اجزا، لنز و بدنه دوربین عکاسی

اجزا، لنز و بدنه دوربین عکاسی: شناخت اجزا و بدنه ی دوربین عکاسی، برای یاد گیری عکاسی بسیار مهم و ضروری است. در واقع آموزش در عکاسی، از همین مبحث شروع می شود. خواندن مقالات آموزش عکاسی، با گذراندن دوره های عکاسی و شرکت در کلاس های آموزشی، تکمیل می شود. اجزای تمام دوربین های جدید عکاسی، تقریبا یکسان است اما ممکن است تفاوت هایی در دوربین های مختلف وجود داشته باشد.

اجزا، لنز و بدنه دوربین عکاسی

اجزای اصلی دوربین عکاسی دو قسمت است:

  1. لنز (Lens)
  2. بدنه ی دوربین (Body)

در واقع لنز، تصویر را تشکیل می دهد و بدنه هم مانند یک اتاق تاریک است که تصویر در آن تشکیل می شود.

آموزش اجزا، لنز و بدنه دوربین عکاسی
آموزش اجزا، لنز و بدنه دوربین عکاسی

لنز (Lens) (اجزا، لنز و بدنه دوربین عکاسی)

لنز از چند عدسی تشکیل شده است که هر کدام با کارایی مشخصی کنار یکدیگر قرار گرفته اند. وظیفه ی لنز نظم بخشیدن، مدیریت و هدایت پرتو های نور است. در واقع در لنز، دریچه ای به نام دیافراگم وجود دارد که با کم و زیاد شدن قطر آن، میزان نور ورودی به دوربین تنظیم می شود. لنز ها انواع مختلفی دارند که بسته به نوع سبک عکاسی، می توان آن ها را با یکدیگر تعویض نمود. تغییر لنز این امکان را به عکاس می دهد تا جلوه ها، سبک و تکنیک های متفاوتی را ایجاد کند.

درپوش لنز (Lens Cap)

لنز قسمتی حساس از دوربین است که به راحتی می تواند صدمه ببیند و کارایی خود را از دست بدهد. برای محافظت از لنز، در پوشی روی دهانه ی آن قرار می گیرد که درپوش لنز نام دارد. درپوش لنز، زمانی روی لنز قرار می گیرد که عکاسی انجام نمی شود. در پوش لنز، از اصلی ترین و کاربردی ترین قسمت دوربین حفاظت می کند پس وجود آن امری ضروری و مهم است. درپوش های مختلفی بر اساس قطر دهانه های لنز های مختلف، در بازار وجود دارند.

رینگ زوم (Ring Zoom)

رینگ زوم حلقه هایی متحرکی هستند که اطراف لنز قرار دارند. وجود رینگ زوم، این امکان را می دهد تا فاصله ی کانونی و یا زاویه دید تغییر کند. رینگ زوم در تمامی لنز ها وجود ندارد. با استفاده از رینگ زوم می توان تصاویر ماکرو ثبت کرد.

بدنه (Body) (اجزا، لنز و بدنه دوربین عکاسی)

بدنه ی دوربین در واقع بخشی از دوربین است که در دست عکاس قرار می گیرد و کاملا لمس می شود. اجزای اضافه شونده ای که می توان به دوربین اضافه کرد مانند لنز، نیز روی بدنه ی دوربین قرار می گیرد. بدنه های دوربین عکاسی به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • بدنه‌ های پلاستیکی

بدنه های پلاستیکی، از پلاستیک فشرده شده ساخته می شوند. این بدنه ها کیفیت متوسط و قابل قبولی دارند و بسیار سبک و خوش فرم هستند. بدنه های پلاستیکی، برای دوربین های با استفاده ی خانگی و دوربین های نیمه حرفه ای استفاده می شود.

