مقالات دپارتمان فنی و مهندسی

مقالات دپارتمان فنی و مهندسی: معرفی و آشنایی با نرم افزار ILLUSTRATOR

ADOBE ILLUSTRATOR یکی از جدیدترین و پرطرفدارترین برنامه های کامپیوتری است که برای طراحی های برداری (VECTOR) مورد استفاده قرار می گیرد. به علت قابلیت های متعددی که این نرم افزار دارد و همچنین مزایای نسبی آن میتواند به مرور زمان جایگزین خوبی برای PHOTOSHOP باشد. برای کار با این نرم افزار فرض اولیه این است که کاربران تسلط کافی به برنامه فتوشاپ(PHOTOSHOP) را دارند با وجود یک سری اشتراکات این دو باهم نهایتا نحوه کار با ILLUSTRATOR میتواند متفاوت از PHOTOSHOP باشد. ILLUSTRATOR نیز مانند PHOTOSHOP یک محیط بسیار گسترده و عظیم دارد که برای طراحی ها به صورت نقطه و خط بسیار کمک قابل توجهی به کاربران خود میکند.

در رابطه با طراحی های گرافیکی برداری (VECTOR) و تفاوت آن با گرافیکی شطرنجی (RASTER) که معمولا در محیط فتوشاپ با این اشکال شطرنجی طراحی انجام میشود میتوان به این نکته اشاره کرد که در طراحی های برداری تحت هیچ شرایطی، هرگونه تغییر در اندازه و فرم طرح ها کیفیت آن طرح را تغییر نمیدهد در صورتیکه اگر به صورت شطرنجی بخواهیم طرحی داشته باشیم و بنا به نیاز اگر سایز و اندازه آن را تغییر بخواهیم بدهیم شکل ما به صورت کاملا مشهودی کیفیت خود را از دست میدهد.(مقالات دپارتمان فنی و مهندسی)

ادامه معرفی و آشنایی با نرم افزار ILLUSTRATOR

پس در نتیجه با کمک این قابلیت کاربران این امکان را دارند که هنر طراحی خود را بدون توجه به اندازه اصلی آن در ILUSTRATOR پیاده کنند و هر زمان که خواستند اندازه طرح خود را از یک بیلبورد بزرگ تا یک نقطه کوچک تغییر دهند که این موضوع برای زمینه کاری میتواند پیامدهای مثبت زیادی داشته باشد. در ILLUSTRATOR وقتی قصد تغییر یا ویرایش یک طرح را دارید گزینه های زیادی برای شما فعال می شود که این مساله برای کاربران تازه میتواند مقداری گیج کننده باشد در صورتیکه این موضوع اطلاعات و قابلیت هایی برای رسیدن به یک نتیجه بهتر را در اختیار آنها قرار میدهد.

-کادر محدود کننده (The Bounding Box)

برای شروع،هر زمان که چیزی را انخاب می کنید کادر محدود کننده آن نیز فعال خواهد شد این کادر به شما این امکان را می دهد که اگر چند طرح مختلف را انتخاب کنید بتوانید هم زمان آنها را حرکت یا تغییر دهید. چنانچه بخواهید این قابلیت به حالت غیر فعال تبدیل شود میتوانید کلید SHIFT-B یا به قسمت View>BOUNDING BOX را به کار ببرید.

-راهنمای هوشمند (Smart Guids)

البته این راهنماهای هوشمند میتواند برای کاربران تازه وارد مقداری گیج کننده باشد امابهتر است که سعی کنند از آن استفاده کنند چون این امکان را به آنها می دهد که طرح های خود را دقیق اندازه بگیرند البته برای غیر فعال کردن این بخش هم کلید U  یا View>Smart Guids به کار میرود.

