نحوه کار با نرم افزار متره برآورد(کاربرد نرم افزار متره برآورد)

نحوه کار با نرم افزار متره برآورد(کاربرد نرم افزار متره برآورد)

نحوه کار با نرم افزار متره و برآورد(کاربرد نرم افزار متره و برآورد): نرم افزار متره و برآورد را میتوان ضروری ترین ابزاری دانست که در پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرد. ممکن است بسیاری از شما با این نرم افزار آشنایی نداشته باشید و با دیدن عنوان این مقاله سوالاتی از قبیل نرم افزار متره و برآورد کدام است؟ کاربرد های آن چیست؟ چرا در پروژه های ساخت و ساز استفاده از این نرم افزار ضروری است؟ و … در ذهنتان ایجاد شود. در ادامه این مقاله مطالبی در این رابطه بیان میکنیم و به سوالات ذهنیتان پاسخ میدهیم.

نحوه کار با نرم افزار متره برآورد(کاربرد نرم افزار متره برآورد)
نحوه کار با نرم افزار متره برآورد(کاربرد نرم افزار متره برآورد)

نرم افزار متره و برآورد چیست؟

ابتدا بهتر است بدانید نرم افزارهای مختلفی برای متره برآورد مورد استفاده قرار میگیرد، که در ادامه به بررسی آن میپردازیم. اما متره برآورد چیست؟ در بالا نیز اشاره کردیم برای انجام تمام مراحل یک پروژه اجرایی و مهندسی یادگیری متره و برآورد یکی از ضروریات می باشد.

با استفاده از این مهارت میتوان انواع فعالیت های مورد نیاز برای انجام پروژه، درصد انجام شده از آن، بازه زمانی مورد نیاز برای انجام پروژه، نوع و میزان مصالح مورد نیاز، تعداد نیروی انسانی، ماشین آلات، تجهیزات و منابع مالی که برای انجام و تکمیل پروژه مورد نیاز است به انجام رساند. از این رو میتوان گفت در حوزه عمران و برای مهندسین عمران یادگیری و استفاده از این نرم افزار ضروری است و به فعالان در این امر کمک میکند بتوانند به راحتی مدیریت مالی ، کیفی و زمانی انجام پروژه را محاسبه کنند.

نرم افزارهای کاربردی برای محاسبه متره و برآورد(نرم افزار متره و برآورد)

نرم افزار اکسل

  • یکی از نرم افزارهایی که در تخمین و محاسبه موارد مورد نیاز در متره مورد استفاده قرار میگیرد، اکسل می باشد.  به طوری که میتوان گفت حدود ۸۱ درصد از شرکت های عمرانی این نرم  افزار را مورد استفاده قرار میدهند.  فرقی نمیکند پروژه مهندسی مد نظر شما کوچک باشد و یا بزرگ در هر دو صورت میتوانید از اکسل استفاده کنید و از کاربرد های آن مطمئن باشید. اما ممکن است بعضی از شرکت های عمرانی به دلیل امکان رخ دادن خطای انسانی از اکسل استفاده نکنند چرا که اکسل نرم افزاری صفحه گسترده می باشد و کاربران میتوانند با کوچکترین خطایی مشکلاتی را در روند پروژه ایجاد نمایند.

نرم افزار اکسیر

  • ابتدا بهتر است بدانید برای استفاده از این نرم افزار باید آن را خریداری کنید. از کاربردهای این نرم افزار میتوانید تمامی محاسبات مورد نیاز در بخش های مختلف ساختمان را به انجام برسانید. از جمله کاربردهای براورد اکسیر میتوان به امکان انجام ریز متره به ترتیب فهرست، تهیه گزارش در مراحل مختلف انجام کار، تهیه گزارشات مالی، عملکرد راحت آن و قابلیت انجام تمام فرآیندها با استفاده از آن اشاره کرد. اما در کنار آن عدم به روزرسانی به موقع و هزینه بر بودن افزودن کاربر به آن را نیز میتوان دو مشکل اساسی این نرم افزار دانست.

