چگونگی تحلیل نمودار در بورس(تحلیل نمودار سهام بورس)

چگونگی تحلیل نمودار در بورس(تحلیل نمودار سهام بورس)

چگونگی تحلیل نمودار در بورس(تحلیل نمودار سهام بورس): شاید برای شما هم، با نگاه کردن به یک نمودار سهام سوالاتی به وجود بیاید. از جمله اینکه این نمودارها چه چیزی را بیان میکنند؟ یا سیگنال های خرید سهم فرا رسیده است یا خیر؟ و … ابتدا بهتر است بدانید بازار بورس پدیده ای است که در بازه های زمانی مختلف تغییر می کند.

با در نظر گرفتن این موضوع میتوان به این نتیجه رسید که داده های بورسی از جنس زمان بوده که بخشی از تغییرات آن تصادفی است و بخش دیگر وابسته به رفتار بازار، خریداران و فروشندگان فعال در آن می باشد. به این دلیل است که برای نشان دادن ارزش سهام و یا مشخصات بازار سهام از جمله قیمت، شاخص و .. از نمودار استفاده می شود.

چگونگی تحلیل نمودار در بورس(تحلیل نمودار سهام بورس)
چگونگی تحلیل نمودار در بورس(تحلیل نمودار سهام بورس)

تعریف نمودار بورس یا سهام 

تعریف از نمودار بورس یا سهام اینگونه بیان می شود: نموداری که ارزش سهام یا هر شاخص وابسته به آن را نسبت به زمان مورد بررسی قرار میدهد. در این نمودار محور افقی را زمان (بسته به اینکه در چه محدوده زمانی میخواهیم مورد بررسی قرار دهیم سال، ماه، روز، ساعت و … در نظر گرفته میشود.) و محور عمودی را ارزش یا قیمت سهام در نظر میگیرند. پس به عبارتی نمودار سهام تغییرات ارزش یک سهم را نسبت به زمان مشخص نشان خواهد داد. 

در کل روند صعودی یک نماد در نمودار سهام نشان دهنده عدم کاهش قیمت سهم در آینده، و روند نزولی بیان کننده کاهش قیمت سهم خواهد بود. به همین دلیل میتوان آینده یک سهم را با توجه به شیب تغییرات در بازه های زمانی مختلف پیش بینی کرد.

نکات لازم در رابطه با پیش بینی روند تحلیل نمودارها:

  • در زمان بررسی یک سهم از طریق نمودار سهام اولین نکته ای که مورد توجه قرار می دهید باید طول دوره یا همان محور افقی باشد. برای پیش بینی های کوتاه مدت مثلا سه روز آینده میتوان طول دوره را هفتگی در نظر گرفت و برای سرمایه گذاری های بلند مدت نیاز به نمودار هایی با طول دوره سالانه می باشد.
  • زمانی که قصد مقایسه دو نمودار سهام با یکدیگر را دارید. توجه کنید که محور عمودی هر دو نمودار حتما یکسان باشد. چرا که ممکن است در یک نمودار محور عمودی برحسب تومان باشد و در نمودار دیگر برحسب ریال. به طورکل یکی از مهم ترین نکات در بررسی ارزش سهام دانستن واحد ارزش بر روی محور عمودی می باشد.
  • از آنجا که ممکن است تغییرات صنعتی، سرمایه گذاری شرکت ها منجر به ایجاد تغییرات غیر تصادفی و فصلی شوند. بنابراین توصیه می شود از نوسانات بازار سهام از جمله ارزش سهام، تغییرات شاخص سهام، و .. آگاهی لازم را داشته باشید. چرا که با توجه به این موارد قادر هستید زمان مناسب برای سرمایه گذاری را پیش بینی نمایید.
  • همانطور که میدانید نمودار های مختلفی برای بررسی و نشان دادن تغییرات در یک سهم وجود دارد. (نمودار شمع، نمودار میله ای، نمودار میانگین متحرک) هر کدام از نمودارها شاخص های مختلفی را به نمایش میگذارنند. بنابراین توصیه می شود انواع مختلفی از نمودار ها را برای بررسی ارزش خرید و فروش یک سهم مورد استفاده قرا دهید.
  • در بازار سهام این احتمال وجود دارد که با تعداد معاملات کم، تغییرات بسیاری در ارزش یک سهم ایجاد شود. وقوع این امر بیانگر این موضوع است که بازار یا سهام مورد نظر موقیعت خودش را در بازار به دست نیاورده است. بنابراین بهتر است حجم معاملانی در بعضی از نمودارهای ترکیبی در بورس را مورد بررسی قرار دهید.

آشنایی با تحلیل تکنیکال

یادگیری تحلیل تکنیکال روشی است که در بازار های مالی برای پیش بینی رفتار نمودار ها در آینده با استفاده از داده های گذشته (قیمت، تغییرات قیمتی، حجم معاملاتی و …) مورد استفاده قرار میگیرد. تحلیل تکنیکال یکی از مهم ترین روش ها برای تحلیل بازار های مالی می باشد و در تمامی بازار هایی که فعالیت آن ها بر اساس عرضه و تقاضا میباشد از جمله: بازار ارزهای خارجی، بازار بورس اوراق بهادار، بازار طلا و … قابل استفاده است.

