معرفی سبک های مختلف معماری (آموزش معماری از ۰ تا ۱۰۰)

معرفی سبک های مختلف معماری (آموزش معماری از 0 تا 100)

معرفی سبک های مختلف معماری (آموزش معماری از ۰ تا ۱۰۰)

معرفی سبک های مختلف معماری (آموزش معماری از ۰ تا ۱۰۰): معماری هنری است که به عنوان یکی از دستاورد های مهم انسانی شناخته شده است. این هنر از قدیم الایام وجود داشته و در گذشته افراد با توجه به عوامل مختلفی از جمله عقاید شخصی، فرهنگ و …. بنا های مختلفی را ساخت و ساز می کردند. و امروزه این نوع معماری ها به سبک های مختلفی تبدیل شده است. بنابراین در ادامه مقاله قصد داریم شما را با سبک های مختلف معماری (آشنایی با انواع سبک های دکوراسیون داخلی) آشنا کرده و مطالبی را در زمینه آموزش معماری از ۰ تا ۱۰۰، ارائه دهیم. 

سبک های مختلف معماری
سبک های مختلف معماری

معرفی سبک های مختلف معماری

سبک معماری کلاسیک
  • بسیاری از متخصصان معماری، سبک کلاسیک را مادر همه سبک های جهان می دانند. چرا که این سبک دارای ظاهری زیبا و با شکوه می باشد. دوره زمانی سبک کلاسیک به سال های ۸۵۰ پیش از میلاد مسیح بر می گردد که آثار به جا مانده از آن را می توان در کشور های یونان و ایتالیا مشاهده کرد. حال سبک کلاسیک از چه ویژگی هایی برخوردار است؟

سبک کلاسیک از چه ویژگی هایی برخوردار است؟

سبک کلاسیک دارای ساختمان های بزرگ و گسترده، کنده کاری های دستی، دارای طرح های خمیده و گرد، دارای طراحی المان ها و حجم ها اصلی ساختمان، دارای متعلقات زینتی، کنگره دار بودن ستون ها و …. می باشد. 

سبک معماری روم شرقی

سبک معماری روم شرقی که به معماری بیزانس نیز معروف است، مربوط به سال ۳۳۰ تا ۱۴۵۳ میلادی می باشد. نمونه های سبک روم شرقی را می توان در شهر های ترکیه، ایتالیا و فرانسه مشاهده کرد. از ویژگی های بارز سبک معماری روم شرقی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تعداد زیاد گنبد ها 
  • دارای موزاییک های براق
  • دارای جزئیات تجملی
  • دارای سقف ها و ستون های بلند
  • و …
سبک معماری رومانسک
  • سبک معماری رومانسک به زمان قرون وسطا بر می گردد. اما به طور دقیق تر می توان گفت که دوره زمانی رومانسک از سال ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ میلادی می باشد. از نمونه های این سبک می توان به برج پیزا در ایتالیا و بنا های مختلف این شهر اشاره کرد. از ویژگی های سبک معماری رومانسک می توان به مواردی از جمله استفاده از ستون های ضخیم در کنار بدنه های گرد و دایره ای شکل، دیوار های ضخیم و سنگین، تعداد پنجره های کم، استفاده از طرح های زیگ زاگ و لوزی و …. اشاره کرد. (سبک های مختلف معماری)
سبک معماری گوتیک 
  • سبک گوتیک، سبکی است که پیشرفت بزرگی را در دنیای معماری به وجود آورد. دوره زمانی مربوط به این سبک از سال ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ میلادی می باشد. اما لازم است بدانید که سبک گوتیک مجددا اواسط قرن ۱۸ تا ۲۰ میلادی روی کار آمد. از نمونه سبک های گوتیک می توان به کلیسا های شهر لندن، پاریس و آلمان اشاره کرد. حال ویژگی های آن چیست؟

ویژگی های سبک گوتیک

ساختمان های سبک گوتیک عموماً بلند تر و سبک تر بوده و وجود طاق های نوک تیز، ستون های فرعی باریک، مناره های مارپیچ، ستون های اصلی قوسی شکل و … از ویژگی های بارز سبک گوتیک می باشند. 

