معرفی رشته جوشکاری زیر آب(دوره جوشکاری زیر آب)

معرفی رشته جوشکاری زیر آب(دوره جوشکاری زیر آب)

معرفی رشته جوشکاری زیر آب(دوره جوشکاری زیر آب)

معرفی رشته جوشکاری زیر آب(دوره جوشکاری زیر آب) : امروزه رشته غواصی و شاخه های مربوط به آن به یکی از محبوبترین فعالیت ها در بین مردم تبدیل شده است. به طوری که بسیاری به یادگیری این حرفه علاقه مند بوده و در تلاشند با شرکت در دوره های آموزشی، به صورت تخصصی این حرفه را آغاز کنند. نکته ای که بهتر است بدانید این است که زیر شاخه های بسیاری در حرفه غواصی موجود است که از جمله آن میتوان به عکاسی زیر آب، جوش کاری زیر آب و … اشاره کرد.

علاقه مندان میتوانند با توجه به علاقه خود هریک از این رشته ها را انتخاب کنند و به صورت تخصصی اقدام به یادگیری و جذب سریع به بازار کار نمایند. در این مقاله قصد بررسی حرفه جوشکاری زیر آب را داریم. یکی از مراکزی که به صورت تخصصی به آموزش شاخه های مختلف رشته غواصی اقدام کرده است مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد می باشد که علاوه بر اساتید مجرب مزایای بیشمار دیگری را به صورت رایگان در اختیار علاقه مندان قرار میدهد. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع میپردازیم:

معرفی رشته جوشکاری زیر آب(دوره جوشکاری زیر آب)
معرفی رشته جوشکاری زیر آب(دوره جوشکاری زیر آب)

تاریخچه

آغاز حرفه جوشکاری زیر آب یه آغاز جنگ جهانی دوم بر میگردد. چرا که در شروع این جنگ کشتی های بسیاری آسیب دیده میشدند و نیازمند تعمیر بودند. در این شرایط نیاز به تعمیر و بازسازی کشتی ها در کوتاه ترین زمان ممکن به طوری که هزینه های کمی را در برگیرد به شدت احساس میشد. همانطور که میدانید اگر در آن زمان کشتی ها به خشکی منتقل میشدند و سپس به تعمیر آن ها اقدام میشد، زمان و هزینه زیادی را در بر میگرفت. در این زمان حرفه جوشکاری زیر آب روی کار آمد و مورد استفاده قرار گرفت.

در دهه هفتاد میلادی در حالی که جنگ به پایان رسیده بود، جوشکاری زیر آب از اهمیت زیادی برخوردار گردید. علت گسترش این حرفه در آن زمان اهمیت استخراج نفت و گاز و تاثیر آن بر صنعت دریایی و اقتصادی بود. به طور کل جوشکاری زیر آب با جوشکاری معمولی متفاوت نیست اما طبیعتا تخصص جوشکاری زیر آب و تجهیزات مورد استفاده در این روش با روش های معمول متفاوت بوده و نیازمند مهارت بالا و آشنایی با شرایط دارد. 

منظور از جوشکاری زیر آب چیست؟(دوره جوشکاری زیر آب)

شاید افراد بسیاری با شنیدن نام حرفه جوشکاری زیر آب تعجب کنند و برایشان انجام جوشکاری در زیر آب غیر ممکن و عجیب به نظر برسد . اما در حقیقت این حرفه امروزه بسیار محبوب بوده و رونق بسیاری یافته است و تنها با کسب تخصص و مهارت میتوان اقدام به انجام آن و ورود به بازار کار کرد. در این حرفه جوشکار باید علاوه بر اینکه از مهارت های جوشکاری برخوردار است، مهارت غواصی را نیز به صورت حرفه ای بیاموزد. عده ای تصور میکنند جوشکاری به معنای استفاده از آتش است اما در حقیقت فرآیند جوشکاری با استفاده از روش قوس الکتریکی که به جای هوا از بخار آب یونیزه شده استفاده میشود، انجام میگیرد.

