تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل بنیادی چیست؟ تحلیل بنیادی (Fundamental Analysis)، به بررسی ارزش ذاتی سهام از طریق صورت های مالی می پردازد. تحلیل بنیادی تمامی عوامل اقتصادی، اجتماعی و … که بر سهام تاثیر گذار هستند را مورد ارزیابی و توجه قرار می هد. در واقع در تحلیل بنیادی، سود دهی آینده ی یک شرکت و یا یک صنعت بر اساس عملکرد های مالی اش، تجزیه و تحلیل می شود.

هدف از انجام تحلیل بنیادی چیست؟ (Fundamental Analysis)

هدف نهایی از انجام تحلیل بنیادی این است که قیمت ذاتی و واقعی سهام بدست آید تا سرمایه گذار متوجه شود که قیمت فعلی سهام مورد نظر در بازار، بیشتر از ارزش اصلی خود قیمت گذاری شده است و یا کمتر از ارزش واقعی خود قیمت گذاری شده است. با انجام این تحلیل، سرمایه گذار متوجه حباب های قیمتی موجود در بازار می شود. در واقع سرمایه گذاران در بازار بورس، سهامی که قیمتی پایین تر از ارزش فعلی خود دارند را می خرند و سهامی که قیمتی بالاتر از ارزش ذاتی خود دارند را می فروشند.

آموزش تحلیل بنیادی
آموزش تحلیل بنیادی

عوامل مورد بررسی در تحلیل بنیادی چیست؟ (Fundamental Analysis)

عواملی که برای ارزیابی یک سهام و تحلیل بنیادی آن انجام می گیرد، به دو دسته ی عوامل کیفی و عوامل کمی تقسیم می شوند.

  • عوامل کمی: عواملی هستند که قابل اندازه گیری می باشند و به صورت عدد نمایان می شوند. این عوامل جزییات بیستری از تحلیل را در بر می گیرند. عوامل کمی عبارتند از: سود سالیانه، میزان دارایی، بدهی ها و …
  • عوامل کیفی: این عوامل، غیر قابل اندازه گیری هستند و بیشتر به میزان کیفیت می پردازد. این عوامل شامل: کیفیت نحوه مدیریت مدیران اجرایی، مجوز ها و گواهینامه ‌ها، رویکرد آینده ی بازار نسبت به آن شرکت و … می شوند.

عوامل کمی

  • ترازنامه ی شرکت

ترازنامه بیان گر دارایی ها، بدهی ها و سهام شرکت در یک نقطه خاص از زمان است. معادله ای که ترازنامه به کار گرفته می شود، این گونه است:

دارایی = بدهی + سهام سهام داران

دارایی ها منابعی را نشان می دهند که شرکت بر روی آن ها مدیریت و کنترل دارد. این دارایی ها شامل: وجه نقد در حساب های بانکی، ماشین آلات، ساختمان و … می شود. طرف دیگر معادله بیانگر، ارزش کل وضعیت مالی شرکت است که شامل بدهی های شرکت و میزان مالکیت سهام داران شرکت است. حقوق صاحبان سهام نشان دهنده ی ارزش کل پولی است که صاحبان مشاغل در آن مشارکت کرده اند.

  • صورت حساب درآمد

صورت حساب درآمد، اطلاعات مربوط به درآمد ها، هزینه ها و سود عاید از عملکرد شرکت را در بازه ی زمانی خاصی نشان می دهد.

  • صورت حساب جریان وجوه نقد (گردش پول)

صورت حساب جریان وجوه نقد، در واقع گزارشی است که ورود و خروج وجوه نقدی شرکت را در بازه ی زمانی معینی، مشخص می کند. این صورت حساب برای بررسی عملکرد شرکت، یک فاکتور بسیار مهم به شمار می آید زیرا مداخله و دست کاری در وضعیت نقدی یک شرکت، کار دشواری است.

آموزش تحلیل بنیادی
آموزش تحلیل بنیادی

هدف از بررسی عوامل کمی در تحلیل بنیادی چیست؟

هدف از بررسی عوامل کمی، این است که بتوانیم تشخیص دهیم آیا شرکت سود ده است یا زیان ده؟ باید بدانیم که آیا شرکت حرکتی رو به جلو دارد؟ در واقع یک شرکت سالم، باید بتواند بدهی های خود را پرداخت کند و سود خود را به خوبی مدیریت کند.

