برق و الکترونیک، کنترل ابزار دقیق

مهندسی برق با گرایش های الکترونیک، کنترل ابزار دقیق

برق و الکترونیک، کنترل ابزار دقیق: رشته برق امروزه به یکی از رشته های پر طرفدار دانشگاهی تبدیل شده است که از بازار کار فوق العاده ای برخوردار است. از این رو گرایش های مختلفی در رشته برق و الکترونیک روی کار آمده است که افراد میتوانند با توجه به علاقه خود یکی را انتخاب کرده و با کسب تخصص به فعالیت در آن شاخه بپردازند. ما در این مقاله قصد داریم به برسی دو گرایش پرطرفدار در این رشته یعنی گرایش الکترونیک و گرایش کنترل ابزار دقیق بپردازیم و اطلاعاتی را در این رابطه در اختیارتان قرار دهیم.

مهندسی برق با گرایش های الکترونیک، کنترل ابزار دقیق

معرفی رشته برق(برق و الکترونیک)

ابتدا بهتر است با رشته برق و الکترونیک و گرایش های مختلف موجود در آن آشنا شوید. مهندسی برق به علمی میگویند که در آن به تحلیل و بررسی ریاضی انواع پدیده های فیزیکی پرداخته می شود. به عبارتی بارهای الکتریکی، حرکت و آثار آن ها با دانش به دست آمده از این رشته محاسبه میگردد. گرایش های مختلف موجود در این رشته عبارت است از:

  • مهندسی مخابرات
  • مهندسی کنترل
  • مهندسی الکترونیک(برق و الکترونیک)
  • مهندسی قدرت
  • مهندسی پزشکی، بیوالکتریک

در این مقاله قصد بررسی گرایش الکترونیک و گرایش کنترل ابزار دقیق را داریم.

آشنایی با گرایش های الکترونیک، کنترل ابزار دقیق

برق و الکترونیک

یکی از گرایش های قدیمی رشته برق و الکترونیک که امروزه نیز طرفداران بسیاری دارد، گرایش الکترونیک می باشد. به دلیل اینکه گرایش الکترونیک نیاز به رعایت ظرافت های خاصی دارد بیشتر شاهد تحصیل دختران در این گرایش هستیم. تمرکز این گرایش بیشتر بر موارد زیر می باشد:

  • سیستم های الکترونیکی
  • نرم افزارهای مختلف طراحی برای طراحی انواع برد های متنوع
  • شناخت بردهای کنترلی مختلف مانند برد میکرو

متخصصان این گرایش معمولا در زمینه تولید انواع قطعات الکترونیکی و چگونگی کاربرد آن ها در مدارات فعالیت میکنند. از این رو میتوان این گرایش را به دو قسمت تقسیم کرد:

میکروالکترونیک

  • (برق و الکترونیک) در میکروالکترونیک مهندسان به بررسی و مطالعه در رابطه با مواد، فیزیک الکترونیک، طراحی و ساخت قطعات و …. میپردازند.

مدار و سیستم 

  • در این بخش مهندسان برق و الکترونیک با استفاده از سیستم و تجهیزات ساخته شده توسط مهندسان میکروالکترونیک به ساخت انواع سیستم ها و قطعات الکترونیکی میپردازند.

مهندسی برق گرایش کنترل ابزار دقیق

امروزه گرایش کنترل ابزار دقیق به رشته ای پر اهمیت تبدیل گشته است که از بازار کار بی نظیری برخوردار است. به بیان دیگر گرایش کنترل ابزار دقیق یکی از گرایش های نوظهور در رشته برق و الکترونیک است. هدف اصلی از این گرایش کنترل متغیرهای اصلی سیستم بر مبنای واحد و ملاک های مناسب است. علت رونق کسب و کار در این زمینه این موضوع می باشد که در تمامی علوم و رشته ها کاربرد دارد و مورد استفاده قرار میگیرد.

