پتینه کاری چیست؟

پتینه کاری چیست؟

پتینه کاری چیست؟ پتینه یک تکنیک می باشد که در امر بازسازی، تغییر دکوراسیون محل کار، زندگی و …. مورد استفاده قرار می گیرد. پتینه را می توان یکی از تکنیک ها در امر نقاشی در نظر بگیریم. حالت های جنسیت، بافت و نقش برجسته ها می تواند کولاژ های تصویری خوبی برای بازنمایی عناصری باشد که در واقعیت وجود ندارند و با امر پتینه می توانیم این کار را انجام دهیم.

پتینه کاری چیست؟
پتینه کاری چیست؟

معرفی کاربرد های پتینه کاری

  • پتینه در امر ساختمان، جزء تکنیک های نقاشی ساختمان محسوب می شود که کاربرد و ایجاد آن فراتر از نقاشی ساده در ساختمان هست.
  • بافت های دکوراتیو در امر پتینه، موجب ایجاد یک سبک و سیاق خوب در حوزه دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی ساختمان می شود.
  • در واقع جذابیت پتینه بیشتر از زیبایی دیوارپوش های معمول می باشد. دیوارپوش ها یک عنصر دکوراتیو هستند که شاید بتوانند فضای بسیار محدود را به به خود اختصاص دهند. در صورتی که پتینه طیف گسترده دارد و یک هنرمند پتینه کار با درایت می تواند این جنسیت از بافت را وارد فضای دکوراتیوی خود کرد و حال و هوای کار خود را در چیدمان بیشتر کند.
  • به طور کلی پتینه کاربرد گسترده‌ای دارد و در مکان هایی از جمله سقف، دیوار، چوب، روی شیشه و …. مورد استفاده قرار می گیرد.
  • و …

انواع مدل های پتینه کاری چیست؟

انواع مدل های پتینه روش های تکنیکی متفاوتی را از هم دارد. از جمله مدل های پتینه می توان به پتینه طرح آجر، سنگ مرمر، ترک خوردگی، چوب و …. اشاره کرد که تمامی این مدل ها، روش‌ های اجرایی دارند که یک پتینه کار باید به این امر واقف باشد.

آشنایی با تکنیک های پتینه کاری

در نوع پیشرفته امر پتینه، تکنیک دکوپاژ و میکس مدیا دو تکنیک بسیار پرکاربرد در هنر پتینه می باشند. در ادامه شما را با این دو تکنیک آشنا خواهیم کرد.

میکس مدیا

میکس مدیا، استفاده از مواد و متریال های متفاوت در امر پتینه کاری می باشد. همچنین برای برجسته کردن امر پتینه، بسیار تکنیک پرطرفداری است که بیشتر برای برجسته کردن سطح دکوراتیو در تابلوهای تزیینی مورد استفاده قرار می گیرد.

میکس مدیا، تمام مراحل یک پتینه را دارا می باشد. به اضافه امر برجسته کاری. که پتینه کار باید الحاق مواد و یا جسم برجسته مانند پارچه و … را بر روی طرح طوری به کار ببرد که علاوه بر ایجاد برجستگی مناسب، زیبایی کار از بین نرود. بشقاب های تزئینی، قاب های تزئینی و دکوراتیو، از جمله این اتفاق می باشند. 

دکوپاژ در پتینه کاری چیست؟

تکنیک دکوپاژ در پتینه برای تغییر رنگ و بافت اشیا در دکوراسیون داخلی استفاده می شود. می توانیم با این تکنیک ترک خوردگی قدیمی جای خالیو زنگار را بر روی حجم نشان دهیم. در واقع این تکنیک برای ظروف و وسایلی که برای تزیینات به خوبی و تکرار استفاده شده‌ اند، به کار می رود. از جمله این وسایل می توان به قاب های قدیمی، گلدان و …. اشاره کرد.

تکنیک دکوپاژ در پتینه با متریال ساده قابل اجرا می باشد. مانند دستمال، کاغذ کادو و یا کسی را که دوست داریم را بر روی سطحی با چوب بی رنگ و رقیق شده، می چسبانیم و بعد از خشک شدن چسب با قلمو، اولین ماده را ترک را می زند و بعد از اولین ماده ترک، ماده ۲ ترک را در یک جهت می زنیم. در این حالت پس از خشک شدن ترک ها کاملا دیده می شود.

بعد از این که کاملا متوجه شدیم که جسم خشک شده، با شاپان (ماده ای قهوه ای رنگ) یا قهوه، سطح کار را پاک کنید. بعد از این کار ۳ ساعت وقت بگذارید تا کاملاً چشم خشک شود و اسپری فیکس کننده را بر روی جسم بزنید. به این امر دکوپاژ (پتینه) می گویند.

پتینه کاری چیست؟
پتینه کاری چیست؟

دوره های مربوط به دپارتمان معماری در مجتمع فنی تهران

معرفی مدارک پایان دوره

مدرک دوره تکنیک های رنگ و پتینه کاری در هنر دکوراتیو مجتمع فنی تهران قابل ترجمه رسمی مورد تایید قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می باشد. این مدرک مورد تایید سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی و به عنوان یک Skill Certificate می تواند به عنوان معرفی مهارت های شما و همچنین جز رزومه کاری و مهارتی دانش پذیر قرار گیرد. همچنین دانش پذیران می توانند بنا به درخواست، مدارک بین المللی از مؤسسات معتبر خارجی اخذ نمایند.

رضا شریفی ۲۱-بهمن-۱۴۰۲