت، سهم های کشور آمریکا معامله می شود. لازم به ذکر است که افراد در بازار فارکس می توانند با هر ارزی معاملات خود را انجام دهند. به این معنی که واحد پول شما چه یورو باشد چه دلار، پوند، ین و …. می توانید در بازار فارکس خرید و فروش کنید.

بازار فارکس برگرفته از عبارت Foreign Exchange Market به معنای تبادل ارز خارجی می باشد. بازار فارکس طبق تقویم کاری بین المللی، روزهای یکشنبه تا جمعه بصورت ۲۴ ساعته فعال می ‌باشد. در بازار فارکس همانند بازار بورس، معاملات از طریق شرکت های کارگزاری انجام می شود. در واقع شرکت های کارگزاری واسطه بین خریدار و فروشنده می باشند. می توان گفت که تمامی بخش های اقتصاد کلان از جمله نرخ بهره، بیکاری، نرخ تورم و ….. همگی بر بازار فارکس تاثیر می گذارند.

ارز دیجیتال (Cryptocurrency) چیست؟

ارز های دیجیتال در واقع شکل خاصی از پول دیجیتال هستند که با روش های مختلف رمزگذاری شده اند. لازم به ذکر است که هیچ نهاد، گروه یا سازمانی آن‌ ها را کنترل نمی‌ کند. به این معنی که ارز های دیجیتال را می توان به صورت مستقیم و بدون دخالت هیچ گونه واسطه ای به شخص دیگری ارسال کرد. به طور کلی ارز های دیجیتال تنوع زیادی دارند، از جمله آن ها می توان به بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، استلار، ریپل، ترون، مونرو و …. اشاره کرد.

بررسی تفاوت ارز دیجیتال و فارکس (فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال)

میزان کارمزد 

  • برای خرید و فروش در بازار فارکس، به دلیل وجود انواع واسطه ها، در هر بخش از فعالیت خود باید کارمزد های متفاوتی پرداخت کنید بنابراین بازار فارکس، یک بازار پر هزینه محسوب می شود. اما در بازار ارز دیجیتال، می توانید با کمترین سرمایه، خرید و فروش را آغاز کنید و مقدار خیلی کمی برای کارمزد معامله هایتان پرداخت کنید. 

میزان نوسانات

  • میزان نوسانات بازار فارکس نسبت به نوسانات ارز دیجیتال کمتر می باشد. نوسانات کم هم می تواند یک ویژگی مثبت باشد و هم منفی. چرا که به طور معمول سودی که از طریق خرید و فروش نوسانی به دست می آید، مقدار زیادی نیست اما در صورتی که سرمایه کلانی داشته باشید می توانید سود خوبی به دست آورید.

میزان امنیت

  • موضوع امنیت و اعتماد مخاطب نسبت به بازار های سرمایه گذاری، یکی از موضوع هایی است که برای کاربران از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. به طور کلی هم بازار فارکس و هم ارز دیجیتال امنیت بالایی دارند. شاید بعضی از افراد تصور می کنند که به دلیل جدیدتر بودن بازار ارز دیجیتال، ممکن است که این بازار امن نباشد. اما اگر کاربران از بازار ارز دیجیتال درباره چگونگی نگهداری سرمایه و استفاده از کیف پول اطلاعات کسب کنند، دیگر چنین تصوری از این بازار نخواهند داشت. 

میزان سهولت در انجام معاملات

  • انجام معاملات در بازار ارز دیجیتال آسان تر از بازار فارکس می باشد. به طور کلی از مرحله ورود به بازار تا ایجاد معاملات و پرداخت کارمزدها در بازار ارز دیجیتال بسیار آسان تر است. 

میزان قدمت

  • بازار فارکس یکی از بزرگترین بازار مالی جهانی می باشد که قدمت زیادی دارد. اما انجام معاملات در بازار ها ارز دیجیتال یک صنعت جدید می باشد. 

تفاوت در نقدینگی

  • همان طور که گفته شد، بازار فارکس به دلیل قدمت و سابقه طولانی در فعالیت، دارای نقدینگی زیادی می باشد در حالی که بازار ارز های دیجیتال، کمبود نقدینگی دارد.

تفاوت در حمایت

  • ارز های موجود در بازار فارکس توسط یک دولت متمرکز حمایت می شود اما در بازار ارز های دیجیتال، حمایت بر پایه یک شبکه غیر متمرکز می باشد. به این معنی که بازار فارکس توسط دولت پشتیبانی می شود و دولت بر آن نظارت دارد اما در بازار ارز های دیجیتال، هیج ارگانی آن را زیر نظر ندارد و تمامی اطلاعات کاربران در این بازار ها محرمانه می باشد.

تفاوت در رقابت

  • معامله گران بازار های ارز دیجیتال نیازی به رقابت با یکدیگر ندارند. اما در بازار فارکس معامله گران با یکدیگر و سایر شرکت ها و بنگاه های خصوصی رقابت سرسختی با هم دارد. 

تفاوت در مکان خرید و فروش

  • هم در بازار ارز های دیجیتال و هم بازار فارکس، خرید و فروش با استفاده از اینترنت انجام می شود اما خرید و فروش در بازار ارز های دیجیتال در صرافی ها و در بازار فارکس در پلتفرم های آنلاین خرید و فروش انجام می شود. 

فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال

لازم به ذکر است هر دو بازار فارکس و ارز های دیجیتال شامل جوانب مثبت، منفی و ریسک ها و پاداش های خاص خود هستند. این که سرمایه گذاری در کدام یک از این بازارها برای شما با سود بیشتری همراه است، به شما و توانایی هایتان مبنی بر تحلیل بازار بستگی دارد. به طور کلی می توانید با بررسی تفاوت های دو بازار فارکس و ارز های دیجیتال و با توجه به اولویت های خود، تصمیم بگیرید که در چه بازاری سرمایه گذاری را شروع کنید.

فارکس
فارکس

کلاس های بورس در مجتمع فنی تهران شعبه میرداماد

معرفی مدارک پایان دوره

مدرک دوره بورس مجتمع فنی تهران قابل ترجمه رسمی مورد تایید قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می باشد. این مدرک مورد تایید سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی و به عنوان یک Skill Certificate می تواند. به عنوان معرفی مهارت های شما و همچنین جز رزومه کاری و مهارتی دانش پذیر قرار گیرد. همچنین دانش پذیران می توانند بنا به درخواست، مدارک بین المللی از مؤسسات معتبر خارجی اخذ نمایند.

رضا شریفی ۱۶-فروردین-۱۴۰۰