آشنایی با فریم ورک ری اکت React JS

آشنایی با فریم ورک ری اکت React JS: فریم ورک ری اکت React JS، یک کتابخانه ی متن باز جاوا اسکریپت برای ساخت رابط ‌های کاربری و اجزای (Component) صفحات وب است. این کتابخانه توسط فیس بوک و جامعه ‌ای از توسعه‌ دهندگان و شرکت ‌ها به صورت انفرادی توسعه و نگه‌ داری می‌ شوند. براساس آنالیز های جاوا اسکریپت سرویس لیبسکور، فریم ورک ری‌ اکت در حال حاضر در سایت‌های نت فلیکس، ایمجر، بلیچر رپورت، ایر بی ان بی و … مورد استفاده قرار می ‌گیرد. ری‌ اکت در صدر محبوب‌ ترین پروژه‌ های وبگاه گیت ‌هاب قرار دارند.

تعریف فریم ‌ورک Frame work

فریم ‌ورک ‌ها اساس و چارچوب اصلی کدنویسی هستند که توسط برنامه ‌نویسان ماهر و کار بلد به ‌صورت مجموعه ‌ای از کد‌ ها و ابزار‌ های مختلف ارائه می‌شوند و هدف مهم و اساسی فریم ‌ورک ‌ها این است که برنامه ‌نویسی را به کاری لذت‌ بخش و راحت تبدیل کنند. برنامه‌ نویسان برای اینکه کار را آسان ‌تر و راحت ‌تر انجام دهند و هم چنین برای اینکه بتوانند نرم ‌افزار‌ های با‌ کیفیت ‌تر و قدرت‌ مند ‌تری تولید کنند از فریم ‌ورک‌ ها استفاده می‌ کنند.

آموزش فریم ورک ری اکت
آموزش فریم ورک ری اکت

تاریخچه ی فریم ورک ری اکت React JS

ری‌ اکت توسط جردن واک، یک مهندس نرم‌ افزار در فیس ‌بوک، ساخته شده‌ است. اولین نسخه ‌ای که او در سال ۲۰۱۱ توسعه داد در بخش اخبار فیس‌ بوک و بعدها در سال ۲۰۱۲ در سرویس اینستاگرام مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۲۰۱۳ در جریان کنفرانس آمریکا این کتابخانه متن ‌باز اعلام شد. در ۱۸ آوریل ۲۰۱۷ فیسبوک اعلام کرد React Fiber، یک الگوریتم اصلی جدید React برای ایجاد رابط کاربری است. React Fiber پایه و اساس هرگونه پیشرفت های آینده و ویژگی های چارچوب React خواهد بود.

چرا فریم ورک ری اکت React JS محبوب است؟

امروزه همه ی ما از Facebook و Instagram استفاده می ‌کنیم و می‌ دانیم که چقدر این دو شبکه اجتماعی از نگاه فنی کم اشکال و قابل اطمینان هستند و در سطح بالایی قرار دارند. حال در نظر بگیرید که این شرکت بزرگ عهده‌ دار توسعه ی چنین کتابخانه ی مهمی بوده که از آن در ایجاد یک رابط کاربری زیبا و عام پسند استفاده کرده است. فریم ورک ری اکت ReactJS کتابخانه ‌ای است که با استفاده از آن تمام جنبه ‌های ظاهری در طراحی سایت یا توسعه اپلیکیشن موبایل را به عهده می ‌گیرد.

ویژگی های فریم ورک ری اکت React JS

  • JSX: مخفف JavaScript Extention است که در نوشتن کد های جاوا اسکریپت به HTML کمک می کند.
  • مجوز: لایسنس ری اکت تحت مجوز Facebook Inc. بوده و مستندات تحت CC BY ۴,۰ مجاز است.
  • جریان داده های یک طرفه: ری اکت جریان داده های یک طرفه را اجرا می کند که تحلیل کردن را در مورد برنامه شما آسان می کند.
  • کامپوننت ها (مولفه ها): ری اکت در مورد مؤلفه های مختلف است. این مسئله به شما کمک می کند تا هنگام کار بر روی پروژه های بزرگ، کد را حفظ کنید.
  • و …
آموزش فریم ورک ری اکت
آموزش فریم ورک ری اکت

چرا باید فریم ورک ری اکت React JS را آموزش ببینیم؟

در حال حاضر تعداد بسیار زیادی فریم ورک و کتابخانه برای ساختن فرانت اند در اپلیکیشن ها و برنامه های مختلف وجود دارد که راه توسعه را تسهیل می نماید. در دنیای برنامه نویسی فرانت اند هنوز تغییرات بسیار زیادی به وجود می آید. اینکه بخواهیم هر روز برای یادگیری و کار کردن با فریم ورک های مختلف زمانی را اختصاص دهیم بسیار سخت است. بنابراین اگر به دنبال یک تکنولوژی هستیم که در نوع خود و در حوزه مشخصی بهترین باشد، فریم ورک ری اکت React JS گزینه ی بسیار مناسبی می باشد. شایان ذکر است که آموزش صفر تا صد فریم ورک ری اکت در مجتمع فنی تهران نمایندگی میرداماد در حال برگزاری می باشد.

رضا شریفی ۲۰-مرداد-۱۳۹۹