یادگیری فروشندگی طلا و جواهر

یادگیری فروشندگی طلا و جواهر

یادگیری فروشندگی طلا و جواهر: صنف طلا و جواهر از جمله مشاغل پر درآمد و در عین حال پر رمز و رازی است که در صورت عدم آگاهی و دانش کافی نسبت به این شغل، احتمال شکست در کسب و کار وجود دارد. به طور کلی مشاغل و زیر مجموعه های متعددی در صنف طلا و جواهر وجود دارد که ​​​​​فروشندگی طلا و جواهر یکی از رشته های محبوب آن می باشد.

حال سوالاتی که ممکن است ذهن شما را درگیر کند، این است که فروشنده طلا و جواهر کیست؟ انواع فروشندگی کدام است؟ در هنگام فروشندگی طلا و جواهر به چه نکاتی باید توجه کرد؟ بازار کار فروشندگی طلا و جواهر چگونه است؟ آیا یادگیری فروشندگی طلا و جواهر آسان است؟ و … در ادامه  این مقاله قصد داریم شما را با پاسخ این سوالات آشنا کرده و مطالبی را در این زمینه بیان کنیم.

یادگیری فروشندگی طلا و جواهر
یادگیری فروشندگی طلا و جواهر

فروشنده طلا و جواهر کیست؟

در پاسخ به این سوال لازم است بدانید که فروشنده طلا و جواهر شخصی است که با استفاده از دانش و مهارت های خود، فلزات و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و ابزارآلات مورد نیاز طلا فروشی را بشناسد و از عهده محاسبات کلی معاملاتی طبق استاندارد های داخلی و خارجی برآید. به طور کلی فروشندگی طلا و جواهر را می توان به سه دسته تقسیم بندی کرد. 

 فروشندگی بنکداری
  • در این نوع فروشندگی، فروشنده کار های تولیدی کارخانه ها را در وزن بالا به صورت عمده خریداری کرده و سپس آن ها را به صورت عمده در اختیار مشتریان قرار می دهد. 
کیفی
  • این نوع فروشنده ها کار فروشندگان بنکدار را به صورت سیار انجام می دهند. در واقع آن ها کار را در مغازه ها ارائه می هند. (یادگیری فروشندگی طلا و جواهر)
فروشندگی جزء
  • در این نوع شاخه، فروشندگان طلا های خریداری شده از فروشندگان بنکدار و یا کیفی را به صورت جزئی می فروشند.

​​​​​​​آشنایی با بازار کار فروشندگی طلا و جواهر و موقعیت های شغلی آن 

همان طور که می دانید، طلا یکی از گران بها ترین فلز شناخته شده است که محبوبیت بالایی در جهان دارد. به طور کلی میل و علاقه افراد جامعه به خرید و فروش طلا روز به روز در حال گسترش است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که بازار کار صنف طلا و جواهر پررونق است و در صورت کسب دانش و مهارت های تخصصی در این زمینه، می توان به راحتی وارد بازار کار دلخواه خود شد. همچنین لازم است بدانید که در این صنف شغل های متنوعی از جمله فروشندگی طلا و جواهر، ساخت طلا و جواهر، مخراج کاری و … وجود دارد. اما در این میان از موقعیت های شغلی فروشندگی طلا و جواهر می توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • مدیر طلا و جواهر فروشی ها
  • معامله گر سکه ها
  • فروشندگی کل یا جزء طلا و جواهر فروشی
  • خرید و فروش طلا و جواهر در سطح بین المللی
  • کارشناسی سکه های بانکی و غیر بانکی