-لایه ها (Layers)

هنگام تغییر از فتوشاپ(PHOTOSHOP) به Illustrator مهم است که تغییرات مفهومی در جریان کاربری را یادآوری کنیم. علیرغم این واقعیت که این دو برنامه کاربردی دارای ویژگی های بسیاری هستند اما غالبا این ویژگی ها در هریک از این ها کاملا متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد.

لایه ها (LAYERS)  مثال خوبی از این مورد است.می دانید که در فتوشاپ هر طرح در یک لایه قرار می گیرد یعنی هر طرح و شکل توسط لایه ای که در آن قرار دارد تعریف می شود. اگر دو عنصر را در یک لایه قرار بدهیم آنها تبدیل یه یک عنصر شده و در صورتیکه با هم، همپوشانی داشته باشند دیگر نمی توان آنها را از هم جدا کرد و همچنین اعمال تغییر در یک طرح بر کل آن لایه تاثیر میگذارد.

در ILLUSTRATOR لایه ها راه دسترسی به هر طرح جداگانه در صفحه را ندارند آنها به عنوان یک ابزار مناسب سازمان دهی شناخته می شوند.همچنین عناصر در لایه ها دارای زیر سلسله مراتب خود هستند که می توان مستقیما در هر زمانی آنها را ویرایش و مرتب کرد. هر لایه دارای یک فلش کشویی کوچک است که به کاربر این اجازه را میدهد که سلسله مراتب هرعنصر را در آن لایه مشاهد کند.

در سمت راست پالت یک دایره و در کنار آن یک مربع وجود دارد. کلیک کردن بر روی دایره این امکان را می دهد که عناصر را به راحتی انتخاب کنیم. مربع رنگی نشان دهنده رنگ آن لایه است با انتخاب آن به راحتی متوجه خواهید شد که کدام لایه متعلق به عنصر طراحی است.سپس میتوانید آیتم ها را از یک لایه به لایه دیگر حرکت بدهیم.


تایم لاین:

تایم لاین از اولین ابزارهای Project 2010 به بعد بوده که قابلیت های جدید در نسخه Project 2013 بصری نسل جدید به تکامل رسید. این عنصر بالای بعضی نماهای ترکیبی و به عبارت دیگر زیر ریبون نمایش داده می شود. Timeline محوری زمانی است که رویدادها یا فعالیت های مهم پروژه و موقعیت فعلی آن را نمایش میدهد. تایم لاین به طور پیش فرض تهی است و باید فعالیت ها و مایل ستون های مورد نظر خود را علامت بزنید تا در آن نمایش داده شود. تایم لاین راهنمای مفیدی برای درک وضعیت پروژه است.

نماها:

Project نماهای فراوانی دارد که یکی از پر کاربردترین آن ها، نمای گانت(GANTT CHART) است. به همین خاطر نمای پیش فرض نیز نمای گانت است. عنوان نما در نوار خاکستری رنگ عمودی سمت چپ نرم افزار نشان داده می شود. سمت چپ نمای گانت جدول و سمت راست آن نمودار گانت را نشان می دهد.اگر روی نوار سمت چپ پنجره کلیک کنید، منویی باز می شود و رایج ترین نماها را نشان میدهد.

معمولا نماهای کاربردی از همین منو قابل انتخاب هستند، ولی اگر مایل ریبون بروید تا گزینه های بیشتری در View باشید می توانید به زبانه ها دسترسی پیدا کنید در این زبانه دو بخش به نام های Task View و Resource View  وجود دارد که به ترتیب برای نماهای فعالیت ها و نماهای منابع به کار می روند. یکی از اصول ریبون این است که هرچه ابزاری پرکاربردتر باشد، آیکن آن نیز بزرگ تر می باشد.


