نگاه کلی به بورس اوراق بهادار

نگاه کلی به بورس اوراق بهادار

نگاه کلی به بورس اوراق بهادار: احتمالا همه شما تا کنون بارها نام بازار بورس اوراق بهادار را شنیده اید، اما شاید برای بسیاری از شما این سوال پیش بیاید که بورس اوراق بهادار چیست؟ امروزه بازار بورس یکی از روش های سرمایه گذاری است که افراد بسیاری به آن روی آورده اند. اما بهتر است بدانید سرمایه گذاری در این بازار ها ریسک بالایی را میطلبد. بنابراین لازمه اینکار به دست آوردن دانش و اطلاعات لازم در رابطه با این موضوع می باشد. در این مقاله به طور مختصر اطلاعات کلی در رابطه با بازار بورس اوراق بهاردار در اختیارتان قرار میدهیم:

بازر بورس در ایران به چند دسته تقسیم می شود؟

  • بورس اوراق بهادار
  • فرابورس
  • بورس کالا
  • بورس انرژی
نگاه کلی به بورس اوراق بهادار
نگاه کلی به بورس اوراق بهادار

چگونگی پیدایش بازار بورس اوراق بهادار

بهتر است بدانید دو پدیده شرکت ها سهامی با مسئولیت محدود و شرکت های سهامی عام, از دلایل پیدایش بازار بورس اوراق بهادار می باشند. در زمان های قدیم سرمایه گذاران برای کاهش احتمال خطر یا زیان همواره به دنبال شریکی برای کسب و کار خود بودند تا به این طریق سود و زیان وارده را کاهش دهند و در واقع بین سرمایه گذاران تقسیم شود. بعد ها این عمل به فعالیت شرکت ها گسترش یافت، نخستین کمپانی که این روش را مورد استفاده قرار داد، کمپانی هند شرقی بود. فعالیت این کمپانی به گونه ای بود که سهام شرکت را به عموم مردم میفروخت به عبارتی فعالیت خود را با سرمایه مردم انجام میداد به این صورت هرکس به میزان سرمایه خود در سود و زیان شرکت سهیم می شد. (اوراق بهادار چیست)

با گذشت زمان و افزایش معاملات و گسترش تجارت ها، ارتباط مردم با سرمایه گذاران افزایش یافت به این منظور مراکزی ایجاد گردید. در این مراکز افرادی که قصد سرمایه گذاری داشتند با متقاضیان این سرمایه ها ارتباط برقرار کرده و در صورت توافق به معامله میپرداختند. به این مراکز بازار سرمایه گفته می شود. جالب است بدانید نام بورس برگرفته از نام شخصی است به نام واندر بورس، که در گذشته افراد و سرمایه گذاران در مقابل خانه او به داد و ستد میپرداختند بعد از گذشت مدتی به بازار های سرمایه گذاری بورس گفته میشد.

وظایف بازار بورس اوراق بهادار

با در نظر گرفتن مطالبی که در بالا بیان کردیم، میتوان گفت وظیفه اصلی بازار بورس اوراق بهادار ایجاد بازاری است که عملیات خرید و فروش اوراق بهادار در آن به صورت کاملا منصفانه انجام بگیرد. این بازار باید دارای سیستم نظارتی پرقدرتی نیز باشد تا بر فعالبت های انجام شده توسط اعضا نظارت کند. اما سایر وظایف بازار بورس اوراق بهادار عبارت است از:

  • بازار بورس وظیفه پذیرفتن یا نپذیرفتن اعضا را دارد. مثل: کاگران، معامله گران، بازارگردانان، مشاوران، مدیران سرمایه گذاری و …
  • وظیفه انتخاب ابزارهای مالی قابل داد و ستد و پذیرفتن با عدم پذیرش آن ها
  • کمک به حفظ و ایجاد یک سیستم سرمایه گذاری مناسب و قابل اعتماد
  • بازار بورس اوراق بهادار وظیفه دارد امکانات و تجهیزات مورد نیاز را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد تا با انتشار اطلاعات مربوط به داد و ستد به تصمیم گیری آن ها کمک کند.
  • ایجاد سیستمی تا با آن قادر باشند بر جریان داد و ستد و عملیات بازار نظارت های لازم را اعمال کند.
  • ایجاد محیطی که امکان تسویه و داد و ستد به صورت پایاپای در آن فراهم باشد.