عوامل کیفی

مدل تجاری (کسب و کار)

نوع کسب و کار شرکت و زمینه ی فعالیتی آن، باید کاملا مشخص باشد. درآمد اصلی شرکت باید از طریق نوع اصلی کسب و کار به دست آید. در واقع یعنی الگوی تجاری شرکت باید مبتنی بر نوع کسب و کار باشد.

مزیت رقابتی

موفقیت طولانی مدت یک شرکت به توانایی شرکت در ماندگاری است. در واقع شرکت باید بتواند مزیت رقابتی را ایجاد کند و از آن نگه داری کند. شرکت باید استراتژی هایی داشته باشد تا بتواند در شرایط مختلف در بازار به موفقیت برسد. اگر شرکتی بتواند به یک مزیت رقابتی دست یابد، سهام آن شرکت به سود دهی بسیار خوبی می رسد.

مدیریت

بنابر عقیده ی بسیاری از سرمایه گذاران، مدیریت مهم ترین فاکتور برای سرمایه گذاری در یک شرکت است. اگر مدیریت شرکت توانایی پیاده سازی مدل های تجاری را نداشته باشد، شرکت به اهداف مورد نظر خود نمی رسد. برای بررسی این فاکتور می توان به وب سایت شرکت مراجعه کرد و رزومه اعضای هیئت مدیره را مورد بررسی قرار داد.

خط مشی شرکت

خط مشی شرکت، سیاست و راهبرد های موجود درون سازمانی را نشان می دهد که روابط بین مدیران و ذی نفعان را مشخص می کند. این سیاست و راهبرد ها باید، در آیین نامه ی شرکت به صورت شفاف وجود داشته باشند. در این مورد، بررسی رابطه بین مدیریت و صاحبان سهام، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دوره تحلیل بنیادی
دوره تحلیل بنیادی

منابع اطلاعاتی برای تحلیل بنیادی چیست؟

در تحلیل بنیادی، اطلاعات مانند مواد خامی هستند که باید تجزیه و تحلیل شوند تا یک خروجی مطمئن و کارآمد از آن به دست آید. مورد دیگری که در تحلیل بنیادی مهم است، زمان بدست آوردن اطلاعات است. اگر اطلاعات در زمان مناسب خود دریافت نشوند، ارزش خود را از دست می دهند. با توجه به نقش مهم اطلاعات، منابع اطلاعاتی نیز از اهمیت بالایی برخوردارند. منابع اطلاعاتی عبارتند از:

  • اطلاعات درونی شرکت مانند گزارش های مالی
  • اطلاعات بیرونی مانند وضعیت صنعت، وضعیت اقتصادی و …

گزارش های مالی

گزارش های مالی شرکت ها در سایت کدال منتشر می شود. این گزارش ها شامل گزارشات صورت های مالی دوره ای، گزارش هیئت مدیره، دعوت به مجامع و … می باشند. گزارش های مالی ارائه شده در سایت کدال، یک ابزار مهم برای انجام تحلیل بنیادی است. با استفاده از این گزارشات می توان به وضعیت مالی شرکت پی برد و آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

سایت ها و کانال های خبری

تمامی خبر های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … در سر تا سر دنیا، از طریق کانال ها و سایت های خبری منتشر می شوند. برای انجام تحلیل بنیادی نیز، نیاز است تا این گونه اخبار را از کانال های معتبر دریافت کرد. نوسانات قیمتی فلزان گران بها، ارز های رایج و … از عواملی هستند که بر روی تحلیل بنیادی تاثیر گذارند.

آموزش تحلیل بنیادی (Fundamental Analysis)

تحلیل بنیادی، شامل موارد و مباحث پیچیده ای است که برای یاد گرفتن آن ها، می بایست در دوره ی آموزش تحلیل بنیادی شرکت کرد. یادگیری تحلیل بنیادی از طریق کتاب و فیلم های آموزشی، کمک چندانی به شما در معاملات نخواهد کرد. برای به کارگیری تحلیل بنیادی در سرمایه گذاری، باید صفر تا صد مباحث تحلیل بنیادی را به صورت گام به گام آموزش دید.

رضا شریفی ۲۳-دی-۱۴۰۲