تنظیمات وایت بالانس در دوربین
کلاس های عملی و کاربردی
با حضور اساتید مجرب
آموزش 0 تا 100 عکاسی
با اعطای مدرک بین المللی
در جستجوی خاکستری
وایت بالانس در یک عکس متفاوت است و می تواند بی اهمیت یا مهم باشد، البته بستگی به موضوع و نیاز شما دارد. تشخیص این امر اولین قدم است. برای زمانی که وایت بالانس اهمیت دارد، دست کم دو روش برای تضمین تنظیم دقیق و درست آن وجود دارد.
یکی استفاده از یک موضوع رنگی و درست درآوردن آن. و دیگری تنظیم دستی وایت بالانس است. اما برای زمانی که وایت بالانس بسیار مهم است، ولی شما برای عکاسی عجله دارید، یک راه حل ساده وجود دارد که- بخشی از صحنه را که دارای رنگ خاکستری خنثی است به ذهنتان بسپارید. سپس هر کار دیگری را که می خواهید انجام دهید، دست کم با این روش برای مرحلۀ پردازش عکس یک سطح مبنا دارید.
این روش را چنان چه با فرمت RAM عکاسی کنید، نتایج درخشانی به بار می آورد زیرا می توانید در مرحلۀ پردازش دگرگونی های مختلفی را در رنگ بیابید. این روش یا فرمول در مورد عکس هایی که با فرمت های TIFF و JPEG عکاسی شده نیز کارساز است، زیرا تمام نرم افزارهای ویرایش عکس از فتوشاپ تا ساده ترین آن ها دارای یک قطره چکان و نمونه گیر هستند که می توانند رنگ های اضافی منطقه ای از عکس را انتخاب کنند و بدل به یک خاکستری خنثی کنند.
البته لزوملاً همۀ صحنه ها دارای یک نقطه یا مطقۀ خاکستری نیستند (مثلاً یک صحنۀ غروب خورشید) و این ابداً مشکلی نیست زیرا این نوع رنگ و لعاب حتی جذاب هم هست و نیز لازم به ذکر است که باید مراقب اصلاح رنگ بیش از حد پاره ای از عکس باشید. زیرا جذابیت آن ها زائل می شود، مثل عکس هایی که در شب و داخل منزل گرفته اید و قاعدتاً اگر با نور محیط عکاسی شده باشد، رنگ گرم و جذابی دارند و یا منظره ای زیبا که با پرتو اندک خورشید روشن شده باشد.
به طور کلی به یاد داشته باشید که همیشه اصلاح دقیق رنگ نتیجۀ جذابی را مُهیا نمی سازد. اما به طور متوسط در صحنه های عکاسی بخش هایی با قابلیت خاکستری خنثی وجود دارد مانند بتون، فولاد، آلومینیوم، تایرهای اتومبیل، آسفالت، ابرهای متراکم خاکستری و سایه ها روی یک سطح سفید(از تاخوردگی یک پیراهن سفید و سایه روی دیوار سفید هم می توان استفاده کرد، البته خطر انتخاب بازتاب های رنگی هم وجود دارد). اگر عکس شما یکی از این موارد را دارد، که خب؛ وگرنه به خاطر داشته باشد، که به دنبال سطح تقریباً خنثی باشید.
مجتمع فنی تهران برگزار کنندۀ دوره عکاسی، کلاس عکاسی پیشرفته در رشته عکاسی، عکاسی دیجیتال، عکاسی هنری، عکاسی صنعتی، دوره عکاسی پیشرفته با امکان ارائه مدرک عکاسی، می باشد.
| ثبت نام دوره جامع عکاسی دیجیتال و پرتره
دپارتمان آموزش عکاسی
برگزار کننده دوره های آموزشی عکاسی توسط برترین اساتید این حوزه
وایت بالانس در دوربین
وایت بالانس در دوربین به آسانی قابل انتخاب و تنظیم است زیرا تمام اطلاعات رنگ از فیلتر جلوی سنسور می آید، نه خود سنسور. سنسور تنها مقدار نور را اندازه می گیرد. سپس ردیف Bayer یک صفحه شطرنج از رنگ ها قرمز، سبز و آبی است که اطلاعات رنگ را اضافه می کند، و چون این کار پیکسل به پیکسل انجام می شود، تبدیل اطلاعات رنگ به راحتی با پردازشگر داخلی دوربین دیجیتال انجام میگردد. برای راحتی کاربران، دوربین ها مجموعه ای از تنظیمات وایت بالانس رایج را ارائه می دهند، که به طور معمول عبارت اند از؛
– Sunlight: آفتاب 5600-5400 کلوین (نور روز Daylight هم گفته می شود).
– Cloudy: ابری (کمی آبی تر از آفتاب است، بنابر این دوربین، خود را نسبت به آن اصلاح می کند)
– Shade: سایه (مقصود سایه هایی باز زیر آسمان آبی است بنابر این به مقدار قابل ملاحظه ای آبی تر از نور خورشید است).
– Incandescent: نورهای تنگستن 3200 درجۀ کلوین (طبیعتاً به رنگ گرم یعنی رنگ نارنجی).
– Fluorescent: فلورسنت یا مهتاب درجه حرارت های متفوت دارند و طیف رنگی آن ها گسسته است و اغلب باعث ایجاد رنگ سبزآبی در تصویر می شوند.
– اتوماتیک یا AWB در این حالت دوربین به شکل خودکار خود را نسبت به نورهای مختلف تطبیق می دهد، اما هرگز اصلاح دقیقی صورت نمی گیرد و بیشتر در هنگامۀ مخلوط بودن منابع نوری با درجه حرارت های رنگی متفاوت بهترین نتیجه را می دهد.
از آنجا که هیچ یک از این موارد قطعی نیستند، بیشتر دوربین ها امکان وایت بالانس دستی را نیز برای شما فراهم می کنند.