همه چیز در رابطه با شغل غواصی(دوره غواصی صنعتی)

همه چیز در رابطه با شغل غواصی(دوره غواصی صنعتی)

همه چیز در رابطه با شغل غواصی (دوره غواصی صنعتی): رشته غواصی امروزه به عنوان یک رشته محبوب و هیجان انگیز در بین مردم طرفداران بسیاری دارد. این رشته همچنین یکی از مشاغل دشوار در حوزه آب است. از این رو علاقه مندان به طور حتم باید به صورت تخصصی مهارت های مربوط به این حرفه را آموزش ببینند. ممکن است بسیاری از علاقه مندان به دلیل پر هزینه بودن این حرفه، اقدام به یادگیری آن نکنند. اما اگر علاقه مند به یادگیری تخصصصی حرفه غواصی هستید، شرکت در کلاس های آموزش غواصی مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد را پیشنهاد میکنیم چرا که مزایای بسیاری را به صورت رایگان در اختیار شما قرار میدهد. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع میپردازیم.

همه چیز در رابطه با شغل غواصی(دوره غواصی صنعتی)
همه چیز در رابطه با شغل غواصی(دوره غواصی صنعتی)

همه چیز در رابطه با شغل غواصی

  • معرفی حرفه غواصی

ابتدا به بیان تعریف مختصری از غواصی میپردازیم تا افرادی که آشنایی کافی ندارند تا حدودی با این حرفه پرطرفدار و هیجان انگیز آشنا شوند. شغل غواصی یکی از مشاغل جذاب اما در عین حال دشوار و پرخطر می باشد. امروزه در بسیاری از حوزه های پژوهشی و نظامی در زیر دریا، رودخانه، حوزه های صنعتی و … شاهد کابردهای غواصی هستیم که به نوعی با فن شنا و استفاده از وسایل تنفس مصنوعی برای فعالیت دز زیر آب در ارتباط است. مهارت غواصی از زمان های قدیم در کاربردهای مختلف مانند صید مروارید و پیدا کردن گنج ها موجود در کشتی های غرق شده مورد توجه و استفاده قرار میگرفت.

امروزه به منظور دستیابی به اهداف مختلفی از مهارت غواصی استفاده میشود که از جمله آن میتوان به بررسی، تعمیر، خارج کردن، نصب تجهیزات در زیر آب، مشاهده موجودات زیر آب و … اشاره کرد. که هریک از این موارد بیان شده به تجهیزات خاص خود نیاز دارد. همانطور که بی شک میدانید شغل غواصی به عنوان یکی از مشاغل صنایع دریایی شناخته میشود که شاهد استفاده از آن در زیر شاخه های تجاری، صنعتی، جوشکاری، برشکاری، بازدید های فنی از سازه های دریایی و زیر آبی و … هستیم.(دوره غواصی صنعتی)

  • مهارت های مورد نیاز برای ورود به حرفه غواصی

  1. فرد برای غواصی باید بتواند در محیط های پر فشار، فشار درونی و بیرونی شیپور استاش گوش را کنترل و تنظیم کند. به عبارتی غواص باید از مهارت برداشتن فشار برخوردار باشد.
  2. یکی از مهم ترین مهارت های مورد نیاز برای ورود به حرفه غواصی، یادگیری روش تنفس صحیح با استفاده از رگلاتور غواصی زیر آب می باشد.
  3. غواص باید بتواند آب ماسک را در زیر آب تخلیه کند به این مهارت، پاک سازی ماسک میگویند.
  4. غواصان باید بتوانند روش های صحیح و اَمن را برای به اشتراک گذاشتن یک منبع هوا آموزش ببینند. 
  5. در حرفه غواصی فرد باید بتواند در زمان ها مورد نیاز به عنوان مثال در شرایطی که هوای تنفسی قطع میشود. اقدام به صعود اضطراری کند و با روش های ایمن و بدون آسیب دیدگی به سطح آب باز گردد.
  6. بدون شک ورود به حرفه غواصی نیازمند داشتن مهارت شنا و شناوری می باشد.  این مهارت به معنی رانش و حرکت در زیر آب می باشد که با تجهیزات غواصی خاصی انجام میگیرد.
  7. یادگیری علامت های غواصی برای ارتباط گرفتن با سایر غواص ها از دیگر مهارت های ضروری برای حرفه غواصی می باشد.
  • وظایف غواص

همانطور که در ابتدا مقاله بیان شد حرفه غواصی در مشاغل بسیاری کاربرد دارد. با توجه به اینکه غواص در چه صنعتی فعالیت میکند، وظایف متفاوتی برعهده دارد. در ادامه به بیان تعدادی از صنایع کاربردی و وظایف غواص در این حرفه ها میپردازیم:(دوره غواصی صنعتی)