آشنایی با روش های جوشکاری زیر آب

جوشکاری مرطوب

  • همانطور که از نامش پیداست جوشکاری مرطوب در زیر آب و در تماس مستقیم با آب انجام میگیرد. برای انجام این روش از الکترودهای مخصوصی استفاده میگردد. اما به طور کل مراحل انجام کار مانند جوشکاری دستی و بیرون از آب انجام میگیرد. جوشکار در انجام جوشکاری مرطوب اختیار کامل دارد. از این رو روشی بسیار پر کاربرد بوده و استفاده از آن از نظر اقتصادی مناسب و به صرفه می باشد. نکته ای که در این روش بهتر است بدانید این است که منبع تغذیه دستگاه جوشکاری در این روش روی سطح آب قرار داده میشود و جوشکار توسط سیم و کابل های مخصوص از آن ها استفاده میکند.

مزیت های روش جوشکاری مرطوب

  • جوشکاری مرطوب قابلیت انجام چندین کار را دارد و هزینه های کمتری را در بر میگیرد.
  • انجام جوشکاری مرطوب با سرعت بالایی امکان پذیر است.
  • هزینه های استفاده از جوشکاری مرطوب به نسبت روش دیگر اقتصادی تر و مقرون به صرفه تر می باشد.
  • در استفاده از روش جوشکاری زیر آب، جوشکار قادر به دسترسی سازه های فراساحلی است. (در روش های دیگر این کار امکان پذیر نخواهد بود.)
  • انجام جوشکاری زیر آب، به ایجاد هیچ فضای بسته ای نیاز ندارد. که این امر منجر به افزایش سرعت آن و کمتر شدن زمان مورد نیاز میگردد.
  • در روش جوشکاری مرطوب میتوان از تجهیزات با کیفیت و استاندارد بالا استفاده کرد.
  • در روش جوشکاری مرطوب نیازی به استفاده از وسایل و تجهیزات زیاد و اضافی نمی باشد.

معایب روش جوشکاری مرطوب

  • در استفاده از روش جوشکاری مرطوب امکان آبدیده شدن سریع فلز جوشکاری وجود دارد.
  • آسیب دیدن فلز جوشکاری به دلیل آبدیده شدن منجر به سخت تر شدن و کش پذیری جوش خواهد شد.
  • در انجام جوشکاری مرطوب هیدروژن زیادی تولید میگردد این امر باعث میشود بخار آب از یکدیگر جدا شود و در محل جوشکاری خمیدگی به وجود بیاید.
  • هیدروژن آزاد شده در جوشکاری مرطوب منجر به ایجاد شکاف های ریز و ترک خوردگی هایی در سطح سازه یا سطح تحت جوشکاری میگردد.
  • در روش جوشکاری مرطوب به دلیل عدم نیاز به بسته بودن فضا سرعت انجام عملیات بیشتر میشود، اما میزان دید فرد کمتر شده و از این رو ممکن است قادر به جوشکاری محل مورد نظر خود نباشد.

جوشکاری خشک

  • برای انجام جوشکاری خشک دو روش وجود دارد. اول اینکه جوشکار به طور کامل در یک محل خشک قرار میگیرد و روش دوم اینکه فقط منطقه مورد نظر برای جوشکاری و دستان جوشکار در محل خشکی قرار بگیرند. همانطور که متوجه شدید در این روش منطقه مورد نظر برای جوش باید خشک بوده و در تماس مستقیم با آب قرار نداشته باشد. جوشکاری خشک معمولا نیازمند انجام شدن در فضایی محصور شده می باشد. به همین دلیل است که این روش به نسبت روش قبلی زمان بیشتری را نیاز دارد و جوشکار در ابتدا باید یک اتاقک و فضای آبدیده شده که در درون آن از هوای مناسب برای تنفس پر شده است و توسط لوله ای به کشتی وصل گردیده، در اطراف سازه مورد نظر ایجاد نماید.

