کاربرد دیجیتال مارکتینگ در توسعه کسب و کار digital marketing

کاربرد دیجیتال مارکتینگ در توسعه کسب و کار digital marketing

کاربرد دیجیتال مارکتینگ در توسعه کسب و کار digital marketing: دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی و تبلیغات مبتنی بر وب، باعث رشد شرکت ها و بنگاه های اقتصادی می شود. بنگاه های اقتصادی یا کسب و کارها، می توانند از حوزه وب و دیجیتال، در توسعه کسب و کار خود استفاده کنند. در این مقاله توضیحاتی در این خصوص ارائه خواهیم کرد.

کاربرد دیجیتال مارکتینگ در توسعه کسب و کار digital marketing
کاربرد دیجیتال مارکتینگ در توسعه کسب و کار digital marketing

ابزار های دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال(digital marketing)

ابزار های دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، به صورت آنلاین فعالیت می کند و می تواند محصولات یا خدمات شرکت را در هر ساعت از شبانه روز، نمایش دهد. امروزه در عصر کنونی تعداد کاربران گوشی های هوشمند رو به افزایش است و کاربران بیش از پیش در فضای اینترنت (فضای مجازی) حضور دارند. با توجه به پیشرفت هایی که در صنایع دیجیتالی (گوشی های هوشمند و گجت های کاربردی) دیده می شود، کاربران رغبت بیشتری به استفاده از آنان نشان می دهند.

در فضای مجازی، محتوا سریع تر منتشر و دست به دست می شود. اخبار و اتفاقات بیش از پیش به عموم اطلاع رسانی شده و هر کسی که گوشی همراه هوشمند و یک اینترنت معمولی داشته باشد می تواند به عنوان یک رسانه فعالیت کند. در نتیجه می توان گفت که شرکت ها، بنگاه های اقتصادی و کسب و کار ها، برای عرضه بهتر و بیشتر محصولات و خدمات خود، می بایستی در فضایی که عموم و مشتریانشان حضور دارند، فعالیت کنند. فضای دیجیتال محدودیت ندارد و می تواند نا محدود اطلاعات و محتوا را منتشر کند.

یکی از این اطلاعات یا محتوا، می تواند معرفی محصول یا خدمات و یا تبلیغ شرکت شما باشد. تبلیغی که از مزیت های دیجیتال مارکتینگ استفاده کرده و سریعا منتشر یا Promote می شود. توسعه محتوا به جذابیت، کاربردی، و نوع محتوا بستگی داشته و این ویژگی ها منجر به توسعه آن می شود. شرکت ها و بنگاه های اقتصادی کوچک و بزرگ، استارتاپ ها و کسب و کار های شخصی و خانگی زمانی می توانند از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی استفاده بهتری داشته باشند که استراتژی درست و بهینه تدوین کرده باشند. مراحل حضور در اینترنت و استفاده از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به شرح ذیل است:

  • تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ (کاربرد دیجیتال مارکتینگ در توسعه کسب و کار)digital marketing

تدوین استراتژی و برنامه ریزی استراتژیک برای استفاده از دیجیتال مارکتینگ یا اینترنت مارکتینگ به چند نکته مهم بستگی دارد.

  • شناخت محصول یا خدمات و ویژگی های آن
  • شناخت مخاطب و پرسونای آن (در مورد پرسونای مخاطب کمی جلوتر توضیح داده می شود)
  • شناخت ابزار و نحوه معرفی محصول یا خدمات

شناخت محصول یا خدمات منجر به معرفی درست از آن می شود. گاها در بازاریابی، شرکت ها بر یک ویژگی خاص تمرکز دارند و آن را بیشتر از ویژگی های دیگر نمایش می دهند یا معرفی می کنند. بهتر است در تدوین برنامه استراتژیک در بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ، ویژگی های خاص و بارز محصولات یا خدمات خود را بشناسید و بر آن تمرکز کنید. شناخت محصول به تدوین مدل SWOT کمک زیادی می کند.

شناخت مخاطبان و پرسونای مخاطب کمک می کند که محتوای مبتنی بر نیازشان تولید کنید و یا از ابزار های تخصصی تر برای ارتباط با مخاطبتان استفاده کنید. پرسونای مخاطب شامل سن، جنس، نوع علایق (علایق خاص یا زرد – منظور رسانه های زرد است) نحوه استفاده از محتوا و کارکرد آن را مشخص می کند. بهتر است مخاطبانتان را بشناسید و مبتنی بر آن محتوا تولید کنید.

