چگونه سنسور دوربین خود را تمیز کنید؟

نحوه تمیز کردن سنسور دوربین - مجتمع فنی تهران

دپارتمان آموزش عکاسی برگزار کننده دوره های آموزشی عکاسی توسط برترین اساتید این حوزه

| ۲۸۱۶ ۲۲۲۲ – ۰۲۱

دوره عکاسی

کلاس های آموزش عکاسی عملی و کاربردی

کلاس های عملی و کاربردی

بهترین اساتید عکاسی ایران

با حضور اساتید مجرب

آموزش 0 تا 100 عکاسی در مجتمع فنی تهران

آموزش ۰ تا ۱۰۰ عکاسی

دوره عکاسی با مدرک بین المللی

با اعطای مدرک بین المللی

 

تمیز کردن سنسور دوربین

چگونه سنسور دوربین خود را تمیز کنید؟ البته این کار به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود، زیرا خطر ایجاد خراش روی سطح فیلتر مادون قرمز توسط افراد غیر متخصص وجود دارد. البته این کار نه چندان عاقلانه برای زمانی بود که تولید کنندگان دوربین، سنسور ها را بدون هزینه تمیز می کردند. اما امروزه، به هر ترتیب، هزینه های تمیز کردن سنسور بسیار بالا، وبسته های تمیز کننده در بازار با قیمت مناسب موجود هست بنابر این کم و بیش تمیز کردن سنسور دوربینتان ضروری به نظر می آید. اگر شما فردی دقیق و مطمئن هستید، می توانید به سرعت در مقابل هجوم گرد و غبار از دوربین خود مراقبت کنید اما در هر صورت، توجه کنید که تولید کنندگان دوربین هنوز هم مخالف انجام هرگونه تمیزی سنسور توسط خود عکاس یا افراد غیر متخصص هستند، اما این به منظور حفظ منافع خودشان است. وجه متمایز در تمیز کردن سنسور، میان لمس کردن و لمس نکردن سطح سنسور است.
مجتمع فنی تهران برگزار کنندۀ دوره عکاسی، کلاس عکاسی پیشرفته در رشته عکاسی، عکاسی دیجیتال، عکاسی هنری، عکاسی صنعتی، دوره عکاسی پیشرفته با امکان ارائه مدرک عکاسی، می باشد.

| ثبت نام دوره جامع عکاسی دیجیتال و پرتره

ویژگی های یک کلاس و دوره خوب عکاسی
بهترین اساتید عکاسی در مجتمع فنی تهران

چگونه سنسور دوربین خود را تمیز کنید؟

ساده ترین کار استفاده از «فوتک» است که به صورت مستقیم هوار را از راه سر لوله له رو سنسور می دمد. همان طور که گفته شده هرگز نباید سر لولۀ فوتک له سطح سنسور برخورد کند، در غیر این صورت مشکل دیگری پیش نمی آید. اما به هرحال، دمیدن هوا درون دوربین تنها باعث جابه جاشدن گرد وغبار به جای از بین رفتن آن می شود؛ و زمانی که فکر می کنید که گرد و غبار خارج شده، هنوز در محفظۀ دوربین باقی مانده و دوباره روی سنسور قرار می گیرد.

بنابراین از دستورالعمل های تولید کننده دوربین پیروی کنید، به ویژه برای نوردهی سنسور، که شامل غفل کردن آینه و شاتر باز وقتی که لنز از بدنه جدا شده است. سپس در مکانی پاکیزه، خشک و بدون هیچ جریان هوا، به آسودگی مستقر شوید به طوری که بدنۀ دوربین به سمت بالا باشد و سنسور به خوبی نوردهی شود. همچنین دوربین درجایی مثل یک میز قرار گرفته تا بهترین دسترسی به سنسور امکان پذیر باشد.

ادامه چگونه سنسور دوربین خود را تمیز کنید؟

یک نور کاملاً مناسب لازم است، گاهی اوقات در انجام کار یک چراغ قوۀ کوچک (چراغ قوه های LED پرنور) هم می توان استفاده کرد، ولی بهتر است که چراغ شما روی یک پایه ثابت باشد. بدین ترتیب دیگر نیاز نیست که با یک دست چراغ قوه را نگه دارید. برای اینکه سنسور را بهتر ببینید، می توانید نور یا دوربین را از یک طرف به طرف دیگر جابه جا کنید تا نور روی سطح قرار بگیرد. از فوتک استفاده کنید، ولی مراقب باشد که گردوغبار کجا می رود. نیازی به گفتن نیست که هرگز روی سنسور فوت نکنید، زیرا آب دهان و بزاق روی سنسور می پرد و مشکل دو چندان می شود.

بعد از انجام کنترل گردوغبار، حتماً لکه ها را پیدا کنید و سپس سنسور را تمیز کنید. به یاد داشته باشد که لنز، تصویر را چپ به راست و بالا به پایین وارونه می کند، همان طور که از دهانۀ دوربین به سنسور و ذرات گرد و غبار نگاه می کنید به خاطر داشته باشید که تصویر نقشه ذرات در هر دو جهت واژگون شده یعنی آنچه در بالای نقشه می بینید در پایین و آنچه در سمت چپ می بینید در سمت راست است و بالعکس.

  • روش دوم:

روش بهتری نیز وجود دارد(البته بدون لمس سطح سنسور) در این روش، کار با یک جاروبرقی کوچک انجام می شود. بعضی از بسته های پاک کنندۀ سنسور این وسیله را دارند، البته هنگام کار با این وسیاه نسبت به فوتک باید دقت بیشتری داشته باشید زیرا اثر مکندگی زیاد نیست بنابراین باید این وسیله بسیار نزدیک به سنسور قرار بگیرد.

گرد و غباری که با این روش ها برطرف نشد باید به صورت دستی از روی سنسور برداشته شود، البته این کار دیگر آخرین راه حل است. به یاد داشته باشید که در برابر وسوسۀ استفاده کردن از قلم موی کوچک مقاومت کنید، زیرا حتی اگر کاملاً هم استریل باشد، باز ذرات بیشتری به سنسور اضافه می شود. بنابراین از یک بستۀ تمیز کنندۀ سنسور استفاده کنید و بر اساس دستورالعمل پیش بروید. این دستورالعمل غالباً به این شکل است که بستۀ پرب استریل و مرطوب را باز کنید و آن را به آرامی در طول سطح شیشه بکشید. آینه را قفل کنید(Lock mirror up for cleaning) برای این کار حتماً باید باتری شارژ باشد، یا در بعضی مدل ها، دوربین را به برق وصل کنید.

| ثبت نام رتوش عکس

رضا شریفی ۲۴-دی-۱۴۰۲