مزیت های روش جوشکای خشک

  • در روش جوشکاری خشک، جوشکار امنیت بیشتری در زمان انجام عملیات دارد.
  • با توجه به اینکه جوشکاری خشک در یک فضای بسته انجام میگیرد، جوشکار از جریانات مختلف در امان است.
  • کیفیت انجام جوشکاری به روش خشک به نسبت روش قبلی بیشتر و بالا تر می باشد.
  • کیفیت جوشکاری های انجام شده در روش خشک، به اندازه ای است که قابلیت مقایسه با جوشکاری های انجام شده در محیط های باز را دارد.
  • هیدروزن آزاد شده در جوشکاری خشک به نسب روش قبلی کمتر می باشد.
  • در روش جوشکاری خشک میتوان به راحتی آماده سازی اتصالات مختلف، هم تراز بودن لوله ها، انجام آزمایش های ضد مخرب و … را تنظیم کرد.

معایب روش جوشکاری خشک

  • ساخت فضای محصور شده برای جوشکاری خشک، به تجهیزات پیچیده ای نیاز دارد و ساخت آن مشکل می باشد. از این رو زمان انجام پروژه افزایش خواهد یافت.
  • برای ساخت فضای مورد نیاز در انجام جوشکاری خشک باید هزینه زیادی صرف شود .( توجه کنید در این روش هر اندازه که عمق محل مورد نظر بیشتر شود هزینه مورد نیاز بیشتر خواهد شد.)

جوشکاری زیر آب چه خطراتی را به همراه دارد؟

  • جوشکاری زیر آب ممکن است ایمنی غواص را به خطر بیاندازد.
  • در جوشکاری زیر آب انتقال حرارت به سرعت انجام میشود و این را میتوان از معایب این رشته دانست.
  • امکان ایجاد تخلخل در سازه های جوشکاری را میتوان از دیگر معایب جوشکاری زیر آب دانست.
  • جوشکار در انجام جوشکاری زیر آب، دید کافی ندارد. و ممکن است نتواند منطقه مد نظر برای انجام جوشکاری را به درستی تشخیص دهد.
معرفی رشته جوشکاری زیر آب(دوره جوشکاری زیر آب)
معرفی رشته جوشکاری زیر آب(دوره جوشکاری زیر آب)

دوره جوشکاری زیر آب

حرفه جوشکاری زیر آب، کابردها، شریط و مزایای بسیاری دارد که از جمله آن میتوان به بازار کار فوق العاده آن اشاره کرد. مطالب موجود در رابطه با این حرفه به اندازه ای است که در یک مقاله نمیتوان به توصیف و بحث در رابطه با آن پرداخت. اما توصیه میکنیم علاقه مندان به این حرفه با شرکت در دوره های آموزش تخصصی صفر تا صد مطالب و مهارت های مورد نیاز در این زمینه را به دست آورند. و به هیچ عنوان قبل از کسب تخصص به این حرفه ورود نکنند.

مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد یکی از بهترین و تخصصی ترین آموزشگاه ها برای یادگیری این امر می باشد. که صفر تا صد پکیج تخصصی را به صورت حرفه ای و با اساتید مجرب به شما آموزش میدهد. با شرکت در این دوره ها میتوانید مدرک معتبر دوزبانه دریافت کنید و همانند یکی فرد حرفه ای به بازار کار وارد شوید. علاوه بر این کلاس های غواصی مجتمع فنی میرداماد مزیت های بیشمار دیگری را نیز در اختیارتان قرار میدهد. که در ادامه به بررسی آن میپردازیم:

مزیت های شرکت در دوره غواصی مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد

مجتمع فنی میرداماد امکانات رایگان بیشماری را در اختیار هنرجویان این حرفه قرار میدهد. که از جمله آن میتوان به خوابگاه و اقامتگاه ،صبحانه ،تجهیرات غواصی، لباس غواصی، جزوه و لاگ بوک و … اشاره کرد. 

دوره های دپارتمان صنایع دریایی (غواصی) در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد

معرفی مدارک پایان دوره آموزش تخصصی غواصی

مدرک دوره آموزش تخصصی غواصی مجتمع فنی تهران قابل ترجمه رسمی مورد تایید قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می باشد. این مدرک مورد تایید سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی و به عنوان یک Skill Certificate می تواند به عنوان معرفی مهارت های شما و همچنین جز رزومه کاری و مهارتی دانشپذیر قرار گیرد. همچنین دانشپذیران می توانند بنا به درخواست، مدارک بین المللی از مؤسسات معتبر خارجی اخذ نمایند.

maryam bagheri ۱۰-آذر-۱۴۰۰