نرم افزار کاسپین امید

  • نرم افزار متره و برآورد قابلیت نصب بر سیستم عامل های ویندوز را دارد اما لازم است در کنار آن نرم افزارهای آفیس نیز در سیستم شما نصب باشد. استفاده از این نرم افزار به کاربران این امکان را میدهد تا تمامی مراحل مرتبط با متره  برآورد ساختمان را بدون هیچ خطایی به انجام برسانند. از جمله تهیه و اندازه گیری ریز متره ساختمان، انحام محاسبات مرتبط با مصالح و تجهیزات مورد نیاز در تکمیل پروژه و … اما از معایب این نرم افزار میتوان به پرداخت هزینه برای آپدیت کردن آن و همچنین پرداخت هزینه برای افزودن کاربر جدید اشاره کرد.

نرم افزار  تخمین مقادیر امید

  • از دیگر نرم افزار های کاربردی در محاسبه متره برآورد نرم افزار امید می باشد، این ابزار مورد استفاده مهندسان معمار، سازندگان پروژه های ساختمانی، مهندسان عمران و پروژه های نفت و گاز قرار میگیرد. جالب است بدانید نرم افزار تخمین مقادیر امید، فایل های اکسلی می باشد که برنامه نویسی شده اند و به این طریق با استفاده از آن میتوان به ارزیابی انواع مناقصه، هزینه، درخواست های خرید و فروش و .. پرداخت. از مزیت های نرم افزار تخمین مقادیر امید یادگیری سریع و آسان آن می باشد. برای استفاده از قسمت های مختلف این نرم افزار نیز مانند نرم افزارهای قبلی باید به صورت جداگانه هزینه پرداخت کرد. 

نرم افزار نگاه عمران

  • نگاه عمران نرم افزاری است که کمک میکند انجام تمام فعالیت ها در روند محاسبه متره و برآورد را ساده تر شود. در نرم افزار نگاه امید عملیات بر اساس ورودی ها و مبالغ فهرست بها انجام میگیرد و میتوان هزینه های مورد نیاز پروژه را محاسبه کرد. از جمله امکانات نگاه امید میتوان به صورت وضعیت نویسی، تنظیم برگه های مالی، تنظیم خلاصه متره و … اشاره گرد.
نحوه کار با نرم افزار متره برآورد(کاربرد نرم افزار متره برآورد)
نحوه کار با نرم افزار متره برآورد(کاربرد نرم افزار متره برآورد)

کاربرد نرم افزار متره و برآورد

همانطور که در بالا بیان کردیم متره برآورد در انجام مراحل مختلف پروژه های عمران مورد استفاده قرار میگیرد. از این رو یادگیری آن برای مهندسان عمران ضروری می باشد. برای اینکه انجام متره و بر آورد ساختمان راحت تر انجام گیرد، نرم افزارهای مختلفی روی کار آمده است که در بالا به معرفی آن ها پرداختیم. بنابراین اگر علاقه مند به حوزه عمران هستید و میخواهید سریعا به بازار کار ورود کنید توصیه میکنیم در دوره های آموزش نحوه کار با نرم افزار متره برآورد شرکت کتید و صفر تا صد این نرم افزار را آموزش ببینید.

دوره های آموزشی دپارتمان معماری و دکوراسیون داخلی در مجتمع فنی تهران (میرداماد)

معرفی مدارک پایان کلاس متره و برآورد

مدرک دوره آنلاین متره و برآورد مجتمع فنی تهران قابل ترجمه رسمی مورد تایید قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می باشد. این مدرک مورد تایید سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی و به عنوان یک Skill Certificate می تواند به عنوان معرفی مهارت های شما و همچنین جز رزومه کاری و مهارتی دانش پذیر قرار گیرد. همچنین دانش پذیران می توانند بنا به درخواست، مدارک بین المللی از مؤسسات معتبر خارجی اخذ نمایند. 

maryam bagheri ۲۵-دی-۱۴۰۲