مقاله مربوط به کنترل پروژه

ریبون

ریبون مفهومی است که جانشین نوار ابزار و منو شده است. نوار ابزارها به نظر برخی از کاربران ساده تر و بهتر هستند، ولی برای نرم افزارهای پیچیده ای که ابزاهای فراوانی دارند چندان مناسب نیستند و به همین خاطر مایکروسافت را به فکر چاره انداخته است. ریبون نواری زبانه ای است. منظور از زبانه، عنوان هایی است که بالای نوار نوشته شده اند و اگر روی آن ها کلیک کنید، محتوای جدیدی در نوار نشان داده می شود. این کار مانند این است که با کلی کردن روی عنوان زبانه، ابزارهای آن را در اختیار گرفته باشید.

مقالات دپارتمان فنی و مهندسی
مقالات دپارتمان فنی و مهندسی

زبانه های اصلی از این قرارند:

  • File: این زبانه بر خلاف سایر زبانه ها تمام صفحه است ، یعنی وقتی روی آن کلیک می کنید تمام فضای صفحه به محتوای این زبانه اختصاص داده می شود.ابزارهای ذخیره سازی ، باز و بسته کردن فایل ها ، چاپ ، به اشتراک گذاری این مفهوم به قابلیت های سازخمانی و یکپارچه مربوط می شود و تنظیم های نرم افزار در این قسمت قرار دارند.
  • Task: ابزارهای کار با فعالیت ها را نشان می دهد.
  • Resource: ابزارهای کار با منابع را ارائه می دهد.
  • Report: ابزارهای گزارش دهی را نشان می دهد.
  • Project: ابزارهای کلی پروژه را ارائه می دهد.
  • View: ابزارهایی که به شیوه نمایش مربوط می شود را ارائه می کند.
  • Format در نماهای مختلف بسته به نوع نما فرق می کند.

آشنایی با پروژه و مفاهیم آن

از پروژه تعاریف بسیاری ارائه شده است.شاید جامع ترین آنها، تعریف موسسه مدیریت پروژه (PMI) باشد که:

پروژه عبارت است از مجموعه اقداماتی برای تحقق یک تعهد و ایجاد یک محصول یا ارائه خدمات مشخص می باشد.

مقالات دپارتمان فنی و مهندسی
مقالات دپارتمان فنی و مهندسی

ویژگی های یک پروژه که معمولا به عنوان تعریف نیز به کار میروند عبارتند از:

  • پروژه یک کار منحصر به فرد،جدید و غیر تکراری است.
  • پروژه برای تحقق یک نتیجه عینی انجام می شود که بعد از اتمام پروژه این نتیجه در قالب یک محصول ،ارائه خدمات یا تعهد،باید به طور مشهود قابل تحویل باشد.
  • موقتی است.یک زمان شروع و پایان دارد و زمان آن نامحدود نیست.
  • برای تحقق این نتیجه باید بتوان پروژه را به بسته های کاری مشخص ،غیر تکراری و گسسته ای تقسیم نمود که هریک از آنها دارای زمان مشخص بوده و روابط و وابستگی خاصی بین آنها حاکم است.
  • هریک از این بسته های کاری یا فعالیت ها نیازمند منابع کاری و مصرفی مختلفی هستند.
  • بودجه آنها محدود و قابل پیش بینی است و باید یک حمایت کننده مالی داشته باشد.

چرا نرم افزارهای مدیریت و کنترل پروژه؟

در دنیای امروز دیگر پروژه های واقعی پیرامون ما به یک نمودار گانتع یا CPM چند فعالیت محدود نمی شوند. امروزه سروکار ما با پروژه های عظیمی است که کوچکترین اشتباه در برنامه ریزی، کنترل، اجرا و مدیریت آنها، شاید زیان های هنگفتی را متوجه یک فرد، سازمان و یا شرکت کند. به نمونه هایی از کوچک ترین پروژه هایی که شاید به کرات عدم اجرای دقیق آنها و یا شکست در رسیدن به اهدافتان را تجربه کرده باشید.