نکات مهمی که در فروشندگی طلا و جواهر باید به آن توجه کرد؟

  • یک فروشنده طلا و جواهر باید بداند که خرید و فروش طلا بدون فاکتور امکان پذیر نیست. و فاکتور یک اصل مهم در انجام معاملات است. 
  • یک فروشنده طلا باید برای شناخت طلا، از تیز آب های ۱۴، ۱۸، ۱۷ استفاده کند تا به صورت حدودی عیار آن را تخمین بزند. لازم است بدانید که هنگام استفاده از تیز آب، از ریختن تیزر آب بر روی دستتان خودداری کنید.
  • یک فروشنده طلا و جواهر باید بداند که در طلا هیچ گونه سنگ قیمتی به کار نرفته ولی در جوهرات سنگ های گران بها وجود دارد. 
  • یک فروشنده باید بداند که برای استفاده دقیق از ترازوی دیجیتال، لازم است آن را در محفظه بسته قرار دهد. 
  • یک فروشند طلا و جواهر باید هنگام خرید طلا های تو خالی، ابتدا آن را خورد کرده و سپس وزن کند. چرا که احتمال وجود مواد شوینده، گرد و خاک و هر شیء دیگر وجود دارد. (یادگیری فروشندگی طلا و جواهر)
  • از دیگر نکات مهم در فروشندگی طلا و جواهر، توجه به محیط می باشد. سعی کنید مغازه خود را به محیطی دلپذیر برای مشتریان تبدیل کنید.
  • یک فروشنده طلا و جواهر باید بتواند از فرصت های بازاریابی به نحو احسنت استفاده کند. 
نکات مهم در فروشندگی طلا و جواهر
  • در صورتی که قصد براق کردن طلا را دارید، از پولیش طلا استفاده کرده و سپس آن را با دستمال تمیز پاک کنید. 
  • یک فروشنده طلا و جواهر باید بداند که نگین هایی مانند عقیق، فیروزه و … که ارزش زیادی در برابر طلا ندارند، در هنگام خرید، لازم است که وزن آن ها به طور حدسی از وزن کل کم شود.
  • از دیگر مهارت هایی که یک فروشنده طلا و جواهر باید از آن برخوردار باشد، توانایی تشخیص پلاتین و طلای سفید از همدیگر می باشد. که بهترین روش آن، روش حرارت دادن است. چرا که پلاتین در مقابل حرارت سیاه نمی شود اما طلای سفید در مقابل حرارت سیاه می شود.
  • یک فروشنده طلا و جواهر باید در هنگام معامله دقت کند که بعضی از مشتریان کارهای آبکاری شده تحویل می دهند. برای اطمینان کافی است قسمتی از آن را سوهان زده و سپس تیزآب به آن اضافه کرد.
  • و ….
یادگیری فروشندگی طلا و جواهر
یادگیری فروشندگی طلا و جواهر

یادگیری فروشندگی طلا و جواهر در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد

مطمئناً یادگیری دانش و مهارت های مربوط به یک شغل، گام اول برای ورود به بازار کار آن می باشد. در این میان کار در صنف طلا و جواهر نیز از این قاعده مستثنی نیست. همان طور که گفته شد، رشته های متنوعی از جمله طلاسازی، فروشندگی، مخراج کاری، طراحی طلا و جواهر و … وجود دارد، که هر کدام از آن ها نیازمند دانش و مهارت های مختص خود می باشد. بنابراین به شما توصیه می کنیم در صورتی که قصد وارد شدن به حرفه طلا و جواهر را دارید و یا در این حوزه فعالیت می کنید، می توانید در کلاس های پکیج آموزشی طلا و جواهر در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد شرکت کرده و دانش و مهارت مد نظر را کسب کنید. 

دوره های مرتبط به گوهرشناسی و طلا و جواهر در مجتمع فنی تهران (میرداماد)

معرفی مدارک پایان دوره

مدرک یادگیری فروشندگی طلا و جواهر مجتمع فنی تهران قابل ترجمه رسمی مورد تایید قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می باشد. این مدرک مورد تایید سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی و به عنوان یک Skill Certificate می تواند. به عنوان معرفی مهارت های شما و همچنین جز رزومه کاری و مهارتی دانشپذیر قرار گیرد. همچنین دانش پذیران می توانند بنا به درخواست، مدارک بین المللی از مؤسسات معتبر خارجی اخذ نمایند.

رضا شریفی ۱۴-بهمن-۱۴۰۲