شناخت ابزار ها و نحوه معرفی محصول یا خدمات این امکان را به شما می دهد که در تدوین کمپین دیجیتال مارکتینگ و یا بازاریابی اینترنتی، هزینه ها را کاهش دهید و به صورت هوشمند عمل نمایید. منظور از واژه هوشمند این است که کمپین تبلیغاتی شما بیشترین بازخورد را داشته باشد و یا اگر منظور شما ارتقا یا معرفی برند است، این امر بهتر صورت گیرد.

  • تولید محتوا با کمک ابزار های تخصصی (کاربرد دیجیتال مارکتینگ در توسعه کسب و کار)

در دیجیتال مارکتینگ دو نوع محتوا منتشر می شود:

  • محتوای متنی (مانند مقاله یا توضیحاتی در زمینه خاص)
  • محتوای بصری (مانند فیلم تبلیغاتی – تیزر تبلیغاتی – پادکست – طرح های بنری و پوستر – موشن گرافیک و انیمیشن)

در محتوای متنی باید دقت داشت که مطلبی که منتشر می کنید آیا معرفی است یا خبر و یا ادغامی از این دو (رپورتاژ خبری)، محتوای متنی می بایست بر مبنای الگوریتم های گوگل باشد. یعنی باید به صورتی تدوین شود که باعث نمایش بهتر آن، طبق کلمات کلیدی، در صفحه نتایج گوگل شود. در محتوای بصری نیز شما باید خلاقیت، جذابیت و نوآوری داشته باشید تا محتوای شما viral شود.

دقت داشته باشید محتوای بصری می تواند مفهومی و یا آموزشی باشد و در نهایت منجر به معرفی محصولات یا خدمات شما شود. در تولید محتوای بصری می توانید از ابزار هایی مانند Photoshop – After Effects – Edius – corel و ابزار های آنلاین تدوین محتوا مانند Canva استفاده کنید. در گوشی های همراه نیز ابزار ها و نرم افزار های متفاوت و گسترده ای معرفی شده است که از آنان نیز می توانید استفاده کنید. دقت داشته باشید که محتوای شما کپی نباشد و یا اصطلاحا یونیک باشد. در دیجیتال مارکتینگ، استفاده از محتوای کپی بدون رعایت قوانین کپی رایتینگ کار اشتباهی است و نوعی خطای استراتژیک به حساب می آید. حال باید بدانیم که چه ابزار هایی در دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی نقش آفرینی می کنند.

گوگل ادز (Google ADS)

مشخص ترین ابزار تبلیغاتی گوگل است که به فروش سریع کمک می کند. از جهتی به اعتماد سازی برای مخاطبان نیز کمک می کند چون گوگل واسطه تبلیغ شما و کاربر یا مشتری است. شما با تعریف کمپین های گوگل ادز، و تعریف استراتژی قیمت در کلیک ها، می توانید به صورت کاملا مشخص، تبلیغ خود را نمایش دهید.

این نوع تبلیغات فقط مبتنی بر وب سایت نیست، شما می توانید صفحه لینکدین، اینستاگرام، وبلاگ و یا فیسبوک را به عنوان صفحه فرود یا Landing Page معرفی کنید. گوگل ادز بسیار هوشمند است و می تواند پتانسیل کاربر را بسنجد و بر مبنای آن تبلیغ شما را نمایش دهد. در استفاده از گوگل ادز، محتوا نقش بسیار مهمی در نمایش، هزینه کلیک، مقدار نمایش و جایگاه تبلیغ شما دارد. محتوا برای گوگل بسیار مهم است!

گوگل آنالایتیکس (Google Analytics) (کاربرد دیجیتال مارکتینگ درتوسعه کسب وکار)

ابزاری قدرتمند برای نمایش بازخورد تبلیغات شما. ابزار آنالیزور گوگل یا Google Analytics در دیجیتال مارکتینگ نقش مهمی دارد. نقش این ابزار در بازاریابی اینترنتی، نمایش بازخورد تبلیغات در سایت است. شما می توانید با این ابزار گزارش بگیرید و این گزارشات هستند که موفقیت و یا شکست کمپین های بعدی شما را مشخص می کنند.