حال بیایید در سطحی بالاتر، پروژه هایی را در نظر بگیرید که شامل صدها و یا حتی چندهزار فعالیت باشند. پروژه هایی همچون برگزاری مسابقات جام جهانی، مسابقات المپیک، پروژه های عظیم خط لوله گاز بین کشورهای مختلف و یا در چند قدمی اطرافمان، پروژه های عظیم و تودرتوی پارس جنوبی، مثال های خوبی برای درک اهمیت استفاده از ابزاری که کمک دست تواناییهای ذهتی بشر برای حل چنین مسائل پیچیده ای می باشد.

آری، اگرچه تصورکردن سخت است اما باید بدانیم که:

فقط در پروژه کلان فازهای ۷،۶،۸ پارس جنوبی به ازای هرروز تاخیر در بهره برداری از پروژه،کشور زیانی معادل میلیون ها دلار متحمل می شود. بنابراین اگر پروژه های بزرگ چندماه زودتر به بهره برداری برسند اثر تعیین کننده ای در اقتصاد کشور خواهند داشت. تاخیر در طرح های انرژی پارس جنوبی باعث شده کشور قطر ۴ برابر ایران از این حوزه مشترک گاز برداشت کند.


نرم افزارهای فنی و مهندسی

متقاعد کردن سرمایه داران برای چگونگی ساخت، همیشه دغدغه طراحان بوده است. در گذشته زمانی که هنوز ساختمان های بلند و لوکس وجود نداشتند که بتوان به عنوان نمونه از آنها یاد کرد گروه های مهندسی و طراحان از بین خود فردی خوش سلیقه انتخاب می کردند تا با دانش معماری و هنر گرافیک نقشه های ترسیمی را به صورت پرسپکتیو ترسیم کند. مشابه نقاشی و گاها حتی رنگ آمیزی هم کنند که به آن راندو گفته میشد. شکل گیری بخش عظیمی از لندن و نیویورک و سیدنی مدیون این گروه مهندسان خوش ذوق بوده است. اما با ورود کامپیوتر و نرم افزارهای گرافیک و مهندسی شغل نوینی ایجاد شده و نام گرافیک سه بعدی که رابط ایده و نقشه های مهندسی و کارگروههای اجرایی میباشد.(مقالات دپارتمان فنی و مهندسی)

ادامه نرم افزارهای فنی و مهندسی

اما از ساخت و اجرا مهم تر این گروه توانسته اند با گرافیک تصویری حرفه ای و نزدیک به واقعیت خود کمک به پیش فروش ساختمان ها کنند. تصاویر ثابت و متحرک و تبلیغاتی سه بعدی از آینده ساختمانی که هنوز وجود ندارد باعث انتقال حس آرامش و اطمینان از خرید و رویت مواد و مصالح نهایی بکار رفته و در نتیجه جذب سرمایه و تشویق سرمایه گذاران میشود که شهرهای مثل دبی، سنگاپور، باکو، آلانیا،نیکوزیا و …. در منطقه ما به خوبی از آن دهه در دهه گذشته استفاده کرده اند. شاید بزرگترین مثال کشور قطر باشد که فقط با نمایش نرم افزاری و سه بعدی استادیوم های نداشته خود میزبان جام جهانی فوتبال و المپیک شده است!

مقالات دپارتمان فنی و مهندسی
مقالات دپارتمان فنی و مهندسی

از این رو کار با نرم افزارهای سه بعدی یک شغل کامل و نوین می باشد که حتی بدون سوابق زیاد کاری و دانش بالای تحصیلی نیز امکان شروع فعالیت برای هنرجویان را مهیا کرده است و در صورت تحصیل مرتبط با آن حرفه و آموزش آکادمیک این شاخه خروجی کاری بهتری نیز خواهند داشت.