مزایای سرمایه گذاری در بازار بورس اوراق بهادار

  • کاهش ریسک نقدینگی
  • مشخص شدن ارزش سهام شرکت ها
  • به سرمایه گذاران در این بازار ها مالیات تعلق نمیگیرد.
  • چگونگی اداره بورس اوراق بهادار منجر به افزایش اعتبار سرمایه گذاران در بازارهای داخلی و بین المللی می شود.
  • سرمایه گذارارن در بازار های بورس اوراق بهادار میتوانند به سادگی از انواع تسهیلات بانکی استفاده نمایند.
  • در بازار بورس اوراق بهادار به راحتی میتوان سهامداران را تغییر داد. به عبارتی تغییر مالیکت به سادگی صورت میگیرد.
  • بازار بورس اوراق بهادار منجر به ارائه معیار ها و روش های جدید جهت مدیریت میگردد.
  • سهولت در تأمین مالی از طریق انتشار سهام و سایر اوراق بهادار.

نگاه کلی به بورس اوراق بهادار

تاریخچه پیدایش بازار سهام به سال ها پیش برمیگردد. در گذشته سرمایه گذاران تا مدت های بدون اینکه از بازاری قانون مند و مطمئن برخوردار باشند فعالیت های اقتصادی خود را انجام میدادند و هیچ تضمینی مبنی بر بازگشت سرمایه آن ها وجود نداشت. سپس بازاری به نام بازار بورس اوراق بهادار  ایجاد گردید که از بخش های مختلفی تشکیل شده است و هدف از ایجاد این بازار کاهش آسیب ها و نگرانی های موجود در بازار سرمایه بود.

یکی از موارد جذابیت بازارهای بورسی وجود سهام های متنوع جهت سرمایه گذاری و همچنین روش های مختلف انجام سرمایه گذاری می باشد. سرمایه گذاران میتوانند با استفاده از تحلیل های موجود و ابزارهای معاملاتی خاص بهترین سهام را جهت خرید انتخاب نمایند و سود بسیاری را از طریق این سرمایه گذاری به دست آورند. اما با تمام این مزیت ها و اطلاعاتی که در بالا بیان کردیم برای شروع سرمایه گذاری در بازارهای بورسی اطلاعات کافی را به دست آورید و با شرکت در دوره های آموزشی مربوطه صفر تا صد مطالب مورد نیاز مثل بهترین تحلیل های بورس ایران را فرا بگیرید. با آموزش کامل این روش ها و به کارگیری آن قادر به کاهش احتمال زیان و در نتیجه کسب سود فراوان خواهید بود.

نگاه کلی به بورس اوراق بهادار
نگاه کلی به بورس اوراق بهادار

کلاس های آموزش بورس اوراق بهادار

افرادی که  قصد ورود به بازار بورس و سرمایه گذاری در آن را دارند. و می خواهید مفاهیم و مهارت های بورسی را به طور کامل آموزش ببینید. بهتر است در کلاس های آموزشی بورس در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد اشرکت کنند که معتبرترین مرکز آموزشی بورس می باشد. در این دوره های آموزشی کلیه مباحث مورد نیاز در رابطه با بورس از جمله اصول سرمایه گذاری، آموزش تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، مدیریت پرتفوی و …. آموزش داده می شود.

لازم به ذکر است که هر فردی که در این دوره ها شرکت می کند. می تواند با استفاده از تحلیل ها، خرید و فروش سهام انجام دهد و از معاملات خود سود های زیادی به دست آورد. علاوه بر این، فرد با شرکت در دوره های پکیج آموزش بورس از صفر مطلق ، مهارت های دیگری از جمله مدیریت پرتفوی، استفاده از استراتژی مخصوص به خود، پیدا کردن سهام هایی با سودآوری بالا، پیش بینی جهت بازار و ….. را آموزش میبیند. 

دوره های دپارتمان بورس و سرمایه گذاری در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد

معرفی مدارک پایان دوره پکیج آموزش بورس از صفر مطلق تا انواع روش های تحلیل

مدرک آموزش بورس از صفر مطلق مجتمع فنی تهران. قابل ترجمه رسمی مورد تایید قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می باشد. این مدرک مورد تایید سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی و به عنوان یک Skill Certificate می تواند. به عنوان معرفی مهارت های شما و همچنین جز رزومه کاری و مهارتی دانشپذیر قرار گیرد. همچنین دانشپذیران می توانند بنا به درخواست، مدارک بین المللی از مؤسسات معتبر خارجی اخذ نمایند.

maryam bagheri ۱۷-بهمن-۱۴۰۲