ابزار های گوگل از جمله گوگل آنالایتیکس عموما ابزارهای پیشرفته مدیریتی هستند که تمامی جنبه های بازخورد تبلیغات و برنامه و پلن تبلیغات بعدی را مشخص می کنند. نکته مهم در آنالایتیکس این است که این ابزار به شما کمک می کند که مشکلات سایت یا تبلیغات خود را برطرف کنید و یا آن را ارتقا دهید.

بازاریابی محتوا یا Content Marketing

بازاریابی محتوایی یا Content Marketing که خوراک دیجیتال مارکتینگ است می تواند فروش شما را افزایش دهد و یا باعث شکست برنامه تبلیغاتی شما باشد. متن های تبلیغاتی می بایستی مبتنی بر شناخت محصول و خدمات، شناخت رقبا و همکاران، شناخت مشتری یا مخاطب باشد. محتوا به بازاریابی اینترنتی جهت می دهد و موفقیت یا شکست شما را تضمین می کند.

شایسته است در بازاریابی محتوا یا تدوین محتوا در دیجیتال مارکتینگ بر اساس استراتژی های تدوین شده عمل کنید. به صورتی که بتوانید کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامه محتوایی خود را تغییر دهید. محتوا پادشاه بازاریابی است. به گونه ای که اگر از ابزار های دیجیتال مارکتینگ پیشرفته و سریع استفاده کنید اما محتوای مناسب نداشته باشید، در بازاریابی اینترنتی شکست خواهید خورد. بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ بسیار زیاد به محتوا وابسته است.

بازاریابی ایمیلی یا Email Marketing (کاربرد دیجیتال مارکتینگ در توسعه کسب و کار)

توجه داشته باشید که بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ ابزار های مختلف و هر کدام کارکرد های گوناگونی دارند. یکی از ابزار های ساده و پر طرفدار دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی، ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) است. این ابزار می تواند به سادگی، تبلیغ یا محتوای شما را به بی نهایت کاربر به صورت مستقیم ارسال کند. ارسال ایمیل برای فروش های مقطعی، تخفیف های فصلی و یا معرفی محصول یا خدمت جدید، بسیار کاربرد دارد.

شما می توانید تبلیغات ایمیلی را شخصی سازی کنید و با اسم کاربران، ایمیل ارسال کنید. ایمیل های ارسالی محتوا را به صورت مستقیم ارسال می کند و مزیت این کار این است که ایمیل شما در آرشیو کاربران باقی می ماند و مدت ها بعد می تواند به آن مراجعه کرده و یا حتی مشتری شما شود. در ایمیل مارکتینگ محدودیت زمانی وجود ندارد. مزیت دیگر ایمیل مارکتینگ، هدفمند سازی تبلیغات است. شما می توانید در این نوع تبلیغ، به بانک های تخصصی، مرتبط و دسته بندی شده، ایمیل ارسال کنید.

بهینه سازی وب سایت یا SEO – Search Engine Marketing

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی، یک مجموعه فعالیت است که منجر به افزایش فروش و یا معرفی محصولات و خدمات می شود. این مجموعه فعالیت ها دست آورد های متعددی دارد. یکی از دست آورد های دیجیتال مارکتینگ (اجرای بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ به صورت درست، برنامه ریزی شده، هدفمند و مبتنی بر استراتژی محتوای بهینه) نمایش وب سایت یا صفحه فرود محصول شما (Landing Page) در نتایج جست و جوی گوگل است.

گوگل به عنوان وب سایت مرجع و موتور جست و جوی اول ایرانیان و بسیاری از کشور ها (به جز کشور چین) شناخته شده است و کاربران نیاز های خود را ابتدا در گوگل جست و جو می کنند. موتور جست و جوی گوگل الگوریتم ها و یا الگو هایی برای رتبه بندی وب سایت ها دارد. اگر یک وب سایت در نظر داشته باشد تا در نتایج جست و جوی گوگل، رتبه های نخست را کسب کند، می بایستی قوانین گوگل را رعایت کند.

در مقالات بعدی به معرفی الگوریتم های گوگل می پردازیم. در نهایت باید عنوان کرد برای گوگل، مخاطب و رفع نیاز آنان اولویت دارد. پس با توجه به آن و محتوای تدوین شده در سایت و برخی از معیار های دیگر (زمان های به روز رسانی سایت، نحوه درج محتوا، قدمت دامنه، نرخ پرش و …) به سایت ها رتبه می دهد.

