چیدمان رنگ ها در دکوراسیون داخلی خانه

چیدمان رنگ ها در دکوراسیون داخلی خانه: اولین و مهم ترین گام در طراحی دکوراسیون داخلی، انتخاب رنگ مناسب برای آن است. متراژ منزل، نحوه ی نور پردازی فضا و سلیقه ی مالک از عوامل مهم برای انتخاب رنگ دکوراسیون داخلی است. اولین نکته ای که در انتخاب رنگ برای دکوراسیون منزل باید به آن توجه کنیم این است که دقیقا چه انتظاری از رنگ ها در خانه داریم. آیا می خواهیم فضا بزرگ تر به نظر برسد؟

آیا می خواهیم احساس آرامش و صمیمیت را به خود و مهمانان انتقال دهیم؟ آیا می خواهیم حس هیجان و شور و نشاط را به فضا ببخشیم؟ و …

رنگ شناسی

برای انتخاب صحیح رنگ ها در دکوراسیون داخلی خانه ابتدا باید تا حدودی با مبحث رنگ شناسی آشنایی داشته باشیم. رنگ ها به صورت کلی به سه بخش تقسیم می شوند:

  • رنگ های اصلی: رنگ های اصلی شامل سه رنگ قرمز، زرد و آبی هستند.
  • رنگ های ثانویه: این رنگ ها، از ترکیب دو رنگ اصلی با یکدیگر به وجود آمده اند. رنگ های نارنجی، بنفش و سبز رنگ های ثانویه هستند. (زرد+ قرمز= نارنجی. قرمز+ آبی= بنفش. زرد+ آبی= سبز)
  • رنگ های ثالث: این رنگ ها، از ترکیب یک رنگ اصلی و یک رنگ ثانویه به وجود آمده اند.
چیدمان رنگ ها
چیدمان رنگ ها
  • رنگ های سرد و رنگ های گرم

دسته بندی دیگری از رنگ ها که در انتخاب رنگ مناسب دکوراسیون خانه حائز اهمیت هستند، شناسایی رنگ های سرد و گرم است. رنگ های گرم شامل رنگ های: زرد، قرمز و نارنجی و رنگ های سرد: شامل رنگ های بنفش ، آبی و سبز هستند. رنگ های گرم هیجان و شور و نشاط را به فضا می بخشند و رنگ های سرد درست در نقطه مقابل رنگ های گرم، احساس امنیت، آرامش و اطمینان خاطر را به فضا می بخشند.

  • رنگ های پاستلی و رنگ های خنثی

هر کدام از رنگ های سرد و گرم اگر با رنگ سفید ترکیب شوند، کمرنگ تر و ملیح تر می شوند و رنگ های پاستلی را تشکیل می دهند. رنگ های پاستلی از ترکیب مقدار زیادی رنگ سفید با یک رنگ گرم یا سرد تشکیل شده اند. رنگ های پاستلی، احساس آرامش و لطافت را به فضا می بخشند. دسته ی آخر رنگ ها که طرفداران زیادی در دکوراسیون خانه دارد، رنگ های خنثی می باشند. رنگ های خنثی شامل رنگ های سفید، توسی، مشکی، دودی، بژ، شیری، نقره ای، شنی، کرومی و … می شوند. رنگ های خنثی به راحتی با دیگر اجزای دکوراسیون هماهنگ و منطبق می شوند.

نحوه ی چیدمان رنگ ها در دکوراسیون داخلی

حال که با انواع رنگ ها آشنا شدیم می توانیم برای انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون خانه تصمیم گیری کنیم. در بهترین حالت برای دکوراسیون باید از سه نوع رنگ استفاده کنیم که بنا بر سلیقه و علایق این رنگ ها انتخاب می شوند:

  • یک رنگ خنثی
  • یک رنگ گرم
  • یک رنگ سرد

اگر بخواهیم در دکوراسیون خانه فقط از یکی از انواع رنگ های بالا استفاده کنیم، نمی توان انتظار داشت که نتیجه ی مطلوبی از برآیند نهایی دکوراسیون خانه بگیریم.

چیدمان رنگ ها
چیدمان رنگ ها

آموزش چیدمان رنگ ها در خانه

خانه ای را با دکوراسیون تماما متشکل از رنگ های خنثی در نظر بگیرید، خانه کاملا بی روح به نظر می رسد و به شدت کمبود المان هایی با رنگ های گرم یا سرد احساس می شود. یا خانه ای را در نظر بگیرید که برای دکوراسیون آن تماما از یک رنگ سرد یا گرم و یا ترکیب این دو نوع رنگ استفاده شود، این خانه حس آشفتگی و هرج و مرج را به بیننده منتقل می کند. پس بهتر است که از یک رنگ خنثی در کنار یک رنگ سرد و گرم استفاده کنیم.

کاربرد انواع چیدمان رنگ ها در دکوراسیون داخلی خانه

اگر به دنبال احساس آرامش و امنیت در خانه می گردیم بهتر است در عمده ی المان های منزل از رنگ های خنثی و سرد استفاده کنیم و در استفاده از رنگ های گرم به اکسسوری های خانه مانند کوسن ها و تابلو ها، بسنده کنیم.

اگر به دنبال احساس شور و نشاط در خانه می گردیم بهتر است عمده ی المان ها را از رنگ های خنثی و گرم انتخاب کنیم و از رنگ های سرد به عنوان اکسسوری ها استفاده کنیم. اگر متراژ منزل کم باشد، بهترین گزینه برای بزرگ تر نشان دادن فضا، استفاده از رنگ های پاستلی در کنار رنگ های خنثی می باشد و اگر متراژ منزل بالا باشد، امکان قرار گیری انواع رنگ ها در کنار یکدیگر بدون نگرانی از کوچک به نظر رسیدن فضا وجود دارد.

رضا شریفی ۱۵-بهمن-۱۴۰۲