 سبک معماری رنسانس
  • بسیاری از متخصصان معماری، سبک رنسانس را سبک پیشرفته کلاسیک می دانند. دوره زمانی رنسانس به سال های ۱۴۰۰ تا ۱۷۰۰ میلادی بر می گردد. از نمونه ها سبک رنسانس می توان به کلیسای جامع میلان، فلورانس، پاریس و … اشاره کرد. لازم به ذکر است که سبک رنسانس دارای ستون هایی با ویژگی های سبک کلاسیک بوده، اما در قسمت سنگ فرش ها و گنبد ها تغییراتی وجود داشته است. 
سبک معماری باروک
  • دوره زمانی باروک به سال های ۱۶۰۰ تا ۱۷۵۰ میلادی بر می گردد. اما در انتهای قرن ۱۹ میلادی این سبک به اوج خود می رسد. از نمونه های این سبک می توان به کلیسای لندن، کاخ فرانسه و فواره رم اشاره کرد. لازم به ذکر است که در سبک باروک به جنبه های ظاهری بنا ها بسیار توجه شده و برای اولین بار در این سبک، از المان های تزئینی در بنا ها استفاده شده است. همچنین وجود نقاشی هایی بر روی سقف و نورپردازی های نمایشی و تزئینات زیاد، از ویژگی های معماری باروک می باشد. 
سبک معماری نئوکلاسیک (سبک های مختلف معماری)
  • دوره زمانی نئوکلاسیک با سبک باروک در یک زمان است. اما متاسفانه به دلیل زرق و برق زیاد در این سبک، استفاده از آن مورد استقبال قرار نگرفت. سبک نئوکلاسیک دارای ساختمان هایی با ویژگی های سبک کلاسیک اما دارای ظاهری نو تر می باشد. از نمونه های سبک نئوکلاسیک می توان به کاخ سفید، دروازه برندنبرگ در برلین، موزه آرمیتاژ در پترزبورگ و … اشاره کرد. 

آشنایی با انواع سبک در معماری ایرانی

قبل از این که شما را با انواع سبک در معماری ایرانی آشنا کنیم، در ابتدا بهتر است بدانید که سبک های ایرانی بر چه اصولی ساخته می شوند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که سبک معماری بر اساس اصول مردم واری، خود بسندگی، نیارش (علم و فن ساختمان سازی)، پرهیز از بیهودگی و درون گرایی ساخته می شود. حال شما را با انواع سبک در معماری ایرانی آشنا می کنیم. 

  • سبک پارسی پیش از اسلام
  • سبک پارتی پیش از اسلام
  • سبک خراسانی پس از اسلام
  • سبک رازی پس از اسلام
  • سبک آذری پس از اسلام 
  • سبک اصفهانی پس از اسلام

آموزش معماری از ۰ تا ۱۰۰ در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد

در صورتی که شما در رشته معماری فعالیت می کنید و قصد دارید که با سبک های مختلف معماری جهان آشنا شوید، ما به شما شرکت در دوره های آموزش سبک شناسی در معماری در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد را پیشنهاد می کنیم. افراد با شرکت در این دوره ها می توانند دانش و مهارت های لازم در این زمینه را از مقدماتی تا پیشرفته آموزش ببینند. لازم به ذکر است که در صورتی که شما توانایی شرکت در کلاس ها به صورت حضوری را ندارید، مجتمع فنی میرداماد این امکان را برای افراد ایجاد کرده است که بتوانند در این دوره ها، به صورت آنلاین نیز شرکت کنند. 

سبک های مختلف معماری
سبک های مختلف معماری

دوره های آموزشی دپارتمان معماری و دکوراسیون داخلی در مجتمع فنی تهران (میرداماد)

معرفی مدارک پایان دوره آموزش معماری از ۰ تا ۱۰۰

مدرک مجتمع فنی تهران قابل ترجمه رسمی مورد تایید قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می باشد. این مدرک مورد تایید سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی و به عنوان یک Skill Certificate می تواند. به عنوان معرفی مهارت های شما و همچنین جز رزومه کاری و مهارتی دانشپذیر قرار گیرد. همچنین دانشپذیران می توانند بنا به درخواست، مدارک بین المللی از مؤسسات معتبر خارجی اخذ نمایند. (آموزش غیرحضوری سبک شناسی)

رضا شریفی ۱-بهمن-۱۴۰۲