تعریف دیگر از تحلیل تکنیکال اینگونه بیان می شود: علم بررسی نمودار های قیمتی و پیش بینی وضعیت بازار (رشد یا نزول) به وسیله نمودارها را علم تکنیکال گویند. تحلیل تکنکیال با سه روش قابل انجام است: (چگونگی تحلیل نمودار در بورس)

  • نوسان های گذشته بازار با هدف پیش بینی تغییرات آینده مورد بررسی قرار میگیرد.
  • از طریق مطالعه نمودار های قیمتی، میانگین متحرک قیمت، حجم معاملات، شکل گیری الگوها و سایر شاخص های تحلیل تکنیکال اقدام به تحلیل کردن رفتارهای بازار می نماید.
  • تحلیل تکنکیال را میتوان روشی برای پیش بینی تغییرات قیمت و تغییرات حجم معاملات بدون در نظر قرار دادن عوامل بنیادی دانست.

سه اصل تحلیل تکنیکال کدام است؟

  1. همه چیز در نمودار قیمت بیان می شود.
  2. قیمت ها طبق روند مشخصی حرکت میکنند.
  3. تاریخ تکرار میشود.

پرکاربردترین نمودار ها در تحلیل تکنیکال:

نمودار های متنوع و بی شماری در تحلیل تکنیکال سهام مورد استفاده قرار میگیرد. سه نمونه از پرکاربردترین نمودار های تحلیل تکنیکال را میتوان این موارد دانست: (در تحلیل تکنیکال کدام نمودار اعتبار بیشتری دارد؟)

نمودار خطی (Line Chart)

  • یکی از ساده ترین نوع نمودار ها را میتوان نمودار خطی دانست. که در واقع از متصل کردن نقاط قیمت آخرین معاملات انجام شده در بازار به دست می آید.

نمودار میله ای (Bar Chart)

  • نمودار میله ای در مقایسه با نمودار خطی اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار میدهد. به همین دلیل است که میتوان آن را رایج ترین نمودار در تحلیل تکنیکال دانست.

نمودار کندل شمعی ژاپنی (Candlestick Chart)

  • نموداری که در تحلیل تکنیکال به صورت عمده و در بیشتر حالات از آن استفاده میگردد را میتوان نمودار شمعی دانست. که به نسبت دو نموداری که در بالا به آن اشاره کردیم اطلاعات بیشتری را در اختیار تحلیل گران قرار خواهد داد. میتوان گفت هر نمودار کندل شامل اجزای بسیاری می باشد و به این صورت عمل می کند که اگر روزی بازار را چک نکرده باشید قادر هستید با بررسی کندل تغییرات آن را متوجه شوید.

سخن آخر (چگونگی تحلیل نمودار در بورس)

یکی از مؤثرترین روش ها برای درک بازار سهام و موقعیت شاخص کل بورس نمودارخوانی و انواع نمودار تحلیل تکنیکال می باشد. علاوه بر این بررسی نمودار های مرتبط با یک سهم خاص میتواند به شما در تصمیم گیری نسبت به خرید و فروش یک سهم کمک کند. چرا که بسیاری از پیش بینی های مربوط به آینده بازار بورس یا سهام  توسط این نمودار های انجام میگیرد.

بنابراین با گذراندن دوره های آموزشی مرتبط با تحلیل این نمودار ها میتوانید نقش مؤثرتری در بازار به عهده گیرید و دارایی شما از ارزش بیشتری برخوردار خواهند شد. مجتمع فنی تهران شعبه میرداماد با برگذاری دوره های کاملا تخصصی کلیه مطالب مورد نیاز در رابطه با تحلیل انواع نمودارها را به شما آموزش میدهد و به شما برای انجام یک سرمایه گذاری موفق کمک میکند.

چگونگی تحلیل نمودار در بورس(تحلیل نمودار سهام بورس)
چگونگی تحلیل نمودار در بورس(تحلیل نمودار سهام بورس)

کلاس بورس در مجتمع فنی تهران شعبه میرداماد

معرفی مدارک پایان دوره تخصصی بورس

مدرک دوره تخصصی بورس مجتمع فنی تهران قابل ترجمه رسمی مورد تایید قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می باشد. این مدرک مورد تایید سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی و به عنوان یک Skill Certificate می تواند. به عنوان معرفی مهارت های شما و همچنین جز رزومه کاری و مهارتی دانش پذیر قرار گیرد. همچنین دانش پذیران می توانند بنا به درخواست، مدارک بین المللی از مؤسسات معتبر خارجی اخذ نمایند.

maryam bagheri ۲۳-دی-۱۴۰۲