گام های اساسی برای موفقیت در مذاکرات تجاری

گام های اساسی برای موفقیت در مذاکرات تجاری

گام های اساسی برای موفقیت در مذاکرات تجاری: مذاکرات تجاری یکی از مهم ترین بخش های زندگی روزمره محسوب می شود و به افراد در دستیابی به اهدافشان کمک خواهد کرد. این اهداف ممکن است در نهایت منجر به موفقیت یک فرد شود و یا در موفقیت گروهی از افراد، شرکت ها، سازمان ها و … موثر باشد.

با توجه به اهمیت مذاکرات تجاری میتوان گفت که آشنایی با اصول و فنون آن برای تمامی افراد امری مهم و ضروری می باشد. چرا که تقریبا تمامی افراد در طول زندگی خود به نوعی مشغول مذاکره هستند. اما یادگیری اصولی انجام مذاکرات تجاری به خصوص برای صاحبان کسب و کارهای مختلف دارای اهمیت می باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با مذاکرات تجاری آشنا کنیم. اما برای یادگیری اصولی این کار باید در دوره های آموزشی شرکت کنید و مهارت های مورد نیاز را به دست آمورید.

مذاکره تجاری به چه معناست؟

ابتدا بهتر است با مفهوم مذاکرات تجاری آشنا شوید.  به طور کل باید بدانید که برای مذاکرات تجاری نمیتوان تعریف دقیقی را بیان کرد اما به طور کل به هر گونه مذاکره ای که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم دارای تبعات مالی یا غیر مالی است، مذاکره تجاری میگویند. از انواع مذاکرات تجاری میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 

گام های اساسی برای موفقیت در مذاکرات تجاری
گام های اساسی برای موفقیت در مذاکرات تجاری

انواع مذاکرات تجاری

  • مذاکرات تجاری بین دو یا چند شرکت بین المللی و خارجی
  • مذاکره تجاری بین بدهکار و بستانکار
  • مذاکره بین خریدار و فروشنده
  • مذاکره تجاری بین دو تاجر
  • مذاکره تجاری بین دو شرکت یا سازمان تجاری
  • مذاکره برای عقد قرارداد های تجاری میان شرکت ها یا سازمان ها

اصول موفقیت در انجام مذاکرات تجاری!

برای اینکه بتوان در یک مذاکره تجاری به موفقیت رسید باید با تکنیک ها و اصول آن آشنا باشید. که  این امر نیازمند شرکت در دوره های آموزشی  می باشد. در ادامه شما را با چند اصل مهم در مذاکرات تجاری آشنا میکنیم:

  • پیش از وارد شدن به مذاکرات تجاری باید برای صفر تا صد مذاکره خود برنامه ریزی داشته باشید.
  • کلیه مباحث و موضوعاتی که قصد دارید در روند مذاکره به آن بپردازید را یادداشت کنید تا بر آن ها مسلط باشید و از قلم نیندازید.
  • حتما به زبانی که قصد انجام مذاکره با آن را دارید مسلط شوید و در غیر اینصورت از یک مترجم کمک بگیرید.
  • برای اینکه موضوعات اصلی مذاکره را فراموش نکنید حتما موضوعات و عنوان های اصلی آن را به صورت تیتر وار یادداشت کنید.
  • ممکن است در روند انجام مذاکرات تجاری اتفاقات غیر منتظره ای رخ دهد از این رو شما باید تمامی اتفاقات احتمالی را تخمین بزنید و آمادگی مواجه با آن را داشته باشید.
  • سعی کنید برای انجام هرچه بهتر مذاکرات قدرت و مهارت چانه زنی خود را افزایش دهید.
  • از دیگر نکاتی که بهتر است قبل از انجام مذاکرات یادداشت کنید عبارت است از منافع، انتظارات، خواسته ها و نیازهایتان. یادداشت کردن این موارد کمک میکند تا آن ها را فراموش نکنید.
  • در طول انجام فرآیند مذاکره سعی کنید تا سریع تسلیم طرف مقابل نشوید.
  • بهتر است پیشنهادات خود را ابتدا در ذهنتان طراحی و بررسی کنید و بعد از آن به تبادل پیشنهادات تجاری به طرف مقابل بپردازید. همچنین خود را برای پذیرش یا عدم پذیرش پیشنهادتان توسط طرف مقابل آماده کنید.
  • برای اجرای توافق نهایی حتما برنامه ریزی کنید.

۱۰ نکته برای انجام موفقیت آمیز مذاکرات!

