چه سهامی بخریم؟ چه سهامی را الان بخریم

چه سهامی بخریم؟ چه سهامی را الان بخریم

چه سهامی بخریم؟ چه سهامی را الان بخریم

چه سهامی بخریم ؟ چه سهامی را الان بخریم؟ برای شروع خرید سهام ابتدا باید بدانید که بورس چیست؟ به زبان ساده می توان گفت که بورس، بازاری سازمان ‌یافته است که در آن خرید و فروش کالا و دارایی ها ، قیمت گذاری، قرارداد آتی و اوراق بهادر انجام می شود. بورس یکی از پایه های مهم و اساسی بازار سرمایه در اقتصاد است. در هر بازاری بسته به نوع دارایی و کالا هایی که در آن معامله می شود، می توان چند بازار بورسی تشکیل داد که این بازار های بورسی شامل:

  • بورس کالا: بورس کالا، بازاری است که در آن عمدتاً مواد خام و مواد اولیه عرضه می شود
  • بورس اوراق بهادر چیست؟: در بورس اوراق بهادار دارایی های مالی از قبیل سهام، اوراق مشارکت و… مورد معامله قرار می گیرد
  • بورس ارز (Forex): به بازار تبادل ارزهای خارجی فارکس گفته می شود. معاملات در این بازار بر پایه ی تبدیلات ارزی انجام می گیرد. در بازار فارکس، خرید و فروش پول های بین المللی با نرخی مشخص انجام می شود. که البته این بازار بورس، در ایران غیر قانونی و غیر فعال است
چه سهامی را الان بخریم؟
چه سهامی را الان بخریم؟

چگونه وارد بازار بورس شویم؟‌ (چه سهامی بخریم)

اگر می خواهید سهمی را خریداری کنید ابتدا باید وارد بازار بورس شوید. برای ورود به بازار های بورسی باید اطلاعات و دانش تخصصی را راجب آن داشته باشید در غیر این صورت دچار ضرر و زیان خواهید شد. برای سرمایه گذاری و خرید سهم در بازار های بورسی، گرفتن کد معاملاتی اولین کاری است که باید انجام دهید سپس می توانید به دلخواه خود خرید و سرمایه گذاری در بازار های بورسی را به صورت حضوری و یا از از طریق درگاه اینترنتی ثبت نمایید و معامله آنلاین انجام دهید. (چگونه در بورس خرید کنیم؟)

کسانی که قصد وارد شدن به بازار بورس را دارند باید بدانند که بازار همیشه صعودی نیست و روند منفی هم دارد. زمانی که بازار منفی می شود خیلی از سهم ها، منفی و گرفتار صف فروش می شوند. در این جو منفی بازار تنها سهم هایی سودده خواهند بود که بنیادی باشند و تحت تاثیر شرایط منفی بازار قرار نگیرند. اما در زمان منفی بودن شاخص کل بورس چه سهامی بخریم؟

شاخص کل بورس چیست؟ 

شاخص کل بیانگر میانگین بازدهی سرمایه‌گذاران در بورس است. این شاخص نشان دهنده سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکت‌ های پذیرفته شده در بورس است. شاخص‌، معیار مهمی است که با بررسی و تحلیل آن، می‌توان وضعیت گذشته و حال بورس را ارزیابی و حتی احتمالات را در روند آینده بورس بررسی کرد. سرمایه گذاران، شاخص کل را دنبال می کنند تا بدانند میزان سودهی سهام ها به چه صورت بوده است. نام دیگر شاخص کل، شاخص قیمت و بازده نقدی است. 

در شرایطی که شاخص کل بورس منفی است چه کنیم؟

زمانی که به دلایل مختلف شاخص کل منفی می شود خیلی از سهم ها منفی و حتی تعدادی از آنها گرفتار صف فروش می شوند و در این شرایط عکس العمل سرمایه گذاران هم متفاوت می باشد بعضی از سرمایه گذاران در صف فروش قرار میگیرند، بعضی از آنها شرایط را برای خرید مناسب میدانند و اقدام به خرید سهام میکنند و بعضی از آنها هم فقط سهامداری میکنند.