  •  بدنه ‌های فلزی پلاستیکی (بدنه‌ های ترکیبی)

همان طور که از نام این بدنه پیداست، ترکیبی از فلز و پلاستیک است. فلز به کار رفته در این بدنه، فلز منیزیم یا تیتانیوم است. قسمت داخلی دوربین با فلز و قسمت رویی دوربین، با پلاستیک مقاوم پوشانده می شود. از بدنه ی ترکیبی، برای دوربین های حرفه ای استفاده می شود. وزن دوربین، به علت وجود فلز، بیشتر از وزن دوربین با بدنه ی پلاستیکی است، لیکن مقاومت بسیار بیشتر و بالا تری نسبت به دوربین های با بدنه پلاستیک دارا است. عکاسان طبیعت، عکاسان خبری و عکاسان محیط های نا امن، از این نوع دوربین استفاده می کنند.

آموزش اجزا، لنز و بدنه دوربین عکاسی
آموزش اجزا، لنز و بدنه دوربین عکاسی

آشنایی با اجزا، لنز و بدنه دوربین عکاسی

بدنه ی دوربین از چند قسمت تشکیل شده است که این قسمت ها عبارتند از:

  • دکمه شاتر (Shutter button) یا دکمه عکسبرداری

  • چرخنده‌ها یا اسکرول‌ ها (Camera Scroll)

  • صفحه نمایش دوربین (LCD)

  • کلید های میانبر (Short key)

  • کفشک فلاش دوربین (Hot shoe)

  •  فلاش جهنده یا پاپ آپ فلاش (Pop up flash)

  • انتخاب گر تنظیمات دوربین یا سلکتور مود های عکاسی دوربین

  • و …
  • دکمه شاتر (Shutter button) یا دکمه عکسبرداری

پر کاربرد ترین دکمه ی روی دوربین، دکمه ی شاتر است. در واقع دکمه ی شاتر، عکس ها را ثبت می کند. دکمه ی شاتر، دارای دو حالت است:

  • نیم شات 
  • شات کامل

در وضعیت نیم شات، دکمه ی شات، تا نیمه فشرده می شود. نیم شات، به معنی آماده شدن دوربین و انجام تنظیمات لازم است. در وضعیت شات کامل، ثبت عکس تکمیل می شود.

  • چرخنده ‌ها یا اسکرول‌ ها (Camera Scroll)

شناخت اجزا، لنز و بدنه دوربین عکاسی

اسکرول یا همان چرخنده، وضعیت های مختلف عکاسی و دوربین را نشان می دهد و با استفاده از آن، می توان از قابلیت و تنظیمات خاصی در دوربین استفاده کرد. بعضی از دوربین ها تک اسکرول، و بعضی دیگر دو اسکرول دارند. نوع دوربین و سطح فعالیتش، یکی یا دو تا بودن اسکرول را تعیین می کند. 

  • صفحه نمایش دوربین (LCD)

در اغلب دوربین ها، یک نمایشگر (LCD) در پشت دوربین قرار دارد. دوربین های حرفه ای تر، دو نمایشگر وجود دارد. نمایشگر دوم، در بالای دوربین قرار دارد و جهت دیدن تنظیمات دوربین، تعبیه شده است.

  • کلید های میانبر (Short key)

این کلید ها، همان گونه که از اسمش پیداست، مسیر های میان بر را در اختیار عکاس قرار می دهد تا سرعت عمل او بالاتر برود.

  • کفشک فلاش دوربین (Hot shoe)

محل نصب فلاش بر روی دوربین، hot shoe یا کفشک نام دارد.

اجزا، لنز و بدنه دوربین عکاسی
اجزا، لنز و بدنه دوربین عکاسی
  • فلاش جهنده یا پاپ آپ فلاش (Pop up flash)

همه ی فلش ها، روی بدنه ی دوربین قرار نمی گیرند. بعضی از فلاش ها، یک فلاش داخلی کوچک قرار دارد که در مواقع لزوم، بیرون می آید و فرایند تخلیه ی نور و نور دهی را انجام می دهد. 

  • انتخاب گر تنظیمات دوربین یا سلکتور مود های عکاسی دوربین

با استفاده از این انتخاب گر، سبک عکاسی را از حالتی به حالت دیگر می توان تغییر داد. هنگامی که، سبک عکاسی مشخص شود، دوربین بهترین تنظیمات را، به صورت پیش فرض برای عکاسی مورد نظر، انتخاب می کند.

رضا شریفی ۱۵-بهمن-۱۴۰۲