به عبارتی کنترل ابزار دقیق نوعی حلقه اتصال ما بین رشته برق و سایر رشته ها شناخته میشود. در دنیای امروز گرایش کنترل ابزار دقیق به یک بخش مهم و اساسی در تمامی فرآیند و کارخانه های صنعتی و تولیدی شناخته می شود. همانطور که میدانید بعد از راه اندازی هر سیستمی باید فرآیند و عملیاتی به منظور کنترل و نظارت بر نحوه عملکرد آن انجام گیرد تا در تمامی طول عملیات به درستی عمل کند و نتایج مطلوبی از آن حاصل شود. اصلی ترین مباحثی که در کنترل ابزار دقیق باید مورد بررسی قرار گیرد. عبارت است از:(برق و الکترونیک)

  • مدل سازی سیستم های مختلف
  • طراحی کنترل کننده های متنوع بسته به شرایط سیستم و آنچه که مورد نیاز است
  • تحلیل رفتار سیستم جهت بهبود عملکرد
  • راه اندازی و کنترل سیستم های اتوماسیون

بازار کار گرایش های مختلف برق و الکترونیک

همه شما از این موضوع آگاه هستید که در تمامی گرایش ها و صنایع نیاز به برق و الکترونیک و متخصصان در این زمینه احساس می شود. به همین دلیل است که بازار کار این رشته بسیار گسترده است. از جمله شرایط شغلی که با کسب تخصص در رشته برق و الکترونیک میتوانید در آن مشغول به فعالیت شوید میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فعالیت در محیط های مختلف ساختمانی، بیمارستانی، مراکز بهداشتی، ادارات، مراکز نظامی و … به عنوان یک برق کار
  • راه اندازی مغازه خرید و فروش وسایل الکتریکی، نصب و تعمیرات لوازم برقی و …
  • کار در کارگاه‌ های سازنده و مونتاژ کننده تابلو های برق
  • کار در ادارات مختلف از جمله اداره برق، اداره آب و فاضلاب، نیروگاه ها، شهرداری و ….
  • (برق و الکترونیک) کار با دستگاه ­ها و تجهیزات موجود در کارخانه‌ ها
  • کار در شرکت‌ های فروشنده و واردکننده­‌ تابلو برق، یو پی اس، دیزل برق و ….
  • کار در شرکت ­‌های تعمیر انواع موتور­ های الکتریکی
  • کار در شرکت‌ های خدماتی در زمینه سرویس دستگاه‌ ها
مهندسی برق با گرایش های الکترونیک، کنترل ابزار دقیق
مهندسی برق با گرایش های الکترونیک، کنترل ابزار دقیق

برق و الکترونیک

در این مقاله سعی کردیم به طور مختصر شما را با مهندسی برق و گرایش های الکترونیک و کنترل ابزار دقیق آشنا کنیم. همانطور که بیان شد این دو گرایش از پرطرفدارترین و کاربردی ترین گرایش های برق می باشند که با کسب تخصص در آن میتوانید به راحتی وارد بازار کار پر رونق آن شوید. علاقه مندان به این رشته که از تحصیلات دانشگاهی برخوردار نیستند میتوانند با شرکت در دوره های آموزشی مهارت های مورد نیاز در این زمینه را به دست آورند.

مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد  یکی از بهترین مراکزی است که با اساتید مجرب صفر تا صد مباحث موجود در گرایش الکترونیک و کنترل ابزار دقیق را به شما آموزش میدهد. با شرکت در این دوره ها میتوانید به عنوان یک فرد حرفه ای وارد بازار کار گسترده این رشته شوید.

دوره های دپارتمان برق و الکترونیک در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد

معرفی مدارک پایان دوره

مدرک دوره های آموزش برق و الکترونیک در برترین آموزشگاه برق (مجتمع فنی تهران) قابل ترجمه رسمی مورد تایید قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می باشد. این مدرک مورد تایید سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی و به عنوان یک Skill Certificate می تواند به عنوان معرفی مهارت های شما و همچنین جز رزومه کاری و مهارتی دانش پذیر قرار گیرد. همچنین دانشپذیران می توانند بنا به درخواست، مدارک بین المللی از مؤسسات معتبر خارجی اخذ نمایند.

maryam bagheri ۲۳-دی-۱۴۰۲