نکاتی راجب خرید سهام در بازار بورس منفی 

  1. در ابتدا لازم است بدانید که بازار منفی بورس تا کی ادامه دارد؟ فرصت های خوب را در بازار بورس منفی شناسایی کنید و روی آن ها سرمایه گذاری کنید پس هنگامی که همه از بازار منفی وحشت دارند شما طمع کار باشید.
  2. پول نقد پس انداز کنید و منتظر شوید که سهام های خوب بازار خوش قیمت شوند و سپس روی آن ها سرمایه گذاری کنید.
  3. دنبال سودهای کوتاه مدت نباشید، سهام مناسب را برای بلندمدت پیدا کنید و فقط با دید بلندمدت سرمایه گذاری کنید.
  4. درباره شرکت ها و گذشته آن ها اطلاعات کسب کنید و سهامی را بخرید که در برابر شوک های منفی کننده بازار مقاوم باشند.

در زمان منفی بودن شاخص کل بورس چه سهامی بخریم؟

شناخت کامل نسبت به ارزش ذاتی سهام، اولین نگاهی است که سهامدار باید برای شروع سرمایه گذاری در بورس و خرید سهام جدید داشته باشد. اگر در زمان منفی بودن شاخص کل بورس به دنبال خرید سهام هستید باید هنگام انتخاب و خرید سهام در این وضعیت به جریان نقدینگی و وضعیت بنیادی شرکت ها توجه کنید.  چرا که سهامداران شرکت هایی که از نظر بنیادی و تولید و فروش، وضعیت خوب و سودآوری دارند همیشه سودآور خواهند بود، حتی در جو منفی بازار سرمایه. پس اگر در زمان منفی بودن شاخص کل بورس تصمیم به خرید گرفتید باید فاکتور‌های مختلفی را در نظر بگیرید اما بهترین گزینه برای خرید، سهم های بنیادی با پتانسیل رشد بالا می باشد.

در زمان خرید و فروش سهام، به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  • سهمی را انتخاب کنید که میزان معاملات آن در روز زیاد باشد یعنی به میزان نقد شوندگی (نقد شوندگی به معنای امکان فروش سریع آن سهم است) توجه کنید
  • هر شرکتی که پیشنهاد پرداخت سود نقدی بالاتری داشته باشد بهتر است. بنابراین سعی کنید سهامی را انتخاب کنید که پیشنهاد پرداخت سود نقدی بالاتر از ۸۰درصد دارند. (سود نقدی در سهام چیست؟)
  • محدوده حمایت سهم را در نظر بگیرید، یعنی وقتی افت یک سهم شروع شده و به نظر می‌رسد ادامه‌دار است، منتظر نمانید که قیمت برگردد، و اگر زیر محدوده حمایت سهم رسید، فورا و بدون معطلی سهم را بفروشید
  • سهمی را انتخاب کنید که میزان سهام شناور آزاد آن بالای ده الی پانزده درصد باشد. هرچه درصد سهام شناور بیشتر باشد، حجم معاملات و سرعت گردش معاملات و در نتیجه نقدشوندگی سهم افزایش خواهد داشت
  • هیچکس نمی‌تواند کل سودهای بازار را بدست آورد. وقتی دیدید سهمی همچنان در حال رشد است و بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرده، به هیچ وجه به فکر ورود به آن سهم نباشید
  • همواره به اخبار سیاسی اقتصادی داخلی و خارجی توجه داشته باشید
  • سعی کنید در مواقع لازم از افراد آگاه، با تجربه و قابل اطمینان مشورت بگیرید
  • توجه داشته باشید که مهم ترین عامل برتری یک سهم، روش های سودآوری از طریق سرمایه گذاری  آن سهم می باشد.
  • سبد سهام متنوعی داشته باشید
  • سعی کنید مبانی تحلیل تکنیکال و بنیادی را یاد بگیرید
  • سرعت عمل در تصمیم‌گیری و اجرای به موقع آن در معاملات بازار بورس بسیار اهمیت دارد
  • و …..
چه سهامی بخریم
چه سهامی بخریم

دور های آموزشی بورس در مجتمع فنی تهران (میرداماد)

معرفی مدارک پایان دوره بورس (چه سهامی بخریم)

مدرک کلاس های بورس مجتمع فنی تهران قابل ترجمه رسمی مورد تایید قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می باشد. این مدرک مورد تایید سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی و به عنوان یک Skill Certificate می تواند به عنوان معرفی مهارت های شما و همچنین جز رزومه کاری و مهارتی دانشپذیر قرار گیرد. همچنین دانشپذیران می توانند بنا به درخواست، مدارک بین المللی از مؤسسات معتبر خارجی اخذ نمایند.

رضا شریفی ۱-آذر-۱۳۹۹