معروف ترین نرم افزارهای مهندسی متعلق به شرکت اتودسک هستند که حدود ۷۵ نرم افزار مهم دنیا را در اختیار دارد از جمله: اتوکد،رویت، مایا و تریدیمکس که به دلیل استفاده چند منظوره تریدیمکس در شاخه های شغلی مختلف مثل: معماری، طراحی صنعتی، دکوراسیون داخلی، طراحی سازه های نمایشگاهی، انیمیشن و گرافیک، تولید بازی های رایانه ای و …. آن را به یکی از قوی ترین و مهم ترین نرم افزارهای مدلسازی تبدیل کرده است. خصوصا در رشته معماری و دکوراسیون داخلی که حمایت کاملی در سایت های مختلف این رشته از تریدیمکس میشود.


رویت

حتما تاکنون هنگام نقشه کشیدن هایت احساس کرده ای که چقدر این پروسه ملال آور است
اینکه نقشه بکشی و فاز دو کنی و نما و مقطع و سه بعدی
آن هم یکی پس از دیگری
هر بار هم که تغییری دادی دوباره داستان تکرار می شود آن هم از ابتدا تا انتها
کاش ابزاری داشتم تا همه این سلسه مراتب رو یکباره انجام میداد
این موضوع دیگه آرزو نیست
با رویت وقتی نقشه کشیدی هم زمان فاز دوم نما مقطع و سه بعدی را نیز با دقت فوق العاده داری
عالی نیست
همه را با هم
هر تغییری دادی در همه اعمال شده و هم زمان اصلاح شود
نرم افزار قدرتمند و همه فن حریف که هرچه بخواهی برایت دارد
نقشه فاز دو نما مقطع سه بعدی متره سازه و تاسیسات
همه با هم
در یک کلام
دستیار همه کاره برایه ما


یک تعریف ساده از نرم افزار لومیون (Lumion)

لومیون یعنی تبدیل هرچه در ذهن داری به واقعیت: زنده، پویا، قابل لمس
فقط کافیست ایده معماری خود را در یک نرم افزار سه بعدی ساز که بر آن مسلطیم آماده کرده باشیم همین!!
مکس، اسکچ آپ یا رویت فرقی ندارد
دیگر نیازی به صبر و استقامت ، تمرین فراوان و آزمون و خطاهای چند ساعاته در محیط وی ری نیست.
آغاز یک اتفاق بزرگ در زندگی یک معمار می باشد
فایل خود را وارد محیط لومیون کنید و هرچه میخواهید از متریال ، فرنیچر ، ابزار طبیعت و شهرسازی ، حتی آب و هوا را مطابق میل تنطیم کرده و آن را زنده و مستقیم ببینید(Real Time) و هر آنچه دیدید را با سرعت نور به رندر و انیمیشن تبدیل کنید.


نرم افزار Maya  

نرم افزار قدرتمند سه بعدی است و برای تولید تصاویر انیمیشن و فضاهای  مجازی سه بعدی است و برای تولید تصاویر انیمیشن و فضاهای مجازی در دسترس شما است در این نرم افزار شما می توانید نور پردازی کنید یا یک دوربین داشته باشید. نسخه Unlimited Maya این نسخه با ویژگی های اضافه ای که دارد هیچ محدودیتی نداشته و به شما این امکان را می دهد که همه چیز را در بستر زمان متحرک سازی نمایید.

این نرم افزار برای امور مختلفی استفاده دارد از جمله کاربرد این نرم افزار در ساخت کارتون ها و فیلم می باشد از کارتون های ساخته شده توسط مایا می تون کارتون شرک و داستان اسباب بازی اشاره نمود. دیگر کاربرد مایا در ساخت بازی های کامپیوتری می باشد برنامه نویسان بازی های کامپیوتری به شدت به مایا برای تولید بازی های کامپیوتری اتکا دارند به تازگی نسخه کوچکتر از مایا به بازار عرضه شده است که مخصوص ساخت بازی های کامپیوتری است نام این نرم افزار Maya builder می باشد.

رضا شریفی ۳-بهمن-۱۴۰۲