SEO و یا Search Engine Marketing برای تمامی شرکت ها و با افرادی که از دیجیتال مارکتینگ استفاده می کنند بسیار ارزشمند و قابل توجه است. سئو (SEO) برای همه رایگان است اما دانش تخصصی آن خیر.

دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی در شبکه های اجتماعی یا Social Media Marketing

محبوب ترین و ساده ترین روش بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ، استفاده از ابزار شبکه های اجتماعی است. همه ما با شبکه های اجتماعی آشنایی داریم و متوجه اهمیت آن ها در زندگی روزمره خود هستیم. شبکه های اجتماعی همه گیر شده است و هر فرد یا شرکت از یک رسانه رایگان برخوردار است. رقابت در فیسبوک و یا اینستاگرام بیش از پیش شده است. رقابت سر افزایش مخاطب و دنبال کننده باعث شده خلاقیت در شبکه های اجتماعی بیشتر شود.

شبکه های اجتماعی روز به روز پیشرفت کرده و هوشمند عمل می کنند به گونه ای که این تغییرات، مخاطب را وادار به استفاده از ابزار های تولید محتوا کرده است. ابزار هایی مانند Adobe After Effects و یا Photoshop کاربرد های بسیار زیادی در محتوا سازی برای شبکه های اجتماعی دارند. همه ما میدانیم که بازاریابی در شبکه های اجتماعی و یا فعالیت های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی می تواند باعث افزایش فروش، برقراری ارتباط بهینه با مخاطب، برند سازی و … شود.

فعالیت های Social Media Marketing

فعالیت های Social Media Marketing در ایران نسبت به قبل اهمیت بیشتری یافته و شما می بایست به صورت تخصصی در آن فعالیت داشته باشید و به صورت برنامه ریزی شده، تبلیغات کنید. محتوا در بازاریابی شبکه های اجتماعی یا Social Media Marketing نقش اساسی دارد و می بایست بر مبنای پرسونای مخاطب باشد، بهینه و کاربردی باشد، جذاب و خلاقانه باشد، قابل درک باشد، جنبه اطلاع رسانی و تبلیغاتی داشته باشد.

برخی از مهمترین ابزار ها و فعالیت های دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی را معرفی کردیم و برخی از کارکرد های آنان را بیان کردیم. حال به این می پردازیم که این ابزار ها چه نقشی در توسعه کسب و کار یا تحول آن دارد. در این بخش اقدامات لازم برای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی را بیان می کنیم.

مهمترین و اولین قدم در دیجیتال مارکتینگ یا بازریابی اینترنتی، طراحی و ساخت وب سایت است.

نکته ۱ – اگر در نظر دارید فقط از شبکه های اجتماعی استفاده کنید (مانند اینفلوئنسر مارکتینگ) در قدم اول نیازی به وب سایت ندارید. اما بهینه است با توجه به ورود پلت فرم هایی مانند وردپرس در هر صورت سایت خود را راه اندازی کنید.

در طراحی وب سایت به چند نکته توجه ویژه داشته باشید:

  • سرعت بالای سایت و حجم اطلاعات گرافیکی پایین
  • بهینه سازی محتوا مبنی بر الگوریتم های گوگل
  • موبایل بیس (responsive site) بودن، در نظر داشته باشید طبق آمار گوگل، به صورت کلی بیش از ۶۰% مخاطبان برای ویزیت سایت از گوشی همراه استفاده می کنند.
  • کار با آن راحت باشد و یا اصطلاحا user friendly باشد

قدم دوم در دیجیتال مارکتینگ یا بازریابی اینترنتی

قدم دوم در دیجیتال مارکتینگ یا بازریابی اینترنتی، تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی، وب سایت و … است. قبلا توضیحاتی در مورد تولید محتوا ارائه شد. سعی کنید محتوای خود را بخش بندی کنید و بر مبنای ابزار و مخاطب، آن را در بازه های زمانی مشخص، منتشر کنید. در تولید محتوا از ابزار های Adobe After Effects و یا Photoshop و یا ابزار های آنلاین تولید محتوا استفاده کنید.

قدم سوم در بازریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ، انتشار محتوا با کمک ابزار های دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی است. در انتشار محتوا و تدوین کمپین دیجیتال مارکتینگ، سعی کنید بر اساس استراتژی عمل کرده و چشم انداز تبلیغات خود را مشخص کنید. اصطلاحی در بازاریابی اینترنتی وجود دارد به نام A/B Testing.