  1. باید بدانید که افراد ناموفق در مذاکره کسانی هستند که دائما در حال صحبت کردن هستند اما برای داشتن یک مذاکره موفیت آمیز باید ابتدا به حریف گوش دهید تا به این طریق با هدف های کلیدی و محدودیت های آن ها آشنا شوید و طبق آن عمل کنید و به صحبت بپردازید.
  2. پیش از انجام مذاکره ابتدا از روش های مختلف به طور کامل با تجارت حریف آشنا باشید و سایر معامله ها، قیمت ها، پیشنهادات و … را بررسی کنید. به طور کل برای داشتن یک مذاکره موفقیت آمیز باید پیش از شروع جلسه آمادگی کامل داشته باشید.
  3. سعی کنید مذاکرات خود را به صورت کاملا مودبانه و رسمی حفظ کنید. در واقع توصیه میشود این مورد را یکی از اهداف اصلی مذاکرات در نظر بگیرد چرا که طبیعتا بعد از این مذاکرات شما با حریف به همکاری میپردازید و اینکار کمک میکند تا انتها روند انجام همکاری شما به خوبی پیش برود.
  4. سعی کنید در طول مکالمه این موضوعات را متوجه شوید: اینکه برگ برنده مذاکره در دست چه کسی است، انتخاب نهایی حریف شما چه چیزی است؟ و …. اینکار کمک میکند تا برگ برنده در دست شما باشد.
  5. یکی از نکاتی که به موفقیت شما در مذاکرات تجاری کمک میکند این است که شما یا یک وکیل قرار داد پیشنهادی را آماده کند. در واقع اینکار کمک میکند تا ساختار معامله و نقاط کلیدی مرتبط با آن به طور واضحی مشخص باشد.
۱۰ نکته برای انجام موفقیت آمیز مذاکرات!
  1. در هر زمان از روند انجام مذاکرات آمادگی ترک جلسه و مذاکره را داشته باشید. در واقع توصیه میشود هر وقت که احساس کردید اوضاع بر وفق مراد شما نیست جلسه را ترک کنید.
  2. برای انجام مذاکرات تجاری با چگونگی استفاده از تکینک های تحدید و تحمیل آشنا باشید و در موراد مورد نیاز از آن ها استفاده کنید.
  3. بهتر است در روند انجام مذاکره همواره دید مثبتی داشته باشید و به نتیجه حاصل از آن خوشبین باشید.
  4. سعی کنید پیش از انجام مذاکره یک برگه هدف درست کنید و کلیه شرایط کلیدی مذاکره را یادداشت کنید. اینکار کمک میکند تا آنالیز بهتری داشته باشید و با دید بازتری به معاملات خود بیندیشید.
  5. اگر معاله ای که قصد انجام آن را دارید بسیار بزرگ و پیچیده است حتما از یک مشاور یا وکیل کمک بگیرد و طراحی قرار داد را به او بسپارید.
گام های اساسی برای موفقیت در مذاکرات تجاری
گام های اساسی برای موفقیت در مذاکرات تجاری

دوره آموزشی اصول و فنون مذاکرات تجاری در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد

در این مقاله سعی کردیم شما را با اهمیت دانستن اصول مذاکرات تجاری آشنا کنیم. همانطور که بیان شد همه ما به طور روزانه و در موقعیت های مختلف در حال مذاکره هستیم . از این رو آشنایی با اصول آن از اهمیت بالایی برخوردار است. اما مانند هر تکنیک دیگری مسلط شدن بر این امر نیز نیازمند داشتن تخصص و مهارت هایی است که با شرکت در دوره های آموزشی میتوان به آن دست پیدا کرد.

یکی از بهترین مراکزی که به آموزش صفر تا صد اصول و فنون مذاکرات تجاری پرداخته است مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد است که با اساتید مجرب و در فضایی حرفه ای صفر تا صد این اصول را به شما آموزش میدهد و شما را در روند دستیابی به یک مذاکره موفقیت آمیز کمک میکند. مهارت هایی که با شرکت در این دوره ها به دست می آورید عبارت است از:

مهارت های اکتسابی پس از پایان دوره

  • شناخت انواع مذاکرات و فرایند های انجام مذاکرات موفق: برنامه ریزی، انجام، ارزیابی، به پایان رساندن…
  • توانمندی های فردی در زمینه مذاکرات: شخصیت شناسی، رفتار شناسی…
  • مهارت های انجام مذاکره در فروش و تجارت
  • اخلاق در مذاکرات

دوره مرتبط با اصول و فنون مذاکرات تجاری در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد

دوره اصول و فنون مذاکرات تجاری

معرفی مدارک پایان دوره

مدرک مجتمع فنی تهران قابل ترجمه رسمی مورد تایید قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می باشد. این مدرک مورد تایید سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی و به عنوان یک Skill Certificate می تواند به عنوان معرفی مهارت های شما و همچنین جز رزومه کاری و مهارتی دانشپذیر قرار گیرد. همچنین دانشپذیران می توانند بنا به درخواست، مدارک بین المللی از مؤسسات معتبر خارجی اخذ نمایند.

maryam bagheri ۱۲-اسفند-۱۴۰۲