  1. وظایف غواص در صنعت نفت و گاز : در صنایع نفت و گاز، غواص وظیفه نقشه برداری، ساخت و نگهداری خطوط مرتبط با لوله ها را بر عهده دارد.
  2. وظایف غواص در حرفه مهندسی عمران: در حرفه عمران، غواص وظیفه تخریب، ساخت و انجام تعمیرات مورد نیاز در زیر آب را بر عهده دارد.
  3. وظایف غواص در نیروی دریایی: غواصانی که در حوزه نیروی دریایی فعالیت میکنند وظیفه بررسی و تعمیر کشتی ها و قایق ها را بر عهده دارند.
  4. وظایف غواص در حوزه رسانه: در حوزه رسانه غواص وظیفه فیلمبرداری و تصویر برداری در زیر آب را بر عهده دارد.
  5. وظایف غواص به عنوان یک پلیس : غواص به عنوان یک پلیس وظیفه دارد با انجام جستجو در زیر آب اقدام به پیداکردن افراد و شواهد گم شده نماید.
  6. وظایف غواص در حوزه تحقیقات علمی در زیر آب: در این حوزه غواص در زمینه هایی مانند زیست شناسی، زمین شناسی، اقیانوس شناسی و … فعالیت میکند و در این رابطه تحقیقات مورد نیاز خود را به انجام میرساند.
  7. وظایف غواص در حوزه آموزش: همانطور که مشخص است در حوزه آموزش غواص وظیفه دارد مهارت های مورد نیاز برای غواصی (که در بالا به آن اشاره کردیم) به علاقه مندان آموزش بدهد.
  8. وظایف غواصی در حوزه نظامی: در حوزه نظامی وظیفه نفوذ به پشت خطوط دشمن از راه دریا، قرار دادن مین های دریایی و … از وظایف غواصان می باشد.
  9. وظایف غواص در حوزه پرورش ماهی: همانطور که مشخص است وظیفه پرورش ماهی های مختلف و نگهداری از آن ها را بر عهده دارد.
  • خطرات رشته غواصی

توصیه میکنیم بدون کسب تخصص و مهارت لازم در زمینه غواصی و قبل از شرکت در دوره های آموزش تخصصی، برای غواصی اقدام نکنید. چرا که خطرات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال در صورت رعایت نکردن استاندارهای غواصی و استفاده نکردن از جدول های غواصی که شامل برنامه ریزی غواصی تفریحی می باشد، غواص ممکن است دچار بیماری هایی شود. که از جمله آن میتوان به این موارد اشاره کرد:

  • امکان بروز بیماری تراکم زدائی
  • امکان بروز بیماری نیتروژن نارکوسیس
  • امکان مسمومیت با اکسیژن
  • امکان مسمومیت با منواکسید کربن
  • امکان بروز  آمبولی ریه
  • امکان بروز باراتروما
  • امکان بروز بیماری شلو واتر بلک اوت
  • امکان خفگی
  • امکان غرق شدگی
همه چیز در رابطه با شغل غواصی(دوره غواصی صنعتی)
همه چیز در رابطه با شغل غواصی(دوره غواصی صنعتی)

دوره غواصی صنعتی

مقاله بالا در بر گیرنده بخشی از مطالب گسترده در رابطه با حرفه غواصی بود. چرا که بدون شک مطالب بی شماری در رابطه با این حرفه وجود دارد و طبیعتا در قالب یک مقاله نمیتوان به توضیح آن پرداخت. به طورکل توصیه میکنیم اگر علاقه مند به حرفه جذاب و مهیج غواصی هستید. شرکت در دوره های آموزش تخصصی آن را در اولوبت قرار دهید. و با شرکت در این دوره ها صفر تا صد مهارت های مورد نیاز را به دست آورید. 

یکی از بهترین مراکز که به صورت تخصصی اقدام به آموزش این حرفه نموده است، مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد می باشد که با اساتید مجرب و در فضایی با کیفیت تمامی مهارت های مورد نیاز را به شما آموزش میدهد. با شرکت در این دوره های میتوانید مدرک معتبر دو زبانه دریافت کنید. و به صورت حرفه ای وارد بازار کار گسترده این رشته شوید. علاوه بر آن مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد مزایای بیشمار دیگری را به صورت رایگان در اختیارتان قرار میدهد. که عبارت است از:

مزایای مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد

مجتمع فنی میرداماد امکانات رایگان بیشماری را در اختیار هنرجویان این حرفه قرار میدهد. که از جمله آن میتوان به خوابگاه و اقامتگاه، صبحانه، تجهیرات غواصی، لباس غواصی، جزوه و لاگ بوک و … اشاره کرد. 

دوره های دپارتمان صنایع دریایی (غواصی) در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد

معرفی مدارک پایان دوره

مدرک دوره آموزش تخصصی غواصی مجتمع فنی تهران قابل ترجمه رسمی مورد تایید قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می باشد. این مدرک مورد تایید سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی و به عنوان یک Skill Certificate می تواند به عنوان معرفی مهارت های شما و همچنین جز رزومه کاری و مهارتی دانشپذیر قرار گیرد. همچنین دانشپذیران می توانند بنا به درخواست، مدارک بین المللی از مؤسسات معتبر خارجی اخذ نمایند.

maryam bagheri ۱۴-بهمن-۱۴۰۲