A/B Testing زمانی کاربرد دارد که شما برای اولین بار قصد استفاده از اینترنت مارکتینگ یا دیجیتال مارکتینگ دارید. در این روش شما ۲ عدد کمپین تبلیغاتی کاملا متفاوت در نظر گرفته و اجرا می کنید. پس از اجرا و گزارش عملکرد، با کمک ابزار های آنالیزور، مانند گوگل آنالایتیکس و یا گوگل تگ منیجر (Google Analytics – Google tag Manager) بهترین کمپین را با توجه به گزارش عملکرد، و برطرف کردن ایراد های موجود، انتخاب و در اجرا های بعدی استفاده کنید.

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی، می تواند باعث رشد کسب و کار، توسعه کسب و کار، تحول شرکت و پویایی آن شود. در بازار فعلی و فضای کسب و کار ایران، دیجیتال مارکتینگ بسیار پرکاربرد است و تمامی شرکت ها و بنگاه های اقتصادی می توانند به صورت مدون از آن استفاده کنند.

نکته پایانی دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی، پویا و به روز است و می بایست در این زمینه به صورت تخصصی و هوشمند عمل کنید. بابت این موضوع بهتر است آموزش ببینید و با توجه به بودجه، زمان، و ابزار، به صورت تخصصی عمل کنید. دوره دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی، تمامی نیاز های شما در زمینه بازاریابی اینترنتی را برطرف می کند.

در این دوره ها مطالب بر مبنای نیاز شرکت ها و نیاز مخاطبان، ابزار های جدید و به روز شده دیجیتال مارکتینگ، به صورت کاملا کاربردی و تخصصی برگزار می شود. مجتمع فنی تهران – میرداماد به عنوان یک مرکز آموزشی معتبر، دوره های شغل محور و بازار محور برگزار کرده و مخاطبان پس از سپری کرده دوره های آموزشی، می توانند مستقیما وارد بازار کار شوند.

مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد با بهره گیری از اساتید با و متخصص در حوزه دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی، سعی دارد کارمندان، کارشناسان و مدیران شرکت ها و بنگاه های اقتصادی کوچک، متوسط و بزرگ را با راه کارهای نوین بازاریابی و تبلیغات آشنا کند. مجموعه فعالیت هایی که در دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی انجام می شود، مستقیما بر فروش شرکت تاثیر دارد و می تواند باعث رونق کسب و کار شما شود. در راستای توسعه کسب و کار و یا خروج از رکود اقتصادی، بهینه است از ابزار های نوین تبلیغاتی در کسب و کار استفاده کنید.

مزایای استفاده از دیجیتال مارکتینگ (کاربرد دیجیتال مارکتینگ در توسعه کسب و کار)

  • دیجیتال مارکتینگ ارزان است
  • بازاریابی اینترنتی سریع است
  • دیجیتال مارکتینگ محدودیت زمانی و مکانی ندارد
  • بازاریابی اینترنتی فراگیر است
  • دیجیتال مارکتینگ ساده است (در صورتی که تخصص بازاریابی اینترنتی را داشته باشید)

از این مزیت ها می توانید در توسعه کسب و کار و بازار سازی (یافتن بازار مصرفی جدید) و تحول شرکت (ارتقا بخش روابط عمومی و تبلیغات) ایجاد خلاقیت و نوآوری (خلاقیت و پویایی در تبلیغات) استفاده کنید و به نسبت، مسیر رشد و توسعه شرکت خود را تدوین کنید. دوره های دیجیتال مارکتینگ در مجتمع فنی تهران – میرداماد با دو رویکرد ویژه مدیران و ویژه کارشناسان دیجیتال مارکتینگ و یا بازاریابی اینترنتی و یا اینترنت مارکتینگ برگزار می شود.

دوره های فریلنسر با گرایش دیجیتال مارکتینگ (FreeLancer Digital Marketing) و دوره های مدیریت دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing Management) و یا دوره های تخصصی بازاریابی در شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing) و یا دوره های مدیریت کسب و کار با گرایش دیجیتال مارکتینگ (MBA – Digital Marketing) تمامی نیاز های مخاطبان و کسب و کار ها را برطرف می کنند.

رضا شریفی ۲-بهمن-۱۴۰۲