آمیحته بازاریابی Marketing Mix

آمیحته بازاریابی Marketing Mix: بازار نیازهایی دارد که باید به آنها پاسخ مناسب داده شود. یکی از وظایف مدیران بازاریابی تدوین ۴P یا آمیخته بازاریابی است. ۴p شامل چهار پی است؛ شایان ذکر است که آمیخته ی بازاربی یا ۴P یکی از مهمترین استراتژی های هر شرکت یا کسب و کار به شمار می رود. این پی ها به ترتیب عبارتند از :

  • محصول یا product:

کالا یا خدماتی که شرکت به بازار و مشتری ارائه می کند. چه محصولی یا چه طرحی دارید؟ آیا محصولات شما متناسب با نیاز بازار است؟ محصول شما چه بسته بندی دارد ؟ محصول شما چه کیفیتی دارد ؟ این سوالاتی است که یک مدیر بازاریابی باید به آنها پاسخ دهد. واحد طراحی محصول، معمولا محصولی با کیفیت و خوب طراحی می کند اما این محصول دارای ظاهر مناسب، سادگی و قابلیت دسترسی آسان نیست. مشتری به دنبال محصول با کیفیت زیبا و دارای بسته بندی شکیل می گردد. یک مدیر بازاریابی می بایست محصولات را بر مبنای نیاز مشتری، سلیقه، طریقه مصرف و جنس مخاطب به بازار عرضه کند.

  • قیمت PRICE:

در آمیخته ی بازاریابی یا ۴P یکی از آیتم های بسیار مهم و تاثیر گذار، بحث قیمت محصول یا خدمات است. قیمت محصول باید متناسب با بودجه بندی مصرف کننده باشد. یک مدیر بازاریابی میبایست لیست قیمت، لیست تخفیف، زمان پرداخت، طریقه پرداخت و … محصولات را مشخص کند تا بتواند بازاریابی مفیدی داشته باشد.

  • مکان عرضه PLACE:

مدیر بازاریابی می بایست موقعیت جغرافیائی عرضه محصولات را مشخص کند و آن را بر مبنای نوع موفعیت توزیع کند. چه کانالهای توزیعی وجود دارد؟ محل عرضه کجاست؟ آیا دسترسی به کالا یا خدمات کار ساده ای است؟ نقطه ی فروش کجاست و مشتری نهائی یا End User چگونه می تواند محصول یا خدمات را تهیه کند؟ موقعیت مکانی عرضه بسیار مهم است. اگر محصول مصرفی تهیه می کنید باید آن را ساده در اختیار مشتری قرار دهید به طوری که مشتری هر زمانی نیاز داشته باشد بتواند آن را به راحتی تهیه کند. یک مدیر بازاریابی در آمیخته ی بازاریابی بایه به این مبحث مهم اهمیت دهد.

  • ترویج یا PROMOTION:

ترویج بر افزایش فروش تاثیر می گذارد. محصولات و خدمات شما باید دارای ویژگیهای مهمی از قبیل تبلیعات درست و بهینه، خدمات پس از فروش کارا، روابط عمومی فعال و … باشد promotion میتواند به افزایش فروش و مشتری کمک کند که یک مدیر بازاریابی باید د ر آمیخته ی بازاریابی به آن دقت کند.

در آمیخته ی بازاریابی یا ۴P تمام آیتم ها برای ارائه یک محصول مناسب با ویژگیهای کاربردی بسیار با اهمیت است به گونه ای که در دوره های MBA درس بازاریابی یا اصول بازاریابی یکی از مهمترین سرفصل های دوره به شمار می رود. تدوین۴P یکی از وظایف مهم مدیران بازاریابی است و مدیران بازاریابی باید دانش و مهارت تدوین ۴P را داشته باشند.

آمیحته بازاریابی Marketing Mix
آمیحته بازاریابی Marketing Mix

دوره های MBA در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد

دوره های MBA در مجتمع فنی تهران به صورت کاملا مهارتی و کاربردی برگزار می شود. یکی از درسهای مهم این دوره آمیخته ی بازاریابی است. این درس به مدیران این امکان را می دهد تا بتوانند فروش خود را افزایش داده و به توسعه ی محصول و افزایش سهم خود در بازار کمک کنند.

رضا شریفی ۱۶-بهمن-۱۴۰۲